Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Google og magten

I den forløbne uge blev BMWs tyske website taget ud af Googles database. Selv om man søgte direkte på dem med f.eks "BMW germany" fik man ikke BMW.de på listen overhovedet.

Grunden er at når en søgemaskine kom ind på bmw.de ville den se en masse tekst med ord som folk kunne finde på at søge efter, men når en bruger kom ind på siden med en browser sørgede et stykke javascript for at der kom en side frem med helt andet indhold.

Den slags strider imod Googles regelsæt og så ryger man ud af deres database. Også selvom man hedder BMW.

Det jeg synes er det spændende ved historien, som er i fuld gang med at gå sin runde i alle medierne, er at den medarbejder hos Google der har taget beslutningen ikke er bange for at stå ved den og tale om den.

I dette tilfælde kom Googles Matt Cutts lige ud af posen og fortalte hvorfor beslutningen blev taget, inklusive eksempler og det hele.

Normalt når firmaer tager beslutninger der kan give lidt larm i gaden, så dækker man sig ind bag et uldent press release og en talsmand der siger lidt mindre end ingenting.

Men ikke hos Google.

Google har så meget magt og har skrevet det rene mel direkte ind i firmaets ti bud. at det giver medarbejderne friheden til at tale offentligt om hvad der normalt ville være gemt bag solidt lukkede døre.

Magten håndteres endda så ublufærdigt at Matt Cutts i sidste afsnit af sit indlæg løslader en tidligere synder før tid:

Finally, as long as were on the subject of cars: to the domestic car maker whose European domain had hidden text on the front: your 30 day removal was set to expire in two days, but the hidden text has been taken off the page, so Im scheduling the domain for reinclusion now.

Sammenstødet

I en moderne virksomhed har personaleafdelingen omdøbt medarbejdere til "ressourcer" og marketingafdelingen kunderne til "targets", for at undgå at give indtryk at man er nødt til at behandle dem som mennesker med selvstændige ønsker og behov.

Denne afstumpning afspejler naturligvis blot den krasse kapitalisme som C-teamet (CEO, CFO, osv) i firmaet er ansvarlig overfor, men den reflekterer også det mindset der hos BMW nu står overfor en uvant situation.

Det er stort set givet at marketingfolkene hos BMW ikke føler at de har gjort noget galt, hverken juridisk eller moralsk.

Det kan naturligvis også være svært at se hvorledes den vildledning de har forsøgt, skulle være væsentlig forskellig fra at sælge sukker opløst i mælkederivativer eller sammenholdt med stivelse som "sund og nærende morgenmad" og derfor vil et sagsanlæg utvivlsomt komme på tale.

Men kun hvis ledelsen hos BMW er dummere end loven tillader, sagsøger de Google, for det ville kræve at de stillede sig offentligt op og forsvarede retten til at mislede forbrugerne, noget den tyske forbrugerbeskyttelse ser temmelig strengt på.

I stedet kan BMW prøve, som et stort skandinavisk selskab der blev taget for samme slags fusk gjorde: ringe over til Google og forklare at det for netop deres firma er tvingende nødvendigt at få lov til at snyde.

Når det så er prøvet, når fornærmelsen har lagt sig og fyringerne af de ansvarlige er gennemført, er der faktisk kun en ting ledelsen hos BMW kan gøre: få deres hjemmeside rettet til og bede om tilgivelse hos Google.

Den konklusion vil BMW's folk også nå til, men jo længere det tager des pinligere bliver det naturligvis.

Det er rundt regnet lige penge om BMW finder det fornødent at udsende et press-release for at fortælle at de ikke mener at de har gjort noget galt.

Og hvem ved, måske retter de i deres ISO9000 manual i løbet af nogle måneder.

Men af en eller anden grund tror jeg stadig ikke at de vil fatte hvorfor vi forbrugere elsker Google så højt eller indser at de måske kunne lære noget fra dem.

Derfor forventer jeg heller ikke at BMW retter deres etiske regelsæt.

Men jeg vil da gerne afsløre, at en af grundene til at jeg er glad for Google, er at de har magten til at kræve anstændig opførsel og ikke er bange for at bruge den.

/phk

PS: jeg har ikke noget specielt imod BMW, som cyklist hader jeg alle biler lige meget.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først