Jeg er så evigt enig. Det er jo rent ud fantastisk, at det skal være så svært at køre med tog. I et land, der ikke er meget større end forstadsområdet til mange metropoler, og hvor i hvert fald hele den østlige halvdel (hvor både trafik og politikere befinder sig) er lige så kuperet som et billardbord. Når det kan være så svært for os, er det da utroligt, at det tilsyneladende lader sig gøre mange andre steder i verden. Alle vore nabolande har jenbanenet, der fungerer så nogenlunde fornuftigt. Og det selv om staklerne må døje med både vejr, geografi og højdekurver, der overgår vores hjemlige. Men nu kan vi heldigvis snart få andre boller på suppen. I hvert fald, hvis det står til Johnny Hansen (nej ikke ham fra Greve, men Arrivas direktør), som gavmildt tilbyder at sænke prisen til det halve. Hvis bare han kan få lov til at overtage de mest givtige togstrækninger. Problemet er naturligvis, hvad det så skal koste at køre en tur på jernbanettets mindre befærdede årer, for eksempel til Thisted. Og hvem der i givet fald ville ønske at påtage sig opgaven. Min familie og jeg var i efteråret i England og skulle rejse fra London til York. En tur, der i længde og varighed kan sammelignes med strækningen København-Fredericia. Der var ingen problemer med at få billetter, og toget (som var privatiseret og havde samme vedligeholdelsesstandard som de gamle røde vogne, der stadig bruges på Kystbanen) kørte hver halve time. Men prisen var mindeværdig: 1.800 kr. for to voksne (og et barn, der rejste gratis). Vi lader tallet stå et øjeblik: Et tusind otte hundrede kroner. Og det var ikke retur. Set i det lys er jeg nok villig til at fortsætte med betale 500 kroner for returbilleten hjem til Århus. JoeD