Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Hun er købt: CS får eget 30-ton/18-meter støtteskib.

Det har været en meget vanskelig og meget alvorlig beslutning at tage for CS. Men på vores generalforsamling torsdag aften blev beslutningen taget med et overvældende flertal. Det er den absolut største beslutning i CS, siden vi flyttede ind i HAB.

Det er utroligt glædeligt, at det har kunnet lade sig gøre. Det er åbenbart ikke kun jul den 24. december :o)  

Meget vigtigt i processen er ikke bare økonomien; men at vi kan finde folk til at tage sig af den daglige drift, vedligehold og sejlads med det nye skib.

Hun er teknisk meget langt fra, hvad man normalt ser som fritidsfartøj. Hun får også en elektronisk upgrade, da der er kommet en stribe meget skønne sponsorater. Når vi er færdige med at udruste støtteskibet, vil hun være CS' ører og øjne og kunne navigere i og overvåge et stort farvand.

Men hvis nu nogen kommer med det hotteste inden for moderne skibsradar eller det hotteste inden for AIS, GPS, radio, m.v., så er der på en eller anden måde også nogen, der skal bygge masten om og svejse noget aluminium. Der er også nogen, der skal uddannes til at bruge teknologien. Det var de forhold, der blev diskuteret, og de mandetimer, vi forsøgte at finde.

Som Sputnikchef Kristian E. Sørensen udtrykte det, de, der stemmer ja her, skal underskrive med blod, at de også vil tage sig af hende.

Det var der så en større gruppe, der straks var med på. Ikke mindst blandt CS' ubådsfolk.

Kristian ved om nogen, hvad det vil sige at holde et specialbygget fartøj sikkert og funktionsdygtigt. Sputnik har 32 hk på nogle simple billige Kubotamotorer. Det nye skib har 830 hk på en professionel skibsmaskine - og to andre hjælpemotorer i maskinrum 2.

En startermotor til hovedmotoren koster 92.000,00 kr i indkøb.

Men selvfølgelig, - CS-marinerne er ikke uden evner for at finde dele, - mon ikke samme starter kan findes i en gammel kampvogn? Jeg ved, der kommer til at sidde pumper fra en Leopard i Nautilus, så intet overasker mig.

Men pointen er, at det blev et ja til eget stort, stærkt skib, men ikke et lallegladt ja. For vi ved godt, hvad det vil sige at drive sådan et fartøj. Alle facetter er vendt og drejet; - men beslutningen er taget.

En af udvekslingerne på mødet var denne:

"Hvad så om halvandet år, når der ikke er flere penge at drive hende for?"

Von B: "Vi skaffer dem via internationale støtter på vores Paypal donationsknap. Jeg har udvidet dét system, så man kan melde sig på fast hver måned. Der er flere, der har meldt sig allerede."

Peter: "Er sikker på, CSS også kan vokse videre. Eller vi laver en specialindsamling som den, vi har lavet for at købe skibet."

Johansen: "Til den tid skylder vi 176.000 i skibet. Og jeg har indhentet tilbud fra en skibsskrotter, som tilbyder 250.000 for det lige nu. Hvis vi ikke skulle have råd til at drive det, kan vi sælge det som skrot eller som skib. På begge måder vil det give overskud for CS. Men vi vil selvfølgelig drive det."

Det kan man da sige, er at planlægge exit-strategien og have tænkt sig om. Men jeg tror, vi om halvandet år har set, at det er et stort aktiv, og at vi også har fået vores venner til at se det.

Vi er altså yderst forsigtige i den raketklub.

Den 7. november bunkrer "MV Copenhagen Suborbitals" fuel, og efter planen forlægger den mod København, så den er fremme til den 10. november. Et rigtigt navn mangler endnu at blive besluttet.

Vi finder lige en facon, så man kan komme til at bese den i forbindelse med testen den 11. november. 

Jeg vil også sørge for AIS-opdatering af sejlturen, og vi laver en velkomstkomité bestående af Sputnik som sejler ud og tager imod, så begge fartøjer kan anløbe Refshaleøen sammen i fin stil.

I ved alle sammen her, hvor midlerne til denne investering er kommet fra: Det er fra jer, der følger CS, og vi er jer dybt taknemmelige.

Nu vil vi sørge for at bruge hende effektivt og forrente det i skønne, spændende eventyr, til lands, til vands, i luften og i verdensrummet.

Peter Madsen

 

  

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et stort tillykke med den smukke båd glæder mig til at se den her den 10 nov i forbindelse med testen af TM65.

Vil da gerne komme med et navneforslag.... Tereshkova (den første kvinde i rummet) ... en båd skal vel have et kvindenavn :)

  • 0
  • 0

Fantastisk at det lykkedes :-)
Hvis Nautilus havde væres kampklar og i vandet ville det være et fantastisk syn hvis den også kunne anløbe Refshaleøen sammen med Sputnik og det nye støtteskib :-)

Glad for at have været med til at bidrage til at dette kunne lykkes :-)

Jeg glæder mig til at se skibet efter I har malet, opgraderet og navngivet det.

  • 0
  • 0

Jeg tror også en stor stigning i sponsoraterne vil forekomme, når i (forhåbentlig i 2013) formår at sende en raket i HEAT størrelsen op i den øvre del af stratosferen :-) Det vil hvertfald skabe en masse positiv opmærksomhed, specielt ud over de danske grænser.

  • 0
  • 0

Som bestyrelsesmedlem i en anden af landets raketbyggende foreninger ved jeg hvad det koster at tage beslutninger om løbende udgifter.
Det lyder rigtigt godt at i fik vendt alle de mere negative punkter og kunne vise at der var tænkt på dem allerede.
Så tillykke med nyerhvervelsen!

Jeg husker at nogle andre et andet sted spurgte til om i så kunne spare på tilstedeværelsen af "store grå skibe" som MHV Hjortø, men som du tidligere selv har fortalt, så er de jo vigtige for den maritime fred i området mens der testes. Vi har selv haft lidt snak med Søfartsstyrelsen tidligere hvor det var ganske dejligt at kunne henvise til at vi flyver under vingerne af en forsvarets grene.

Keld Laursen
Danish Space Challenge

  • 0
  • 0

Også et stort til lykke herfra med skibet. Vi glæder os til at se det ved kaj i Nexø til næste år :-) Kan ikke få Søren Lunds forslag til navn (Sally) ud af hovedet. Googler man man det ligger Sally Riden blandt de øverste links...! Hvis familien spørges og giver deres velsignelse til, at I navngiver skibet efter hende, kan det måske give ekstra omtale og trække mange (US) donationer. God vind til jer alle.

  • 0
  • 0

tillykke, med nyanskaffelsen, jeg glæder mig til at se den i københavn. Hvis i kommer til at mangle maskindele så sig endeligt til, så finder jeg dem.

Henry

  • 0
  • 0

Skibet er fra 1969.

I 1969 satte Neil Alden Armstrong sin fod på månen den 20. Juli1969, klokken 20:17:40 UTC på Sea of Tranquility

Armstrong er så klart "the right stuff"

Von Braun - som så ofte bliver citeret her på bloggen, blev udødelig i det øjeblik...

Niel Alden Armstrong døde den August 25, 2012. R.I.P.

CS fik sin Armstrong i 2012.

For mig kan det skib ikke få et stærkere navn. Navnet er ikke nørdet, det er ikke specielt, ikke noget med at tænke rund om hjørnet.

Det er et navn som forpligter.

  • 0
  • 0

Skibet er fra 1969.

I 1969 satte Neil Alden Armstrong sin fod på månen den 20. Juli1969, klokken 20:17:40 UTC på Sea of Tranquility

Armstrong er så klart "the right stuff"

Von Braun - som så ofte bliver citeret her på bloggen, blev udødelig i det øjeblik...

Niel Alden Armstrong døde den August 25, 2012. R.I.P.

CS fik sin Armstrong i 2012.

For mig kan det skib ikke få et stærkere navn. Navnet er ikke nørdet, det er ikke specielt, ikke noget med at tænke rund om hjørnet.

Det er et navn som forpligter.

Det navn blev foreslået for noget tid siden:
http://ing.dk/artikel/131546-spectra-proje...
... og Peter Madsen svarede også på det:
http://ing.dk/artikel/131546-spectra-proje...

  • 0
  • 0

jeg kan forstå Peter's argument:

Armstrong mener: Ingen over og ingen ved siden af NASA

Mit argument: i 1969 da Skibet blev bygget var er ingen over NASA og ingen ved ved siden af. Den største var Armstrong. Det skal inspirere CS, men det skal også minde NASA om at de har en arv at løfte.

Og med hensyn til en cykelrytter: vi kan generobre navnet Armstrong! og dem som stadig mener det er en cykelrytter - well lad dem blive i troen....

  • 0
  • 0

... Men jeg mener godt at hun kan hedde Valentina efter Valentina Tereshkova selv om denne jo lever og har det godt!

Eller bare Vostok. Så følger vi ligesom stilen efter Sputnik!

  • 0
  • 0

vi kan generobre navnet Armstrong! og dem som stadig mener det er en cykelrytter

Der var også en musiker der hed Armstrong

  • 0
  • 0

Synes navngivninger i CS efterhånden bliver meget fortænkt, og det er svært at huske, hvad der er hvad i foreningen. Så hvorfor ikke få indført navne knytte til CS's formål og foreningen...

'MV Suborb See' = MV - Motor Vessel, familienavn 'Suborbital' og 'See' da den pløjer havene.

"Suborb Air' = Bliver der om nogle år tilknytte flyassistance, så kan den døbes og kobles til familien ;)

  • 0
  • 0

Det er et godt skibsnavn. Desuden er der lidt piratpige over det. Også et godt kaldenavnets over radio.

  • 0
  • 0

Der er mange navne ovenfor der er fine. Men de er ogsaa meget serioese og naesten lidt for forudsigelige.

Hvad med bare at doebe hende "RumSkib"

Peter

  • 0
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=i83Wxo9BWbM

Tekst til videoen på YouTube:

A series of clips of some of my favorite New Space companies and groups set to [b]Tchaikovsky's 1812 Overture[/b].

The video sources vary, but the companies / groups shown are:

SpaceX
Copenhagen Suborbitals
Virgin Galactic
Armadillo Aerospace
Sierra Nevada Corporation
XCOR Aerospace
Masten Space Systems
Blue Origin

Man må sige er at CS er i godt selskab.

  • 0
  • 0

Det var en mørk og regnfuld nat. Jeg havde via PC’ens virtuelle browserverden forvildet mig ind på et område på Reffshalen hvor der blandt flere ikke definerbare objekter bl.a. gemte sig en ubåd. Døren i en bygning a la US-army model 1943 stod på klem, og jeg vovede at surfe indenfor i hallen der mest af alt lignede en blanding af maskin-, kemi-, plast-, pneumatik-, el-, og elektronik værksted. Det var uden tvivl et meget specielt sted jeg var havnet. Inde på værkførerkontoret var der bl.a. et fornemt kartoteksskab mærket ”downloads”, samt nogle meget fine Sketch Books.
På en væg over filebænken blev jeg opmærksom på et notat stukket på et søm. Det lignede mest af alt en opskrift på noget udtænkt af Al Qaida, men da PET/FET påstår de ikke opererer i DK, måtte det jo være noget andet, så jeg tillod mig at kopiere den.

1 stk. Space capsule 550 Kg
1 stk. LES tower 350 Kg
2 stk. TM65 engines = 130 KN
1 stk. Fuel section: 7000 ltr. Tryk 25 bar
Tanke, motorer og diverse andre nødvendige småting = 1400 Kg
7000 Kg vandopløseligt hypergolt brændstof ISP = 140
700 ltr atmosfærisk luft @ 200 bar i carbontanke til efterfyldning af brændstoftanke
1 eller 2 stk trykreducere af fabrikat P. Madsen, parallelkoblet.
1 stk. aktiv styring fabrikat ACME (A Company Manufactoring Everything)
1 stk. attitude thruster controller fabrikat Von B.
Take off mass: 9500 Kg

Der var også en note:
Opvarmning af den ekspanderende trykluft kan evt. foregå i coils nedsænket i brændstoffet i tankene, eller i varmevekslere i motorerne.
MECO finder sted efter 77 sec. i 28 km med mach 4,2. Herefter foretages attitude control v.h.a Von B. thrusters monteret i spidsen af LES.
Separation udsættes indtil 70 Km altitude for at udnytte den kinetiske energi i raketskroget så længe der er atmosfærisk drag.
Separation foretages ved at affyre LES og samtidig udnytte dennes impuls.
Det hele stakkes i rigtig rækkefølge, og man glemmer alt om monster pumper, tændsatse, hot starts, dyre gasarter og supertørre nedkølede tanke og ventiler.
Der tegnes livsforsikring, der anlægges høreværn, beskyttelsesbriller og asbestbukser, ventilerne åbnes og voila: 120 Km into space på 225 sec.

Der var også nogle effekter i fabrikshallen der tydede på at det hele måske drejede sig om noget med raketter, så vel tilbage i den virkelige verden besluttede jeg at stoppe opskriften i ”Raketsimulator for novicer”. Det er et regneark der kan downloades på følgende adresse: www.tanhoej.dk/2xTM65a.xls
Til min overraskelse lader det til at opskriften virker. Det må være nogle ret specielle folk derude på Refshalen.

PS: Simulatoren er afprøvet på nedenstående raketter med rimeligt resultat.
V2 max altitude: www.tanhoej.dk/v2alt.xls
V2 ballistic: www.tanhoej.dk/v2bal.xls
Redstone: www.tanhoej.dk/redstone.xls
Jupiter: www.tanhoej.dk/jupiter.xls

Oldtimer

  • 0
  • 0

Der er mange navne ovenfor der er fine. Men de er ogsaa meget serioese og naesten lidt for forudsigelige.

Hvad med bare at doebe hende "RumSkib"

Peter

Eller moderskib.

  • 0
  • 0

Jeg må sige at jeg meget imponeret over at nogen fik den ide - at putte CS julelege i, men det sagt - hvorfor er CS den eneste der vises som ikke er fra USA ?

Alle andre der nævnes er hjemmehørende i guds eget land.

Roterer universet om et punkt det sydlige Califonien ?

Det kan være det er fordi ham der har lavet den ikke er klar over hvilken kæmpe indsats der ydes i andre "new space initiativer" uden for USA, eller også er det lidt mere sørgeligt. Fordi der ikke rigtigt sker så meget.

Der er altså 500 mio europaiere - og vidst kun 300 mio USA borgere. Man må derfor antage at ESA´s budget er langt større end NASA´s og der er langt flere private rumfarts entrepanører aktive her end i USA. Eller hvad ?

Hvorfor skulle det være anderledes ? Argumenterne for og imod er vel ikke anderledes hvis man drejer kloden 60 grader ?

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Alle forslagene med navnene i denne tråd og andre lignende tråde forvirrer lidt.
Måske det var en ide at udnytte CS facebook side til at oprette en afstemming. Det findes et objekt til dette hvor folk og CS kan oprette navne, og det mest populære bliver ranket i i top.

  • 0
  • 0

Der er mange navne ovenfor der er fine. Men de er ogsaa meget serioese og naesten lidt for forudsigelige.

Hvad med bare at doebe hende "RumSkib"

Peter

Det ville lyde guddommeligt på kanal 16 over VHF'en.

Sputnik: "RumSkib, RumSkib, RumSkib, det var Sputnik"
RumSkib: "Sputnik: Kanal 9?"
Spunik: "OK"

  • 0
  • 0

Alle forslagene med navnene i denne tråd og andre lignende tråde forvirrer lidt.
Måske det var en ide at udnytte CS facebook side til at oprette en afstemming. Det findes et objekt til dette hvor folk og CS kan oprette navne, og det mest populære bliver ranket i i top.

Tja og så begynder udskildnigsløbet for dem som er er med og dem som ikke er det.

Vi er mange som ikke ønsker at være medlem af den der fjæsbog-klub.

  • 0
  • 0

Ja, muligvis.
Muligheden at kode det direkte på CSS hjemmeside eksisterer også. Hvis de andenver et CMS, findes også voting/Polls objekter til at implementere.

  • 0
  • 0

Det er ikke noget problem at lave en afstemning på CSS hjemmeside.
Spørgsmålet er om CS er interesseret i dette?

Det er da hyggeligt at spekulere i navne til de forskellige enheder, når nu vi er med til at finansiere dem og føler, at vi hver især er med på legen på vores egen måde - for de fleste blot med lidt penge i stedet for et svejseapparat, hammer eller pensel.
Men hidtil har Peter, Kristian og de andre i HAB'en sagtens kunne finde ud af at kalde tingene det, de skal hedde, så det behøver de ikke hjælp til.
Desuden må det være dem, der bygger og vedligeholder skibene (både dem på søen, i søen, i luften og i rummet), der navngiver dem. Det synes jeg ikke et internet forum skal blande sig så meget i.
MHO

  • 0
  • 0

Desuden må det være dem, der bygger og vedligeholder skibene (både dem på søen, i søen, i luften og i rummet), der navngiver dem. Det synes jeg ikke et internet forum skal blande sig så meget i.

Enig, dog er det en uskyldig leg at finde på gode forslag til navne

  • 0
  • 0

Hvor meget effekt skal der egentlig overføres til skrueakslen for at Vostok kan sejle med 10 knob, uden andre både på slæb?

Bare for at at få en ide om størrelsesforholdet, og hvor meget den store dieselmotor skal yde i forhold til dens maksimale kontinuerlige effekt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten