Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Tune Hein ledelsestanker

Fremtidens arbejdsmiljø

Digitalisering, innovation og Future of Work vil på mange måder ændre vores organisationer – særligt i retning af netværksorganisationer.

Og hvad betyder det så for arbejdsmiljøet der…? Et bud vil være følgende fordele:

  • Øget flexibilitet (fx digital nomade)
  • Mindre fysisk nedslidning
  • Opkvalificering til jobs med mindre rutine
  • Livslang læring

Men tre ting vil udfordre os voldsomt. Tre ting som vil kræve det yderste af vores robusthed og af fremtidens ledere. Tre ting som kalder på nye løsninger:

Øget job konkurrence

Des mere digitaliseret arbejdet bliver – des mere kan udlændinge byde ind på. Nearshore, offshore, freelance… Dag for dag skal flere og flere kunne matche den konkurrence. Og man skal altså være skarp for at overgå en indisk PhD til kun 30% af den danske løn…

Det sociale nærvær skrumper digitalt

Den effektivisering vi har set på fabrikken og havnen vil komme til kontorerne, så der ender med kun at være få kolleger omkring os.

I netværksorganisationen får vi langt færre fysiske møder. Kunder, samarbejdspartnere, freelancere og kolleger bliver digitale relationer. Ligesom din leder.

Derfor vil langt mere ske på distance. Salg. Samarbejde. Projekter. Hjemmearbejde. Det bliver effektivt – men skal det også være socialt skal vi tænke os godt om.

Vi kommer under massivt læringspres

Når der kommer en ny teknologi, et nyt produkt eller en ny proces hver måned så halser vi altid efter. Vi skal hele tiden øve og lære.

Men gør det noget - er det ikke sjovt? Jo det er det, når vi har en tryg basis. Jo når vi går ind og ud af komfortzonen, ligesom en håndboldspiller der kan få nogle minutter på bænken.

Men hvis vi aldrig opnår følelsen af at være kompetente får vi problemer. Man kan ikke leve et helt liv i udviklings-zonen, hvor alt er nyt og der er læringspres på hele tiden. Mennesket har fundamentalt brug for at føle sig kompetent for at trives (jf. Schütz og Vygotsky).

Den følelse bliver sjælden i fremtidens arbejde. Samtidig med at konkurrencen presser og der ikke er et hold tæt omkring os. Løsninger på dette dilemma bliver centralt i fremtiden. Både for den enkelte, for HR, ledere – og for samfundet.

Tune Hein er strategi- og ledelsesrådgiver uddannet på DTU, CBS og IMD. Han er forfatter til 8 ledelsesbøger og introducerede bl.a. Handlekraft-begrebet og Den Lærende Organisation i Danmark. Ved siden af konsulentprojekterne holder han foredrag og arbejder med iværksættere. www.tunehein.dk
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så vidt jeg kan se stilles der voldsomme krav inden for de tre hovedområder.
Status på arbejdsmarkedet er imidlertid at:

1: Der er mangel på teknikere.
2: Folk "gider ikke" teknik og fravælger teknik i uddannelserne.

At stille krav uden at se på lønnen er efter min mening at drømme.

  • 2
  • 1

Det kan være at arbejde i fremtiden ikke lige ligger til højrebenet , hvis man vil leve af sin løn her i landet.......derfor slutbemærkningen ....bliver nok skærmet arbejde.....langt fra skærmen med grøftegravning langs vejene :)

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten