Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvad kan man få for 14 mia. kr?

Tja, de bedste bud i dag er en metro-cityring eller en kabellægning af en stor del af det danske eltransmissionsnet. Det er i hvert fald to at de store infrastrukturprojekter, som er blevet besluttet inden for det seneste.

Er det så dyrt eller billigt og hvad får man for pengene? Metrocityringen bliver i dag i Politiken kritiseret for at være for dyr og give for lidt merværdi. Pengene skulle hellere bruges på at forbedre pendlernes situation. Men regnestykket er ikke så enkelt, og sagen er vel helt banalt, at investeringer i en udbygning af metroen er en investering, som afgørende løfter København op i ligaen af storbyer - og som samtidig giver stor nytte for brugerne (f.eks. Skrives dette indlæg i metroen på vej til lufthavnen . Der er ikke mange andre steder, hvor en international lufthavn kan nås inden for 15 minutter fra centrum!). Og så udelukker en investering i metrocityringen altså ikke investeringer i parkeringspladser og andet godt, som kan hjælpe pendlerne og trængslen på Københavns indfaldsveje, blot den politiske vilje er til stede.

Men hvad så med kabellægningsprojektet? Tilsyneladende betyder de 14,5 mia. som skal investeres, blot at lufledningsnettet fjernes og erstattes af kabler i jorden (forhåbentlig dog i omvendt rækkefølge). Er det så prisen værd? Ja, hvis man spurgte PH - og han i øvrigt var levende endnu - er jeg sikker på, at han ville svare nej. Samfundets fysiske infrastruktur skal ikke gennes af vejen, men tværtimod synliggøres som symboler på det levende samfunds blodårer og puls. Men sådan er det jo ikke længere, og det visuelle miljø spiller naturligvis også en rolle, selv i et kulturlandskab som det danske. Men hvis det kun var for det visuelle miljø, kunne man måske nok spørge, om de 14 mia. ikke kunne bruges bedre. Lomborg kunne sikkert regne sig frem til, at andre investeringer havde et langt højere benefit. Der er imidlertid også her tale om en investering med langsigtet betydning. Ikke alene er planen tilrettelagt ud fra en samlet langsigtet strategi, også gennemførelsen er tilrettelagt, så kabellægningen kan ske i et tempo, som passer til udskiftningen af luftledninger - faktisk helt frem til 2040. Samtidig giver projektet mulighed for en løbende tilpasning af eltransmissionsnettet fra en situation med få store kraftværker, som vi havde engang til en situation med mange små producenter og med et fleksibelt elforbrug som aktiv medspiller i driften af det samlede elsystem. Og så har planen den skønhed, at Danmark faktisk kan bliver førende indenfor anvendelsen af kabelteknologi i tranmssionssystemet - et aktiv, som bør kunne udnyttes som en fremtidig international styrkeposition. Der er naturligvis mange store og små detaljer, som ikke er faldet på plads med kabellægningsplanen, men hovedlinjernere på plads, og det er jo bare med at komme i gang med at få udfyldt rammerne.

Derfor - tillykke til Danmark for to gode infrastrukturprojekter. Borgerne kan glæde sig over, at samfundets penge går til et bedre Danmark og ikke til firhjulstrækkere og andre kortsigtede forbrugsgoder.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dooh.
De tror jeg nok at de har tænkt på.
Jeg vil skyde på at et 50 KV kabel koster i omegnen af 5000 kr/mtr, så mon ikke de er interreseret i at smide en fiber ned i deres infrastruktur, nu når de er igang med at grave alligevel.

De er jo igang med at grave alverdens byer op, så en fiber mere til deres backbone vil ikke være af vejen, især hvis gravearbejdet er "gratis" alligevel.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten