Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Gode nyheder fra Tesla og Motorbloggen skal køre Jaguar

I sidste uge kom så den gode nyhed fra Tesla: tredje kvartal viste overskud og straks steg kursen med 25 procent. Der var nok nogle shortere, som fik kolde fødder.

Imens vælter det frem med nyheder om, at Teslas elektriske lastbil skulle være klar til levering i 2020, at der snart planlægges med produktionsstart på den nye modelrække kaldet Y (skulle være en mindre SUV) og at Tesla 3 falder i pris.

Så mens vi venter på, at Tesla 3 kommer til Danmark - jeg har ikke hørt nogen data for, hvornår den kan købes her i landet - så har Motorbloggen fået mulighed for at køre et spændende alternativ til Tesla.

Det drejer sig om Jaguars I-PACE, der med et prisskilt på 740.000 kroner i grundmodellen, i højere grad skal sammenlignes med Tesla S end Tesla 3.

Modellen som vi har lånt hedder EV400 AWD HSE og har et batteri på 90 kWh. Det skulle give en rækkevidde på 490 km (WLTP).

52 danske kunder har bestilt en I-PACE.

Og som en lille bonus, så kan I-PACE fås med krog.

Illustration: Jaguar
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bliver spændende at høre dit indtryk af I-PACE'n - men find lige et rigtigt billede af den istedet for det der af den buttede E-PACE :-)
Bemærk at WLTP'en er ændret til ca. 470 km - uden at det reelt gør nogen stor forskel i hvor langt du kører i praksis imellem pauserne. Især hvis du vil sammenligne kombinationen Tesla / SuC og I-PACE / Ionity.

  • 5
  • 0

Falder Tesla 3 i pris?
Er der ikke "bare" tale om billigere modeller, med mindre batteri?

  • 6
  • 1

Men hvad må den trække? eller er det en cykelstativs krog?
Er vi over i noget der har en praktisk anvendelse dvs. mindst 1000-1200kg og hvor langt kan den så køre på en opladning?

  • 1
  • 3

Jeg ser ikke rigtigt nytten af at lave en test af en bilmodel et halvt år efter at alle andre medier har været fulde at tests af bilmodellen.

  • 4
  • 11

Model 3 lander i Europa til februar/marts i følge Tesla i deres Q3 kvartalsregnskab. Der prioriteres efter reservationsdato og tidligere ejerskab af Tesla'er.

Elon Musk lovede os krog på Model 3 får over 3 år siden. Siden da har Tesla ikke haft en officielt udmeldelse omkring trækkrog.
Det er dog muligt i USA at få installeret krog fra 3. parts selskaber.

  • 2
  • 0

Sikkert korrekt at en del kan nøjes med 450kg på krogen men det gør at den ikke kan levere det samme som en 15 år gammel ICE familie bil og igen er elbilen begrænset i muligheder. For mig er 450kg på krogen lig med et cykelstativs holder og i praksis ikke særligt anvendelig.
El bilen burde have både vægten og moment til at trække mere .

  • 2
  • 21

Tja, Ingeniøren står aldrig først i køen, når nye spændende elbil kommer til landet.

Vi var godt nok inviteret til præsentationen af I-PACE i Oslo tidligere i år, men måtte takke nej, da ingen havde tid...

Test af biler er ikke kernestof for Ingeniøren. Men på Motorbloggen tager vi gerne en tur, når bilen bliver ledig.

Næste spændende elbil - som vi sikkert også først får en gang til foråret efter alle de store aviser og bilmagasiner - bliver Audi's e-tron.

  • 13
  • 0

Sikkert korrekt at en del kan nøjes med 450kg på krogen men det gør at den ikke kan levere det samme som en 15 år gammel ICE familie bil og igen er elbilen begrænset i muligheder. For mig er 450kg på krogen lig med et cykelstativs holder og i praksis ikke særligt anvendelig.


Trækkrog er luksus.
Det kan vælges til eller fra.

Vælges den slags luksus til, må man leve med de udfordringer det så indebærer.

I dit tilfælde betyder det at du må vente et par år endnu med at købe en elbil, større er problemet altså heller ikke.

