motorbloggen

GM og Ford i dødskamp

Jeg faldt lige over en investor-kommentar i Børsen fra i mandags, skrevet af Robert Spliid, der er chef for IKB Deutsche Industriebank i Luxembourg og gennemgår verdens største bilfabrikanter.

Hovedresultat: Toyota og BMW sammen med Honda og Renault klarer sig absolut bedst på kursstigninger, ca 15 pct. på et år.

Daimler Chrysler, Peugeot, Citroen og VW er midterbanen, men pas på VW for der er en meget tæt sammenhæng til opkøb fra Porsche. VW er overvurderet og Porsche misbruger aktionærernes penge, lyder det.

GM og Ford udpeges til lodsedler. "Formentlig vil mindst en af dem gå konkurs inden for en kortere årrække, men man ved jo aldrig. Lykkes det at komme igennem med en succesfuld omstrukturering, er der udsigt til en betydelig gevinst," lyder vurderingen i Børsen.

Fords egenkapital er væk om halvandet år, hvis den nuværende udvikling fortsætter.

Blandt argumenterne er indtjeningen i selskaberne. Alle undtagen GM og Ford har sorte tal. GM og Ford har negativ indtjening i størrelsen 5 pct. af omsætningen. Omvendt har Toyota og Nissan (som er delvist Renault-ejet) en indtjening på hhv 9 og 6 pct. af omsætningen.

Virkeligheden er som bekendt andet end økonomi, og også på den teknologiske og produktmæssige front er de to gamle kæmper Ford og GM sakket agterud, som vi jo ofte har diskuteret her på bloggen.

Hold da lige helt op! GM og Ford er fallitboer! Dead meat! De to selskaber, som har drevet bilindustrien frem i trekvart århundrede er spillet af banen. Det er nye tider.

Så hvem mon er verdens største bilproducent om ti år?

/Rolf

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den primære årsag til at GM og Ford er på røven har intet med biler at gøre.  Bevares, deres teknologi er lidt jernalderagtig, men deres primære økonomiske problem er babyboomere. United Auto Workers, USA mest succesfulde fagforening, hvis man ser på at skaffe goder til medlemmerne, har virkelig gjort det godt for deres medlemmer.  Det betyder at GM og Ford har nogle enorme forpligtelser til at betale pension og helseudgifter for hele den enorme arbejdstyrke de havde i tidligere tider, ud af overskudet fra den udmarvede organisation de efterhånden er nede på. Balladen er naturligvis at man ikke allerede dengang lagde penge til at imødegå de pågældende forpligtelser til side, men istedet antog at fremtidige velstandstider ville tage sig af den slags. Al sammenligning med den generation der her i Danmark har travlt med at rage ældregoder til sig, fra det økonomiske og miljømæssige fallitbo de agter at overlade efterkommerne er, naturligvis, uretfærdig. Poul-Henning 

  • 0
  • 0

Når lige netop Børsen begynder at hade et firma, er det ved at være på tide at købe aktier i det.

Som regel er det sådan med store firmaer at for mange fingre kommer i klemme hvis kassen smækker i, så der gøres en ekstra anstrengelse for at undgå fallit med opbakning både fra banker, regeringer og sågar fagforeninger.

Derudover har de store naturligvis erfaringen, man har mange lag af overflødig ledelse man nemt kan skille sig af med, samt det er relativt nemt at tiltrække en topchef der brænder efter æren af at redde en historisk virksomhed (og score en trilliard på aktieoptioner efterfølgende).

Så, det går nok alt sammen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten