ETF bloghoved

Har du begejstret et barn?

Det er ikke til at sige på forhånd, hvorfor og hvornår nogle børn og unge får interesse for naturvidenskab og teknisk videnskab. En inspirerende lærer i skolen, en ferietur, en far eller mor, der gør verden spændende at gå på opdagelse i eller måske en skelsættende oplevelse?

Min erfaring med børn er, at man desværre aldrig helt ved, hvad det er, der gør så stort et indtryk, at det bliver husket. Min egen datter på 9 år er meget optaget af planeter, universet og jordens tilblivelse. Det største indtryk hun fik med hjem fra en tur til USA, var et besøg ved et hul i jorden – et meteorkrater. Det er over et år siden, men stadig yndlingsemnet ved ”skriv-om-det-du-vil”-opgaver. Jeg er da super glad for, at vi tog omvejen forbi krateret. Det er stadig hendes største oplevelse fra USA. En gnist er tændt – en faglig gnist vel at mærke!

I parentes bemærket var udklædningen til fastelavn i fjor også ”rummet” med hovedet som sol og planeter nedefter i rigtig (selvfølgelig!) rækkefølge på kulsort baggrund. Og ungen vandt bedste udklædning! Som forældre synes jeg, det er så fedt, at se lyset blive tændt i sine børns øjne, og mærke deres åbenlyse begejstring!

Hvad gør forskellen?

Fordi vi aldrig helt ved, hvilke aktiviteter, der gør forskellen, er det vigtigt, at vi introducerer vores børn og unge for vores egen begejstring for naturvidenskab, teknisk videnskab og de mange muligheder teknologien giver i dag. Der er heldigvis mange initiativer rundt om i landet: Danfoss Universe, Planetariet, Experimentariet, DR’s Nørd-programmer, lærere i skolen eller os forældre er glimrende eksempler på, hvor vores børn kan blive mødt med begejstring.

Kom med ud!

På fredag, d. 10. oktober, er det årets Kulturnat i København. Hvis du er i nærheden, er det turen værd at tage ind til Ingeniørhuset. Programmet lader både børnene bygge materialelabyrinter og konkurrere med LEGO-robotter. Det plejer at være alletiders aften, som jeg varmt vil anbefale.

Et andet godt eksempel er Børnenes Universitet, som DTU afholder d. 22. november. Her kan børnene lege forskere for en dag og se de seje DTU fysik og science shows. Det er blevet en kæmpe succes og det er sikkert, at mine børn ville elske en tur ind i forskernes verden.

Vi har så mange fantastiske muligheder for at vise vores børn og unge, hvor spændende vores verden er! Men i et land, hvor kun 2,6 % af de 15-årige drømmer om en ingeniøruddannelse (Kilde: OECD Education at a glance 2012) har vi brug for en koordineret indsats. Vi har brug for at inspirere og begejstre.

De mange events og mennesker, der gør en indsats for at vise ingeniørvidenskaben frem, er uundværlige.

Lad os dele erfaringerne, så vi kan lære af hinanden! Hvad er dine erfaringer med børn og unge? Hvad har tændt lyset hos de børn, du kender?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har netop været på virksomhedsbesøg hos MAN Diesel og Turbo, og næste gang er det Teknologisk Institut, vi skal besøge. Vi har også besøgt Velux og flere andre ingeniørvirksomheder.

Prøv at se det seneste blogindlæg på Ingeniørens LEGO Mindstorms blog.

Vi skal have "Ingeniørens LEGO Mindstorms Blog Jylland", "Ingeniørens LEGO Mindstorms blog Fyn" og,"Ingeniørens Junior First LEGO League blog".

Sig til, så hjælper jeg alt det, jeg kan.

  • 0
  • 0

Jeg har lige talt en halv time med min søn på seks år om potentiel energi, kinetisk energi, foton energi, elektroner og termisk energi, da han skulle puttes. Blandt andet i forbindelse med sollys, solceller og asteroide nedslag, som han bragte på banen. Jeg ved ikke hvad jeg har gjort forkert, engang talte vi om hvilke PS3 spil vi skulle gennemføre sammen i næste weekend/ferie periode.

Dog er han måske ikke helt fortabt, indimellem taler han stadig om at han gerne vil være spildesigner, og at det der elektronik design far arbejder med er KEDELIGT. ;-)

Tak for oplysningen om DTU's arrangement den 22. november, det må jeg da have min søn med til.

  • 2
  • 0

Det var min far der ramte ingeniør nerven i mig. Ham og LEGO Technic. Jeg husker tydeligt en dag hvor jeg havde spurgt ham om hvordan et eller andet mekanisk system virkede, og så forklarede han det som om han var inspireret af gud. Jeg var skeptisk, for hvordan kunne han vide noget om et system som jeg lige havde præsenteret for ham? Det han var inspireret af var princippet om energibevarelse. Han forklarede mig princippet og hvordan det gælder for alt. Det gik op for mig den dag at alt hænger sammen - at regelsættet er det samme for alt. Indtil da troede jeg at der er forskellige regelsæt for forskellige ting og at det indimellem var mystisk af natur. Min nye indsigt gav mig som 8-9 årig muligheden for at analysere mekaniske principper som ellers var uden for rækkevidde. Jeg forstod at hvis jeg kunne tænke på et system som var en uendelighedsmaskine, så havde jeg misset noget. Så tak til min far, Finn Hillerup Lyhne, for at lægge øre til mine spørgsmål og inspirere mig! Det andet var LEGO Technic. Man finder næppe en bedre måde at lære om stivhed i konstruktioner, gear, tryk, differentialer osv. Det er fantastisk.

  • 1
  • 1

Vi er lidt specialiseret inden for den IT-rettede del af naturvidenskaben, men prøver at skabe en kreativitet med hardware-nære projekter. Bl.a. Raspberry Pi's, Arduino... koblet sammen med modellervoks, staniol, dioder osv.

Vores mål er ikke som sådan at lære dem at programmere, men nærmere at det er endnu et element, der kan kobles på deres andre aktiviteter. Indtil videre 5 afdelinger og flere undervejs - og både forældre, børn og de frivillige giver stort set udelukkende positive tilbagemeldinger. Det, at det foregår i et frivilligt miljø uden tvang/institutionelle planer, gør at initiativerne bliver mere kaotiske, kreative og ikke mindst udfordrende for de frivillige.

Vi aner ikke hvor vi ender, men vi ser megen begejstring!

(disclaimer: Jeg er formand for Aalborg afdelingen)

  • 0
  • 0

Blev kontaktet af en børnehave i min egenskab af instruktør i en modelflyveklub. De var med i Science Week og arbejdede med lufttryk og vind.

De blev inviteret til et formiddags-besøg, hvor vi snakkede om varme luftbobler (termik) og hvordan hånden løfter hvis man holder den ud af bilens vindue (forsimplet flyvinge).

Det blev krydret med diverse flyopvisninger af svævefly, kunstfly mm. Jeg havde 15 børnehavebørns (næsten) fulde opmærksomhed i 45 minutter!

Vi sendte en flok begejstrede unger og tre glade pædagoger hjem og lovede hinanden at det ikke var sidste gang vi ville støtte op om pædagoger, der rent faktisk gør noget for at stimulere den nysgerrighed, alle børn går rundt med.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten