Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Fremtidens Transport er ikke lige om hjørnet

Jeg deltog tidligere i ugen i den årlige konference ”Fremtidens Transport”. En spændende dag med fokus på transportsektoren i fremtiden.

Transportminister Benny Engelbrecht indledte konferencen og oplyste, at han satsede på en bred aftale om en Grøn Mobilitetsplan, men at forhandlingerne om dette måtte afvente udarbejdelsen af den aftalte klimaplan.

Han oplyste, at han fandt alternative brændstoffer meget vigtige for reduktionen af CO2, men først om 5-10 år. Han så her store eksportmuligheder.

Han fandt endvidere, at mobilitet skal ses i en større sammenhæng, men at vi herhjemme ikke er er gode nok til at skabe denne sammenhæng. Han pegede på, at vi skal se på hvorledes vi kan anvende digitale tjenester.

Han nævnte også batteritog som en del af løsningen.

Så vidt Transportministeren. Der var ingen konkrete udmeldinger om hvorledes vi kommer videre med arbejdet med at reducere transportens CO2 aftryk.

Han holder fornuftig nok alle muligheder åbne for de kommende forhandlinger.

Men jeg håber ikke der går for lang tid før han går i gang. For det haster med at komme i gang.

Der blev på konferencen præsenteret mange klimavenlige værktøjer, som kan reducere transportens CO2 udledning.

Mobilitetsplaner for virksomheder kan reducere CO2 fra pendlingskørsel med 8%. Så kampagner virker.

Mobility as a Service (MaaS) med samtænkning af kollektiv trafik og andre transportformer skal også være en del af løsningen. Her er der gode eksempler – bl.a. fra Nordjylland.

Og så er samkørsel endelig en af de afgørende løsninger. Problemet er, at vi køber flere biler og kører mere alene. Der sidder kun 1,05 personer i en pendlerbil. Hvis bare vi sidder 1,4 personer i bilerne så vil vi kunne reducerer trafikken med 25%.

Så systemer til at fremme samkørsel må være en af de digitale tjenester ministeren bør se nærmere på.

Københavns Kommune vil være CO2 neutral i 2025. Og selv om der i fx København gennem mange år er arbejdet med at reducere CO2 fra transporten, ja så er der kun sket marginale reduktioner de seneste ti år. Så nu skal der ses på hvorledes trafikken kan reduceres.

Og det vil også blive en at de store udfordringer på landsplan. Hvordan får vi reduceret trafikken. Her blev kørselsafgifter nævnt som en mulighed.

Hvis vi skal reducere transportens CO2 aftryk skal vi alle til at ændre adfærd. Og en af de effektive metoder til dette er strækningshastighedskontrol, hvor bilernes hastigheder bliver målt over længere strækninger. Transportministeren har besluttet af indføre det på Storebælt og Øresund. Erfaringer fra udlandet viser halvering af antal dræbte, mindre støj og en reduktion på 20% CO2. Det bør snarest indføres på de mest uheldsbelastede veje.

Og endelige blev parkeringsafgifter nævnt som et godt virkemiddel. Højere P-afgifter i byerne kan reducere biltallet. Men staten tager de ekstra indtægter fra kommunerne, så kommuner er ikke så tilbøjelige til at hæve P-afgifterne. Der blev i den afsluttende politiske drøftelse udtrykt vilje til at se på problemet.

Transportministeren vil som sagt have en klimaplan på plads før han vil starte på arbejdet med en Grøn Mobilitetsplan.

Set fra min stol så skal der allerede nu igangsættes arbejde med mobilitetsplanen, for der vil være elementer i den, der skal tages højde for i Klimaplanen. Det er jo meget let at aftale at transportens CO2 udledning fx skal reduceres med 25% frem til 2030 – som IDA har foreslået.

Men det kræver voldsomme indgreb i den måde vi skal transportere os på. Så det bør sandsynliggøres, at det også er muligt at opnå de ønskede reduktioner.

Og det vil være godt med et bredt forlig om Mobilitetsplanen. For det blive nødvendigt med upopulære indgreb hvis transportsektoren skal bidrage til den ønskede reduktion af CO2 på de 70% i 2030.

Og erhvervslivet, kommunerne og regionerne skal være tætte samarbejdspartnere i dette arbejde.

Og selv om der så om et par år måske er lavet en plan, ja så vil der gå mange år før vi ser den fulde virkning.

Så lad os snarest komme i gang med den grønne mobilitetsplan.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe. Valgt til ITS World Congress Hall of Fame - Lifetime Achievement Award for Europe - 2019
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Transportminister Benny Engelbrecht.............. Han oplyste, at han fandt alternative brændstoffer meget vigtige for reduktionen af CO2, men først om 5-10 år. Han så her store eksportmuligheder."

Altså efter næste valg. Skulle han blive genvalgt, kan det så strækkes over næste valg igen.

"Der kommer en god løsning efter et valg". Sådan et job vil jeg også have.

  • 15
  • 3

Selv biler, der klassificeres som mikrobiler har fire sæder (omend bagsædepladsen kan være begrænset). Det vil nok hjælpe med en endnu mindre klasse biler med plads til en eller måske to passagerer bag hinanden (evt. så det bageste sæde kan tages ud for at give plads til mere baggage). Noget i ca. samme størrelse som Ellerten (men med to forhjul af hensyn til stabilitet). Allerhelst med elmotor ligesom Ellerten, men selv med små benzinmotorer vil de udlede mindre CO2 end mikrobiler.

Evt. kan der i storbyerne laves særlige parkeringspladser til nanobiler, så der kan holde to nanobiler på samme plads som normalt optages af en almindelig bil (de pladser er jo normalt dimensioneret til meget store biler).

  • 8
  • 3

"Der var ingen konkrete udmeldinger om hvorledes vi kommer videre med arbejdet med at reducere transportens CO2 aftryk.

Han (ministeren) holder fornuftig nok alle muligheder åbne for de kommende forhandlinger."

Her har vi den kortfattede og yderst afdæmpede formulering, der stille og roligt fortæller os, at klimaplanen pt fungerer som den perfekte undskyldning for ikke at foretage sig noget konkret i retning af at nedsætte den nationale transports klimabelastning fra transportministerens side.

Der er mange måder at forvalte ytringsfriheden på, og man kan kun glæde sig over, at Jyllands Pesten endnu ikke har inficeret alle.

Nu er der også forskel på, hvad JPs metoder lader bruge som grundlag for provokation. Når det går på optegnelsen over de ulykker, som besteborgeren,JPs brugere, påfører sig selv og andre med sit ekstravagante overforbrug af fossilædere, så farer man med lempe, hvorimod det kinesiske flag gerne må sidestilles med vartegnet for en pandemi. De fremmede må gerne provokeres i ytringsfrihedens navn, men brugersegmentets stinkende overforbrug, nej det kan ikke omtales adækvat, det er dårligt for oplaget og dermed dårligt... (ytringsfrihed med omtanke)

En velanbragt og fyndig formulering, med fundament i udfordringernes sande karakter, kunne lyde lidt i retning af: HVAD SKAL VI MED CORONOVIRUS, VI HAR JO JYLLANDS PESTEN MED OPLAND PLASTRET TIL MED ASFALT OG LARMENDE FOSSILBRÆNDERE!

  • 10
  • 20

Ministeren bør vise et utkast NU

Fint overblik - findes der video fra konferencen?

Ja - samkørsel og nano biler og støj og mikroplast - kan vi godt starte på nu.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zotye_E200

(TRU) alm. del bilag - Folketinget Henvendelse af 12/1-15 vedrørende samkørsel i Danmark 1998-2015, fra Ole Rasmussen · 12-01-2015 (2014-15 (1. samling)).

Og mikroplast og støj her https://www.altinget.dk/transport/artikel....

  • 0
  • 3

Det er langt fra nok at forbedre de eksisterende systemer med nogle få procent. Vi skal opbygge en ny infrastruktur, som er overvejende elektrisk og så effektiv at den kan udbredes til hele kloden. At bilde sig ind at mange bilister vil skifte til kollektiv trafik som vi kender den er naivt. Der skal tænkes helt nyt. Det kan undre at jeg ikke er inviteret til at komme med input til konferencen. I kraft af min RUF ide, er jeg blevet udnævnt af CNN til at være en af de få "Principal Voices" i verden vedr. transport. RUF har været vist overordentligt positivt i TV overalt i verden. i 1996 erklærede Holstebro Kommune at de gerne ville være de første i verden med et RUF system (Transportministeriet fik forhindret det) I 1977 blev jeg inviteret til Eindhoven (Holland) for at fortælle om RUF. I 2004 skrev jeg kontrakt i Indien med Indiens største finansierings selskab for infrastruktur. Hvis vi havde haft noget kørende i Danmark ville de nu være i fuld gang med at bruge RUF som kollektiv trafik. Jeg har holdt over 18 foredrag på videnskabelige konferencer rundt omkring i verden ( 2 af dem var som "Invited Speaker") EU har støttet RUF og et system til Hovedstadsområdet er blevet gennemregnet. Det kan for en investering af samme størrelsesorden som CityRingen dække hele regionen og give kollektiv transport, der kan konkurrere med bilen og med en langt lavere CO2 udledning.

Hvis man mener noget seriøst med Grøn Mobilitets projektet, så skal man turde lade mig rulle RUF visionen ud og tage seriøst stilling til mine argumenter. Hvis man ikke kan påpege alvorlige brist i min argumentation, så skal man støtte mit ønske om 100 mio til en seriøs testbane for RUF som kollektiv trafik. RUF bilerne kommer senere.

  • 2
  • 14

Fin artikel, der illustrerer, at der er noget galt med vores måde at transportere os på: Hvis man nu indførte kørselsafgift proportional med kørt strækning (evt. kompenseret for trafikintensitet) og slidtage (proportional med vægt i en meget høj potens - mellem 3,5 og 4), så ville man nok få ændret kørselsvaner, og man ville måske også få ændret den overdrevne kørsel med levende dyr m.v. Men først og fremmest må man vel fjerne kørselsfradrag af enhver art, herunder fjerne alle muligheder for spekulationer omkring undgåelse af betaling af registreringsafgifter. Dette vil så igen nødvendiggøre en lettelse af flytning efter arbejde, hvilket vil fordre ændringer i boligafgifter o.s.v. Men måske en god ide at få startet med henblik på en nødvendig hurtig omstilling.

  • 5
  • 1

Ellerten havde for dårlige køreegenskaber og man blev pissevåd når det regnede og man skulle ud og ind af apparatet. De af os der har ejet flere af kabinescooterne, der nu alle havde bedre køreegenskaber end Ellerten, havde også det tilfælles med ellerten, at man blev ret våd når man skulle ud og ind af dem i regnvejr. http://www.greendrive.dk/artikel.php?navn=... Messersmitt syntes man at den var ret sjov at køre i, med 2 personer, indtil man opdagede hvor stort et lastvognshjul var, når man kørte ved siden af lastbilen. Motormæssigt havde den en 200ccm totakts 10hk mmotor med 4gear frem og 4gear bak. Man vendte bare motoromdrejningerne når man skulle bakke :) Topfart begge veje var 100km/t (hvis man turde baglæns :) ) Den noget større firehjulede "tigermodel" kunne ifølge fabrikken køre 135 km/t https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmit... Og alle der er glade for deres "bimmer" skal huske på at BMV overlevede delingen af Tyskland ved at producere den lille topersoners BMW Isetta. https://www.bmw.com/en/automotive-life/his... Den mest vellykkede af de tre jeg har haft er Heinkels kabine scooter. De havde firetaktsmotor og kørte meget langt på literen 19-27 km/l. Den var let at få op på tohjul i sving, men det føltes aldrig usikkert at køre til stregen. Et rigtigt pålideligt og billigt transport apparat. https://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_Kabine

  • 9
  • 1

.....var at der engang var amerikansk sagfører ved navn Ralph Nader der skrev bogen " Unsafe at any speed" om den hækmotor drevne Chevrolet Corvair der var årsag til et vildt antal dødsulykker. https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/... Det medførte at kabinescooterne, der bestemt ikke kunne tåle at køre ind i noget som helst, der var hårdere end en luftmadras , nærmet forsvandt fra markedet overnight. Småbilsmarkedet blev overtaget af "rigtige" småbiler fra Fiat 5-600, Citroen 2CV, BMW 600, Vespa. Loyd, Renault, Hillman Imp. Morris Mascot, der ret beset også var rene dødsfælder. Med de sikkerhedskrav der er til biler af idag, så er det antageligt kun topmærkernes småbiler der kan passere NCAP nåleøjet idag fra Toyota, Smart, Suzuki CitroenVW og Fiat Selv VW UPS får kritik fra NCAP

Jeg vil nu hellere sidde i en Heinkel kabinescooter i regnvejr(og snevejr) frem for at sidde på en motorcykkel som jeg anser for at være farligere når det går galt.Kabinescooteren vælter ikke så nemt og asfalt slår hårdt(egenerfaring)

  • 8
  • 2

.....var at der engang var amerikansk sagfører ved navn Ralph Nader der skrev bogen " Unsafe at any speed" om den hækmotor drevne Chevrolet Corvair der var årsag til et vildt antal dødsulykker.

Det er da meget muligt, men jeg taler om en moderne udgave af et køretøj med samme formfaktor.

Men du mener måske at hvis en tanke en gang er blevet forkastet, eller noget er vedtaget, så gælder det for tid og evighed - hmm, mig bekendt skrider englænderne fra fællesskabet om små 8 timer.

Og tænk hvis Apple havde haft samme holdning - Newton var en fiasko, ergo skal vi aldrig lave tablets.

  • 2
  • 6

Hvilken bil tror du din kone vælger at køre sine børn i hvis hun kan vælge ????

Kvinderne har ikke ændret sig siden tidernes morgen og de går helst ikke tilbage til en fuser. Min mor valgte en russisk Moskvitz frem for en folkevogn fordi folkevognen havde en højtliggende bezintank i forrummet der kunne gå i brand ved sammenstød ! Hvorfor tror du alt skal være økologisk, grønt og asbestfrit ? Hvorfor vælges vindkraft ? Hvordan forestiller du dig en microvogn der er bedre end en SMART der siges at køre 25-30km/l?

  • 9
  • 6

Ikke har været - er.

Hvilken bil tror du din kone vælger at køre sine børn i hvis hun kan vælge ????

Nu har min kone aldrig kørt med vores børn, så deeeet.

Kvinderne har ikke ændret sig siden tidernes morgen og de går helst ikke tilbage til en fuser. Min mor valgte en russisk Moskvitz frem for en folkevogn fordi folkevognen havde en højtliggende bezintank i forrummet der kunne gå i brand ved sammenstød ! Hvorfor tror du alt skal være økologisk, grønt og asbestfrit ? Hvorfor vælges vindkraft ? Hvordan forestiller du dig en microvogn der er bedre end en SMART der siges at køre 25-30km/l?

Sikke dog en gang stereotypt vrøvl.

Problemet er nok mere stenaldermennesker som dig, som er modstandere af al udvikling.

  • 5
  • 10

Hvis du mener, idéen er god og stadig har relevans, må det jo ligge lige til højrebenet at få private investorer til at skyde penge i den.

Det er jeg også igang med. Jeg kommunikerer med en potentiel investor i Singapore, som synes at RUF er det helt rigtige koncept. Jeg ville blot ønske at Danmark fik chancen for at manifestere sig og skabe et nyt dansk industrieventyr. Det var iøvrigt det, som Dansk Metal sagde i 2000 hvor formanden offentligt sagde at Danmark burde satse massivt i RUF.

