Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

HATV raketten testes igen den 14 juni.

Kære læsere,

Vi har valgt at tage en ekstra statisk test af HATV motoren før den skal flyve.

Testen er en reproduktion af den første test, med nogle ganske små modifikationer.

Sidst havde vi tre "isues" som vi nu har en mulighed for at behandle.

  1. Dyse extentionen der nedsmeltede. Vi har valgt at køre med grafit hele vejen ud denne gang - og desuden nedsat expansionsforholdet en lille smule. Grafit kan klare over 3000 C mod stål som smelter ved temperaturer lidt over 1400 C, og noget før er helt uden meknisk styrke.

På HEAT kører vi også med en "graphite only" dyse - så det er altså det vi satser på belært af sidste omgang.

  1. Hotspot hvor fuel blokken starter og slutter -

Her var motoren hvidglødende ved burnout - det behandles ved at beskytte det fra indersiden med et lag epoxy. Sidst brugtes silicone - og det gik altså ned hårdt.

  1. 23 sek brændtid. Det er b.la. på grund af den liggende stilling under testen, men jeg laver ti procent mere injectorareal og for derved nok kortet brændtiden ned under 20 sek.

Alt materiellet til den test er bygget - så det er mest en "rutine" proces at støbe, samle og udchecke noget allerede eksisterende grej. Det gør at der er resourcer til den nye LOX testmotor, og bygningen af HEAT, vores spacebooster.

Peter Madsen

Det må være HATV der skal testes vandret igen, ikke? Ellers har jeg fattet nada.

Det kunne være sjovt, hvis det var muligt at få lov til at se på. Fra behørig afstand, selvfølgelig.

  • 0
  • 0