Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Husk de brune bukser!

Der bliver stadig sat rekorder når det gælder hurtige biler med forbrændingsmotor.

Senest er det Bugatti, som med en "lettere modificeret" version af deres Chiron, er nået op på 490,5 km/t.

I forhold til en standard Chiron, som kan købes i af almindelige mennesker - som dog skal have bankbogen i orden - så havde testbilen fået tilført et sikkerhedsbur, hvilket kan undre, for hvis bilen forulykker med høj hastighed, så tror jeg ikke, at et sikkerhedsbur gør nogen forskel.

Der var også ændret lidt på aerodynamik. I forhold til standardversinen, så var bilen cirka 25 cm længere og den var også sænket.

Motoren var tilført ekstra tuning, i stil med det som den nylig annoncerede Bugatti Centodieci også har, hvilket vil sige 1.600 hk.

Det er lidt usikkert om der er ændret på gearene - nogle medier skriver, at det syvende gear er blevet forlænget en smule forhøjere tophastighed.

Dækkene kommer fra Michelin og er specialfremstillet, så de er i stand til at rotere med 4100 omgange i minuttet!

Testen blev naturligvis udført på den legendariske VW-testbane i Ehra-Lessien, cirka 10 km nord for Wolfburg.

Foruden masser af forskellige vejstrækninger til test af biler, så er banen berømt for den 9 km lange helt lige strækning til test af topfart.

Det nytter vist ikke at ryste på hånden, når sidste sving nås og der ligger 9 km asfalt foran med sømmet i bund.

Se videoen her:

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

så havde testbilen fået tilført et sikkerhedsbur, hvilket kan undre, for hvis bilen forulykker med høj hastighed, så tror jeg ikke, at et sikkerhedsbur gør nogen forskel.

Selvfølgelig hjælper et bur. De har jo valgt et sted hvor risikoen for at ramme en stående genstand er næsten 0.
En bil kan rulle rigtig mange gange rundt med den fart, eller lette og lande hårdt. Raketbiler er uden undtagelser lavet med bur og chaufføren overlever 'som regel' at blive passager. Også med langt over 500km/t.

Det er imponerende at dæk-teknologi og meget andet er nået så langt at det kan lade sig gøre. Det er kun 30år siden almindelige dæk kunne være svageste led (=risiko) for hverdagsbiler. Det er heldigvis fortid.

  • 5
  • 0

Jeg har lige (gen)set Topgear afsnittet hvor James May prøver at køre 407 km/t i en tilpasset Veyron. Der beskrives netop denne ca. 10 km lange lige strækning med at man trods at der ingen forhindringer er imellem, IKKE kan se afslutningen på strækningen, fordi den følger jorden krumning! Så den må være bygget med waterpas og ikke laserstråler :-)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten