close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Fremtidens transport kræver en strategisk plan.

Så er sommeren over os og det er tid til at reflektere lidt over hvorledes vi kan klare de trafikpolitiske udfordringer.

Vi kan notere, at der i de første fem måneder af 2017 blev der solgt 99.814 personbiler, hvilket er syv pct. mere end samme periode sidste år. Og biltrafikken på vore veje er i samme periode steget med 3,5%. Årsagen er jo vi har fået mange flere biler blevet meget billigere og i visse tilfælde helt uden afgift.

Der blev i 2007 lavet en trafikaftale hvor biler der kører over 16 km/l skulle have reduceret afgift. Den teknologiske udvikling har gjort at næsten alle biler kører over de 16 km/l. De mange flere biler giver stadig flere køer på vore veje, og Regeringen siger der ikke er midler til at udbygge disse veje.

Transportministeren har ganske vist peget på 7 større projekter der bør gennemføres. Men de løser jo ikke problemerne andre steder i landet.

Der er derfor behov for initiativer der generelt set kan optimere anvendelsen af vores infrastruktur.

Der er behov for en strategisk plan for udviklingen af vores transportsektor. Den skal ikke blot indeholde midler til nye veje men også omfatte initiativer der optimere anvendelsen af infrastrukturen. Og her skal der bl.a. ses på hvorledes vi kan anvende de nye teknologier. Der skal bl.a. ses på hvorledes i kan udnytte deleøkonomien, hvorledes vi kan optimere den kollektive trafik og ikke mindst hvorledes vi med informationssystemer kan få trafikanter til

Den skal også omfatte en strategisk plan for indførelse af selvkørende biler og hvorledes de nye teknologier kan anvendes på vore ”almindelige” biler.
Og der er ikke tilstrækkeligt af at justere lovene – der skal også fra afsættes store beløb til at teste de nye teknologier. Det er den eneste måde vi kan blive fortrolige med at anvende de nye teknologier.

Jeg har desværre noteret mig at vores Transportminister ikke er tilhænger af en sådan strategisk plan. Det skal fortsat være sporadiske forlig uden sammenhæng, hvor der udelukkende laves aftaler om nye veje og infrastruktur. Der er i denne beslutningsproces ikke plads til strategiske aftaler om anvendelse af de nyeste teknologier og initiativer, som kan få os trafikanter til at anvende vores infrastruktur bare lidt bedre.

Jeg håber vi ved fælles hjælp kan overbevise transportministeren og de trafikpolitiske ordførere om at det nu er tiden til at se strategisk på hele området og få afsat midler til at afprøve de nye teknologier.

Fortsat god sommer!

Svend Tøftings billede
Svend Tøfting
er ansat i Region Nordjylland, er formand for interesseorganisationen ITS Danmark og trafikekspert hos IDA. Han er endvidere ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.

Kommentarer (2)

Et er at priserne på mikrobilerne er meget lave. Heldigvis.

Som vores infrastruktur har udviklet sig gennem årene, er det desværre blevet en nødvendighed at være mobil på egne hjul. Rutebiler i de tyndt befolkede områder er den rene parodi. I bedste fald 4 afgange dagligt i hverdage, men naturligvis så man ikke kan møde kl. 7.00 på arbejde. Glemte jeg lige at fra fredag kl. 12.00 tom mandag er der ingen afgange......

Togtrafikken er blevet så ustabil, at man ikke kan satse på at nå de øvrige forbindelser man har behov for, så man kan komme videre. Eksempelvis Grenå-Århus hørte jeg MINDST 3 gange om ugen (da jeg boede der) at morgen afgangen til Århus blev aflyst af tekniske årsager, personalemæssige årsager osv. Hvem hulen kan finde en arbejdsgiver, der gider finde sig i en medarbejder, der møder efter et sådant mønster??

HVIS skiftende regeringer ikke absolut skulle privatisere og udsulte den offentlige transport, i det lille område som DK vitterligt er, ville der være færre biler på vejene.
Infrastruktur er et fælles anliggende der kommer os alle til gode. Derfor er den for vigtig til at privatisere.
Det er indlysende, at et rutebilnet der skal dække en flække med 4 passagerer ikke kan blive rentabel. MEN så kommer der altså 4 biler mere på vejen i bedste fald. I værste fald kommer der 8 biler. Fordi begge ægtefæller skal hver sin vej på arbejde, til skole med ungerne osv. osv.

Derfor har vi trængsel på vore veje.

Mvh.
Jan

  • 1
  • 2

bliver vi flere og flere her i dette lille land - omkring 20.000 flere hvert år = flere biler :-(

  • 0
  • 1