close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Raket-Madsens Rumlaboratorium

Glideflugt...

Kære læsere

Regnen slår mig i ansigtet, men jeg ænser det ikke. Det er ligesom alle disse almindelige, små problemer ingenting er. Jeg kommer på cyklen, og begynder min hjemtur. Min dragt bliver hurtigt gennemblødt til skinnet, men det gør ikke noget.

Historien sidder stadig i mig. Fortællingen om mennesker, i deres værste krise, sidder stadigt i mig, og intet vores pæne, fredelige, varme og hyggelige samtid kan byde på, vil nogensinde blive lige så slemt som fortællingen i Christoffer Nolans "Dunkirk"

Så regnen gør mig ikke noget, jeg kan ikke mærke den...jeg kan kun mærke følelsen af stor, stor film.

Det der rører mig er psykologien i fortællingen, og måske mere end noget - den filmiske poesi det tilfører "Dunkrik" at ende sin fortælling i lydlys glideflugt. Og gøre det i en af de smukkeste flyvende maskiner mennesker nogensinde har skabt - Supermarine Spitfire.

Vi er i vores pæne moderne fredelige verden - hvis vi altså bare holder os inden for landets grænser, så grundigt beskyttet - og lad os være glade for det. Man at være helt tryg og varm er faktisk ikke det vores hjerner rigtigt er bygget til. Vi skal helst udfordres og have det tilpas svært, for virkelig at trives og gøre fremskridt. Så vi går i biografen og får et skud simuleret livsfare, eller bygger raketter m.v. til at levere det thrill, som hjernen ganske enkelt har så hårdt brug for.

-Lad mig sige at nævnte film leverer, jeg kan varmt anbefale den.

-Lad mig også sige at undervandsbåden leverer, jeg kan varmt anbefale den.

-Lad mig slutte med at raketprojektet leverer strabadser, jeg kan varmt anbefale at tage del et i af dem - her på øen eller andre steder.

Vi har nu landet de formelle godkendelser og tilladelser til opsendelse af Alpha og Bravo raketterne

Det er sket et par nye ting på den front. Vi fået har lov at operere inden for dansk territorial farvand, og vi har fået lov at operere helt selvstædigt, uden at deltagelse af Marinehjemmeværnet var en betingelse. Det var oprindeligt en af de løfte stænger jeg brugte, da man første gang skulle tage stilling tilbage i 2010. Det lykkedes som bekendt dengang at få en accept af opsendelsen af 1X, og myndighederne har altså ikke fundet lejlighed til at stoppe eller indskrænke raketaktiviteterne efter de hidtidige opsendelser.

Tilbage står stadig en masse hardware der skal i bygges færdigt, afprøves og i stilling.

Vi har netop i dag monteret den roterende tromle som skal styre vores raketter de første 60 meter på vej, og vi har fået konstrueret den første af to forbindelsesbroer, som kan monteres på service tårnet, og give adgang til forskellige niveauer på de to 8,4 meter høje raketter. Flammedeflektoren og dens hold down system er samlet her idag, og vi rykker...men det samme gør kalenderens blade.

Lidt lige som i regnen efter Dunkirk filmen har jeg det mest sådan, at - hvis det havde været hvilket som helst "normalt" job, så havde jeg blankt afvist den deadline vi løber op mod nu. Men - fordi det netop er strabasserne der på en måde er det pirrende her - så er temaet ligesom "let´s give it at try" og så må vi sove bagefter.

I hangeren arbejder pt. på fuld tid Hugo - Julien - Alexander - Bjarke og Joachim - og jeg selv. Vi er stærkt hjulpet af vores gruppe af frivillige. Det goe gamle spørgsmål "ka do svejs" er noget hver og en af os kan sige ja til - og en tilmed er certificeret i. De kan så også så meget andet. Men vi MÅ simpelthen have en chance når nu vi har så mange praktikere.

Vi gør vores allerbedste, og lykkes vi, så loves vi kun strabadser, men vi prøver alligevel...!

Nautilus har igen været på testtur...og inden længe skifter vi Sundet ud med Østersøen. Vi krydser for første gang over uden vedhæng, men med en ægte ren undervandsbåd...der nok skal få spulet dæk...

-Og Raketmadsens´s flagskib er så operationsklar som nogensinde. Foto: RML

Jeg er meget spændt på hvordan specielt de næste fjorten dage vil forløbe. De vil b.la. indeholde den første komplette samling af den nye platform med den servicetårn - og søsætningen af samme. Vi bugserer ikke den nye platform, men skiller den ad og samler den igen på Nexø havn. Det gør vores logistik mindre kritisk end hvis vi skulle sejle platformen over. Men aligevel - vi får kam til vores hår !

Peter Madsen

http://mgg.dk/At%20Sea/dannebrogsea.htm

"Både lystfartøjer og robåde har tilladelse til at benytte orlogsflaget, der er et splitflag i en mere dybrød farve, der kaldes orlogsrød populært kraprød.
På lystfartøjer skal orlogsflaget være forsynet med bogstaverne Y.F. i gult i øverste stangfelt. Flaget kaldes Yachtflag. Tilladelsen er givet i bekendtgørelse 249 af 11/10 1957 og gælder "herboende danskeres dæks- og halvdæksbåde". Tilladelsen bortfalder, hvis båden bruges til erhverv."

Er splitflaget et yachtflag? Jeg ser ikke Y.F. Nautilus er ikke en robåd, men helt klart et lystfartøj.

  • 2
  • 3

Vi fået har lov at operere inden for dansk territorial farvand, og vi har fået lov at operere helt selvstædigt, uden at deltagelse af Marinehjemmeværnet var en betingelse.

Hvordan vil du afvise f.eks. fiskerbåde, så skydeområdet kan gøres ledigt, uden den autoritet et "gråt skib" og folk med skulderdistinktioner giver - montere en maskingeværattrap på Nautilus fordæk? :-)

  • 2
  • 0

Flaget NAUTILUS fører på billedet har Y.F. broderet på.

Vi fører ikke flag for vores egen skyld, men for at undgå unødvendige og kostbare udrykninger af Søværns enheder.

Vi varsler også sejladser til Søværnet.

Afvisning...

Under de tidligere opsendelser i ES D 139 har der ikke været et sejlasforbud i området.

Et sådant er meget usædvanligt, og vil normalt aldrig omfatte et så stort område.

Det vil sige det er fuldt ud lovligt at sejle ind og bare blive liggende.

Dermed blokeres opsendelsen, men det har aldrig været noget at gøre ved det.

Ingen, heller ikke Marinehjemmeværnet har bemyndigelse at beordre f.eks. udenlandske fiske skibe ud af området, hvis disse iøvrigt opererer lovligt. Hvis de f.eks. ikke fisker.

Dette for så vidt angår den del af området der ligger uden for dansk 12 sm grænsen.

Tilbage er at man kan spørge pænt.

Tilbage er at man kan bøje reglerne, og lade som om man har lov til at beordre andre skibe at operere i området.

Nogen gange vil det virke.

Iøvrigt betyder tilladelsens premis blot at vi må uden Marinehjemmeværnet.

Der er ikke noget til hinder for at Marinehjemmeværnet er med, og ansøgningen er formuleret sådan at det står os frit for, hvis
det er praktisk for dem.

Men det er altså ikke et krav.

Peter Madsen

  • 5
  • 3