motorbloggen

Gjorde Henrik Fisker nu også som han lovede?

Illustration: Fisker

For små seks år siden mødtes jeg med Henrik Fisker på en lille Café i Hillerød. Det har taget et par måneder at få interviewet i stand, pludselig kommer der en mail, som fortæller at han mellem jul og nytår er i landet og gerne vil afsætte en times tid til at tale med Ingeniøren.

Historien kan læses her, men jeg vil især hæfte mig ved følgende citat:

»Tendensen for elbiler har været, at man enten har lavet noget, som ser mærkeligt ud eller bare er kedeligt. Men du står med en ny teknologi, så hvorfor ikke lave et nyt og virkelig fedt design? Med elbilernes batterier og elmotor er det muligt at ændre proportionerne og vægtfordelingen i forhold til traditionelle biler. Men de elbiler, vi ser i dag, har propor­tioner, som i det store hele svarer til de biler, vi har haft i mange år – vi mangler nogen, som gør det helt anderledes,« sagde han dengang.

I sidste uge kom så de endelige version af Henrik Fiskers eget bud på en elbil, nemlig Fisker Ocean. Den blev vist på Los Angeles Auto Show og selvom vi har set designet i nogle år, så var der alligevel et par overraskelser med.

Først og fremmest prisen: I lang tid har Fisker proklameret, at en elbil kan være billig og som startpris havde han lovet, at Ocean ville ligge på under 40.000. Det viste sig faktisk at være rigtigt: startprisen er $37.499. I USA kan det betyde en købspris på omkring $30.000 når alle tilskud er indregnet.

I Danmark er det hurtigt blevet omregnet til en startpris på 325.000 kroner for en elbil der kan køre 400 km på en opladning. Det er nærmest præcis samme pris, størrelse og rækkevidde, som for en Hyundia Ioniq 5.

Man kan også bestille de noget dyrere modeller Ocean Ultra og Ocean Extreme/One, hvor der både er mere rækkevidde og flere kW at gøre godt med.

Det skyldes blandt andet, at hvor den billigste Ocean må nøjes med Lithium Iron Phosphate (LFP)-batterier, så har de to topmodeller fået Nickel Manganese Cobalt (NMC)-batterier leveret af kinesiske CATL. I Extreme er rækkevidden over 560 km, men så er prisen også $69.000. Batteriet i Ocean kan også bruges til V2G.

Der var ellers en periode fra cirka 2017 til i begyndelsen af sidste år, hvor der blev satset på solidstate-batterier til topmodellerne. Men i foråret 2021 forsvandt solidstate-batterier fra planlægningen, faktisk sagde Henrik Fiske direkte at “på nuværende tidspunkt har vi helt droppet solidstate-batterier, fordi vi simpelthen ikke kan se, at det kan realiseres.”

Masser af bæredygtighed

Fisker har været rigtig god til at bruge ordet “Sustainability” og ved præsentationen blev der omtalt et “vegansk” interiør og peget på brugen af genbrugsmaterialer. I får lige formuleringen her: “Den miljøvenlige kabine har højkvalitetspolstring, tæpper og interiørdetaljer lavet af genbrugte plastikflasker, genbrugt gummiaffald, slidte T-shirts og forladte fiskenet trukket op fra havet.” - så bliver det vist ikke mere højstemt.

Så er det altid rart, at man i Ultra- og Extreme-versionerne har hhv. 5540 og 550 hk at gøre godt med og kan nå 92 km/t på 3,6 sekunder, så man hurtigt kan komme væk fra strand og de gamle fiskenet.

Illustration: Fisker

I Extreme-versionen, vil der også være installeret et tag med solceller, der skulle give cirka 2.400 km gratis kørsel i solrige områder (sikkert Californien) og helt op til 3.200 km under ideelle forhold.

Har Henrik Fisker så skabt en anderledes bil en resten af branchen? Nej, ikke rigtig vel? Den ligner en SUV og selvom Fisker Ocean har noget de kalder for Smart Traction, som skulle få den til at køre som en sportsbil, så er det svært at se, at Ocean skulle kunne overvinde de fysiske love eller være med sportsagtig end alle de andre elektriske SUV, der bygges for tiden.

En sjov lille funktion er et såkaldt California-mode (kun på Ultra og Extreme), hvor alle vinduer, også de bagerste ved C-stolpen, rulles ned og soltaget åbnes. Det ser fint ud til en sommer dag, også i Danmark.

Som alle andre elbiler i dag, så har Ocean også en stor rektangulær skærm. Men i modsætning til mange andre, enten vælger at de skal være "landscape" eller "portrait", så kan skærmen vendes som man vil have det. Men mon ikke man vælger enten den ene eller anden vinkel og så lader den bliver der, jeg har svært ved at forestille mig, at man jævnligt har brug for at dreje den.

Men ikke desto mindre, er det imponerende, at Henrik Fiske på så kort tid har været i stand til at finansiere, designe og snart også producere en elbil. De første 5.000 styk skal leveres fra november næste år og bliver fremstillet hos Magna-Steyr i Østrig.

Bilen vil blive købt over nettet og i Danmark og resten af Skandinavien, bliver det værkstedskæden Mekonomen, der skal stå for service.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi har set det før med Fisker i form af Karma'en som blev produceret ved Valmet Automotive for vel snart 10 år siden. Det gik også rigtig hurtigt. Jeg glæder mig altid over nyopstartede bilmærker, men jeg vil vente med at juble indtil bilerne ruller af båndet næste år. Et stort plus må dog være at han denne gang har lavet en SUV, som må forventes at være mindst ligeså populære også om et år.

  • 7
  • 0

Som sagt, det var Valmet Automotive sidste gang - så det adskiller sig ikke så markant. Enhver ekstern producent bygger det som kunden specificerer. Magna Steyr er dygtige, men det kræver at det som Fisker overleverer er i orden. Magna er vel mest kendt for at bygge Mercedes G-klasse, Valmet har de sidste 10 år både produceret for Mercedes og Porsche. Kompleksiteten i at bygge en elbil er dog formodentlig noget lavere end at bygge en seriel hybrid som Fisker Karma hvor man både skal bruge ICE, generatorer, batterier osv.

  • 9
  • 0

Det glæder mig at de tilsyneladende har husket at forberede den for anhængertræk, for mange af os vil det være meget mere relevant end mange af de andre features som tilbydes, som f.eks 'Doggie Power Window' hvad det så er?

  • 5
  • 5

Jeg synes ofte at man læser at de her genbrugshelte bryster sig med at de har brugt genbrugsplast fra plastikflasker. Men som jeg har forstået det så er plastikflasker, genbrugsplastikkens "chateaubriand" og noget at det nemmeste at genbruge fordi det næsten har kvalitet som ny plastik. Savner producenter som kan gøre brug af de lidt mere kedelige plastfraktioner, som de slidte plastikposer og lignende.

  • 5
  • 1

"Doggie power window" er ifølge min amerikanske veninde, en ekstra kontakt man kan trykke på, så elruderne ikke kan aktiveres med den normale rul op/ned kontakt i hver dør. Det er for at forhindre at hunden kvæler sig selv ved at stå med hovedet ud af sideruden og ved et uheld kører ruden op hvis den aktiverer rul op/ned kontakten med en pote. (Eller kører ruden helt ned og hopper ud af bilen)

  • 1
  • 0

"Doggie power window" er ifølge min amerikanske veninde, en ekstra kontakt man kan trykke på, så elruderne ikke kan aktiveres med den normale rul op/ned kontakt i hver dør. Det er for at forhindre at hunden kvæler sig selv ved at stå med hovedet ud af sideruden og ved et uheld kører ruden op hvis den aktiverer rul op/ned kontakten med en pote. (Eller kører ruden helt ned og hopper ud af bilen)

Hold da op, er det virkelig et salgsparameter?

Min snart berømte Alfa Romeo (1999) har også denne knap til at blokere elruderne i bag. Første gang jeg "praler" af denne overflødige feature. Den vil i hvert fald aldrig blive brugt mod hunde, da ingen hund nogensinde skal ind i min bil.

  • 5
  • 9

Hvad jeg har læst, så hentyder de til at det lille vindue mellem C- og D-stolpe også kan åbnes. Så der er altså 6 ruder som kan åbnes og ikke kun 4 som i de fleste andre biler.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten