Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
3D-print uden filter bloghoved

Hvad gør du, når vitale komponenter brister?

Mine seneste blogindlæg har sat fokus på det spektakulære ved 3D-prints nyskabende produkter: der, hvor wow-effekten er stor, de anerkendende nik er mange, og øjenbrynene let ryger i vejret.

At 3D-print er en innovativ og relativ ny teknologi i kraftig vækst, der skaber banebrydende resultater, er åbenlyst: Jeg har i blogindlæg blandt andet beskrevet, hvordan 3D-print forbedrer forholdene for dem, som døjer med tandsættet, har hjerteproblemer eller behov for hjernestimuli.

Tilsvarende har jeg beskrevet, hvordan 3D-print forbedrer bilers bremsesystemer, skaber anderledes briller og giver mulighed for mere ressourceansvarlig fremstilling af flykomponenter.

De spektakulære muligheder ved 3D-print er store, og er der en rød tråd i mine synspunkter, så skulle det gerne være at illustrere, hvordan 3D-print leverer nytænkende, smartere og billige løsninger på flere og flere felter.

Tre årtier med vækst på mere end 20 procent årligt

Når 3D-print skaber vækst og banebrydende produkter, skyldes det, at 3D-print fremstillingsmæssigt konstant flytter grænserne for, hvad der hidtil har kunnet lade sig gøre. Med den øgede anvendelse, udbredelse og udvidelse af de teknologiske og materialemæssige muligheder kommer flere og flere brancher, virksomheder og personer til at drage fordel af gevinsterne ved 3D-print.

Derfor er 3D-print omsætningsmæssigt vokset mere end 20 procent hvert år de forgangne tre årtier! I perioden 2015-2018 voksede omsætningen i den globale 3D-printbranche 24,4 procent årligt, dokumenterer de seneste tal.

Men lad os lægge wow-effekten til side og i stedet rette blikket andetsteds. For en af de største fordele ved 3D-print ligger i et aspekt, der let risikerer at blive overset: på reservedelsområdet.

Produkter bliver mere avancerede, komplekse og består af flere og flere komponenter. Med kompleksiteten øges afhængigheden, og nødvendigheden af kvalitet stiger. Det kan være alt fra jævnt træls til yderst risikofyldt, hvis en afgørende del i et stort apparat sætter ud. Dette er man fuldt ud klar over i mange brancher - ikke mindst i offshore-industrien, som er et eksempel på et komplekst produktionsapparat, hvor eventuelle brist på vitale dele lynhurtigt skal erstattes af optimale kvalitetsløsninger.

Farvel til fysiske reservedelslagre

Især for offshore-industrien, som ofte har produktionsapparater, der består af flere tusinde komponenter, er det bekosteligt at binde kapital i omfattende reservedelslagre.

Hvis reservedelene tilmed befinder sig fjernt fra, hvor behovet opstår - langt inde på land og måske i en helt anden verdensdel - er det yderligere uhensigtsmæssigt. For haste-forsendelsen af vitale reservedele den halve jordklode rundt med skib, bil eller fly tager tid og belaster både klimaet og økonomien. Så også af den grund er der indlysende årsager til, at flere virksomheder nedskalerer deres fysiske reservedelslager.

Skal man sikre stabil produktion, reducere omkostningerne til reservedelslagre og for alvor gøre op med køb og smid væk-mentaliteten, er det afgørende, at man opbygger digitale reservedelslagre. Det ved flere og flere virksomheder. Derfor bliver de fysiske lagre mindre rundt om på kloden. Og det er yderligere en enormt positiv, men knap så øjenbrynsløftende gevinst ved 3D-print.

AM kræver kvalitet i alle led

Inden man i vildfaren iver kaster sig ud i at investere i en billig 3D-printer, er det væsentligt at understrege, at der selvfølgelig er kæmpe udfordringer forbundet med fremstilling af reservedele til en branche så avanceret som f.eks. offshore-industrien.

Man går derfor galt i byen, hvis man tror, at man kan tage en original tegning til for eksempel en udgået 7-vejsventil og 'bare' konvertere den om til en 3D-printet reservedel og derpå med et snuptag og tryllestøv printe den på en skrivebordsmodel. Den går ikke, Granberg!

AM er en avanceret og kompliceret teknologi. Skal de åbenlyse gevinster ved teknologien høstes, fordrer det som i andre tilfælde, at der er høj kvalitet i alle led: bl.a. i materialer, teknologi og kompetencer. Når det handler om produkter af ældre dato, kan det være vanskeligt at fremstille en ny reservedel.

Men med tiden og med anvendelsen af nyere komponenter forenkles processen. Det skyldes, at de enkelte komponenter, oplysninger om materiale og dimensioner nu lagres digitalt.

Fordi vi globalt i stigende grad har adgang til digitale biblioteker, vil AM fortsætte sin massive udbredelse fremover. Det gælder også i de tilfælde, hvor det ikke i samme grad er spektakulært. Selv om man ikke lige bemærker forandringerne, kan det alligevel have enorm betydning.

Er indehaver af 3D-print-virksomheden Damvig A/S 3D Printed Solutions. Han har beskæftiget sig med 3D-print siden 1990’erne og er én af dem i kongeriget, der ved mest om teknologien. Han blogger om nye teknologier, trends og tendenser – råt for usødet.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men de fleste 3d printere er møj langsomme. Det kan sagtens være hurtigere at sendt reservedele fra den anden side af jorden.

Derudover består en del ofte af mange materialer og kan derfor ikke printes i en proces eller måske slet ikke printes. Mere avancerede dele skal kvalitetssikres eller efterbehandles og det kræver specialiseret udstyr og kvalificeret personale.

Jeg køber ikke reservedele on demand som killer feature. Dog med en undtagelse. Den originale fabrik kan vælge at lukke lageret og fremstille dele on demand. I det tilfælde skal delen stadig sendes med fragt som sædvanlig.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten