Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Raket-Madsens Rumlaboratorium

Hjelm påbudt...!

Kære læsere...

I morgen kl. 11 tager vi endnu et skridt mod en kommende bemandet affyring.

Rumlaboratoriet har besøg af lidt over halvfjerds medarbejdere fra ingeniørfirmaet Atkins, og vi kunne sagtens bruge et par timer på at kikke på undervandsbåde, off shore affyringsramper og raketter under bygning i hangaren.

Men vi lader det ikke blive ved snakken...

For vi kører også en statisk test af vores kraftigste testmotorer i prøvestanden. Igen er det ikke for at lære noget om selve motoren, for den ved vi nok om, men for at lære noget om lyd.

Eller rettere "destruktiv akustisk energi" og udbredelse af samme.

Den 4. marts har vi vores første bemandede affyring af den raket drevne menneske centrifuge. Motoren til den er en lille udgave af testmotoren, og den er kendt teknologi. Betonen, lejerne, ophænget osv. er også ret kendt teknologi, som nemt lader sig afprøve. Men der er et - relativt ukendt - område vi skal udforske i morgen.

Det er den akustiske side af sagen...

Sprænger vi simpelthen trommehinderne på vores raketpilot, når piloten sidder mindre end 1,2 meter fra dysemundingen ?

Det ville være ærgerligt hvis det sidste raketpiloten hører i denne verden er et pop! -fra højre øre, og derefter pop! - nu fra venstre øre...

Man skal passe umanerlig godt på sin hørelse. Uanset hvad man bruger sine ører til, er det forfærdeligt at få høreskader som tinitus eller simpelthen at miste denne sans.

Raketpilot hjelmen er en af flere afgørende komponenter i beskyttelsen af vores raketpilots høresans.

Her i Søren skrots Rumprogram er det ganske normalt at jeg fortæller frejdigt hvad der tænkes på, mens der tænkes, og ikke bare når alle tanker er tænkt og resultatet blot fremlægges færdigkogt. For hvorfor dog så dele det med nogen, når det er for sent modtage bidrag og gode ideer ?

Til en start ville jeg i princippet gerne have en lidt uddateret model fra flyvevåbnet - det ville ligne noget alle dette:

Illustration: Privatfoto

Gentex pilothjelm med oxygenmaske. Foto: Gentex

Den professionelle kamppilot hjelm er dog på mange måder skudt over målet og kommer med en del features vi ikke rigtigt kan bruge, og koster desuden ca. ti gange budgettet - som 6 - 10 k kroner. Så man får ikke bare lommesmerter, men måske også en del bøvl, fordi den faktisk er for avanceret. Short of the perfect - undersøgte jeg sagen nede fra og op, på jagt efter et fornuftigt og praktisk kompromis.

Så jeg lagde ud med at overveje denne model til 239 kr direkte fra Kina:

Oprindeligt indkøbt til formålet af rumskibsbygger von Bengtson var denne her et udgangspunkt. Foto: Ebay.

Jeg har prøvet typen, og den er faktisk ikke så tosset, men spændet og andre dele af den lader meget tilbage at ønske. Så jeg gik på jagt efter noget bedre, og efter noget der var godkendt til en eller anden form for standard.

Det lykkes at finde noget rigtigt dejligt...!

Ideen bag dette design er ikke så fjern fra ovenstående, men hvor kina hjelmen ligesom er en model af noget rigtigt, er denne ligesom det som kinamodellen gerne vil være. Foto: Louis MC shop.

Det var ikke mindst Hr. Kanstrup´s indspark der fik mig ud i en butik der har forstand på hjelme, race og den slags.

Men - den er også så dejlig at have på at jeg faktisk tror jeg vil spørge Sirid om det er ok jeg sover med den...!

DraXtar hjelmen føles rigtigt godt !. Foto: RML.

Nuvel, næste problem er "coms"

For ud over at lukke ørene helt og aldeles for destruktiv akustisk energi - så skal man stadig kunne kommunikere ud og ind af hjelmen - om ikke i den drevne fase af et raketforsøg, så i det mindste før og efter.

Hjelmen her har yderst effektive høreværn, og kombineret med en inderhue, og et headset af den type der går dybt ind i øregangen - så kan man faktisk opnå en meget fuldkommen udelukkelse af verdens akustiske kvaler i dette outfit. Samtidig kan man stadig høre sin radiokommunikation inden i hjelmen. Det fungerer så godt at jeg idag sagde til Rumlaboratoriets fysiker, Kasper Felt, at hvis hvis vi skulle kunne kommunikere så måtte vi bruge radio. På trods af at han stod i samme rum.

Nu har vi altså noget vi gerne vil vædde på er et bud på akustisk - og fysisk beskyttelse af vores raketpilot - og som forresten ret enkelt kan kobles på et HANS system.

Sædet er det næste element.

Som det tager sig ud nu, kan man allerede godt få en fornemmelse af raketstolens arkitektur.

Her set sæderammen i perspektiv med RS 42 sædet monteret. Foto: RML.

Sædet er bygget til at optage Gz krafter fra bøjlen over raketpiloten, og man kan godt ane kraftvejene, når man ser sædet lige ind fra siden.

Den lodrette stiver er næsten fuldkommen parallel med accelerationsvektoren - altså retningen man bliver presset ned i sædet. Foto: RML.

Designet har udviklet sig således at man ser i bevægelsesretningen, som også er centrifugens rotationsretning. Sædet er ophængt så man også roterer 65 grader om en akse svarende til "rool" hvis dette var et fly, og derfor vil man opleve hvad der svarer til et kordineret drej i et fly. Men krænger ind i rotationsretningen - og ved 4 Gz ligger man i en hældning på 4:1, altså næsten vandret ud.

-Det må være en fantastisk fornemmelse...

I dette design kan raketmotoren sidde bag på sædet, så vores simulation af en bemandet raketopsendelse bliver så nøjagtigt som muligt uden at flyve frit i virkeligheden.

I morgen kl. 11, tager vi det aller første lille spæde skridt. For vi vil gerne udvikle en fornemmelse af lyddæmpningen. Altså finde nogen størrelsesordener, snarere end nøjagtige data.

Vi har tit grinet af at det sikreste sted under test, nok ville være lige på den anden siden af den massive ti tons 800 mm tykke beton væg der beskytter omgivelserne ved test. Man kunne stille sig tæt op af indeslutningen og være fin fin under en affyring.

I morgen får det en reel betydning, fordi vi sætter sædet i 100 % dækning - nogle meter foran testbænken under affyringen. Testpersonen i sædet er i fuldkommen dækning - men vi får en fornemmelse af lydintensiteten inden i hjelmen. Det er en kort, intens test, så er vi oppe i det røde område ( og det burde vi bestemt ikke være ) så er det i det mindste hurtigt forbi.

Man kan umiddelbart sammenligne med testpersonellet inden i undervandsbåden ( som er vores aktuelle "blockhouse" med hendes 40 mm tykke vinduer og 15 mm tykke stålskrog ) Dette personel har til dato virket tilfredse nok ved tests. Selv ved eksperimental motorer i CATO hændelser.

Nyd Fight Director Meyers reaktion ved en tidligere faststof CATO hændelse 2:26 min inden i denne video. Video Anja Gaard Olsen

Det var ikke noget på nogen måde øreskade inducerende problem på bare seks meter afstand - så hvis vi antager at Nautilus trykskrog kombineret med Flights ørepropper kan sammenlignes med vores hjelm / headset ørepropper - så bør der ikke være noget problem. Nautilus trykskrog forandrer lyd, men dæmper den ikke meget. Man kan høre rigtigt meget gennem trykskroget - specielt kontaktlyde selvfølgelig.

Apropos CATO.

Jeg er nødt til at gøre opmærksom på, at vi aldrig kommer ud i rummet, hvis vi ikke tør koble mennesker sammen med raketter. Det sagt, så gør vi det først når vi er rimeligt sikre på at det vil gå godt.

Vi har, - siger og skriver - aldrig oplevet fejlfunktion med N2O / PUR hybrider med ventilstart eller smelte prop start. Vi har tværtimod fløjet dem tre gange, med fem perfekte burns ( heraf to air-starts ) og har testet dem statisk i vandret, lodret, med hovedet nedad stilling - og i alle muligere konfigurationer - og aldrig haft en fejlfunktion. Vores viden siger entydigt at det burde være pålideligt i et omfang, som er bedre end alle alternativer vi, og andre har afprøvet.

Den specifikke motor der bruges i raketcentrifugen er den helt oprindelige ventil opererede N2O hybrid, som kan lave "command abort" som vi altså kan få brug for.

Det er - som ses af denne fine Sonny Windstrup video - grej der virker.

https://www.youtube.com/watch?v=caTK4MNG8ks

Video: Sonny Windstrup

Designet af raketcentrifugens tager dog højde for det værst tænkelig og har indbyggede komperssionszoner, og andre komponenter som skal forhindre fejlfunktioner. Vi har f.eks. kontraventiler i N2O ledningen, og motoren er designet som en traktor, men meget store sikkerhedsmargins.

Intet slår at sætte sig i sædet og prøve det hele på egen krop. De første spæde skridt tages om 12 - 13 timer fra jeg skriver dette.

Peter Madsen

Overvej at lave pilot-test, hvor testbænk drives af el.motor (og skivebremse monteret).

På den måde kan i lære langsomt hvordan setup virker, piloten kan tilvænne sig - i kan afprøve setup med langsomt øget hastighed - og muligheden for at bremse op igen.

At gå direkte til raket-drift er i min optik et noget risky trin at tage som det første?

  • 5
  • 0

"At gå direkte til raket-drift er i min optik et noget risky trin at tage som det første?"

Måske.

Det forudsætter jo rent logisk at du tænker der er noget ukendt eller farligt ved selve 4 g centrifuge turen, som du gerne vil bruge de meget omfattende investeringer du taler om på at møde inden vi går raketdrevet.

Vi snakker ganske mange kilowatt, ganske store gearkasse, og sidst men ikke mindst frekvensomformer fra helvede. Som i minimum 100 k, plus arbejdet.

Jeg tror ikke der er så mange tryllekunster ved en karrusel, at det skulle være nødvendigt at dele det op i karrusel test / raket test.

Men det kan være jeg mener noget andet den 5 marts...

Mest tror jeg vi bare lige tøver et øjeblik...og helst ikke vil ud på den tynde is.

Men - det skal vi - hvis det vi har arbejdet på i denne hangar siden 2008, ikke skal forblive en drøm, som for nogen vil synes længere væk i 2017, end i 2011.

Derfor skal den være raketdreven, og derfor skal vi have den store 1 meter diameter raket i luften ASAP.

Og siden - men nogen ombord.

Mener vi det eller ej...jo, vi mener det kære Jens Jakob, og jeg håber du kommer til forsøget den 4. marts !

Peter Madsen

  • 3
  • 4

Først og fremmest begrænses centrifugen af at der kun fyldes en afmålt mængde brændstof på raketten, så selv hvis alt andet går galt kommer den ikke til at køre for hurtigt. Derudover har piloten en knap der skal holdes inde for holde raketten kørende og som afbryder brændstoftilførslen hvis den slippes.

Centrifugen bliver udstyret med en lille bremsefaldskærm. Det skal være en autentisk raketoplevelse, ikke en tivoliforlystelse.

  • 3
  • 1

Vi snakker ganske mange kilowatt, ganske store gearkasse, og sidst men ikke mindst frekvensomformer fra helvede. Som i minimum 100 k, plus arbejdet.

Det er et valg at du dropper elmotor og det er fint for mig, men at sige det er fordi det koster 100k plus er ikke rigtigt. Det er bare vindmodstanden / tab i lejer du skal overvinde så du kunne nøjes med en lille motor + rem til gearing samt en frekvensomformer i model billig (alternativt være hård ved motoren og køre den direkte på evt. med stjerne trekant omskifter).
El giver dog ikke det spektakulære show som er hovedformålet med centrifugen så forstår godt at elmotor droppes.

Godt at Kina "high gloss" hjelmen er udskiftet med en der faktisk er godkendt til motorcykel brug!

  • 5
  • 0

Hej Peter
Det er en rigtig spændende ide du har gang i, men jeg frygter at du har set dig blind på faremomentet pga. din statistik på den specifikke motortype. Du bruger enormt meget energi på at fortælle hvor sikker motoren er. Faktum er, at sidst du lod en motor teste i det fri sprang den i luften, lavede hul i et festivaltelt, ramte taget på en bil, og metalstykker fløj over 70 meter væk: https://ing.dk/artikel/peter-madsens-raket...

Tommy Johansson skrev den gang, hvilket du erklærede dig enig i: Hvis vi overhovedet skal udføre test på Refshaleøen, skal motoren indesluttes i en betonkonstruktion, så alle vragdele bliver holdt inde i denne, eller kun kommer ud i retning af dysen. Den anden mulighed er at flytte testen helt væk til f.eks. et militærområde. Jeg hælder nok til det sidste.«

Derfor skræmmer det mig enormt, at du helt bevidst fravælger at indkapsle motoren og tilsidesætter almindelig sund fornuft og andres sikkerhed for at skrabe nogle penge i kassen, hvilket dette vel i bund og grund drejer sig om.

  • 13
  • 1

haft en helt vellykket test idag.

Lyddæmpningsystemet fungerede fint, og jeg oplevede testen fra raketsædet få meter fra prøvestanden.

Man kunne mærke det i luften, men ingen akustiske problemer.

Hej Lars Mortensen,

Lige som Martin der skrev for et par uger siden er du ( sikkert uforskyldt ) blevet flagged som en profil der ikke skriver under eget navn.

Ring til mig 50523031 og fjern flagningen.

( Jeg hørte aldrig fra denne "Martin" og jeg besvarer ham derfor ikke )

Men helt kort, det er en anden motortype, med en anden statistik. Den blev yderligere udbygget idag.

Det fungerer fint.

Peter Madsen.

  • 5
  • 9

Vi snakker 4 g.

Altså mindre end Tivoli forlystelser.

Du svarer nu på hvad man gør hvis man fortryder en tur i en Tivoli maskine.

Man kan udløse en bremseskærm i centrifugen, men har Vertigo i Tivoli bremseskærme som kan udløses af publikum?

Hvad gør du og jeg ved det ?

Bemærk at dette er et forsøg med en person der kender og forstår forsøget og selv har taget initiativ til det.

Turen i Tivoli er kommerciel, for forbrugere, umyndige børn, potentielt alkohol påvirkede...kort sagt meget mere kontroversiel end min lille karusel.

Nå, nu vil jeg nyde dagens succes, og ønske jer alle en dejlig weekend !

Stort kram - også til Mortensen !

Peter Madsen

  • 6
  • 5

Jeg ikke foreslå eller diktatere hvad der skal være på din centrifuge, jeg er bare nysgerrig.

Hvis tivoli ser at en af deres gæster er ved at få det dårligt, så stopper de forlystelsen.

I snakker meget om 4G, men mit spørgsmål om bremse skal ikke forstås i forhold til om 4G er farligt.

Jeg ville være bekymret for at blive rundtosset på et højere plan. Faktisk syntes jeg Colin Furze kæmpe gynge er meget sammenlignelig med din centrifuge hvad det angår og han er en erfaren stuntman.

"autentisk raketoplevelse" der så åbenbart er mindre kontroversiel end en tur i tivoli..... ;o)

  • 1
  • 1

Jamen, selvfølgelig er der meget at tænke på.

Når vi snakker sikkerhed, så er vi i et område der er u formet.

Dette herunder handler kun om din egen sikkerhed, ikke trediemands.

Det er en anden og meget kompliceret analyse. For næsten al aktivitet påfører trediemand fare. Om den så er koncentreret i tid, eller fordelt gør mindre.

Men for den enkelte...

Hvis jeg bare passer er almindeligt arbejde, er jeg truet af plejehjemsdøden, som i vort samfund kan være meget hård.

Jeg så en artikel med en rammende tittel der lod noget ala:

"Robert er 80 år. Hans dage er lange, stille og ensomme."

Det gjorde ondt bare at læse titlen.

Så hvis vi er forsigtige, og gør som man bør, ingen chancer tager osv. så venter den visse død, under potentielt meget ubehagelige former.

Det kan undgås genne basejump, bemandet rumfart, drageflyvning, dykning, og sejlads med hjemmelavede ubåde.

Men selvfølgelig vi tager for store chancer, så kan vi gå til før tiden.

Og hvad er tiden - den perfekte tid ?

Men det essentielle er at hvis man ikke gør ting som sætter det på spil, så slår vi os i hjel af alderdom.

Punktum.

Hvis Tivoli...

Vi gør det samme uanset. For vi har jo kun drivmiddel til få sekunder - så den stopper af sig selv hurtigere end Vertigo kan tømmes for gæster.

Jeg har fløjet aerobatic, og eksperimenteret en del med påvirkninger af denne art og er helt cool.

Fin video.

Hvorfor forlanger læserne her ikke han bliver sikret med seletøj eller noget ?

Hvordan ser læserne her på Philipe Petit, som gik på usikret line mellem WTC tårnene ?

Jeg er efter høre testen i dag kun spændt på de kommende ture med centrifugen.

Det bliver kun herligt.

  • 4
  • 7

Der er flere måder at indkapsle en motor på, så muligheden for udkast ved en hændelse minimeres.
Det har PM vendt med mig,
De motorer der var hændelser med var af enten Faststof eller hydrogenperoxid hybrider.
Disse var en faktor 4-10 større end den der skal bruges til centrifugen.
Jeg er egentlig mere bekymret for om lejerne i center akslen tager skade, end for om der opstår en motorhændelse!
Centrifugen vil blive sikkerheds testet med en stor belastnings faktor og en sikkerheds zone inden den bemandede test.
Jeg er helt tryg.

  • 6
  • 6

Hvordan vil i forhindre "piloten" i at blive rundtosset? er det et åbent sæde med frit udsyn til snurreturen eller bliver der lavet en afskærmning af udsynet, så øjnene ser det samme som ørene føler?

Mvh

  • 2
  • 0

Du bruger enormt meget energi på at fortælle hvor sikker motoren er. Faktum er, at sidst du lod en motor teste i det fri sprang den i luften, lavede hul i et festivaltelt, ramte taget på en bil, og metalstykker fløj over 70 meter væk:

Det var med H2O2 - ikke med N2O.

Jeg synes, at du skulle læse denne udmærkede link http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a3... , som Jeppe Nielsen fra DSC kom med i foregående tråd. Den giver bl.a. på side 18-20 en sammenlignende risikovurdering af H2O2 kontra N2O. Der er ingen tvivl om, at N2O er betydelig sikrere. F.eks. kræves ingen stabilisator, og så vidt jeg forstår, er katalytisk spaltning kun mulig, hvis katalysatoren varmes op til 120-140 grader C. Hvis man så samtidig garanterer, at temperaturen i tanken aldrig kommer over 36,4 grader C, hvor N2O bliver super kritisk og dermed kommer på den farlige gasform, kan det formodentlig gøres rimelig sikkert.

Peter burde dog nok lave denne vurdering sammen med en kemiekspert, der har erfaring i at omgås N2O, og en afskærmning mod publikum af rionet eller bare nylonnet var måske nok hensigtsmæssig.

  • 2
  • 0

Space X er landet sikkert på alle fire kulfiber ben efter krisen der startede med on pad eksplosionen !

Har jublet mig hæs!

Carsten,

Jeg har gennemgået vores håndtering af N2O med eksperter på området hos vores leverandør.

Det har underbygget beslutningen om satset på N2O og vapac.

Sikkerhedsdebatter er altid svære.

Det er helt sikkert ikke absolut sikkert, men sikkert er det at gør vi ikke noget vil vi med sikkerhed gå til.

Tænk hvis jeg blev Mr Naysayer, Mr No Go, og annoncerede at vi stopper nu, fordi vi ikke tør.

Ikke i min butik, nix, vi skal prøve, vi skal kunne, vi skal turde.

Der er så mange volt spænding i dette !


Til slut: Bravo til Elon Musk og team for dages pletskud.

Tænk hvis ingen turde noget !

Peter Madsen.

  • 10
  • 4

På Refshaleøen går Madsen,
han laver raketter på pladsen,
om lidt blir den tændt,
vi følger det spændt,
for denne gang satser han kassen!

  • 12
  • 2

Jeg har gennemgået vores håndtering af N2O med eksperter på området hos vores leverandør.

Det er nu ikke så meget håndtering, jeg tænker på, men mere kemisk stabilitet, risiko for uønsket katalytisk spaltning - er der f.eks. visse stoffer eller metaller, som man skal undgå, stabilitet mod slag etc. Scaled ulykken med lige netop den teknologi giver jo trods alt stof til eftertanke - specielt fordi ingen rigtig ved, hvad der gik galt - eller ikke vil sige det.

  • 2
  • 1

I vores F16 har piloten IKKE et system der forhindre M/K i at se over skulderen.
Hvis I har set Topgun, vil I måske huske at de forsøger at følge modstanderen over skulderen og bagud når de passerer.
Det kan man komme ud for i virkelighedens verden, og der kan man SAMTIDIG trække op til 9G.
HANS er i min verden en spildt mængde penge, til et 4G fartøj.
Som sikkerhed når man kører ind i noget stillestående med høj hastighed og trække mange negative G er den helt uundværlig.
Man skulle måske foreslå at det monteres i ALLE biler, da der er reel mulighed for at kører ind i et eller andet ude på vejen, og der kunne det måske redde en enkelts førlighed om året.

  • 5
  • 2

Hej Peter,

Bare er kommentar fra hvad jeg håber er det tavse flertal her på bloggen: jeg synes desværre at der er blevet alt for mange uforklarlige tomler nedad og kommentarer der leder efter problemerne, så har efterhånden sjældent lyst til at deltage aktivt.

Den her blog fik dog i den grad mit hjerte til at pumpe begejstret, gav mig den følelse jeg husker fra da jeg så den første rumfærge blive opsendt, - ja, helt tilbage fra da jeg på en varm sommerdag sad i et sommerhus og så på et grynet sort/hvid tv da Apollo og Soyoz blev sammenkoblet...

Jeg synes at ideen med centrifugen er genial! Få testet crew i at spænde en person foran en raket, - og selvfølgelig samtidigt få testet astronauten.

Så herfra skal der lyde et; Gi' den gas Peter og team!

PS: ja, den SpaceX landing sad sku' lige i bullseye! - så også tilykke herfra.

Mvh Bjørn

  • 10
  • 3

Helt enig med Bjørn. Peter og team, i gør det rigtige. Fortsæt med at klø på på denne måde. Det i laver her er vildt spændende at følge med i!!

  • 6
  • 1

HANS er i min verden en spildt mængde penge, til et 4G fartøj.
Som sikkerhed når man kører ind i noget stillestående med høj hastighed og trække mange negative G er den helt uundværlig.

Nu går jeg ud fra at både sæde, hjelm, sidde stilling, pladsforhold mm skal efterligne det der forventes i en kapsel og der risikerer du negative G ihvertfald hvis du får en "anomaly" i lav højde hvor kapslen ikke nødvendigvis lander som man gerne vil.
Nu kan jeg se Glenn Nielsen læser med og formoder han kender til HANS, men som jeg forstår det hindrer den dig ikke i at se dig rundt.

  • 1
  • 0

hø hø .
Jeg tror meget fra dragracing verdenen kan bruges i sådan en centrifue/raket, faktisk hele det personlige beskyttelses udvalg, dragt hansker sko og hjelm, hjelmen afviger jo fra dem man bruger til motorcykler, ide den beskytter mod flammer tæt på personen, hvilket ikke er tilfældrt med hjælme til MC.

HANS skal vi selv til at bruge da vi har kørt under 5 sekunder (mener det er grænsen hæng mig ikke op på det), men hans duer kun hvis kraftvæktoren kommer fra en ret begrenset fremadpegende rumvinkel, og kun hvis den kombineres med 5 eller 6 punkt seler.

tror mere på at begrense personen/ personens hoved i at bevæge sig, se på en topfuledragster.
åh ja og så skal 6 punkt selen være spændt så det gør lidt ondt når man trækker vejret.

sikkerheds udstyr til dragracing er faktisk ikke så dyrt som man skulle to , sefølig kan man købe en 6punkt sele til 1000$
men også
https://www.summitracing.com/int/parts/rci...
til under 200$

min hjelm koster 250$ og er forberedt for hans
https://www.summitracing.com/int/parts/gfr...

Se evt. her ved 8 minutter, det er noget jeg selv mangler at instalere i TC-X
https://www.youtube.com/watch?v=MjuKInRccwU

Det er ikke for at hijacke tråden Peter M , men de 2 extremsports ligner ret meget hinanden.

glenn

  • 3
  • 1

Umidelbart ingen Kommunikation, ved ikke om den er forberedt for det,
halspuden
https://www.summitracing.com/itemgroup/g-f...

er seperat og kan tilpassen ved at skære skum ud af den,

dragt
https://www.summitracing.com/int/parts/gfr...

"skulle kunne tilbyde overlevelse efter 20 sekunder i en nitro brand" hvis den kombineres med
et fuldt sæt nomex undertøj.
http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/serv...

som vi også har investeret i.

  • 1
  • 0