Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

En Grøn Transportpolitik 2.0

Der blev 29. januar 2009 indgået en bred politisk aftale ”En grøn transportpolitik” om fremtidens transport i Danmark. Aftalen blev lavet med baggrund i en betænkning fra en Transportkommission.

Jeg vil foreslå, at politikerne læser den igennem og opdaterer den til en ”En Grøn Transportpolitik 2.0”.

For der er faktisk mange gode elementer, der kan bruges fra denne, og der er desværre ikke siden 2009 blevet forsøgt at lave noget tilsvarende.

Hovedvisionerne var dengang: • Transportens CO2-udledning skal ned, og der skal gennemføres en grøn omlægning af bilskatten • Den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken. • Vejkapaciteten skal udbygges, dér hvor behovet er størst • Danmark skal være et grønt teknologilaboratorium for transport • Støj og luftforurening i byerne skal ned

Aftalen omfattede også en aftale om rullende planlægning, så der hvert andet år skal tages stilling til de konkrete anlægsprojekter og hvert fjerde år tages stilling til, hvilke nye analyse og beslutningsgrundlag, der skal udarbejdes.

Og for at reducere CO2 skulle der anvendes grønne kørselsafgifter og nye bæredygtige teknologier.

Det blev etableret en infrastrukturfond på 94 mia til finansiering af investeringerne.

Så langt så godt. Og hvad skete det så – ja det er lidt deprimerende.

De 94 mia. blev disponeret indenfor de første 3-4 år, hvilket har betydet der ikke har været midler til nye anlæg siden 2015. Den rullende planlægning kom heller ikke ikke til at fungere.

Kørselsafgifterne kom ikke. Der blev anvendt 1-200 mio. kr. på at forberede kørselsafgifter for tunge køretøjer. Men da den første vognmand oplyste at han ville gå konkurs, ja så blev projektet droppet over night.

Og teknologilaboratoriet har vi ikke set noget til. Mange har gennem årene forsøgt at få midler til demonstrationsprojekter bl.a. til at teste kørselsafgifter – men forgæves.

Og det statslige engagement i forbedring af luft- og støjforureningen i byerne er vil nærmest ikke eksisterende bortset fra nogle krav til renere biler.

Og det brede samarbejde brød sammen allerede i 2014 med aftalen om Togfonden mellem DF og rød blok.

Intentionerne var gode dengang i 2009, og det bør der ved en opdatering bygges videre på når den kommende Masterplan for transport skal laves efter valget.

De seneste historier om veje ved Mariager og bane til Billund viser der er behov for en bred og sammenhængende plan, som skal laves sammen med lokale myndigheder.

En god plan skal både indeholde investeringer i veje og kollektiv trafik, miljømål samt initiativer, der kan påvirke trafikanter til at ændre adfærd så vi kan få bedre miljø og mindre trængsel.

Så kære politikere – læs lige den gamle aftale fra januar 2009 – og brug den som ramme for ”En grøn Transportpolitik 2.0”. Og prøv så denne gang at respektere aftalerne.

Ser frem til at studere resultatet.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Cykelstierne ind/ud 10-15 km opgraderes så de er klar til den allerede igangværende letvægts e-mobilitets revolution.
Komfortabel og 2 sporet da vi meget sansyneligt køre lidt stærkere i fremtiden nå vi bare skal have overstået den kedelige daglidags pendling. Op i 11 gear i et hug.

Den teknologi er så overlegen på disse korte distancer. Vi har ikke andet på tegnebrættet. Alt andet er mere af den gammel kendte blindgyde. Det kan ikke koste mange basse øre ud af de mange milliarder. Og man behøver ikke lave analyser hvor mange mere grøn teknologien er i forhold til andre teknologier. Den er mere end rigeligt.

Og ellers underskriv et dokument til fremtidens generationer.
"Vi var blevet informeret men mente ikke det havde nogen relevans i forhold til at løse trængsel, forurening, og støj".

  • 3
  • 0

"Den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken."

Private busselskaber er også i stor vækst.
Privat udlejning af løbehjul er på nul tid blevet en kæmpe succes.
Det private jernbaneselskab i Midt- og Vestjylland (Arriva) klarer sig også godt på regularitet og kundetilfredshed.

De offentlige busselskaber har det derimod svært, hvor mange linier nedlægges eller begrænses.
Det offentlige jernbaneselskab (DSB) klarer sig også elendigt på regularitet og kundetilfredshed, og ingen vækst i passagerantallet.

  • 2
  • 7

At den offentlige bus og tog traffik klarer sig dårligt, skyldes primært at den har været under inkompetent og til tider aktivt destruktiv politisk ledelse under de sidste mange regeringer.

  • 8
  • 2

Som vanlig bringer Svend Tøfting gode betragtninger ind i transportdebatten.
Hvordan får ingeniørerne gelejdet de overtallige DJØF'ere (specielt politikerne og deres roterende doktorer) ud på sidelinjen? (Måske via jernbanelinjen til Billund.)

  • 0
  • 1