  • 2
  • 6

Palle ! RUF har et problem, som du aldrig har redegjort for, som jeg blev gjort opmærksom på i går, af en pensioneret DTU professor, der har skulle dimensionere jernbane og andre højhastighedsspors dynamiske forløb ,herunder rutchebaners problemer.

Han havde en længre forklaring om hvorledes unøjagtigheder påvirkede tolinede (jerbane) og monorail systemer og slog syv kors for sig da vi kom til dit trekantede profils eventuelle små unøjagtigheders påvirkning af kørselsdynamikken hvis der ikke var en tvangstyring der holdt RUFen på sporet når der kom slinger i systemet.

Hvad siger du til det?

  • 4
  • 2

Omkring 1991 var der en DTU studerende, som netop evaluerede kørselsdynamikken på RUF skinnen. Han konkluderede at RUF var stabil op til mindst 200 km/t Det var hans afgangsprojekt og han bestod med glans. Han flyttede til Paris og blev ansat i SysTrans, som er eksperter i jernbaner. Har du mulighed for at komme dybere ned i substansen ? Hvad er det, som bekymrer professoren? RUF køretøjerne er jo tvangsstyrede og bærefladerne hælder lidt netop for at give mere stabilitet, så jeg har svært ved at se problemet.

  • 4
  • 3

Gør som Kina

Så kort kan det siges - kun et land har volume til at udvikle nye transport systemer og idag har Kina fokus på Maglev - både city Maglev og high speed maglev.

Som Siemens og Rambøll viste før finanskrisen, så er der god økonomi i Maglev via Kattegat.

Jernbane og vej lobby vil undgå maglev, som har 60% lavere drifts omkostninger.... År efter år.

Skal DK nå de 70% - og det mener jeg vi skal prøve på - så må alle transportsystemer med +10 års driftserfaringer - med i analyserne.

RUF har ikke en milliardkoncern som CRRC der støtter - så den er ude - også pga det.

Sum - gør som Kina - de er dygtige til transport udvikling - og DK bør laere fordomsfrit.

  • 1
  • 4

RUF er der ikke en milliardkoncern som CRRC der støtter - så den er ude også pga det.

Det var dog en sørgelig opgivende holdning. Jeg kan oplyse at et kinesisk universitet har sat 100 studerende til at forsøge at knække koden til et af RUF programmerne, som jeg udviklede med støtte fra EU. Jeg ved det fordi jeg blev kontaktet af en studerende fra dette universitet. Han forsøgte at lokke mig til at give ham kildekoden - forgæves. Samtidig kunne jeg se at dette program blev downloaded 100 gange. Siden mine RUF patenter udløb for nogle år siden, har jeg holdt lav profil og holdt alle forbedringer hemmelige. Den dag min investor fra Singapore (eller Danmark) sige OK, vil der blive sendt mere end 10 patentansøgninger afsted.

  • 3
  • 4

Jeg kommunikerer med en potentiel investor i Singapore, som synes at RUF er det helt rigtige koncept.

RUF er et fremragende koncept, men du har aldrig demonstreret en realistisk mulighed for at komme derhen.

Hvis RUF skal batte noget skal disse ting ske i rækkefølge:

1) Der skal opstilles et stort nok RUF-banenet til at folk gider købe bilerne. Priserne på jernbane er helt urealistiske i den sammenhæng. I Storbritannien koster bane i omegnen af 1000 mia. kr for 760 km. Der skal i al fald 760km RUF-skinner til før en stor del af danske bilister overhovedet vil overveje at købe en RUF. Lad os antage at du kan bygge RUF til 1/10 af prisen på HS2. Hvordan vil du nogensinde finde 100 mia. kr?

2) Mange bilister skal gide købe nogle få modeller af biler for at kunne udnytte nettet. Disse biler vil på alle strækninger uden RUF have mindre plads indeni eller mindre batterier end biler uden RUF. Hvor mange vil vælge en RUF-kompatibel bil i stedet for en bil med 40kWh større batteri? Bare for at kunne køre lidt hurtigere nogle få steder?

3) Hvad med den tunge trafik?

Hvis 2) ikke sker, så er de 100mia. fra 1) smidt væk, og RUF vil stå som skamstøtter over en forkert satsning. Asfalt går ikke af mode de næste mange år (desværre).

Hvad kan RUF som ikke kan klares med software-platooning på almindelig asfalt + induktiv opladning fra vejen? Det kan indføres gradvist og giver en gevinst fra dag 1. Hvis det fejler, så er tabet i mio-klassen, ikke 100 mia.

  • 2
  • 0

RUF er et fremragende koncept, men du har aldrig demonstreret en realistisk mulighed for at komme derhen.

Min strategi for udbredelse af RUF går via kollektiv trafik. Du har ret i at bilerne ikke kan komme fra starten. Hvis man f.eks. havde besluttet at forbinde byerne langs Ring 3 med en RUF bane, som kørte med maxi-ruf busser, så ville Danmark havde sparet flere mia. kr og fået et bedre system til glæde for Ring 3 byerne. Bjarke Ingels BIG gruppe udarbejdede den såkaldte LOOP City rapport og jeg havde efterfølgende et møde med folkene bag. Bjarke (som kender mig fra 8-tallet hvor jeg bor) har kaldt RUF for "Et glimrende projekt". Fra Ring 3 vil skinnenettet så brede sig. Når der først er opbygget et netværk af RUF skinner til et byområde svarende til Hovedstadsområdet, vil kollektiv trafik kunne konkurrere med privatbilen og bilkøerne vil forsvinde. Dernæst vil bilfabrikkerne begynde at indse at den almindelige elbils udvikling er en blindgyde og de vil udvikle biler, der kan bruge RUF skinnerne. Herved vil RUF bilisterne og omgivelserne opnå: 1) Langt lavere energiforbrug (under 1/3) 2) Ingen problemer med opladning, det sker på skinnen 3) Kun små batterier, da der kun er behov for at komme fra skinnen og hjem. 50 km er rigeligt i de fleste tilfælde. 4) Mulighed for at koble en "hybrid enhed" op i trekant spalten når de skal langt væk via det gamle vejnet. 5) Selvkørende funktion på skinnen hvor der kan arbejdes uden at være nervøs for at IT systemerne bryder ned. 6) Meget lav støjbelastning af omgivelserne, da bærehjulene er glatte hjul, som er skærmet fra omgivelserne af skinnen 7) Ufølsomhed overfor sidevind og styrtregn. 8) Ingen barriereeffekt i bymiljøet. 9) Mulighed for at bruge skinnens indre til at fremføre vigtig infrastruktur i et beskyttet miljø (el, vand, data mmm).

Der er al mulig god grund til at Holstebros borgmester i 1990'erne erklærede at de gerne ville være de første med et kollektivt RUF system. Det blev bremset uden argumenter af Transportministeriet.

Hvis Det projekt var blevet realiseret, så ville der idag køre et RUF system i Calcutta. Jeg skrev kontrakt i 2004 og de sendte en representant for Indiens centrale planlægningsorgan til Ballerup for at besigtige vores lille testbane, men den var ikke nok til at de turde gå igang.

  • 1
  • 4

Åh nej!😕 Det et voldsomt tilbageslag. Så skal jeg til at benytte de forældede og på alle punkter teknologisk underlegene transport midler bil,bus,s-tog igen. Åh rædsel.

Pyha!... Min 2050 ready elektriske cykel står på 8'nde år lige rundt om hjørnet klar til at transportere mig ind og ud og rundt i hele København.

  • 10
  • 2

Små batterier i bilerne

Opladning under kørsel - op til 130 km/t - bør vi indkøbe til Danmarks motorveje om 1 år.

Denne teknik

https://www.nyteknik.se/elbilar/ladda-elbi...

Vi har motorvejene og vi kan laegge højspaendingsledninger i nødsporet (så vi ikke ødelaegge natur med store El master) - og traekke strøm til induktions opladning af køretøjerne ... Og det holder i +20 år... Fordi der ikke er kontakt mellem køretøj og energi systemet.

Sverige tester iøjeblikket.. Og ministeren ved besked... Men han handler ikke... Tja... Denne teknik kan vaere et vaerdifuldt bidrag til at vi når de 70%....

Måske vil ministeriet svare - hvorfor gør i ikke noget?

  • 0
  • 6

Hvis vi skal reducere transportens CO2 aftryk skal vi alle til at ændre adfærd. Og en af de effektive metoder til dette er strækningshastighedskontrol, hvor bilernes hastigheder bliver målt over længere strækninger. Transportministeren har besluttet af indføre det på Storebælt og Øresund. Erfaringer fra udlandet viser halvering af antal dræbte, mindre støj og en reduktion på 20% CO2. Det bør snarest indføres på de mest uheldsbelastede veje.

Ovenstående fra artiklen viser en grundlæggende mangel på forståelse for problemstillingen. Vi skal helt ned på nul udledning pr. kørt personkilometer. Her hjælper det ikke at spare 20% på et mere og mere restriktivt og overvåget transportregime.

Det eneste der virker er elbiler (eller brintbiler, som jeg ikke har meget fidus til, men de skal ikke udelukkes), opladet af CO2-frie elkilder.

I øvrigt kan jeg se på Teslakørerne, at overgangen til kørsel i elbil i sig selv betyder lavere hastighed ;-)

  • 3
  • 1

Jeg var den daglige bruger af en Ellert i et par år. Det var ikke regnvejr der voldte mig problemer. Da den var hænglet foran regnede det ikke ned i den når man skulle stige ind/ud. Det var især batteri og motor der voldte problemer. Der manglede at man havde haft en mindre prototypeserie uden inden man begyndte rigtig serieproduktion. Motoren, oprindeligt med permanente magneter blev afmagnetiseret hvis man belastede den for meget. Samtidigt var batterikapaciteten for lav. Jeg havde ca. 8 km til arbejde og kunne kun lige nå frem og tilbage. Det var et udemærket transportmiddel til pendling korte stræk men ret kold om vinteren.

  • 2
  • 0

NI: Kineserne har aldeles ikke stjålet noget. Tyske og franske firmaer stod i kø for at komme til på det kinesiske marked.

Åragen er at med den befolkningskoncentration og de afstande der er, er der en enorm udviklingsmulighed på det kinesiske marked. Vi har ikke noget tilsvarende i Europa der kan finaciere omkostningerne. Kineeserne er netop langt foran Europa på el-drevne køretøjer til nærtransport fordi byerne er så store. Der er flere el-drevne busser i Kina end i hele Europa. De ser på nærtransport hvor vi ønsker el-drevne køretøjer med lang rækkevide. Vi har to forskellige problemstillinger heri. På grund af forskellen i befolkningstæthet og -koncentration.

Al snak om kinesisk tyveri af teknologi er reelt nonsens. Det er korrekt at de har et "fordomsfrit" forhold til patentrettigheder. Men Europa og USA gik med åbne øjne ind på det kinesiske marked på kinesiske vilkår. Nemlig 51% kinesisk ejerskab og 49% fremmed ejerskab i firmaerne. De 51% bestemmer. Så enkelt er det. Jan

  • 3
  • 0

Problemet er som sædvanligt at det politiske system godt nok siger, at vi skal til at transportere smartere og spare brændstof, men man skal huske at de samtidigt skraber milliader i statskassen i kraft af høje registrerings-og brændstofafgifter.

  • 2
  • 0

Citat " With government subsidies, the E200 goes for 40,000 yuan (around 200,000 baht). Without state help, it’s 100,000 yuan (500,000 baht). Last year, Baojun sold 50,000 E200s mainly in its hometown of Liuzhou."

Kilde https://www.bangkokpost.com/auto/1706806/2...

Jeg tror den kan vaere god som by bil. Ser også gerne, at unge på 16 må køre den, med en 45 kmt fart spaerre. Tror der kan saelges 10.000 af den om året.

  • 0
  • 0

Problemet er som sædvanligt at det politiske system godt nok siger, at vi skal til at transportere smartere og spare brændstof, men man skal huske at de samtidigt skraber milliader i statskassen i kraft af høje registrerings-og brændstofafgifter.

Derfor er det også vigtigt at den nye infrastruktur, vi opbygger bliver så attraktiv at folk stadig er villige til at betale afgifter. Jeg mener at RUF opfylder dette krav. RUF kan undgå bilkøer RUF kan køre lige så langt som skinnen rækker + 50 km RUF kan forlænge rækkevidden med en hybrid enhed RUF kan levere et rullende kontor med god internet adgang RUF kan køre (på skinnen) uanset vejret RUF giver trafikanterne en flot oplevelse med tid til at nyde udsigten

  • 1
  • 2

NI: Kinesernes krav indebar også teknologi overførsel. Dvs. med 51% overvægt kan de gøre som de vil.

Alle firmaer der i begyndelsen gik ind på det kinesiske marked fik disse betingelser. En tysker ved navn Frank Sieren har skrevet en udmærket bog herom. Zukunft China. Om den findes på engelsk ved jeg ikke. Samme + broderen Andreas har også skrevet en bog, Der Afrika Boom, om udviklingen i Afrika og kinesernes andel heri. Begge dele er, efter min mening, betænkeligt læsestof. Jan

  • 1
  • 0

Det eneste der virker er elbiler (eller brintbiler, som jeg ikke har meget fidus til, men de skal ikke udelukkes), opladet af CO2-frie elkilder

Hvordan definerer du "virker"? Der eksisterer ikke CO2 frie elkilder. Man skal da ikke udelukke det kan komme men lige nu findes de ikke. Det som kommer tættest er atomkraft eller hav vindmøller men ingen har 0 udledning. Alt der skal produceres udleder ligeledes CO2, også elbiler. Vil du lave (tæt på) 0 udledning så skal alt motoriseret transport forbydes.

  • 1
  • 5

Jeg har læst beskrivelser af elektriske knallerter, der ligner moderne benzin knallerter, men jeg har aldrig hørt om nogen der importerer dem? Hvorfor egentlig ikke? Der er da sikkert en del der gerne vil køre billigt og miljøvenligt uden at skulle træde i pedalerne. Der har været nogle forsøg med Speed Pedelec, men det er jo lidt noget andet.

  • 2
  • 0

Kære Svend Tøfting,

Hvor er det dog velgørende at læse din blog. Og hvor der det dog tilsvarende deprimerende at læse om regeringens manglende trafikplaner. Ja, ikke bare manglende planer, det var storslemt at høre Benny Engelbrecht citeret for, at han fortsætter forberedelserne til en Kattegat bro, fordi den er visionær. Visionær ? Okay, så er scenen vist sat. Du har fuldstændig ret i, at vi skal have færre biler, vi skal køre mindre i dem, og vi skal have den offentlige transport til at fungere bedre, frem for alt punktligt. Og du har også ret i, at vi alle skal yde noget; det er så meget desto mere forstemmende, at politikerne aldrig tør sige, at den nødvendig omstilling faktisk kommer til at koste os noget. Både sved og penge.

I din blog fra 23. november efterlyser du en masterplan. Jeg har forsøgt ! Jeg er ikke trafikplanlægger, så det her er en ren amatørplan, selvom jeg har interesseret mig for trafik spørgsmål de sidste 40 år. Som du selv har været inde på flere gange, er der rigtig mange hensyn at tage, der er også mange virkemidler, så min plan fylder faktisk 10 A4 sider. Jeg ville gerne sende den direkte til dig på mail, og det prøver jeg også, men har kun din gamle regionnord mail, og den kan jo være lukket.

Derfor kopierer jeg også planen ind i en selvstændig kommentar efter denne - og håber, at bloggen ikke bryder sammen.

Med venlig hilsen

John Gade gade.john@gmail.com

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten