Gider vi høre om flere tilbagekaldelser?

I sidste uge var det 59.000 Volvo’er som skulle på værksted og have rettet software og et par dage tidligere var det 2,9 mio. Toyota’er som havde problemer med sikkerhedsselen på bagsædet som kunne blive skåret over af hattehylden.

Er du ikke også blevet lidt blind over for den slags overskrifter? Har vi ikke hørt om så mange tilbagekaldelser, at vi nærmest ikke længere gider at læse historierne - for der er rigtig mange. FDM har opgjort de største tilbagekaldelser i 2015 og her kan man læse et lille udpluk af, hvor mange danske biler der skulle på værksted:

Chevrolet Spark: 18.000 - sikkerhedslås ved motorhjelm Honda: 3.500 - airbag Mercedes: 2.300 - utæt pakning i dieselmotor Nissan: 2.688 - airbag Renault Captur: 5.000 - slitage på bremseslange og 2.700 - utæt brændstofslange Toyota: 21.000 - airbag

På verdensplan er der tale om millioner af biler og mia. i omkostninger.

Især airbaggen fra japanske Takata har udviklet sig til en af de helt store skandaler. Potentielt skal 41 mio. biler over hele verden have ny airbag. Noget kunne tyde på, at Takata vidste, at der var problemer med airbaggen helt tilbage i 2004. Hvor meget mon de havde sparet, hvis de havde taget problemet alvorligt dengang?

Men det var historien med speeder-pedalen i Toyotaer fra 2009, og som kostede Toyota 6,4 mia. kroner og et ridset image, der fik os til at fokuserer på tilbagekaldelser.

Toyota viste med meget stor klodsethed, hvordan sådan en situation ikke skulle håndteres. Først benægtede de og så talte de udenom og først efter lang tids pres kom en undskyldning og en løsning.

Men måske skal vi til at opfatte vores bil og producenterne på en ny måde: Biler er ikke perfekte fra starten af. De skal repareres og opdateres med den nyeste viden. Derfor skal de, når en ny fejl bliver opdage, på værksted og rettes til.

En af årsager er blandt andet, at biler i dag er langt mere kompliceret end for bare 20 år siden. Der er langt mere elektronik og finmekanik installeret - og det er noget som går i stykker. Tænk bare på alle de servoer, sensorer og software, som sørger for at aircon, elektriske indstillinger af sæderne, elektriske vinduer, indsprøjtning og sikkerhedssystemer virker. Der er med andre ord rigtig meget som kan gå i stykker.

Bilproducenterne vil uden tvivl blive med at begrænse deres tab så meget så muligt. Men måske er de blevet lidt mindre langsommelige til at indkalde biler, så fejl kan rettes. Det er de færreste som har lyst til at gennemgå det imagefald, som Toyota måtte leve med i flere år.

Det var da også iøjnefaldende hvor hurtigt VW gik til bekendelse, da diesel-skandalen efteråret rullede hen over det amerikanske marked - måske er det et udtryk for, at man hurtigere vil gå til bekendelse, tage tabet og få sagen ud af verden, end trække det i langdrag og gemme sig - som Toyota gjorde.

Så tør vi virkelig regne med, at bilproducenterne tager fejl og mangler i opløbet? For hvis de gør det, så kan vi godt holde op med at skrive om det.

Bjørn Godskes billede
Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Kommentarer (15)

Det har vi jo vænnet os til, så hvorfor ikke vænne os til bil-opdateringer ;-)


Måske fordi at disse bilopdateringer af og til er pinedød nødvendige for at bilen skal kunne fungere.
En elektronisk speeder der låser, kan du ikke mekanisk afhjælpe. Et airbagsystem der ikke fyrer den af, fordi det på et tidspunkt syntes at kontaktmodstanden var for høj hjælper ikke meget, selvom modstanden er lav nok når det gælder.
Det virker som om SW kulturens accept af fejl har sneget sig ind i bilerne, og af og til med alvorlige følger.
Der er altså forskel på om bilen kan starte, eller om den pludselig ikke kan bremse.

  • 3
  • 3