Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

GPS bliver en kvindemagnet

Dagens perle af en kikset pressemeddelelse er udsendt af ncompr.dk på vegne af firmaet Novendo. Her er lidt guf fra indledningen:

"Navigationsudstyr for kvinder Det er langt fra nyt, at man kan købe en elektronisk og bærbar navigatør til bilen. Men det er nyt, at Mio Technology nu også skaber disse navigatører målrettet til brugere, der ikke har lyst til at bruge tid eller nørkle med besværlig teknik. Mio Technology har allerede succes med to modeller på markedet, som nu bliver efterfulgt af to forbedrede modeller, når Mio 268+ og Mio 269+ lanceres i Danmark. De nye modeller er udstyret med forbedret processor, nyere software og nye features. Eksempelvis indeholder modellerne en funktion, der sikrer, at føreren af bilen bliver advaret, hvis han eller hun overskrider en bestemt hastighed i bilen.

Tryk på tænd-knappen - og du har straks mulighed for at indtaste en destination og lade den elektroniske GPS-navigatør finde vej. Så enkelt er det med navigationsprodukterne fra Mio Technology, og derfor går salget som varmt brød, især blandt danske kvinder."

Jeg ringer op til firmaet og får Ole Bergstein, Salgs- og marketingdirektør, i røret. Hans forklaring på, at produktet er specielt godt til kvinder, lyder sådan her: "Fordi mange kvinder ikke er så teknisk orienterede som drenge."

Og Bergstein uddyber: "Vi har selv flere kvindelige ansatte, som er glade for vores nye produkt. Piger bliver ellers fjerne i blikket, når de skal synkronisere deres pda"

Nå. Jeg bliver også fjern i blikket, når den slags pressemeddelelser lander i mit digitale dueslag.

Særligt interesserede må væbne sig med tålmodighed, den dampende nye pressemeddelelse er endnu ikke tilgængelig fra Novendos website. Her kan nysgerrige indtil videre forlyste sig med to andre pressemeddelelser med de lovende titler: "Novendo bliver brohoved for Mio Technologies (PDF) og Synergieffekt giver succes (PDF).

Længe leve flosklerne!

/kurt

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Enig, det er en kikset pressemeddelelse.
Det tragiske ligger i den underforståede besked: Mændende kan bedre acceptere knudrede brugergrænseflader. Gu' kan vi ej! Måske teknikfascinationen og tålmodigheden er en anelse større - men det bør ikke være en sovepude. Det er på tide, at udviklerne vågner og tager sig sammen!!! Yes, det koster "time to market" at lave brugertests og designe ordentlige brugergrænseflader. Men det koster også at frigive håbløse og fejlbehæftede designs...
Heldigvis er jeg ikke i tvivl om at markedet i højere og højere grad vil straffe de dårlige designs. Man kan mene hvad man vil om de reelle produkter - men jeg vil vove at påstå at fx. Nokia, Apple og Kiss har opnået en del af deres markedsandele pga. godt brugerfladedesign.

Teknik er godt. Design er godt. Brugervenlighed er et must!

Mvh.
Anders

  • 0
  • 0

You said it Anders.

Et kig på bemeldte gps-grej, og jeg mindes en rent ud sagt håbløs oplevelse med medbragt gps (dengang en add-on til Palm V) på en bilferie i Italien tilbage i 2002. Ok, jeg er rimelig sikker på, at der er kommet bedre grej på markedet siden, men her er min konklusion fra dengang angående brugergrænsefladen:

"Når produktets relativt høje pris tages med i vurderingen, må konklusionen af turist-testen derfor ende med at være, at et godt gammeldags Michelinkort stadig tilbyder en fuld stændig uovertruffen brugergrænseflade med en overflod af overskuelig og relevant information, som fuldstændigt er fraværende i den elektroniske pendant. Dermed har produktet efter denne anmelders mening kun interesse for en snæver teknologifascineret målgruppe, som ikke skeler til pengepungen, før de for sjov investerer i nok en lille kostbar gadget."

/kurt

  • 0
  • 0