close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
ETF bloghoved

Hvem inspirerede dig?

Engineer the future stiller i den kommende tid skarpt på de passionerede undervisere i grundskolen og ser nærmere på de udfordringer, der udspiller sig i klasseværelserne, når der undervises i natur/teknik og matematik.

Det er her, ingeniørdrømme kan tændes, men desværre også slukkes, hvis undervisningen rammer ved siden af.

Gode lærerkræfter er forudsætningen for god undervisning, men i øjeblikket er der desværre alt for få lærere med speciale inden for natur og teknik på de danske skoler.

Ifølge Undervisningsministeriet blev kun omkring 50 procent af de danske folkeskoleelever i 2014/2015 undervist af en lærer med linjefag inden for natur og teknik. Kun faget kristendom har færre faguddannede lærere.

Konsekvensen af den kolossale mangel på faglig ekspertise er, at alt for mange elever ender med bruge deres natur og teknik-lektioner med at fange haletudser i den lokale mose eller klistre pæne efterårsblade på karton. Hyggelige sysler, der dog sjældent tænder den helt store naturvidenskabelige gnist.

Men der findes heldigvis undtagelser. Skoler, der har oprettet science-linjer, hvor eleverne strømmer til. Lærere, hvis undervisning er båret oppe af en sprudlende personlig begejstring for natur og teknik. Undervisere, der inspirerer ved deres blotte tilstedeværelse.

Det er dem, Engineer the future vil bringe frem i rampelyset. For det første fordi de fortjener offentlighedens applaus, men også fordi de måske har redskaber i den didaktiske værktøjskasse, som andre kan inspireres af. De passionerede lærere er nøglespillere i den fødekæde, der begynder i klasseværelset og ender i auditoriet. Derfor skal de ses og høres.

Måske kender du nogle af disse ildsjæle.

Er der en markant lærerskikkelse fra din egen skoletid, der stadig står skarpt i erindringen? Eller har du bidt mærke i én fra den lokale grundskole? Hvad gør vedkommende unik? Og hvad kan vi lære af deraf?

Sara Rosendal
er Ingeniørens redaktør på Engineer the future. Her udforsker - og udfordrer - hun ingeniørernes billede af sig selv. Du kan også komme med bag kulisserne på det store projekt.

Der var ingen skolelærere, som inspirerede mig. Dog var min matematik- og fysiklærer, Jørgen Christensen, helt OK. Mange lærere var rent ud sagt dårlige.

Det som inspirerede mig var (bil-) designere så som Lutz Colani og Marcello Gandini.

  • 1
  • 0

Men det var derimod svejsecentralens(nu Force) første direktør Hans Vinter der holdt sommerferie samme sted som min familie, der inspirerede mig. Han var det ene element.

Han havde tre drenge der var nogenlunde jævnaldrende med mig og mine brødre og sammen med dem udfordrede han os teknisk og matematisk gennem spil og eksperimenter.
Han var en fantastisk fortæller der kunne få ting til at være simple.....da jeg var noget bekymret over hvordan jeg skulle finansiere et studium, var hans råd; Lån hvad du kan, inflationen vil æde problemet med gæld.....sådan gik det nu ikke helt.

Det andet element er tredje bind "Opfindelsernes Bog" fra 1877 af Andre Lütken, som jeg erhvervede som 10 årig fra Melby Bibliotek på Fyn, der havde kasseret den, fordi den var meget slidt. Den var slidt og i dag hvor jeg har 1878 udgaven komplet(7 bind) er den gemt væk på loftet da den ikke kan holde til ret meget mere.

  • 0
  • 0

Jeg vil mene at hvis skolen skal bringes til at inspirere, så skal man sikre at eleverne rykkes ud af den daglige trummerum. Øjenåbnere kan vel godt lade sig gøre i folkeskolen.

Hvad med at starte et andet sted?

Jeg tror man bør ændre den måde skolelærerne og deres arbejde fungerer på... og så rejser der sig yderligere et spørgsmål - hvordan skal man få skolelærere med teknisk interesse? Hvordan får man disse skolelærere givet frihed til at lade interessen smitte af på undervisningen? Hvordan undgår man at skolelærere skal undervise i det samme - altid - fordi det er da for trivielt.

  • 3
  • 0