  • 14
  • 3

Desværre har Jaguar lige meddelt, at der var visse problemer med bilen, så testturen er blevet udskudt.

Til gengæld kan Jaguar glæde sig over, at I-PACE netop er blevet kåret som årets bil i Tyskland.

Fra den danske importørs pressemeddelelse:

"Jaguar I-PACE vinder titlen som Årets Bil i Tyskland foran 58 konkurrerende biler. Køredynamik, ydelse og stil afgjorde sagen."

Link her: https://media.jaguar.com/news/2018/10/jagu...

  • 0
  • 0

Hah, 4 sure mennesker allerede pga. den kommentar, findes der en forening mod anhængertræk?
Min pointe er blot jeg ikke mener det er luksus at have anhængertræk, især ikke med definitionen "det kan vælges til eller fra". Er vinterdæk så også luksus?

  • 7
  • 3

"Jaguar I-PACE vinder titlen som Årets Bil i Tyskland foran 58 konkurrerende biler. Køredynamik, ydelse og stil afgjorde sagen."

Ja, den er jo også blandt de 5 finalister i danske motorjournalisters udgave af årets bil i Danmark.
Men jeg håber nu at det bliver Hyundai Kona Electric der vinder. Jaguar I-Pace gør egentlig bare det som Telsa har kunnet i 6 år allerede. Hyundai Kona Electric gør noget nyt og omvæltende ved at være den første (velkørende og veludstyrede) elbil med en rækkevidde som man før skulle betale det dobbelte for at få.
Når bare ikke noget kedeligt og bagudskuende som Ford Focus vinder.

Vi var godt nok inviteret til præsentationen af I-PACE i Oslo tidligere i år, men måtte takke nej, da ingen havde tid...

I den situation bør man da nok gribe chancen. Det er da den eneste fordel man har, som kommende fra et professionelt medie.
Der er jo masser af yderst kompetente vloggere der anmelder nye biler, og de er rigtigt gode til at få fat i tidlige kundeeksemplarer. De unge mennesker jeg kender kunne ikke drømme om at få en bilanmeldelse andee steder fra end fra en vlogger på Youtube.

  • 6
  • 1

Burde vinde i DK.... Men det er svært ikke at grine smøret over at det er jaguar el-bil der vinder i Tyskland.

  • 5
  • 0

Tesla X skulle angiveligt kunne trække op til 2.500 kg (5,000 pounds).


Kan eller må? hvis den kun kan trække 2500kg så er det ikke særligt imponerende taget hypen i betragtning. Desuden du kan jo købe biler til den halve pris der må trække det samme så vi kan netop ikke bruge top/luksus modellerne til noget da det ikke er dem den alm. bil køber kan få fingerne i. Elbilerne skal levere det samme som en ICE bil til samme indkøbspris. så hvornår ser vi en 250.000kr elbil der må og kan slæbe 1300kg på krogen og kan klare 400km fuldt pakket. ? Det er den type elbiler vi mangler ikke flere "se mig, hør mig" biler som er uden for række vidde for hovedparten af bilkøbere.

  • 4
  • 17

Elbilerne skal levere det samme som en ICE bil til samme indkøbspris. så hvornår ser vi en 250.000kr elbil der må og kan slæbe 1300kg på krogen og kan klare 400km fuldt pakket. ? Det er den type elbiler vi mangler ikke flere "se mig, hør mig" biler som er uden for række vidde for hovedparten af bilkøbere.

Nå, men når vi nu er så godt i gang kan jeg da ikke se hvorfor vi skal nøjes.
Min bil skal være mindre udenpå og større indeni og køre 800 km pr. opladning, og så skal den være billiere end en benzinbil.

  • 6
  • 2

hvis den kun kan trække 2500kg

?
Hvor stor en procentdel af danske bilister tror du, der reelt har behov for at kunne trække så meget, Jesper?

Det kræver et trailerkørekort, som omfatter 4 teorilektioner, 6 praktiske timer og en praktisk prøve.

  • 3
  • 0

Nu skal vi ikke bashe trailerfolket mere end nødvendigt. Det er vel ok at sige at det for nogle er en vigtig parameter at kunne futte rundt med sådant et vogntog.
Men omvendt kan man jo også se på salgsstatistikkerne at det faktisk ikke er den slags biler (med stor påhængsvægt) der bliver solgt flest af i danmark. Og det er da tydeligt på vejene at rigtig mange i danmark lever fint med ICE biler uden trækkrog, uanset hvor stor eller lille deres bil er.
Eller at de lader gartnerens bil om det :-)

Desuden er de første tyske prototype campingvogne og trailere klar med batteri og hjælpemotor - så belastningen på krogen opleves som en hængervægt på 500-750 kg , uanset hængerens egenvægt - til glæde for både små ICE og EV biler - uanset vogntogsvægt. . Så der er godt nyt på vej for alle.

  • 3
  • 0

Jamen elbils folket fortæller mig jo at en elbil kan klare det hele eller så kommer der en der kan lige om lidt.. Samme sang sang de for 10år siden men vi er der ikke endnu. Så når folk Mener elbilen er så fantastisk så glemmer de bare at det er den måske nok for dem men ikke alle andre. Skulle en elbil klare mit behov så taler vi om en kasse bil med 10-12m3 lastrum, lasteevne på min. 1200kg og 2tons på krogen. Min. Rækkevidde på 600km også i 30 graders frost og ja er til 100% privat brug. Men jeg forventer ikke at se en sådan bil de næste 10år.. Men derfor er elbilen ikke dårlig.. Den dur bare ikke til mig.. Så når der reklameres med krog.. Så vil jeg da vide om den kan levere samme mulighed som ice biler i den størrelse og ikke mindst pris.

  • 3
  • 12

Tesla X skulle angiveligt kunne trække op til 2.500 kg (5,000 pounds).


Da de her biler vejer omkring 2 ton, så skal man have stort kørekort for det stunt.
Pas på med hestetrailere og den slags. Man kan hurtigt komme over 3.500 Kr.

Jeg valgte Tesla fra på grund af trækkrogen. Mest bruger jeg den til cykler, men altså også til korte trailer ture en gang imellem. Jeg mener stadigt ikke det giver nogen mening at tøffe sydpå med en stor campingvogn bag en el bil, eller andre længere ture, men de små 3-500 Kg. trailere giver god mening.

  • 0
  • 1

Hah, 4 sure mennesker allerede pga. den kommentar, findes der en forening mod anhængertræk?
Min pointe er blot jeg ikke mener det er luksus at have anhængertræk, især ikke med definitionen "det kan vælges til eller fra". Er vinterdæk så også luksus?


Du har valgt en levestil og levet den så længe, at du er kommet til at stadie hvor du mener dit liv er 'afhængig' at en krog.

Helt fair !
Jeg er også selvvalgt 'afhængig' af en masse ting.
Har f.eks selv en trailer stående.
Men er fuldt ud bevidst om at det er en luksus ting, der ind i mellem er med til at gøre mit liv nemmere.

  • 7
  • 1

Skulle en elbil klare mit behov så taler vi om en kasse bil med 10-12m3 lastrum, lasteevne på min. 1200kg og 2tons på krogen. Min. Rækkevidde på 600km også i 30 graders frost og ja er til 100% privat brug. Men jeg forventer ikke at se en sådan bil de næste 10år..

Ikke desto mindre er der en masse der har bestilt en sådan til levering i 2019/2020

Og ja, den er møg dyr, men man må godt få den indregisteret til privatkørsel.

Tesla Semi er helt klart bilen for dig !

Eller glemte du at skrive plads til 7 personer i dine krav ;-)

Mon ikke du kan få et tredie partsfirma til at smække en bus kabine på og få den godkendt ?

Med andre ord:
Det eneste 'problem' med elbiler idag, er at specialbehov/ønsker er relativt dyre at få opfyldt.

Ford T var ikke billig hver mands eje da den kom frem.
Men mange tog sig råd til den alligevel.

  • 7
  • 0

Øhh...nej. Nu ved du for det første slet ikke om jeg overhovedet har en bil :)
Min pointe er blot: alt kan defineres som luksus hvis det er noget der kan fravælges.

  • 0
  • 0

Du har valgt en levestil og levet den så længe, at du er kommet til at stadie hvor du mener dit liv er 'afhængig' at en krog.

Helt fair !
Jeg er også selvvalgt 'afhængig' af en masse ting.
Har f.eks selv en trailer stående.
Men er fuldt ud bevidst om at det er en luksus ting, der ind i mellem er med til at gøre mit liv nemmere.

Hvorfor skal man svines til, bare fordi man ønsker et træk til en elbil, der kan trække mere end 450kg?

Langt de fleste elbiler på markedet kunne uden problemer trække 1000kg, hvis bare producenterne ville gøre sig den ulejlighed at få deres elbiler typegodkendt til dette.

Det kan da godt være at 70% af bilisterne ikke har brug for trækkrog, og yderligere 20% kunne nøjes i det daglige med 500kg, men så er der lige de sidste 10%, som er begrænset.
Man glemmer også lidt den frihed, der er bare lige at kunne spænde en lejet/ eller låne trailer efter bilen. hvis man f.eks lige skal have flyttet nogle store ting.
Tænk på, at man skal ikke langt over størrelse i micro ICE biler, før man kan trække 900-1000kg.
Det har intet med luksus at gøre, tværtimod.
Det er gør- det- selv folket der ser en mulighed for at spare nogle penge.
Skal man have lidt havefliser til en lille terrasse, så er det da lettest at få dem bragt mod betaling fra byggemarkedet.
Det er derimod meget billigere at købe dem brugt gennem den blå avis, og så hente dem på sin trailer.
I den forbindelse kommer man ikke langt med en trailer med en lastevne på 350kg.

En bil byder på en masse muligheder, og det er vel derfor den har så stor succes.
Det er en skam, at en af mulighederne på en elbil, bliver begrænset uden grund, og derfor bliver valgt fra, af potentielle købere.

  • 5
  • 1

"Jaguar I-PACE vinder titlen som Årets Bil i Tyskland foran 58 konkurrerende biler. Køredynamik, ydelse og stil afgjorde sagen."

I en test på motorvejen i Tyskland vinder Tesla Model X 90D klart over Jaguar I-PACE og bruger væsentlig mindre energi, selvom den er større og tungere.

"Autobahn-Challenge: Hält der Jaguar I-PACE mit dem Tesla Model X mit?" https://youtu.be/WT5VmC-Ze3w

Der er engelske undertekster til videoen.

Måske problemet for tyskerne er at Tesla ikke må vinde for nogen pris, for det er Tesla der er skyld i at den tyske bilindustri må investere en masse penge i elbiler og at skiftet væk fra ICE til EV kan koste en tredjedel af alle arbejdspladser i den tyske bilindustri.

  • 6
  • 5

Desuden findes der cykelholdere til biler uden træk: https://www.thansen.dk/bil/udstyr/transpor...


Jeg har en gang prøvet sådan noget galgeværk. Det tager for lang tid at sætte på og tage af.

Jeg kender ikke dit trailerbehov, men der ér jo tagbagagebærere.


Lidt det samme med tagbagagebærere. Det er bøvlet at få tingene derop.
Og så har jeg kørt både grus sand og jord i traileren.

Og nej, jeg ser det altså ikke som en luksus, at bruge 15.000 Kr. ekstra for at få træk på en bil til flere hundrede tusinder. Det er så lille en ting.
Der er tusinder af ting, som man bare forventer en bil kan, og som producenten skal kunne leve op til. Sådan er det at lave bil.

  • 1
  • 0
  • 3
  • 0

Problemet med Tesla semi er om leveringen er lige så stabil som alle andre modeler fra det firma.. Men alt kan da købes for penge men dem har den alm. bil køber bare ikke i overmål.
Nu vil jeg ikke sige at mine krav er specielle, der er 1000vis af håndværkere der har lignede krav og er en model der har været bygget i over 15 år og af 3 store producenter( Opel, Renault og Nissan) En ganske alm. stor kassevogn. Den kunne jeg købe for 10 år siden da elbilsfolket lovede mig guld og grønne skove og jeg kan den dag i dag stadig købe en( og få den leveret inden for få dage) mens jeg stadig ikke kan købe en elbil der kan levere det samme( eller bare i nærheden)

Mit største problem med elbils folket er at de mener ( generaliseret) at alle kan leve med en elbil og der er intet en elbil ikke kan klare, eller så kommer der en model der kan lige om lidt.. ( EN model.. sikket et udvalg) El biler skal nok komme og dække en større bruger skare men de er der ikke i dag så at påstå at elbiler er løsningen på alle bilejeres problemer dur ikke. Ud over træk så rækker min tålmodighed ikke til de lade tider der er pt. og den der med om natten. hvorfor? jeg kan hælde diesel på når som helst og vil da ikke begrænses i hvornår jeg kan tanke.

Var det ikke pga. prisen ja så ville konen da nok have en el eller hybrid bil da en sådan vil passe til hendes behov men sådan en bil vil være lige så anvendelig for mig som et diesel lokomotiv.

  • 2
  • 7

Ud over træk så rækker min tålmodighed ikke til de lade tider der er pt. og den der med om natten. hvorfor?

Spørgsmålet er vel snarere, hvorfor ikke? Bilen står der bare hele natten. Hvad sker der ved at der er et ladekabel i (andet end at den bliver opladet)? Og så er du fri for at tanke i løbet af dagen.

jeg kan hælde diesel på når som helst og vil da ikke begrænses i hvornår jeg kan tanke.

Det er jo netop det der er hele fidusen. Du behøver slet ikke at tanke.

  • 11
  • 2

Nu vil jeg ikke sige at mine krav er specielle, der er 1000vis af håndværkere der har lignede krav og er


El biler er dyrere, og lige nu favoriseres de af en lavere afgift.
Nu er jeg ikke lige Danmarksmester i afgifternes størrelser, men når en bil bruges til erhverv, går jeg ud fra at afgifterne i forvejen er lavere, momsen forsvinder i hvertfald.
altså ekstra prisen på el biler slår igennem til erhverv.

Derfor er håndværkere næppe et marked som producenterne går efter lige nu.

  • 3
  • 0

Mit største problem med elbils folket er at de mener ( generaliseret) at alle kan leve med en elbil og der er intet en elbil ikke kan klare, eller så kommer der en model der kan lige om lidt.. ( EN model.. sikket et udvalg) El biler skal nok komme og dække en større bruger skare men de er der ikke i dag så at påstå at elbiler er løsningen på alle bilejeres problemer dur ikke.


Citat udbedes. Hvem har påstået det? Generaliseringer er ikke carte blanche til at finde på egne fakta.

Til info: Jeg har krog. Over 7 år har jeg trukket én (1) trailer, vel at mærke under 450 kg, og kunne aldrig drømme om at køre til Sydeuropa i krybesporet, med flere tons campingvogn på slæb.

Hvis man bare vil bashe libtards og andre snefnug, behøver man altså ikke bruge elbiler som påskud? /s

  • 5
  • 1

Hej Bjørn Godske,
forskellige varianter af biler og motorcykler er ikke min spidskompetence, og har heller ikke min store interesse. Jeg er tilfreds, bare bilen kan starte hver morgen og både kan køre forlæns og baglæns.

Ved en tilfældighed stødte jeg på denne elektrisk motorcykel, hvis design er genialt.

Pocket-rocket er i den grad en nyskabelse, der forener forenklet produktion med et elegant design, der leder tanken hen på den tidlige Nimbus-motorcykel-model, der blev kaldt ”kakkelovnsrøret”.

Kan du ikke grave lidt i sagen? Og udover at jeg selv er fristet til at købe den elektriske motorcykel, burde der være stof til en eller flere artikler.

Når jeg ser det enkle og funktionelle design, kan man kun glædes over, at der stadig er medmennesker, der kan tænke ud af boksen.

  • 0
  • 0

Er det mere bøvlet at tanke brændstof en gang imellem end at tage ledning af og på hver dag

Min klare oplevelse er i hvert tilfælde, at det føles mere bøvlet at skulle tanke, frem for at bruge 3 sekunder på ladestikket, når man parkerer eller skal køre.

Hvordan skal man i øvrigt rent praktisk sikre sig mod, at andre lader deres bil i min indkørsel i løbet af dagen?

Slukke strømmen til ladeboksen vel.
Ikke at jeg selv gør det. Men jeg har nu aldrig oplevet en der holdt i min carport og ladede når jeg kom hjem.

  • 3
  • 1

Er det mere bøvlet at tanke brændstof en gang imellem end at tage ledning af og på hver dag?


Jeg synes faktisk altid det kommer på tværs at man lige skal huske at tanke, og evt. køre en omvej for at finde en tank.

Hvordan skal man i øvrigt rent praktisk sikre sig mod, at andre lader deres bil i min indkørsel i løbet af dagen?


Hvis du har et flatrate abonnement så kan det faktisk være lige meget.

jeg har nu aldrig oplevet en der holdt i min carport og ladede når jeg kom hjem.


Det er jo også sjældent der er lynladere installeret hjemme ;-)

  • 2
  • 0

Man kan vel også lade ved en almindelig 220V stikkontakt. Dem har jeg 3 stk af udenfor, vel nærmest til fri afbenyttelse.

Jeg har også vandhaner, som ikke er under lås og slå!

  • 5
  • 1

Ingen carport, og det må jeg heller ikke etablere jvf. lokalplanen.

Ja, hvad kunne det dog ikke føre til hvis folk begyndte at opføre carporte. Sørme godt at vi har folk til at holde styr på og administrere den slags.

Kablerne skal så rulles sammen og hænges op ved ladestander hver morgen og rulles ud igen hver aften

Rulles ud og ind? Du skal vel bare gøre som jeg har gjort. Hænge stikket umiddelbart ved siden af hvor ladestikket er på din bil når du er parkeret. Så er det bare at løfte stikket fra holderen og sætte det i bilen. Det tager mig bogstaveligt talt 3 sekunder.

Hvis jeg så ydermere skal ind i aflåst udhus nær indkørslen for at slukke/tænde for strømmen til

Det du gør er at sætte en afbryder på inde i huset ved din eltavle, der hvor du trækker kablet ud til indkørslen.
Selv har jeg også en afregningsgodkendt bimåler på, da jeg er momsregistreret. Mit firma har en lille forretning med mig som eneste kunde med opladning af elbiler. Så kan jeg nemlig trække moms og afgifter fra, ohh yeah.

  • 0
  • 0

Man kan vel også lade ved en almindelig 220V stikkontakt. Dem har jeg 3 stk af udenfor, vel nærmest til fri afbenyttelse.

Jeg har også vandhaner, som ikke er under lås og slå!

Uha. Jeg har også 2 stk 220 volt stikkontakter plus en vandhane udenfor. Vandhanen kan jeg dog lukke for indenfra, men gør det aldrig.
Sikke muligheder der er fra tyveknægte her i landet. Med en 10 A sikring på 220 V stikkontakt kan man stjæle ca. 2 kWh i timen, eller cirka for en femmer.

Er man en desperat og hensynsløs strømtyv kan man iøvrigt også tage pæren ud af lampen over naboens hoveddør og stjæle strøm på den måde. Sikke muligheder der åbner sig :)

  • 5
  • 1

Er det mere bøvlet at tanke brændstof en gang imellem end at tage ledning af og på hver dag?

Et praktisk spørgsmål:
Hvordan skal man i øvrigt rent praktisk sikre sig mod, at andre lader deres bil i min indkørsel i løbet af dagen?

Som ejer af en plugin hybrid kan jeg meddele at der ikke er noget værre end når bæstet skal tankes. Det falder helt naturligt at sætte den til ladning. Kablet hænger du naturligvis lige ved siden af bilens ladeport.

Hvis der er nogen der lader en fremmed bil i din indkørsel, så parkerer du så han ikke kan komme ud og ringer til politiet. Det er tyveri af strøm. Det er næppe et større problem end folk der stjæler weber grillen fra haveskuret.

Det er lidt (men kun lidt) mere omstændigt for folk der skal benytte en offentlig eller fælles parkeringsplads. Ladestanderne vil her skulle kunne registrere hvem der lader. Et billigt system på markedet bruger en app til dette. Så brugeren skal aktivere laderen med mobiltelefonen. Der kommer formodentlig også systemer der bruger en rfid chip til det samme.

  • 1
  • 0

Kan man lade 400 km på en nat med en kontakt med 10A?

Seriøs ladning kræver vel en rigtig ladestander, har jeg forstået.

1) sker det ofte at du kommer hjem efter en køretur på 400 km og skal afsted på en ny 400 km køretur dagen efter?

2) som tommelfingerregel skal en elbil bruge 200 Wh per km. 400 km svarer derfor til 80 kWh. Hvis du kun har 230V, 10A til rådighed, så lader du med 2,3 kW. Det vil derfor tage 35 timer. Har du derimod et helt almindeligt 16A 400V kraftstik til rådighed, så skal du kun bruge 7 timer og dermed er svaret ja, du kan lade 400 km på en nat med en helt almindelig AC lader. Jeg ved ikke om det er standard, men min bror kører rundt med en sådan lader med rødt CEE stik i hans Tesla.

  • 2
  • 0

Rent praktisk er der nogle låger som gør at jeg ikke bare kan placere ladestandere og kabler helt frit, og der er vist også forskel på hvor ladestik sidder på forskellige biler.
Jeg vil jo helst opsætte ladestandere een gang, og så bruge dem de næste mange år, uanset hvor på bilerne ladestikkene sidder.

Der er typisk ganske lange kabler, så du er ret frit stillet med at placere ladestander hvor du vil, og alligevel kunne hænge ladestik umiddelbart ved bilens opladeport.
Det er hvad jeg har gjort.

Ladestikkene skal vel også placeres så der ikke kommer sne og is på dem, formoder jeg.

Ja, det skal de jo så. Måske en form af en gummimuffe. de stikkes ind i når de sidder ubenyttede,

  • 1
  • 0

Er det mere bøvlet at tanke brændstof en gang imellem end at tage ledning af og på hver dag?

Det er nok op til den enkelte at vurdere. Hvis man har en lader, hvor stikket blot skal sættes i bilen, så tager det ikke lang tid og er ikke bøvlet. Men glemmer man at få sat stikket i, så er der ingen strøm på bilen om morgenen og så vil man nok (ud over at bande af sig selv) mangle at kunne "tanke" på få minutter i nærheden.

Et praktisk spørgsmål:
Hvordan skal man i øvrigt rent praktisk sikre sig mod, at andre lader deres bil i min indkørsel i løbet af dagen?

Den ladeboks jeg har (fra EOn), der kan man vælge om den skal være åben (godt i en privat garage eller hvis man ikke har dine bekymringer) eller om den kræver brug af RFID chip. Da jeg fik den skulle jeg bruge chip, men jeg fik den ændret. Det er derved marginalt mindre bøvlet, at jeg blot kan sætte stikket i og ikke også skal bruge RFID.

  • 2
  • 0

Det er ikke for at være besværlig. Jeg spørger blot om hvordan man gør det praktisk.

Og det synes jeg er helt i orden - det gælder jo netop om at få glæde af andres erfaringer.

Ladeboksen fra EON kan sidde udendørs og har fastmonteret kabel med stik til elbilen. Boksen har et hunstik magen til det, som sidder i elbilen og når man ikke lader, så sætter man kablet tilbage ligesom på en normal benzintank.
Hvis ladeboksen er indstillet til at bruge RFID, så låses ladestikket fast og kan man kun tages ud af ladeboksen ved brug af RFID. På den måde er det kun dig, der kan bruge laderen.

Kablet er ikke uendelig langt og oprulning af kablet er ikke et problem. Hvis man synes kan man lige lægge kablet en omgang rundt om boksen eller man kan sætte en kabelholder op i samme stil som en haveslangeholder. Det er efter min erfaring ikke noget problem.

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten