close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Raket-Madsens Rumlaboratorium

Højt økonomisk stofskifte...

Kære læsere

Jeg er i disse dage i maraton mode med Nautilus. I dag kørte jeg for første gang i syv år for fuld kraft med skruen, både på el-motor og diesel, og i en diesel - elektrisk mode, som ubåden kan nu på grund af dens nye dieselgenerator. Maskinrummet kan nu producere trykluft, 12 volt DC, 24 volt DC, 230 volt AC...rormaskinen er ved at være der...og...der mangler stadig 854 opgaver...

Arbejdspresset er højt, meget højt...Foto: Bavaria studios

Men det er det jeg er skabt til og jeg trives sådan.

To maskinmestre starter et ni måneds forløb den 24 april, lige tids nok til at de ser Nautilus - som de helt sikkert vil lære godt at kend...på land før vi igen sejler med hende. Det er total god timing.

Men denne blog skal ikke handle om Nautilus. Den skal handle om raketopsendelser.

Vi har med Nautilus 28. April gensøsætning endelig fået os det store dieselfartøj, som groft sagt erstatter både Vostok og Sputniks motorer. Vi hår ganske nyligt fået en meget industriel RIB båd, og betalt sidste afdrag på vores fly. Sidste hånd lægges på LC39C, så snart jeg har fået Nautilus på vandet.

Dermed er vi ( omsider ) ved at have den opsendelses infrastruktur der har været den vigtigste forudsætning for at levere opsendelser. Den billige og enkle raketteknologi har vi haft siden 2009, med HATVere, og to nye er undervejs i Rumlaboratoriet. Plus en tredie meget stor raket, som benytter samme teknologi, bare ni gange større.

Det slår mig at tre skibe og et fly - som alle står 100 % til rådighed for Rumlaboratoriet, og ikke skal deles med myndigheder eller privatpersoner, faktisk er den største styrke til vands og i luften, der nogen sinde har været deployeret til støtte for en opsendelse på Østersøen. Jo, jeg har været med til at have både en turbine helikopter og en af det regulære Søværns enheder og selvfølgelig Marinehjemmeværns fartøjet med - men det var kun til låns, og kun som en anden eller tredje prioritet for disse enheder. Hvis alarmen gik ville de stryge afsted så hurtigt de kunne til andre og samfundsvigtige opgaver...

Men det gælder ikke for de fire enheder i RML - de er kun til for en ting - vores mission. Det gør det meget nemmere med kalenderen...

I sidste ende handler det om finansiering - og vi er heldige at vi har mulighed for at skabe midler på flere måder, og ikke er afhængig af en enkelt kilde, eller en enkelt investor. Vi leveret nogen gode manufacturing opgaver senest, og fået en stor spændende en i ordre, som lige nu er under produktion hos underleverandører. Den var den, der skulle redde flyveren pr. 01 april, men som kom for sent.

Vi fik så uventet hjælp...og det er fantastisk at der er mennesker derude, som følger Rumlaboratoriet, og træder til, når det er afgørende. Så gør det mindre vi aldrig får en egenkapital at bruge af.

Nu er ordren i hus, og vi i gang med den.

Vi har også en helt fantastisk stribe foredrag på vej, og det gør at vi er i den magiske tilstand at vi kan bruge en syndflod af penge, mens den kommer en nogenlunde lige så stærk syndflod ind af den anden ende. Jeg kan godt undre mig over at det er outsideren, piraten, den forkerte, undertegnede Raketmadsen, der får mikrofonen, men det er ikke mig der bestemmer der. Jeg gør bare mit bedste når det sker.

Der er ikke noget jeg elsker mere en højt økonomisk stofskifte.

Jeg lever mit liv i en heldrags kampuniform fra det lokale paitball center - vi har fået 130 af dem, så jeg skal aldrig mere købe tøj. Det er pragtfuldt at være i sådan en dragt - og jeg har bestemt ikke nogen konventionel materiel luksus - men får lov at bygge, sejle, flyve og lege med teknologi som få. Jeg burde klinisk set dø af grin. Men glæden er ikke nødvendigvis det materielle, men at få lov at virke. At tilmed gøre det med gruppen af menneske omkring Laboratoriet, med alle deres forskellige kompetencer og personligheder.

Det sagt...bruger jeg da masser af penge...på projekterne !

Jeg kan lige så godt sige det som det er - vi kan rykke hvis der er knaster, grunker, bucks, kroner og øre at rykke med, og ellers ikke. Det dejlige og glædelige er at det er der altså.

Vi vil starte på at bruge crowdfunding platforme, for det er simpelthen dumt ikke at gøre det, når man kan producere værdi for mennesker derude, og derved gøre projektet muligt og mere spændende.

Vi har nu et system for videoproduktion, så vi kan skyde nogen stykker af - både til brug i crowdfunding - men selvfølgelig også som en del af propaganda ministeriets almindelige fortælling. Hennings Sørensens pressen på bestemt gjort indtryk på mig, og selvom vi ikke laver "en - to - tre bang" videoer som ønsket, så kommer der flere ud, når der er egnet materiale.

Disse dage i Laboratoriet...er lange, hårde, fantastiske. Nautilus forlader snart dokken, og skal ud på eventyr. Der har været kastet en grusom masse timer i hende, og nu er vi så langt, at hun kan afsejle.

Men samme "dok" får selv samme dag Nautilus afsejler et nyt skib ind.

Min tid i CS var b.la. kendetegnet ved en stadig investering og udvikling af nye værktøjer, fartøjer, teststande, anlæg for det ene og det andet - kort sagt stadig udvidelse projektet, stadige investeringer.

Det er fortsat i lige linje i mit nye projekt - og vil fortsat gøre det. Vi får den 28 april en stål bygget motor yacht i "dokken" og over det næste år vil den gennemgå ombygning til det jeg kalder "armeret hjælpekrydser"

Hun får dog ingen dækskanon, men næsten alt andet !

Vores næste skib får tilbygget et helikopterlandingsdæk ( host ! ) jeg mener drone landingsdæk, og en særlig rumkapsel recovery facilitet på hækken. Hun får også en høj trebensmast, med udkikstønde og andre features. Det er tyve tons dejligt stålskib med en seks benet Ford dieselmaskine - som jeg elsker - som nu bliver den femte enhed i RML styrken.

Det er sjovere at bruge sine hænder end sidde på dem !

Peter Madsen

Kommentarer (9)

Peter, jeg forstår det ikke. Det virkede som sådan en god plan du havde for et par år siden.

Lav opsendelses platformen så den kan sendes i container. Tag til Malta. Lej alt andet båd materiale.

Så kom nautilus tilbage, ok, det er en smuk maskine som hører til i vandet og kan hjælpe når du skyder lokalt.

Så kom RIB'en og jeg forstod det ikke helt, men måske er den billilig. Måske den kan være i containeren.

Men en stål båd? Hvorfor? Hvorfor kan du ikke bare leje eller låne ? Hvorfor ikke bruge de penge på at bygge raketter? Kan du ikke selv huske alt det du skrev om CS flåde af skibe for nogle år siden ? Hvordan det var unødvendigt og sluger ressourcer ?

Du har intet fløjet endnu og du har stadig ikke en testet stor motor, du har intet af en kapsel - men du har snart skibe til at lave manned flight recovery 5 gange om året?

Jeg forstår glæden ved at købe ting og sager , men at købe et regulært stål skib er en fejl. Hvis du ikke passer på bliver de skibe dit nye nemesis i lige linie fra turbine pumperne.

Jeg håber du ombestemmer dig.

  • 16
  • 1

Stålbåd.

Det er ikke en RML køber. Det er Sirids skib, som jeg bare giver en ny mast og et drone dæk og tager med til Bornholm.

Ellers skal den bare ligge i Lynetten mens vi er afsted.

Men min fejl ikke at skrive det.

Du glemte flyet i din gennemgang.

Malta er velsignet af ikke at have en rumlov og ikke have undertegnet UN traktaten, der gør opsenderland ansvarlig. Ansvarlig også for private virksomheders rum aktiviteter.

Når vi kan flyve højt nok til at det er et problem med DK kan man overveje at flytte alt incl NAUTILUS derned.

Det er på den anden side af bemandet flyvning.

Hvad tror du odds er for at vi flyver noget i år ?

Peter Madsen

  • 5
  • 9