observatoriet på sardinien blog

Hjælp med brochure

Det er på tide med en statusopdatering fra observatoriet på Sardinien. En hurtigt opsummering af projektet:

  • Jeg besluttede mig i midten af 2013 for at bygge et lille astronomisk observatorium til undervisningsbrug på den italienske ø Sardinien
  • I slutningen af august 2013 flyttede min hustru og datter til Cagliari i tide til skolestart i midten af september
  • Jeg fulgte efter i slutningen af 2013
  • I januar 2014 indsendte jeg et projektforslag til Seneghe Kommune for at få deres tilladelse til at anvende kommunalt terræn på sydsiden af Montiferru til observatoriet
  • Igennem hele 2014 deltog jeg i flere events i Seneghe for at skabe opmærksomhed om projektet
  • I oktober 2014 opstillede jeg på opfordring af IDA et planetarium til Kulturnatten i København

Det er efterhånden blevet tydeligt, at det er ret omstændeligt at få tilladelsen til at bygge permanente strukturer på det udvalgte jordlod, så for at komme tidligere i gang med observatoriets aktiviteter, har jeg valgt indledningsvist at gøre observatoriet mobilt. Kravet om mobilitet har naturligt nok indvirkning på valget af instrumenter til observatoriet. Desuden har euroens fald overfor dollaren betydet, at de teleskoper, der sælges fra USA, er steget i pris med ca. 15% siden sidste år, hvilket også sætter en dæmper på lysten til at købe de helt store teleskoper.

Ikke desto mindre er det første teleskop, som jeg vil anvende til et pilot-udgave af et 5-dages astronomikursus med maksimalt 6 deltagere i perioden 30. marts - 4. april, nu bestilt. Det bliver et Meade 12" (304.8 mm) LX600 ACF med X-wedge (ækvatorial mount). Derudover vil der være en DADOS spektrograf og et Moravian G2-0402 CCD-kamera med LRGB- og BVRI-filterhjul til rådighed.

Jeg har også begået min første brochure, som jeg gerne vil have ing.dk's læsere til at efterse for fejl og mangler. Brochuren kan findes her. Jeg har fjernet priserne, ikke fordi de er hemmelige - men fordi jeg godt kunne tænke mig jeres bud på, hvad der er rimeligt (jeg har selvfølgelig lavet en analyse af, hvad priser + omsætning skal være, for at det kan løbe rundt). Jeg modtager med stor begejstring positive såvel som negative kommentarer her på bloggen.

Tilføjelse: Jeg har udskrevet en konkurrence på en Freelancer-portal om omdesign af brochuren - her er nogle af de indkomne forslag:

Forslag 1:

Illustration: Privatfoto

Forslag 2:

Forslag 3:

Forslag 4:

Forslag 5:

Forslag 6:

Jeg synes faktisk, de er flotte allesammen - hvilken foretrækker I?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Du må gerne upload en PDF eller et billede til din hjemmeside. Med dit link skal jeg logge ind via Facebook, trykker jeg cancel kommer jeg bare til hovedsiden.

  • 0
  • 0

Umiddelbart en fin brochure, men to ting det lige straffer mig, 1) hvad skal man gøre med den side hvor man kan krydse det af man gerne vil? 2) Jeg savner nogle GPS koordinater og en adressen.

  • 1
  • 0

1) hvad skal man gøre med den side hvor man kan krydse det af man gerne vil? 2) Jeg savner nogle GPS koordinater og en adressen.

Der kan jeg godt se, jeg har fået forvirret dig - det, der fremstår som afkrydsningsfelter, var i virkeligheden bare et forsøg på at maskere priserne, så jeg kunne få ing.dk's læseres bud på, hvad der er rimeligt :-). Selve observatoriet har ikke nogen adresse (bortset fra min privatadresse), men jeg kunne selvfølgelig godt angive lidt nøjere, hvor aktiviteterne finder sted henne. Point taken.

  • 0
  • 0

Jeg vil mene en pris på 300-450 Euro vil være i orden. Det er i den omegn alm. videnskabelige konferencer ligger (omend de har en volumenfordel).

Måske du skulle tænke lidt i en pakkeløsning. Flyrejsen kan der vist ikke gøres noget ved da Alitalia er eneste mulighed, men måske du kan arrangere med den lokale minibus om at hente og bringe fra lufthavnen og tilsvarende lave en deal med den lokale krovært om indkvartering. Det er muligt du kun vil have seks kursister, men der er sandsynligvis et appendiks der også skal bruge en seng og også skal have krofatters morgenmad.

  • 1
  • 0

Jeg må indrømme, at jeg finder brochuren temmelig kedelig. Den "sælger" ikke rigtig konceptet. F.eks. vises et billede fra en udstilling med de omtalte 250 mm og 300 mm teleskoper; men jeg har ialtfald ingen anelse om, hvor meget man egenlig kan se i sådant et, så det havde været meget mere interessant at se billeder af himmellegemer optaget gennem et sådant teleskop. Jeg synes heller ikke rigtig, at en gymnastiksal er det rigtige sted at vise den oppustelige dome. Få som minimum fat i én, der kan Photoshoppe, og klip så teleskopet og domen ud og genindsæt dem på en baggrund af f.eks. billeder fra rummet eller der, hvor domen skal stå.

Det grafiske layout kunne også forbedres med f.eks. hvid skrift på en natsort baggrund med stjerner eller f.eks. et billede af mælkevejen i de dele, hvor der ikke er tekst. Hvorfor lave en hvid brochure, når det er det natsorte koncept, du prøver at sælge? Prøv f.eks. at se her, hvordan amatørorganisationen Copenhagen Suborbitals prøver at sælge deres koncept, og prøv så at sammenligne med din brochure: http://copsub.com//wp_blog/wp_content/uplo... . Få evt. en snak med deres grafikere.

Hvad værre er - hjemmesiden og brochuren ikke er enige. F.eks. kan man på hjemmesiden se et koncept med faste observatorier og en stråtækt hytte; men de faktiske forhold er mobile teleskoper - formodentlig til opstilling udendørs på en bar mark uden yderligere faciliteter, og hytten er erstattet af en lille oppustelig dome. Pas på med ikke at love mere, end du kan holde. Derfor skal du heller ikke vise billeder optaget med Hubble rumteleskopet; men det publikum rent faktisk kan forvente at se.

  • 1
  • 0

Jeg vil mene en pris på 300-450 Euro vil være i orden. Det er i den omegn alm. videnskabelige konferencer ligger (omend de har en volumenfordel). Måske du skulle tænke lidt i en pakkeløsning.

Det er omtrent det prisleje, jeg har tænkt mig, så det er åbenbart ikke skudt helt forbi.

Desværre må jeg ikke lave en pakkeløsning (det var ellers min hensigt), fordi jeg i givet fald ville fungere som rejsebureau - og jeg er registreret som 'libero professionista'. Der gælder en hel række regler for rejsebureauer, som jeg ikke vil kunne opfylde (og ikke er interesseret i at sætte mig ind i). Det har dog ikke afholdt mig fra på kursisternes vegne at forhandle et godt tilbud på plads med en lokal restaurant - eller fra at kontakte B&B-udbydere og forberede dem på at blive kontaktet af nogle natteravne, der gerne vil sove om dagen.

Der er ikke nogen begrænsning på seks kursister - det er udelukkende til første prøvekørsel af kurset (der finder sted 30. marts - 4. april).

  • 0
  • 0

Hej Carsten

Tak for din åbenhjertige kommentar. Det er lige den slags kritik, jeg har brug for.

Du har ret i, at hjemmesiden ikke stemmer overens med brochuren - men hjemmesiden vil blive opdateret, før brochuren går i trykken, så jeg ikke vildleder nogen - du vil også bemærke at man på hjemmesiden endnu ikke kan bestille noget - og at alt er berammet til en fremtidig dato.

Jeg er desværre ikke grafiker og har ikke så mange frivillige som Copenhagen Suborbitals, så foreløbig må jeg nøjes med mine egne sparsomme evner - med mindre, der da er en venlig sjæl her på sitet (som David Christensen, der har udformet logoet), der er villig til at give en hånd med.

Observationerne kommer ikke helt til at foregå på bar mark - der er toiletfaciliteter i nærheden, og teleskoperne vil komme til at stå inde i teltkupler. Planetarium-domen står egentlig et meget realistisk sted (den er til indendørs brug) - jeg har hidtil haft den opstillet på biblioteker, i IDAs bygning og i tre forskellige gymnastiksale - men du har nok ret i, det ikke ser så inspirerende ud.

