Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Raket-Madsens Rumlaboratorium

Hektisk - det er ordet !

Kære læsere,

En af de ting jeg er kommet til at holde virkelig meget af siden starten i 2009 er netop bloggen her på sitet. Hvis der går ret langt tid mellem blogs her, så er der noget helt galt. Eller i alle fald ekstraordinært.

De seneste dage har været mere hektiske end jeg længe har prøvet. At arbejde med raketter på Refshaleøen er langt fra bare et spørgsmål om at støbe brændstof og dreje dyser. Man er nødt til at tage sig tid til rigtigt mange andre ting, og tit er det meget spændende og givende aktiviteter. I sidste ende er det en symfoni af alverdens ting og sager der skaber projektet, og jeg kan ikke vælge kun at arbejde med de mest konkredte ting på værkstedet. Hvis jeg gjorde det ville det blive kedeligt og jeg ville gå fallit på rigtigt mange måder.

I disse hektiske dage er der statiske test, motorfremstilling, ufatteligt meget presse servicering, korrespondance med høj og lav, nær og fjern. Ind i mellem forsøger jeg at finde et øjebliks ro, som denne sene aften.

Thomas Djursings Raket Madsen biografi er netop udkommet, og har sendt en mængde presse til HAB som kun overgås af tiden omkring HEAT 1X i 2010. Jeg har ikke noget imod at servicere dem, for jeg har en kommunikationsopgave at løfte, og pressen er mediet, som gør det muligt.

Jeg skal prøve at formidle at RML findes, og det der sker her er fortsættelsen af det der har foregået i denne hangar siden 2009,

Jeg skal prøve at formidle at det er et teamwork, som den slags altid er, men at det altså ikke er hobby eller forenings arbejde. Og at det i øvrigt er ligegyldigt - jeg gør jo bare det jeg altid har gjort.

Jeg skal prøve at formidle at målet, at bringe et menneske ud i rummet og retur, er meget mindre vigtigt end processen. Fordi det er processen der er det givende, der hvor der virkelig høstes.

Jeg skal prøve at formidle at det er dejligt at være Raket Madsen, og jeg lever i en verden fuld af spændende døre og uventede mirakler - hvis man tør tage imod dem

Når det så er sagt...så trænger jeg altså snart til nogen dages pressefrihed. For verden er fuld af distraktioner som ikke synes det er vigtigt at arbejde med substansen i alt dette. Og substansen er at jeg er nødt til at få styr på H2O2 hybriden, så den første SuperHATV kan blive testet.

De første forsøg med H2O2 i hybrid motorer var meget lovende, og de blev gentaget og gentaget og var stadig lovende. MDF motoren fungerede ganske enkelt perfekt, og ville sikkert gøre det igen hvis vi satte den i testbænken. MDF plade har bare ikke så meget energi at byde på som syntetisk gummi, så jeg har investeret en masse i at få polyuretan til at brænde i H2O2. Sjovt nok har vi også set det ske, og set det ske helt perfekt og uden katalysator. Som sagen står lige nu er det også den eneste vej. Testen i lørdags lagde katalysatoren i graven, og det gør mig ked af at melde det. Men vores målinger taler deres ubetingede sprog.

Illustration: Privatfoto

Grafik: K. B. Rocket Solutions

Ved lørdagens test tankede jeg 4 kg T-stoff - dobbelt så meget som ved sidste test, som altså var onsdagen før. Det gav mulighed for at få et billede af hvordan katalysatoren opfører sig over tid.

Motoren er designet for et injektortrykfald på 5 bar, og lægger ud smack som den skal, fordi katalysatoren i starten ekspederer alt den får ind. Der tryksættes med 21 bar. I løbet af kort tid taber den så sin effekt, og selvom vi forsyner den med hydrogenperoxid i et næsten konstant flow så bliver der støt og rolig mindre ud af det. Efter fem sekunder er den så udvasket, at kun en brøkdel af hydrogenperoxiden omsættes.

Så helt kort: hvis man skal bruge den monopropellante reaktion kan man sikkert udvikle en katalysator der kan ekspedere den meget stabile hydrogenperoxid. Men - set fra mit skrivebord - ligner det noget med meget stort trykfald. Det har jeg ganske enkelt ikke råd til, så vi skal have den katalysator løse motor til at køre.

Onsdag aften kl. 19 sætter RML´s og personel fra den Operative Støtte Gruppe, igen op til statisk test. Den kan følges live på nettet på denne url:

Live streaming fra test

Testmotoren fik støbt sin fine lille syv huls grain i går. Hektisk blev det da jeg tabte min telefon ned i gummimassen og måtte se den forsvinde...den er dog reddet...men det var ikke en lækker oplevelse...:o) Jeg håber aldrig jeg bliver rullet i fjer og PUR...igen...

Den nye testmotor køres i samme bombesikre propan tank som katalysator forsøgene, så vi må nøjes med at glædes over de målinger den giver. Den tændes op T-2 sek i et forvarmnings stadie, og der åbnes på for hydrogenperoxid ved T=0. I dette "vorstufe" benyttes pyroteknisk forvarmning.

En test af den art koster ca. 45 kr i drivmidler. Lad os please få lov at eksperimentere, og finde nøglen til en god hybrid på H2O2 basis. Substansen, som jeg skriver, er altså at de nøgler skal findes, og det gør man gennem afprøvninger af forskellige konfigurationer.

Der er næppe nogen tvivl om at den store test med en SuperHATV i ø 650 skal ske på Vandel, men indførslen af den pansrede prøvestand gør det muligt at få ganske fine målinger her på øen. Det bliver næppe mere intellektuelt, efter som man hverken kan høre eller se affyringerne, man alene må belave sig på målinger for at danne sig et indtryk af forsøget. Jeg har det fint med det, statiske test i denne skala er under alle omstændigheder laboratorieforsøg. Vi skal nok få blæst i håret når det kommer til "Den store" som altså ikke kommer i propantanken.

Jeg har fundet et højtrykskammer på 3000 liter, med en ståldør der kan klare et tryk på 200 tons. Det står her i nærheden og vil blive indkøbt som fremtidig CATO sikker teststand. Det giver på grund af diverse flanger lidt bedre muligheder end tanken, som jo også har en anden aftale med skæbnen - nemlig at være en del af den kommende flip startrampe.

Til det hektiske i RML hører også at jeg i morgen har en gruppe studerende fra Købehavns Erhvervs Akademi i hangaren. Vi skal sammen arbejde med ROV teknologi - altså kabelstyrede undervandsrobotter - og hen over vinteren bruge samlet ti arbejdsdage på at udforske denne teknologi. Det er ikke nyt for mig, det med undervands...og jeg benytter mig med stor glæde af nogen af de elektronik troldmænd som tiden på Illutron og i CS har givet mig adgang til. Det tilfører alle former for ressourcer til både KEA og RML, og kan på sigt også blive en del af raketprojektet. Altså KEA studerende der bygger komponenter til raketterne.

Julen er aflyst. Ellere rettere sagt, Sirid og jeg kommer til at holde både jul og nytår med hovedet nedad. For den 22 december tager vi til Perth i Australien, ikke på ferie, men på arbejde. Der findes nemlig et projekt som har akut brug for 365000 hestekrafter, som ikke må veje mere end godt og vel 1,2 tons uden brændstof.

På disse breddegrader kender de fleste raketnørder nok mere det britiske Bloodhound SST raketbil projekt, men i Perth, Western Australia, bor et tilsvarende projekt. Som det britiske har de svinget mellem forskellige propulsion teknologier, og forskellige propulsion leverandører. Aussie Invader er forskellig fra Bloodhund ved at den ikke benytter en turbojet, men alene er raketbaseret. Til gengæld skal de bruge 270 kN trykkraft i 27 sekunder. Oprindeligt var det planen at Invader bilen skulle drives af hydrogenperoxid, men leveringsproblemer fik teamet til at skifte til en LOX baseret bi fuel motor. Men - nu er Invader tilbage i hydrogenperoxid sporet...Ja, jeg kan kun sige jeg tager der ned, ser hvad de har, prøver at hjælpe, og undersøger om noget af den teknologi der udvikles til SuperHATVen kan bruges downunder. For kan det det, kan det projekt ligesom KEA, få ressourcer herfra, og sende en anden slags ressourcer den anden vej. Aussie Invader teamleder Rosco MacGlashan kontaktede mig for et stykke tid siden, og har altså valgt at investere to flybilletter i sagen. Det er en interessant udfordring - og det kan sagtens blive en symbiose. For betingelsen er at det netto gavner det danske projekt. Ganske lige som det var da jeg byggede Nautilus og DR nørd ville lege.

Men endnu en grund til at lave intensive statiske tests her.

Her er et udpluk af vores korrespondance...

270 kN for 27 sec...

Now, if we assume this is the propulsive force needed, we can quickly get some facts to work with.

You are asking for way more power than was used to propel Space Ship One into space...

You are asking for even more power than a V2 missile of world war II ever had...

You are asking for more power than the North American X-15 rocket plane...

You are infact asking for something about equal to the rocket used on Space Ship Two, as seen firing in this picture:

And that Rosco, is a awful lot of power !

When finally traveling at 1000 mph, the kinetic energy contained in your body alone...will be equivalent to the energy stored in about one and a half kg of high explosives like C4...or 325 times more energy inside you, than when driving a normal car on the highway...

Looking at the engine alone...

It will burn 220 - 270 pounds of propellants per second...regardless of type...solid, liquid or hybrid. The best way to talk horse power when talking rockets is to look at the kinetic energy in the exhaust...the motion that the rocket really makes. As we dont have a shaft to measure horsepower output on. Burning 270 pounds pr. sec means accelerating 270 pounds of exhaust gasses to about 6000 ft/sec every second. Thats 270 megawatt or about 365000 hp. Thats the horsepower of some 200 RR Merlin engines as used in the Spitfire fighter of world war II. Two hundred Roles Royce Merlins V12 motors in one car...!

Its just math...by the way...the two hundred rocket "Merlins" will have to weigh only a little more than one ton, without fuel. And they will have to be a lot cheaper than two hundred Roles Royce Merlins...

Now, all types of rockets can be designed to do this technically. You wont like to use a solid propellant rocket, like the Space shuttles strab on boosters, as it cant be stopped once started...but a liquid or hybrid propellant motor can definitely do it. Each type has its pros and cons, and each type of propellant has its pros and cons. They can all go BANG ! if the conditions are unlucky enough. This did happen to a XLR-25 motor in ground static test of the X-15 rocket plane - and the pilot survived, but don´t count on it...

So it has to be incredible reliable.

Måske den vigtigste pointe både for mit og for Aussie Invader projektet findes her:

The challenge here is not building a 270 kN thrust rocket engine. Call Lockheed Martin or ATK, and they will fix it. No problem. But they will ask for millions and millions of dollars and deliver in many years. The challenge is to do it cheaper, faster and simpler than the fine people at Lockheed.

And that´s exiting to a rocket engineer !

Something will need to be different, and compared to the Lockheed Martin solution, we cannot really chop off safety, as you will be on board. We cannot make it smaller as the power budget is set at 270 kN...only a slightly lower performance than in space or weapons systems can be used bridge the cost gab.

Plus one other thing. Lockheed is in it for the money, but all of you, and my self, is driven by a passion for technology, teamwork and doing the seemingly imposible...and that is important. That is the only wormhole there is.

Sirid er ellevild, og jeg glæder mig til turen, og håber jeg kan hjælpe - og kan lave symbiose for RML. Jeg skal ikke bygge en 270 kN hybrid i HAB, men vi skal finde ud af om der er nogen ting fra SuperHATVen der kan bruges i Aussie Invader projektet.

Der er dog et alvorligt problem: Hankatten Fessor.

Fessor bor i hangaren, og står for at holde bygningen gnaverfri i det daglige. Han har egen indgang, og supplerer med jagtbytte fra det store grønne område rundt om HAB. Han er dog magelig og elsker at sove i en stol på mit meget lille men varme kontor. Hvordan skal dyret klare sig julen over ? Vi tager afsted den 22. ende og kommer først hjem den 3, så en Fessor løsning søges akut. Han ligger faktisk og snorker sødt her ved side af min skrivemaskine.

Hektisk...jeg har jo denne ting for historie og flyvning, så skalamodeller af historiske fly gør altså noget for mig. Jeg har en P-47 Thunderbolt jagerbomber og har netop investeret i en underskøn F4U Corsair...Jagerbomberens to hardpoints bruges normalt til dens bombelast, men jeg her fjernet bomberne og sat kamera på P-47eren, og her er et par billeder fra en flyvetur over Refshaleøen.

Pilot: Jerry. foto: RML.

Pilot: Jerry. Foto RML.

Når den nye ultra seje Corsair bliver operationel vil jeg meget gerne flyve formation med fotoflyet og få nogen lækre in flight billeder med den...Der er bare så meget man gerne vil nå !

Peter Madsen

Der skal bruges rigtig mange motorer til deres projekt.
De har planer om at lave 16 testkørsler for at nå målet 1000MPH
http://www.aussieinvader.com/

Den store hurdle som jeg ser den er at de inden for 1 time skal kunne køre retur til udgangs punktet,med samme hastighed igen.

  • 0
  • 0

Hej Peter.

Du og Jerry skal altså huske BL 9-4. (BL = Bekendtgørelse om Luftfart)
Den foreskriver at du skal flyve mindst 150 meter fra offentlig vej og 400 meter fra bygninger. Det ser ikke ud til at du gør det, og hvis de forkerte mennesker kommer forbi, så ender du med at få en bøde, ligesom nogle droneflyvere har fået i Vejle.
Nogle af vores medmennesker har ikke en lige så åben indstilling til tingene som vi har, så vi risikerer let at løbe ind i en af disse.
Hvis ellers i har fået en flyforsikring til flyet (lovpligtig), så vil den heller ikke dække hvis der sker noget.
(Og det siger jeg, vel vidende at vi går og leger med mere spændende og voldsomme ting til dagligt!)

/Keld Laursen
Danish Space Challenge

  • 8
  • 0

jamen, så tager jeg da bare til en registeret modelflyveplads. Min tolkning af BLen er at vi kan flyve over øen, ( privat lukket fabriksområde, med hegn og port. Mere end 150 m til off vej, mere end 5 km til lufthavn, mere end 8 km til mil lufthavn )

Men nærlæsning af BLen og definitionen på bebygget område har flyttet min opfattelse. Hvordan rejser man nu tilbage i tiden og ordner det ?

Men igen - man kan bare melde sig ind i en modelflyveklub og bruge deres plads. Mon ikke også værløse eller vandel kan opfylde kravene ?

Lad os bare tage en laaaaaag debat om BLer, og helt glemme substansen i historien - som er at det er dejligt at lege, at der snart skal være test, at der sker vilde ting for RML, og koncentrere os om forbud, nej og må ikke, for det er jo det essentielle.

Jeg jublede da jeg hørte SLV skulle nedlægges...! i den tro det ville give frit luftrum, og basis for dansk flyudvikling...men så blev det bare til et nyt uhyre...:O) godt man har internationalt farvand / luftrum.

Jeg ved hvilket hold du er på, så tak - men det var selvfølgelig overvejet om model flyvning der kunne være til gene eller ulempe for nogen.

Et sted tænker jeg at man ikke gider fortælle om noget, når folk mest af alt ønsker ingen ting.

Skal jeg slette afsnittet ?

Peter Madsen

  • 4
  • 8

Når nu katalysatoren driller giver det mening at se på alternativer. Der bør ikke være nogle hellige køer.

Pyroteknisk start ligger lige for, men den har nu også drillet og er ikke ret sexet. En ide er lige faldet mig ind (læs: overhovedet ikke gennemtænkt): MDF-motoren startede jo som død-og-kritte hypergolt. Hvad nu hvis man satte fx 10 cm MDF i toppen af grain med samme kanaler som PUR og futtede MDF af som Vorstufe?

Mht. til pasning at Fessor vil jeg anbefale pensionen hos Inges Kattehjem i Glostrup. Store bure, professionelle folk, egen dyrlæge, daglig(e) gårdture med andre katte hvor man kan klatre i træer, hoppe på hylder eller snuppe en lur i en hule. Det koster 85,-/døgn med forplejning. Jeg har selv set det og det er et rent tre-stjernet kattehotel.
http://www.inges-kattehjem.dk/kattepension

  • 3
  • 0

Var min tanke. Andre tænker "forbudt". Advarslen er sikkert vel ment, men en anden gang så skriv det direkte til forfatteren, så det ikke forplumrer debatten.

Tak, Peter for et dejligt blogindlæg. Det lyder som en rigtig fed tur I skal på til Australien. Det er en brutal motor som skal brygges der. Nyd det!

Fessor - er det bedste ikke at han bliver i HAB og nogen kommer forbi med mad/vand?
Hvis han bliver passet et sted han ikke kender er der så ikke risiko for at han går en tur og ikke kan finde "hjem"?

  • 2
  • 2

Skal jeg slette afsnittet ?

Nej, jeg synes ikke du skal slette afsnittet. Flyvningen er foretaget, og billederne er offentliggjort. Men jeg synes bare det ville være pokkers kedeligt hvis du endte med at skulle bruge tid og ressourcer på en politianmeldelse fra en af de andre brugere af området.

Se du at få rodet videre med det du er god til, og få bøjet noget jern til brændkamre. Vi er selv ved at få rampet op på vores flydende front igen. Vi arbejder på at få færdiggjort en syre/furfurylmotor på cirka 6 kN, så vi vil brøle med :-)

Keld Laursen

  • 10
  • 0

Det med de der arbitrære mål, 1000 mph.
En "bil" med raketmotor og andet specialværktøj?

En mand over 100,0 km. hvorfor?
Altså med mindre det er en steppingstone til noget større og vildere.

Go tur peter, gi den gas :-)

  • 1
  • 0

Jeg har forslået en MDF-starter tidligere i en anden tråd, men jeg tror den er smuttet under Peter's radar ;-)
Når først MDF'en futter er der masser af varme til at starte PUR'en. Jeg er ret sikker på at den vil give en effektiv og sikker start.

/Brian

  • 4
  • 0

Super - glæder mig til at læse om resultatet. Og pøj pøj med projekt down under. De får en motor. Du får (endnu) mere erfaring med motortypen. Og vi får en god historie :-) Triple win!

  • 6
  • 0

helt enig i at det er ærgelige penge hvis nogen bliver irriteret.

Jeg har længe set frem til nye DSC væske forsøg, og håber det bedste for det. Husk jeg fik købt en hel tromle furfuryl alkohol ( det var billigere end analysekval i små flasker ) og den kan sikkert fås fra CS, hvis de ikke har HNO3 planer. Men kan da altid spørge...

