blog logo bloglogo tegnebloggen

Heja, Sverige - din gamle pirat

På sådan en solbeskinnet junidag kan Stockholm let gå for at være Europas smukkeste hovedstad, som den ligger der åben ned mod sin store havn, der myldre af al slags liv. Udflugtsbåde, lystsejlere og transport skibe ligger skulder ved skulder, men et piratskib har lagt til kaj og på søndag afgår det med kurs mod Bruxelles og alle sejl er sat mod Europa-Parlamentet. Piratpartiet ser ud til at skulle repræsentere Sverige med sit simple budskab: fri fildeling for alle!

Illustration: Privatfoto

Partiet startede som en ungdomsbevægelse i efterdønningerne af retssagen mod Pirat Bay, hvor fire svenskere fik et erstatningskrav på 30 millioner svenske kroner for at drive internet-sitet.

Partiet har vokset sig til Sveriges fjerdestørste og udsigt til mindst et mandat i Europa-Parlamentet. Og en plads i parlamentets grønne gruppe. Det er altid spændende at følge protest bevægelser, men personligt har jeg det da svært med pirater der vil dele frit ud af andres ophavsret - tænk hvis ideen fik vinger og bredte sig til andre områder end bare musik, spil og film. Alle computer-baserede design er vel delbare hvis piraterne først går om bord.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Burde det ikke være "unge pirat" ?

Eller er de de gamle pirater i den internationale musik/video industri du sigter efter ?

Poul-Henning

  • 0
  • 0

personligt har jeg det da svært med pirater der vil dele frit ud af andres ophavsret – tænk hvis ideen fik vinger og bredte sig til andre områder end bare musik, spil og film.

Er det ophavsretten de er ude efter eller er det retten til at kopiere (med acknowledgement) som der f.eks. ofte praktiseres i OSS sammenhæng? For selv om jeg bestemt syntes at f.eks. en forfatter skal kunne leve af at skrive, er den nuværende copyright så vidt jeg husker oppe på 70 års levetid - og det virker en smule absurd. Ærlig talt: saml hele skidtet i en supereffektiv offentlig bibliotekstjeneste (baseret på TPB's interface måske?), der efter passende model (!) belønner opretshaverne og lad folk kopiere frit til egen aflytning, og lad så den skid være slået...

  • 0
  • 0

Du har ret! Piraterne har jo knap to kandidater født før slaget ved Dienbienphu. Jeg lod mig rive med af tanken om nationalsangen i Stockholm på lørdag, deres national dag og vores fodboldts skæbne dag. Du gamla, du fria, du fjallhöga Nord, du tysta, du glädjerika sköna. Jag hälsar dig vänaste land uppå jord, din sol, din himmel, dina ängder gröna, din sol, din himmel, dina ängder gröna.

  • 0
  • 0

Eller er de de gamle pirater i den internationale musik/video industri du sigter efter ?

Poul-Henning

Tjae, i USA kunne jeg få leveret de sidste nye cd'er fra Sony BMG til døren for lidt under 40 DKK omregnet, og der må man da antage, at kunstnerne har fået deres part. Derfor har jeg lidt svært ved at mønstre den store medfølelse, når musik-giganterne piver over ikke at kunne sælge det samme til 160,- her. Tal om røveri ved højlys dag...

  • 0
  • 0

Tjae, i USA kunne jeg få leveret de sidste nye cd'er fra Sony BMG til døren for lidt under 40 DKK omregnet, og der må man da antage, at kunstnerne har fået deres part.

Det er så noget af en antagelse, pladekontrakter i USA er bestemt ikke noget man bliver rig af.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Selvom der er linket til piratpartiets hjemmeside i toppen forstås en del af kommentarernes tvivlen som om man er helt villig til at diskutere fordomme omkring "pirater" og ophavsret snarere end at læse deres partiprogram og tage kritisk stilling til faktiske problemer i gældende lovgivning (ikke bare den svenske)...

Hvis sproget giver problemer kan den internationale version anbefales:

http://www.piratpartiet.se/international/e...

  • 0
  • 0

Det er sikkert sandt nok, men som forbruger køber jeg stadig et fuldt legalt produkt til en helt anden pris end her. Jeg har også stadig svært ved at finde en prisforskel på en faktor 4 rimelig, endnu mindre hvis kunsteren får samme beløb pr. skive uanset om den er solgt her eller der (det aner jeg så heller ikke om er tilfældet). Jeg tvivler lidt på, at U2 får 4 gange så meget pr. skive solgt i DK, men vil da næsten håbe det :o)

Jeg har i øvrigt set en opgørelse fra KODA gående på, at ca. 20 danske kunstnere/bands kan leve af deres musik. Resten må supplere indkomsten fra anden side. Det kunne være interessant at se det samme tal for USA.

  • 0
  • 0

Jeg har i øvrigt set en opgørelse fra KODA gående på, at ca. 20 danske kunstnere/bands kan leve af deres musik. Resten må supplere indkomsten fra anden side. Det kunne være interessant at se det samme tal for USA.

De tal der oftest angives er at mellem 5% og 10% af de professionelle kunstnere kan leve direkte af deres pladesalg/royalties, og det er det tal som også er angivet fra KODA.

Der er så langt flere professionelle kunstnere som kan leve af at optræde. Koncerter er også gerne den største indtægtskilde for de kunstnere som kan leve af deres pladesalg/royalties.

Det danske Piratparti har i øvrigt blot valgt at oversætte det svenske partis principprogram, så det foreligger altså også i en dansk udgave: http://www.piratpartiet.dk/node/12

Indholdet i principprogrammet passer faktisk godt med Venstres ideologiske grundlag og i vid udstrækning også med de Konservatives (faktisk er de mere ideologisk konservative end de konservative), så det burde stå ret klart hvor langt disse partier er gledet væk fra deres grundlag.

  • 0
  • 0

Efter at have snust lidt til piratprogrammet ;-), så vil jeg sige at det nu er nogle ganske fornuftige mennesker som har skrevet det. Selvom innovationen i dag går meget hurtigere end for 100 år siden, er netop beskyttelsen af immaterielle rettigheder blevet forlænget. Og det kan ikke siges at komme borgerne til gavn. Som gutterne skriver, så handler det jo netop om at skabe nogle kunstige monopoler, det i praksis betyder at vi, borgerne, skal betale mere for ydelsen eller helt undvære den.

Desuden har de også et meget godt afsnit om personovervågning. Det er jo kritisabelt at Venstre, danmarks såkaldte liberale parti har ineført øget personovervågning....

Spilteori siger at hvis vi begge har en ide, eller en immateriel rettighed, og vi nu begge kaster det i den fælles pool, så har vi begge to, to ideer og/eller rettigheder. Ergo er vi begge blevet rigere, da en ide jo ikke tager skade af at blive delt...

Vh Troels

  • 0
  • 0

alle betaler strafafgift til musikindustrien fra blanke kassettebånd, blanke CD-R, CD-RW, DVD-R DVD-RW og endda USB-nøgler!

Det er værre endnu:

En sådan afgift på blanke medier, hvoraf en del må formodes at gå tilbage til etablerede kunstnere, virker som en bremse på den fri kulturudvikling, og bidrager til at cementere de etablerede musikdistributørers monopol-lignende situation.

Spirende musikgrupper, som ifbm. live-arrangementer ønsker at sælge deres musik på CDer, som de selv har fremstillet, skal også betale denne afgift, og får ikke noget af afgiften tilbage.

Så afgiften repræsenterer en tærskel for nye grupper, der vil distribuere deres musik på de nævnte medier, uden om de eksisterende pladeselskaber.

Ophavsretten er naturligvis en uundværlig del af et moderne, vidensbaseret samfund, men sådan som den er blevet forvaltet i de sidste årtier, er der er udtalt behov for en revurdering af lovene om ophavsret.

Bemærk at praktisk taget alle nye ideer (såvel tekniske som kunstneriske) bygger på andre, ældre ideer.

Derfor er det en direkte hæmsko for samfundets udvikling at man nu konstant forlænger ophavsrettens varighed - (og skylden ligger selvfølgelig hos politikere, som lader sig påvirke af lobby-arbejde fra f.eks. Disney og totalt uproduktive eks-kunstnere som f.eks. Cliff Richard).

Eksempel: Da Disney i 1942 lavede filmen Bambi, brugte de historien fra en bog, hvor ophavsretten (lige) var udløbet. Men idag, mere end tres år efter skal vi trækkes med nye grænser for ophavsrettens varighed, bare fordi Disney ikke vil af med rettigheden til deres gamle tegnefilm.

Ophavsrettens varighed skal istedet være en afvejning mellem på den ene side behovet for at stimulere kreative personer til nyskabelse, og på den anden side tiføjelse af nye ideer til "public domain", sådan at de kreative personer får noget at bygge videre på. 15-20 år mener jeg ville være en rimelig længde.

Hvis man mener at specielle værker skal have beskyttelse i længere tid, så kunne man indføre en afgift på ophavsret.

Det kunne passende være en skat som ophavsrettighedshaveren skal betale, og som fordobles hvert år, startende f.eks. med 1 kr (for en CD) det første år. (Rent praktisk kan første indkrævning ske efter 10 år).

Når skatten ikke længere betales, bortfalder ophavsretten. (det er ikke min egen ide, det kan googles).

Det vil realistisk set indskrænke ophavsrettens varighed til ikke meget mere end 20 år, for selv meget populære værker.

(Jeg har ikke lige svar på hvem der skal opkræve denne afgift i vores globale samfund, og heller ikke hvad de opkrævede midler skal bruges til, men det har andre måske).

Så jeg ønsker piratpartiet, og dermed debatten om ophavsret, vind i sejlene.

  • 0
  • 0

15-20 år mener jeg ville være en rimelig længde.

Med den hastighed samfundet har på i dag, vil jeg sige 5 år. For copyright, patenter og medicin. Og så skal vi lige have forbudt alle patenter på arvemasse og levende væsener.

EDIT: Og innovationshøjden skal hæves. 1. klik shopping på en hjemmesiden kan sq ikke siges at have opfinderhøjde.

Derudover skal al forskning, som er helt eller delvist finansieret af det offentlige offentliggøres uden indskrænkning i brugsretten til det, og offentliggøres på f.eks. en gratis database hvor alle kan søge.

Vh Troels

  • 0
  • 0

Så vidste jeg hvad jeg skulle stemme på.

Nu overvejer både jeg og kammeraterne at stemme på Mette Abildgaard fordi hun umiddelbart er den flotteste kandidat.

  • 0
  • 0

Det er da skønt at se at nogle folk rent faktisk tager kampen. Det indikerer da også at man er tilhænger af ideologien bag det, frem for bare at ville have gratis ting.

I Danmark savner jeg også at nogle varetager andet end erhvervets interesser.

Et eksempel på dette er at producenterne vælger at sætte kopibeskyttelse på medierne(Spil/musik/film). Fint med mig, men for at det skal være rimeligt burde producenten så tilbyde en udskiftning af dette medie til et nyt(mod en begrænset omkostning af mediet og håndtering). Hvis dette var tilfældet ville man ikke have særligt stort, lovligt, argument for backup kopier.

De norske politikkere forstod noget af dette da de krævede at iTunes musik også skulle virke på andre afspillere også.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten