Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Godt købmandskab efterlyses….

Valgkampen til Folketingsvalget 5. juni er skudt i gang. Og jeg har siddet interesseret og fulgt debatterne for at finde ud af hvad partierne vil indenfor transportsektoren.

Jeg har desværre endnu ikke hørt nogen som helst om trafiksektoren – og jeg er faktisk ikke overrasket.

De store emner har været velfærd, pension og integration. Klima er også en af de aktuelle emner, og her vil det jo være naturligt at transportpolitikken bringes frem, for over en tredjedel af CO2 kommer fra transportsektoren. Så vi kan ikke komme udenom at vi skal til at levere konkrete løsninger på at reducere transportens miljøbelastning.

Når politikerne taler velfærd og sundhed efterlyser de bedre metoder til at få pengene til strække længere.

Det gør de sjovt nok ikke på trafikområdet, selv om det faktisk er et af de områder de kan forbedre mest uden at skulle investere store beløb.

Enhver god købmand vil i det private erhvervsliv forsøge at optimere anvendelsen af de investeringen han har foretaget. Men det gør vi ikke på transportområdet.

Vi har i dag en infrastruktur i Danmark der er 500-1000 mia. kr værd. Vi bruger alle som trafikanter denne infrastruktur, men ikke på den optimale måde. Vi kører meget i spidstimerne og ikke ret mange i hver bil.

Der bliver flere og flere biler, for det har aldrig været så billigt at købe biler. Og vi har mange tomme sæder i bilerne.

Der er megen plads på vejene og i den kollektive trafik udenfor spidstimerne. Der er gjort lidt ved det indenfor den kollektive trafik, hvor det bl.a. er billigere at rejse om aftenen.

Men den måde vi anvender bilerne på er ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv ikke god købmandskab.

Så jeg vil foreslå at vi i valgkampen spørger politikerne om de er gode købmænd, og hvordan de i givet fald vil forbedre udnyttelsen af vores infrastruktur.

Hvordan får vi fyldt de tomme sæder, anvendt flere miljøvenlige transportmidler og flyttet trafikken væk fra spidstimerne ?

Skal vi i gang med kørselsafgifter og andre regulerende foranstaltninger?

I må gerne levere forslagene som kommentarer til denne blog.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej Stig.
Du skriver, at vi har en infrastruktur, der har en værdi på 1/2 - 1 billion kr.
Hvad omfatter denne infrastruktur.
Hvis al infrastruktur (veje, havne, kloakker, el- og telefonnet m.v., luftfart, Jernbanevej o.lign. summers, så ville jeg måske skyde tallet lidt højere.
Eller mener du faktisk at værdien af al vores infrastruktur kun udgør ca. 2/3 af det beløb slipsedrenge i løbet af kort tid kan bortødsle i hvidvaskning?
Ser frem tid dit svar.
M.v.h. Thorkild

  • 1
  • 0

1) Udnyt dog de enorme potentialer, der ligger i at skabe lokale tele-huse hvor en mængde arbejdspladser kan flyttes hjem, så folk undgår at pendle. UHD skærme og 5G netværk skaber gode muligheder. Nul transport = nul CO2
2) Dernæst indse at kollektiv trafik som vi kender den er håbløs til at tiltrække bilpendlere. En ny generation af kollektiv trafik baseret på den meget effektive og hurtige RUF teknologi kan få mange bil pendlere til at vælge den hurtige kollektive RUF.
3) Vent på at bilfabrikkerne begynder at masseproducere RUF biler efter en standard, som defineres af RUF patenterne i Danmark. Så kan vi køre 3 gange så effektivt som alm. elbiler, undgå kødannelser, få en selvkørende bil, som ikke hænger på kompliceret IT, nøjes med meget små batterier, da alle får strøm fra skinnen på det lange stræk. Udenfor skinnesystemet kan en påkoblet hybrid enhed give benzinbilens fleksibilitet. Bilerne udnytter den skinne infrastruktur, som er opbygget til den kollektive transport, men kan også forlade skinnen.
4) Danmark kan nu bryste sig af endnu en global vinder teknologi ved at levere system løsninger til hele verden. Jeg har allerede en kontrakt, som dækker Indien.

  • 2
  • 0

ind/ud 10-15 km af større byer i en stjerne form. De er der faktisk allerede de skal bare opgraderes til superkomfortable, så fremtidens mikro person transportere...(de ankom for et par måneder siden!) kan motiveres til at kunne tilbage lægge længere distancer komfortabelt.
2 sporede selvfølgelig så man er klar over at der kan komme hurtigt kørende 2 eller 3 hjulede cykler i ydersporet med eller uden motor.
Hurtigt som i dobbelt så hurtigt som nogen bil i myldretiden....og 10 gange så privat økomisk...og 100 gange mere energi effektivt.
A++++++++++ transporter.
Vi kan begynde i går.

  • 2
  • 0