Alt godt,

Peter Madsen

  • 2
  • 3

Hva med at støbe en wagonwheel med PU omkring paprør.
Så lade paprørerne sidde. Det er jo det samme som MDF. Når de 2 mm pap er afbrændt er temperaturen høj nok til termisk dekomponering af brintoverilte.
Evt. Kan man male pappet indvendigt med permanganat opløsning.
På den måde bliver støbe geometri og antænding klaret i samme omgang .

  • 4
  • 0

er i morgen en rigtig dejlig dag. Jeg skal bruge hele dagen på prep af aftenens test. Det vil sige den lille ny testmotor skal samles af de fremstillede dele, og det hele klargøres til affyring.

Testmotor er gjort i ø 102 x 2 mm rør, og er altså 98 mm indvendig. Den har en syv huls grain som set før, med syv x 19 mm kanaler.

Hvis du var et molekyle H2O2 ville de opleve motoren således:

Vi starter i en 13,5 liter tank, sammen med 1 kg H202 og ved et nitrogen tryk på 21 bar. Så kommer man gennem et rør med en lysning på 16 mm og videre gennem kugleventilen med samme lysning. Derefter ind i injektoren hvor H2O2 fordeles til 12 stk 1 mm huller, boret som parvis "impinging" med en vinkel på 30 grader med injektorplanet.

Efter passage af injektoren kommer man forstøvet ind i et forkammer, som er bygget op af MDF plade, og som står i brand. Her spaltes man til vand og oxygen. Forkammerets bund er en 19 mm MDF plade, som har samme 7 huls tværsnit som resten af grainen. Forkammeret er 55 mm højt, og ø 90 mm. De første 19 mm af selve grainen er MDF, så indtil dette punkt er alt som i MDF motoren. De næste 14 cm går man gennem gummi.

Så ankommer man til et efterforbrændings kammer, og de sidste ledige O2er skal finde sig noget H eller C at blive til H2O, CO2 eller CO med. Dette kammer er 80 mm langt og ikke foret. Endelig kommer grafitdysen som er ø 21 mm.

Så skulle der komme fart og og du er ude af motoren igen. Forhåbentligt bliver du senere optaget i fotosyntese og bliver så til en blomst.

Det teoretiske H2O2 flow er 312 gram pr sek @ delta P inj 5 bar. Der skulle afgasses 53,5 gram fuel pr sekund så det samlede masseflow er 365 gram / sek. Det svarer til en middel regressionsrate på 0,53 mm /sek. Det er lavt sat ( konservativt ) så den bliver måske lidt mere fuel rich, da regressionsraten nok vil ligge på 0,6 - 0,7 mm / sek - men svagt fed blanding er ikke skadelig for motoren, det er en oxyderende mix derimod.

Trykkraften kan ikke måles direkte i dette setup, men den burde være 670 N @ 15 bar.

Peter Madsen

  • 2
  • 1

Definetly plausible...som mythbusters ville sige. Og således blev HATVerne oprindeligt også bygget. Ikke et ondt ord om at fyre med støbeværktøjet så det ikke skal hives ud.

En optimeret wagon wheel ( som S-HATVens ) kan dog ikke laves med runde rør, men kræver et lidt mere komplekst tværsnit.

Men det kan naturligvis bygges op i MDF.

( Flemming Rasmussen har gjort det i 2012 - 13 og 2. trinnet af Smaragd havde netop sådan et system. )

Peter Madsen

  • 2
  • 1

Hej Peter

God tur sydover - det er fuld fortjent at komme på en lang rejse væk fra DK i de mørke tider og nyde solen i Perth (husk solcreme, for konceptet med ozonlaget kender de ikke så godt dernede som her nordpå).

Glæder mig til at høre mere om turen og de erfaringer du giver og får ved besøget.

Husk også at tage noget tid sammen med Sigrid - det er jeg sikker på at I begge har fortjent.

Mvh.
Claus

PS: Billederne fra modelflyene er dejlige - også selvom de måske er ulovlige. Jeg går ikke ud fra at du støjforurener haleøen hver dag med summen fra elektromotorer på overarbejde, så jeg havde nok gjort det samme og taget bøden til efterretning hvis den dukkede op.

  • 1
  • 0

Ja, jeg ved jo ikke hvordan jeg skal klare ti dage uden værkstedet...men vores værter har en ide: De lejet os ind på et "beach resort" og kommer med en bil, så vi kan tage på sightseeing. Sirid er ellevild for Australien er en barndomsdrøm for hende. Jeg tror faktisk det bliver fantastisk fordi der både er noget fagligt og en ferie, som vi trænger til. Jeg glæder mig i høj grad til at have en masse Sirid tid også. Tag ikke fejl, hun er et fantastisk menneske...kuk på sin egen måde, og altid klar på eventyr. Så det skal det blive. Hun vil forsøge at kramme med en kænguru - ja...jo...

På en måde er det jo raketterne der har fået en om på den anden side af jorden.

Fessor tror jeg får det hotelophold Michael foreslår.

Peter Madsen

  • 3
  • 0

Hun vil forsøge at kramme med en kænguru - ja...jo...


Husk rejseforsikring! Ved ikke om de udbetaler erstatning i form af nye koner, men generelt ville jeg anbefale jer at nærstudere vejledninger omhandlende sikker omgang med den Australske fauna særdeles grundigt, da ganske mange af dyrene dernede er stærkt usunde. Kænguruer siges at være gode til at slå på tæven.

Og ellers bare rigtig god tur. Det lyder som en ambitiøs raket de skal have lavet sig. Er spændt på om du anser projektet som realistisk og desuden om der opstår stabilitetsproblemer når en hybrid aket motor skaleres op. Jeg mindes et interview hos Tmro hvor der blev nævnt at SpaceShip Two havde voldsomme problemer med vibrationer som følge af den opskalerede motor og derfor skiftede til det nye design.

God pensionsshopping til Fessor. Ville som gerne have passet ham men tror ikke lige at mit hjem er helt enig med mig heri! :o)

  • 0
  • 1

Jeg har længe set frem til nye DSC væske forsøg, og håber det bedste for det. Husk jeg fik købt en hel tromle furfuryl alkohol ( det var billigere end analysekval i små flasker ) og den kan sikkert fås fra CS, hvis de ikke har HNO3 planer. Men kan da altid spørge...

Alt godt,

Peter Madsen

Hej Peter

CS har selv henvendt sig allerede om tønden, og vi har sagt ja og mange tak :-)

God bog om dig, kan anbefales.

God fornøjelse i Australien. Hvad med at blive dernede? Ikke for at komme af med dig :-) men fordi de har så dejlig meget plads til raketforsøg. Dengang briterne testede atombomber i ørkenen, bad de ikke om lov inden. Og de var nødt til at fortælle australierne om det efterfølgende, for ingen havde opdaget det. Så har man meget plads.

mvh
j.

  • 4
  • 0

Vi lever i en globaliseret verden. Man kan sagtens operere i Australien - hvis der er grunde til at gøre det. Men plads eller ej, vil man stå med de samme isues som gjorde at jeg vendte tilbage til sea launch efter at have berørt Islands myndigheder. Det er simpelthen for bøvlet.

Jeg har kikket på Woomera for længe siden, som alle andre...og jo der er nogen muligheder. Men der vil skulle løftes en større opgave både bureaukratisk og logistisk - også selv om man havde base på det kontinent.

Er det ikke lige så relevant at forslå Australien som base for DSC eller CS ?

Kan du mærke der der er noget der knirker her - folk rykker ikke teltpælene sådan bare lige, og jeg har altså base på Refshaleøen. Jeg anser HAB for en slags bondegård og mig selv for en slags landmand.

Men Jeppe, jo jeg vil også gerne bruge den tur til at undersøge om der er kortere vej til Woomera end til ES D 139.

Den med den britiske atombombe prøvesprængning lyder godt nok som en svinestreg.

Peter Madsen

  • 2
  • 1

Tommy - ved du om Peter har fået licens til at rode med tændsatser, siden han selv laver dem nu?
Hvis ikke, hvad siger du så til det som sikkerhedsansvarlig?

  • 2
  • 3

Der er ikke tale om pyro til opstart, men en MDF-plade [redigering af ME] som tænder hypergolt når der kommer H2O2 på den, om derefter tænder PURen

Se, det troede jeg også, men det passer ikke med radiokommunikationen i live-stream i aften. Ellers skal der være tale om noget meget indforstået sprog. Jeg sidder tilbage med opfattelsen af T-Stoff gennem en simpel gang pyroteknik (tænding) -> MDF (Vorstufe) -> PUR (Hauptstufe).

Nå, der kommer nok i en blog.

  • 3
  • 0

Se, det troede jeg også, men det passer ikke med radiokommunikationen i live-stream i aften. Ellers skal der være tale om noget meget indforstået sprog.

Jeg har lydproblemer her, så den kan jeg ikke være helt med på ;-)

Jeg sidder tilbage med opfattelsen af T-Stoff gennem en simpel gang pyroteknik (tænding) -> MDF (Vorstufe) -> PUR (Hauptstufe).

Skulle H2O2 direkte på MDF tænde hypergolt?

Så er der vel ingen brug for tændsats, eller overser jeg noget?

At så en Vorstufe til rigtigt at få fyret op, lyder som er god ide inden er rigtig skydes løs, er så en helt anden sag, men der var vel derfor MDF-pladerne i toppen kom ind i billedet?

/Henning

  • 1
  • 1

Efter som Peters eksperimenter pt. ikke gør andet, end at underholde os med røg og damp, kan det betragtes som fyrværkeri.

Jvf. Bekendtgørelse af lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler må man gerne anvende fyrværkeri i perioden 1. December til 5. Januar uden licens

Jeg antager Peter benytter godkendte pyrotekniske tændsatser.
Hvis der er et problem i at bruge det til fyrværkeri-formål, må vi indkøbe nogle heksehyl til ham istedet

Altså, ingen problemer dér.

At Peter så er konmet til at antænde nogle få kg PUR, hører muligvis ind under en bekendtgørelse om privat afbrænding.
Det kan man så bruge tid på... Eller man kan nyde forestillingen... :-) (Jeg anbefaler at vælge mulighed #2)

Mvh...

  • 2
  • 2

Her på sitet har vi en gang i mellem disse debatter om lov, regler og ansvar. Vi har i denne debat set det med sagen modelfly og nu igen med sagen tændsats. På CS blog har der været diskuteret om man nu måtte have palle reoler, om gaffeltrucken var farlig, om fald sikringer, om stilladser, om salpetersyre / NOX, og 117 andre emner. Om Anne måtte afgrade aluminum ringe til en kolonne uden at have hårnet på.

Der er en seks otte andre emner - som jeg aldrig håber nogen kommer i tanke om. Men hvor vi som raketbyggere kunne komme alvorlig i klemme hvis vi valgte at køre "arbejd efter reglerne aktioner" på hinanden eller andre på os.

Man skal huske at nogen gange er agendaen at højne vores arbejdssikkerhed, og nogen gange er den at ødelægge det hele for os.

Hvis agendaen er at hjælpe, kan man jo vælge at skrive direkte til raketbyggerne. Hvis agendaen er at ødelægge, er det bedst at gå direkte til myndighederne.

Siden 2008 har der været folk der har skrevet til SKAT, søfartsstyrelsen, statsministeren, og til miljøministeriet i håb om at øve sabotage. Alt respekt for det. Normalt er effekten at det ene eller det andet forhold kommer i orden. Derved er sabotøren lige vidt, men det er altså normalt det der sker.

Ved åbent at fortælle om vores aktiviteter åbner man en flanke, som gør at man skal være meget mere forsigtig med hvad man fortæller om.

Effekten er at der trods alt er rimeligt godt styr på tingene. Fladsikringer, truckkort, forsikring, og meget andet. Men der er også mangler, som på en måde er værst når de er nemme at løse.

Jeg vil sørge for at de forhold der nævnes i debatten bliver bragt i orden. Det gælder både modelflyvning og den elektriske tændsats. Det er ikke svært at løse.

Nogen læsere synes at sige "put nu med det" men det kan vi ikke køre efter. På den måde det fint nok at nogen peger fingre. Det bedste man kan gøre er altid at konvergere mod kritikerens synspunkt. Gør man det lykkes han hvis han vil hjælpe, og mislykkes hvis han vil skade.

Mht. teknikken så fik vi et fint burn i går ved den sidste test. Mit næste skridt bliver at studere data fra den oprindelige MDF test, og så reproducere den. Vi lavede tre fine tests, og jeg er nødt til at sige at MDF er et ualmindeligt godt brændstof for H2O2...om man kan lide det eller ej. Aftenens test med MDF forkammer bekræftede dette på alle måder.

Det var RML´s statiske test nummer 14. Næste følger snart.

Peter Madsen

  • 8
  • 1

Kan det være tænding til ventil-arrangementet der omtales som tændsats? Var der ikke noget med nogle snore der smeltes over for at åbne og lukke ventilen til T-stoff?

Ret sikker på at MDF tænder ved kontakt med T-stoff uden yderligere hjælp.

/Brian

  • 0
  • 0

licens til at rode med tændsatser

Der er en potentiel sikkerhedsbrist mere : ved man med sikkerhed at Peters gummistøvler og forklæde overholder reglerne for ftalater?

Har den sikkerhedsansvarlige set fornøden dokumentation?

Og er der i øvrigt ikke også regler for kæledyrs ophold i værksteder?

(Ironi kan ikke med sikkerhed udelukkes i ovenstående - certifikat kan evt. fremvises)

  • 2
  • 0

Det bør forsøges at lave den samme tænding som vi brugte med succes til den første test,Almindelig skuresvampe fyldt med tændstoff. Hvis de limes fast vil de virke meget bedre, altså undgår vi at de bliver slynget ud når motoren tænder.
Derud over bør der laves nogle test med MDF plademotorer. Det må være muligt at gå tilbage til hvor vi ved at det virker og arbejde der fra.
Det er underligt at det virker bedre med en kombination af MDF og PUR?
Det er ikke fra alle test der vil være streaming video .Der vil komme tidspunkter hvor PM af arbejdsmæssige årsager vælger at sige fra til streaming video, og det vil blive respekteret.
Ved de test vil jeg enten være der ovre eller have gennemgået testen med PM først.
Det har intet at gøre med at skjule noget men det tager tid og ressourcer fra testen ,og det er ikke sikkert at PM vil vente på at der er samlet et hold til streaming, inden at han går ud og laver testen.
Udviklingen vil gå meget hurtigere når det kan lade sig gøre at teste 2-3 gange om ugen i testkammeret .
De store test med publikum vil blive planlagt 1-2 måneder før og blive annonceret når de ligger helt fast.
Med det nye testkammer vil det være muligt at køre op til en ø 220 motor ved HAB.
De store motorer SKAL testes på Vandel.

  • 0
  • 0

Det er underligt at det virker bedre med en kombination af MDF og PUR?

Hvad underligt er der ved det?

MDF plade tænder ved ca. 150 grader C, hvor træet forgasser/gløder, og gasserne antændes. PUR tænder først ved 416 grader C efter at det først er smeltet og derefter fordampet, hvilet kræver en betragtelig smelte- og fordampningsvarme.

For-brænderen af MDF plade hæver temperaturen af H2O2 til op over 150 grader C, hvor det dekomponerer og hæver derefter temperaturen af H2O og O2 til et godt stykke over de ca. 500 grader, som spaltning af 80% H2O2 kan klare alene. 500 grader er ikke i sig selv nok til at tænde PUR sikkert.

  • 1
  • 1

Vi lavede tre fine tests, og jeg er nødt til at sige at MDF er et ualmindeligt godt brændstof for H2O2...om man kan lide det eller ej.

Det er vel ikke et spørgsmål om at kunne lide det eller ej, men et spørgsmål om brændværdi. Med H2O2/MDF kommer du ganske simpelt ikke op i 100 km højde, da 80% H2O2 alene ikke kan give en Isp på mere end ca. 120 s (90% H2O2 ved 20 bar giver 130 s med sølvkatalysator - se http://www.peroxidepropulsion.com/article/38 ), og MDF plade næppe booster Isp til mere end i størrelsesordenen 170 s. Der skal et mere potent brændstof til for at løfte Isp til de vel omkring 200 s, som kræves for at nå målet på 100 km, hvis raket og tanke ikke skal laves i kulfiber.

For mange år siden foreslog jeg jo netop at bruge savsmuld som brændstof i en LOX hybrid; men jeg trak forslaget tilbage, da jeg fandt ud af den lave brændværdi. Som du kan se i mit skrift, har jeg dog bibeholdt savsmuld som et muligt tilsætningsmateriale til f.eks. PE for at skabe noget, der muligvis kan brænde mere stabilt end plast eller gummi alene.

  • 1
  • 1

Jeg har foreslået at PM bruger en gasbrænder med selvstændig lufttilførsel, som kan stikkes helt op i brændkammeret,og på den måde få adskilt tændingen fra driften af motoren.Så er motoren i en form for termisk ligevægt når det første H2O2 bliver sprøjtet ind i det forvarmede og brændende kammer.
Det kunne være en form for Acetylen/Oxygen Brusebrænder med et meget langt U-bukket rør, så man står ved siden af motoren uden for kammeret. Den skal trækkes ud inden at motoren starter.

Er det egentlig ikke bare at konstruere en overdimensioneret bunsenbrænder som sigter op igennem et par grains og har hed udgangsgas igennem nogle andre grains.

Hvis man så man også tilmed tilfører ekstra ilt over gasbrænderen så har PURen også noget ilt at brænde med, og så skulle der vel komme gang i PURen.
Bonus er at det vejer nul gram på raketten, dvs at det sidder på raketaffyringsbøjen.

  • 0
  • 0

Det virke bare underligt at der er en bedre forbrænding med MDF og Pur end PUR alene, når det først er blevet tændt.Da vi brugte tændsvampe fik vi en rigtig god forbrænding i den sidste test.Den blev tændt over et par gange, og det får mig til at spekulerer over om årsagen ,som CK nævner,er at temperaturen er for lav til at begynde med.
Jeg har foreslået at PM bruger en gasbrænder med selvstændig lufttilførsel, som kan stikkes helt op i brændkammeret,og på den måde få adskilt tændingen fra driften af motoren.Så er motoren i en form for termisk ligevægt når det første H2O2 bliver sprøjtet ind i det forvarmede og brændende kammer.
Det kunne være en form for Acetylen/Oxygen Brusebrænder med et meget langt U-bukket rør, så man står ved siden af motoren uden for kammeret. Den skal trækkes ud inden at motoren starter.

  • 0
  • 0

Det jeg foreslår er kun til testmotorerne, så vi får fundet nogle årsagssammenhænge eller afkræftet nogle teorier.
Jeg vil gerne have adskilt de 2 funktioner tænding og drift så der kan foretages fejlsøgning uafhængig af start problemer eller svingninger på grund af for lav temperatur.
Det vil kræve en del test at gøre det på denne systematiske måde,tilgengæld vil det være en lettere overskuelig process at finde årsag og sammenhæng.

  • 0
  • 0