close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
bloghoved automation

Et glansbillede eller et skræmmebillede?

Både her på bloggen og i mange andre sammenhænge, har jeg fokus på Digitalisering, den 4. Industrielle Revolution, Industry 4.0, Industrial Internet of Things etc.

Med udgangspunkt i de individuelle nye teknologier, og ikke mindst samspillet mellem dem, argumenterer jeg for de mange fordele de giver for os alle sammen.

Spørgsmålet er dog om jeg har ret?

Der er selvfølgelig en masse nuancer og forskellige vinkler på emnet, hvilket også ses i de mange nye ord og begreber som vi alle skal forholde os til.

En ting er dog sikkert, du kan lige så godt begynde at sætte dig ind i emnet, og forholde dig konkret til fremtidens teknologier, samarbejdsformer og forretningsmodeller.

Forholde dig til hvordan verden vil forandre sig.

Forholde dig kritisk, så du er klar til at træffe de for dig, rigtige valg på det rigtige tidspunkt.

En dødbringende tsunami eller et lille skvulp i vandkanten?

Et andet såkaldt rigtigt godt spørgsmål er, om der reelt er noget nyt under solen, eller det blot er leverandørernes marketingsmaskineri, der endnu engang er gået i ukontrolleret og selvforstærket selvsving.

Ofte møder jeg argumentet om at internettet jo ikke en teenager mere, computeren er ved at være en ældre herre, og at det at kunne kommunikere trådløst jo heller ikke er breaking news mere.

Er det hele bare gammel vin på nye flasker (eller ny vin på gamle flasker)?

Det er i hvert fald derfor at mange kloge mennesker diskuterer, om vi står foran den 4. Industrielle Revolution, eller om der blot er tale om en naturlig lineær (r)evolution?

Sandheden er jo nok, at ingen rigtigt ved det og at vi først finder svaret "på den anden side".

Som set tidligere, er det jo ofte historikernes dom, der i bagklogskabens ulidelige klare lys, afgør om vi virkelig gennemgik en altafgørende digital transformation, der i form af en tsunami disruptede alt og alle på dens vej.

Eller om vi blot oplevede en naturlig videreudvikling, pakket flot ind i en voldsom overdimensioneret marketingspakke?

Lad os afvente i ro og mag, og se hvad der sker.....not

Da tidsmaskinen endnu ikke er opfundet (eller er den?) kan vi ikke tillade os den luksus blot at se tiden an, og så agere på bag kanten.

Vi skal både som samfund, som virksomhed, og som privatperson, forholde os til at verden er i forandring.

Det er ikke et spørgsmål "om" men "hvordan".

Om du vælger at være first mover, early adapter, late follower, eller blive stående hjælpeløs tilbage på perronen når toget endegyldigt er kørt, er selvfølgelig dit valg.

Hvad gør de andre?

Det er interessant at se på de lande, de brancher og de virksomheder der er længst fremme i den digitale transformation.

Her kan du blive inspireret, blive bekræftet eller afkræftet i dine stålsatte holdninger.

Her kan du rejse lidt ind i fremtiden og se dig omkring, samt ikke mindst vende klogere tilbage til dit udgangspunkt.

Der er ikke noget entydigt billede, men kik fx på lande som Tyskland og USA.

Disse lande har viljen, styrken, ressourcerne og størrelsen til at drive udviklingen.

Kik fx på bil og flyindustrien.

Disse industrier har kompleksiteten, konkurrencesituationen, automationsgraden og kapitalen, til proaktivt at kunne forholde sig til de business drivers, som er afgørende for deres fortsatte konkurrencedygtighed.

Jeg vil i denne sammenhæng ikke begynde at fremhæve specifikke virksomheder, men gå selv på opdagelse.

Tillad mig dog at henvise til denne kommercielle video.

Interessant at se hvordan Industry 4.0 nu også anvendes i B2C kommunikationen, når man vil fremhæve sin teknologiske position.

Målgruppen er vel her både potentielle kunder, men også leverandører, partnere og kommende medarbejdere

Er du noget ganske særlig og helt unik?

Lille forkælede Ole havde gennem hele sin opvækst fået at vide, at han var noget ganske særlig og helt unik.

Så da hans lærer på første skoledag bad klassen om at slå op på første side i den netop udleverede ABC, sagde Ole:

"Jeg er jo noget ganske særlig og jeg er helt unik, så hvilken side skal jeg slå op på?"

Jeg hører ofte at netop denne applikation, denne virksomhed, dette land eller denne branche er noget helt særligt.

Det kan der selvfølgelig være en vis sandhed i, men ofte bruges dette udsagn som en undskyldning for ikke at se med friske øjne på nye og alternative muligheder, eller lære fra den omgivende verden.

Selvom at græsset ikke nødvendigvis er grønnere hos naboen, så kunne det jo være at han havde et enkelt tip eller et trick i ærmet, som han gerne vil dele med dig.

Jeg hører også at vi i Danmark er kreative, innovative og med helt fremme omkring nye teknologi.

Det kan der selvfølgelig også være noget om, men når jeg omvendt er sammen med fx kollegaer fra hele verden, hvor vi diskuterer teknologitrends etc., så føler jeg bestemt ikke, at jeg kommer fra et land, der er lysår foran alle de andre.

Følg de mennesker, der søger sandheden, men flygt fra dem, der siger de har fundet den.

Formålet med dette - forhåbentlige lidt provokerende - indlæg er at skabe en fortsat debat om et af tidens vigtigste temaer.

Motiver dig til at sætter dig ind i sagerne, samt holder et højt niveau i vores diskussioner.

Jeg har bestemt ikke alle svarene ej heller alle løsningerne.

Men jeg har viljen og motivationen til fortsat at søge efter dem?

Jeg håber at du har det ligeså.

Simulering

Tidsmaskinen er som skrevet ikke opfundet endnu, men kan du reelt via digitalisering med tilhørende simulering, faktisk forudsige fremtiden?

Via digitale modeller er det muligt at foretage komplekse simuleringer, ja faktisk køre langtidstests i løbet af få sekunder eller minutter.

Du kan derfor reelt rejse ind i den digitale fremtid, afprøve forskellige scenarier og se hvad der sker, og så rejse tilbage til den fysiske verden igen.

Rejse tilbage til nutiden med netop den viden, som du har brug for her og nu.

I DAu har vi selvfølgelig også stor fokus på disse ting.

Sæt derfor allerede nu kryds i kalenderen torsdag d. 8.12.2106

Læs mere om DAu på vores hjemmeside, på LinkedIn og nu også på Facebook.

Frank Faurholt
er formand for Dansk Automationsselskab (DAu), en non-profit organisation, der samler hele automationsbranchen, både brugere, leverandører, uddannelse og forskning. Han er også salgsdirektør i Siemens Industry og har mere end 25 års erfaring med automation og industriel it.