Jeg er ret begrænset i mine muligheder for at opstille realistiske billeder af det faktum, at jeg endnu ikke har modtaget det første teleskop (det skulle blive leveret i slutningen af februar/begyndelsen af marts) - og at indsætte billeder af, hvad man kan se med teleskoperne, kræver plads, jeg ikke har i en 6-panelsbrochure. Ville det være at foretrække, at jeg laver en mere informationsspækket brochure med flere sider? Jeg har ikke indtrykket af, at folk generelt har lyst til at læse alen op og alen ned i en reklamebrochure? Jeg kan evt. indsætte den type billeder på hjemmesiden?

Dit forslag om hvid skrift på sort baggrund og baggrundsbilleder af astronomiske objekter er en rigtigt god idé.

Endnu en gang tak for dine skarpe iagttagelser.

  • 0
  • 0

Jeg er desværre ikke grafiker og har ikke så mange frivillige som Copenhagen Suborbitals

Nej, men jeg mener, at grafikerne er amatører, som måske ikke er så dyre i drift, så du kunne jo prøve at henvende dig. Raketteknologi og astronomi er jo lidt to sider af samme sag.

Jeg er ret begrænset i mine muligheder for at opstille realistiske billeder af det faktum, at jeg endnu ikke har modtaget det første teleskop (det skulle blive leveret i slutningen af februar/begyndelsen af marts)

Dem, der fremstiller disse teleskoper, burde da have nogle billeder, du måske kunne få lov til at bruge; men jeg indrømmer, at Meades egen hjemmeside nu heller ikke gør så meget for at sælge teleskoperne. Du burde dog vide nogenlunde, hvad du kan forvente, så du burde kunne fremskaffe nogenlunde realistiske billeder.

og at indsætte billeder af, hvad man kan se med teleskoperne, kræver plads, jeg ikke har i en 6-panelsbrochure.

Ikke nødvendigvis. Som minimum kan de to kedelige billeder af teleskoperne og domen jo bare skiftes ud med noget bedre, og et mere spændende grafisk koncept behøver heller ikke at kræve mere plads. For domens vedkommende kan du jo f.eks. bare fjerne hele baggrunden, så man fokuserer på domen og ikke på en ligegyldig gymnastiksal, som oven i købet får domen til at se mindre ud, end den nok er. Den slags fritlægning er altså så simpel, at du sagtens selv kan gøre det (det har jeg selv gjort mange gange).

Ville det være at foretrække, at jeg laver en mere informationsspækket brochure med flere sider? Jeg har ikke indtrykket af, at folk generelt har lyst til at læse alen op og alen ned i en reklamebrochure? Jeg kan evt. indsætte den type billeder på hjemmesiden?

Betragt brochuren som en slags "elevatorpitch", der først og fremmest skal skabe interesse og sælge budskabet. Når først interessen er skabt, skal folk nok finde de sidste detaljer på hjemmesiden. Nu ved jeg ikke, hvordan brochuren skal foldes; men i sammenfoldet tilstand bør forsidebilledet være tilstrækkelig godt til at folk tager brochuren ud af holderen. Det næste, de ser, når brochuren så foldes ud, skal skabe yderligere interesse. Så kan detaljer som kursusplan, tidspunkter, pris og andre praktiske oplysninger henvises til de sidste sider. Overvej evt. at lave en brochure, som når den foldes ud én gang, er de normale 2 sider i bredden, men hvor hver side så kan foldes ud endnu engang fra midten og udefter, så den helt udfoldet bliver 4 sider i bredden. Bredformatet sælger langt bedre end A4 eller A5 formatet - se f.eks. TV (1,78:1) og film i det helt brede Cinemascope format (2,55:1).

  • 2
  • 0

Så vidt jeg kan se, har teleskopet RS-232 interface, hvilket betyder, at det muligvis kan fjernstyres. I forbindelse med et 4K kamera og en 4K (OLED) TV skærm kunne det muliggøre, at mange flere kunne se med og væsentlig behageligere end med den gammeldags metode med at kigge med ét øje direkte ned i teleskopet. Har du overvejet den mulighed?

  • 2
  • 0

Så vidt jeg kan se, har teleskopet RS-232 interface, hvilket betyder, at det muligvis kan fjernstyres. I forbindelse med et 4K kamera og en 4K (OLED) TV skærm kunne det muliggøre, at mange flere kunne se med og væsentlig behageligere end med den gammeldags metode med at kigge med ét øje direkte ned i teleskopet. Har du overvejet den mulighed?

Ja, teleskopet kan fjernstyres. Når det er i brug, vil teleskopet være forbundet med en laptop, hvor det seneste billede eller den igangværende webcam-optagelse vil kunne ses. Visuel observation (øje mod okular) vil være begrænset til én af nætterne på 5-dageskurset - og så selvfølgelig til finderscopet. I forbindelse med observationsnætter (uafhængigt af kursus) vil visuel observation have større vægt. På sigt vil jeg bygge/anskaffe et stort Dobsonian-teleskop til det formål. Jeg har ingen erfaring med realtime-projektion af diffuse, lyssvage objekter (kuglehobe, f.eks.) på en skærm, men jeg tror ikke umiddelbart, det vil virke.

  • 0
  • 0

Jeg har ingen erfaring med realtime-projektion af diffuse, lyssvage objekter (kuglehobe, f.eks.) på en skærm, men jeg tror ikke umiddelbart, det vil virke.

Jeg mener ikke en gammeldags, optisk projektion, men et kamerabillede, der evt. via passende billedbehandling vises på en stor skærm med høj kontrast som f.eks. en OLED skærm. Ved f.eks. at integrere over mange billeder burde man kunne undertrykke pixelstøj og atmosfæriske forstyrrelser og måske forøge skarpheden ved endnu mere avanceret billedbehandling.

  • 1
  • 0

Ved f.eks. at integrere over mange billeder burde man kunne undertrykke pixelstøj og atmosfæriske forstyrrelser og måske forøge skarpheden ved endnu mere avanceret billedbehandling.

Du mener altså 'lave datareduktion on the fly'. Særligt i forbindelse med astrofotografi kræver nogen af de optagelser, man laver, afsindigt meget regnekraft for at blive til højglanspolerede billeder/film - timevis af databehandling, ofte med megen manuel intervention. Men bevares, det er helt sikkert muligt at vise resultatet af længere optagelser, og også at lave integrationer af flere optagelser uden længere ventetid. Sådan som kurset er planlagt, får den ene halvdel af kursisterne til opgave at indhente data og kalibreringsdata, mens den anden halvdel løbende reducerer og behandler de indløbende data - holdene bytter roller omkring kl. 1. Lysstærke, udstrakte objekter (planeter, Månen, evt. kometer) vil helt sikkert være et hit at vise på en skærm - men der ville jeg altså nøjes med et webcam og bemeldte laptopskærm.

  • 0
  • 0

Hvem havde du tænkt der er din målgruppe. Personligt kan jeg godt lide billedet med pigen som kigger i et teleskop, men ville hun være din målgruppe?

  • 0
  • 0

Hvem havde du tænkt der er din målgruppe. Personligt kan jeg godt lide billedet med pigen som kigger i et teleskop, men ville hun være din målgruppe?

Det er jo så det. Der er flere væsensforskellige målgrupper - de tre overordnede tjenester, der udbydes i brochuren, er et meget godt billede på det:

  1. De længerevarende kurser regner jeg med kun vil tiltrække de seriøst astronomiinteresserede.
  2. Enkeltstående 'observing nights' rammer i princippet alle med bare minimal interesse for astronomi, herunder familier med børn.
  3. Dagsbesøg med planetariet er rettet mod skoler - så her er skoleledere/lærere/børn og unge målgruppen.
  • 0
  • 0

Jeg stemmer helt klart også for forslag 6. Det forslag har bl.a. nogle gode farver og grafik på for- og bagsiden, som skaber blikfang.

  • 2
  • 0

Hvad er fornålet med brochuren?

At sælge kurser, den er jeg med på, men hvad er formålet helt præcist? Skal folk læse brochuren og derefter bestille et kursus, eller skal brochuren trække folk ind på din hjemmeside og derfra resultere i en bestilling? Det er to vidt forskellige scenarier der kræver hver deres løsning både med hensyn til design og indhold.

Noget andet det er, hvor denne brochure skal omdeles og til hvem? Det spiller også en rolle.

Lige nu gabes der over for meget, så det bliver ufokuseret. Amatøren skræmmes væk fordi niveauet er for højt. Nørden skræmmes væk fordi det er for lavt. Giv dem hver deres brochure, og fortæl i et meget klart sprog, hvad du kan tilbyde dem.

Men.....

Sidst men ikke mindst, så spørg dig selv hvornår du sidst har bestil en vare/ydelse til 3.000 kr direkte efter at have læst en brochure. Mit gæt er meget sjældent eller aldrig.

Hvis det var mig, ville jeg fokusere 100% på at få lavet en ordentligt hjemmeside, og tiltrække kunder den vej igennem. Dette kan evt. suppleres med en mindre tryksag, der skal lede folk ind på hjemmesiden. Brochuren i sig selv tror jeg ikke på som salgskanal.

  • 1
  • 0

Hvis det var mig, ville jeg fokusere 100% på at få lavet en ordentligt hjemmeside, og tiltrække kunder den vej igennem. Dette kan evt. suppleres med en mindre tryksag, der skal lede folk ind på hjemmesiden. Brochuren i sig selv tror jeg ikke på som salgskanal.

Hej Martin Det lyder, som om du har forstand på det, du siger. Jeg ville egentlig dele brochuren ud i forbindelse med besøg hos astronomiforeninger, læreanstalter eller lignende, så jeg allerede har skabt den personlige kontakt. Det dækker kurserne. Jeg forestiller mig, mange af de besøgende til 'observing nights' kommer til at være "almindelige" turister eller lokale interesserede. Af hensyn til dem vil jeg lægge brochuren på biblioteker/i hotelfoyerer. For dagsbesøg med planetariet regner jeg med "word-of-mouth"-metoden - men hvis jeg så lægger en stak brochurer, de steder jeg har været, har de noget at vise frem til evt. interesserede.

  • 1
  • 0

Hej Jens

Jeg har benyttet mig af http://onfoot.by/ til nu to stykker branding-arbejde og været meget glad for dem. De er ret gode til prisen og meget fleksible. Jeg betalte 1000 euro for en grafisk identitet fra dem med logo, farver, skrifttyper osv. osv. fra dem. De kan givetvis også hjælpe dig med noget design af en brochure. De ligger i Hviderusland hvilket naturligvis betyder at kontakt foregår over Skype, til gengæld er priserne jo også derefter. Det kan godt betale sig med den slags efter min mening, da det giver et helt andet indtryk hos kunderne, når design osv. spiller.

Ellers kan du også overveje at få en grafiker eller lign. i virksomhedspraktik eller løntilskud i Danmark.

Held og lykke med projektet!

  • 1
  • 0

Og ja, du bør nok overveje hele din strategi meget nøje. Få noget sparring af en der har en uddannelse i den slags - det betaler sig!

Hvis det skal blive en stor succes har du brug for en klar plan for hvem dine kunder er, hvad du vil sælge dem og hvordan du vil kommunikere til dem. Overvej fx Business Model Canvas.

  • 1
  • 0

Og ja, du bør nok overveje hele din strategi meget nøje. Få noget sparring af en der har en uddannelse i den slags - det betaler sig!

Tak for dine råd, Philip :-). Jeg har været i kontakt med Bev Ewen-Smith, der driver et tilsvarende astronomicenter (dog uden kurser) i Algarve (http://www.coaa.co.uk/) og spurgt ham, hvordan han tiltrækker kunder. Han fortalte mig, at han var taget på en rundtur til astronomiforeninger i England, hvor han havde fortalt om sit projekt og lagt nogle brochurer. Hvis du kigger på hans website, vil du se, at manden ikke ligefrem excellerer i corporate branding. Og alligevel har han folk på venteliste for at komme på besøg. Jeg har en tese om, at folk, der interesserer sig for astronomi måske hælder til at lægge mere vægt på substans end overflade ;-) - men jeg kan selvfølgelig tage fejl. Hvorom alting er, min brochure skal selvfølgelig helst ikke virke direkte afskrækkende...

  • 2
  • 0

Det har du ret i :) Hans ser ikke ligefrem topprof ud hehe, men det kan jo også kommunikere en form for seriøsitet; hvis det viser at man prioriterer indhold over form.

Uanset hvad er min pointe vist mest at man skal kende sine kunder og hvordan man kommunikerer med dem - det lyder som om du er gået seriøst til værks med at få styr på det.

Endnu en gang held og lykke, det er et flot projekt at kaste sig ud i.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten