close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Hist hvor vejen osv.

Så er vejen i hus, om man så må sige:

Illustration: Privatfoto

Den ny vej set fra nord

Det er lidt svært at fotografere 200m vej i et stykke, men med en fiskeøjelinse og en bekvem banedæmning kan det næsten lade sig gøre.

Her er et snapshot fra CAD programmet, det giver måske lidt bedre ide om hvad der foregår:

Den "lille" grund er på ca. 2700m² og den har vi købt privat.

Den "store" grund er på ca. 6700m² og den har mit firma købt for "reservekapitalen" som langtidsinvestering.

Vejen er nødvendig for at skaffe adgangsvej til den "lille" grund og den skal opmåles, tinglyses og godkendes af kommunen som "privat fællesvej", således at mit firma kan sælge den "store" grund igen, når/hvis der bliver brug for pengene.

Det kommende hus bygger vi på den "lille" grund ved siden af vendepladsen.

Historien kort.

Nej, hvorfor egentlig?

Lad os tage den lange...

Vi starter med AfdelingsIngeniør Sophus M. Andersens glimrende to-part artikel i Ingeniøren d. 13 og 20 maj 1893 om Slagelse-Næstved-Skjelskør-Banen. (Anden del her)

Artiklen er intet mindre end vidunderlig, for ret meget af den handler om hvad der formodentlig er Danmarks Første Gravemaskine:

Om hvilken Ingeniør Andersen bla. skriver:

Herligt!

Ifølge Geodatastyrelsens højtopløste og frit tilgængelige digitaliseringer af de gamle matrikelkort, er vores område ikke en del af den oprindelige arealreservation, men overtaget af Statsbanerne på et tidspunkt imellem 1910 og 1929, formodentlig i en eller anden forbindelse med første verdenskrig:

Matrikelkort 1910-1929

Den "lille" grund forbliver i den forbindelse i privateje og ligger som (enorm) baghave for en af ejendommene oppe af vejen.

Præcis hvad DSB skulle med arealet er ikke klart, det ligger nogle meter under sporniveau og kan derfor ikke umiddelbart bruges til jernbanedrift.

Forskellige mundtlige kilder har omtalt det som "reserve" og "evakueringsareal" hvad det så end betyder.

Det meste af den "store" grund udlejedes som kolonihaver til nogle af de andre naboer oppe af vejen.

DSBs forstsektion havde muligvis også en planteskole på arealet.

Hvis man leger med Geodatastyrelsens åbne geodata, evt. via Miljøministeriets "miljøgis" kan man se dette på gamle luftfotos.

Omkring 2004-5 køber en lokal ejendomsmatator begge grunde med hensigten at bygge 29 rækkehuse.

Han rydder alt hvad der er på grundene med bulldozer, men blodbøgen overlever takket være naboernes højlydte protester. Det sørgelige resultat kan man se ved at skifte imellem sommer 2006 og 2008 ortofotos i miljøgis.

Men inden han kommer ret langt med rækkehusplanerne, flytter Syddansk Universitet til Slagelse hvilket får matadoren til at vejre frisk studenterblod: I stedet for rækkehuse vil han nu bygge "Collegelejligheder".

Hans design for disse, fire "tårne" med hver to etager, ramler ind i lokalplanen der tydeligt siger max. 1½ og inden han får en ny lokalplan igennem Byrådet, naboerne er ikke engang tæt på henrykte, imploderer nyreaganisternes fantasiøkonomiske bobble og hans firma går fallit.

Efterfølgende erfarede jeg at den eneste grund til at vi fik naturgaspligten erstattet med nynedgravet fjernvarme her i gaden, var for at komme disse byggeplaner i forkøbet.

Konkursboet prøver at realisere værdierne, sådan som de måtte være, til kreditorene og efter at have set på "Til Salg" skiltet fra mit stuevindue i nogle uger blev jeg nysgerrig. Da den første køber der havde meldt sig ikke havde nogen penge da det kom til stykket, endte vi med at overtage grundene for 700.000 hhv. 200.000 ex moms.

Prisen reflekterer naturligvis både markedets depressive natur her i udkantsdanmark, men også at et konkursbo per definition sælger "som beset".

Jeg gjorde mig en del anstrengelser for at "se", men det eneste jeg fandt at rynke på næsen af var at det yderste stykke af banedæmningen, af hvilken jeg nu ejer ca. 100m², består af gamle slagger fra damplokomotiver. Efter at have undersøgt dén sag så langt til bunds som jeg kunne, var min konklusion at det sker der ikke nået ved så længe de bliver liggende.

"Slaggetoppen" gør bestemt gavn: Den er en udemærket kælkebakke for mindre børn og det er derfra jeg har taget det øverste billede af vores nye vej.

phk

Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Hvad du finder når du graver ud til ze zekret projekt. For du skal vel have et underjordisk bombesikret bunker-laboratorium under dit domicil?

  • 0
  • 0

Det er under en mill for ca en hektar i et byområde! Landbrugsprisen er ca. 250000 tror jeg nok. Imponerende hvad man kan få på tvangsauktion nu om dage!

  • 4
  • 0