Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Frem med lommeregneren: Hvad koster kørelys i baglygterne?

Mange har sikkert bemærket, at nye biler siden 7. februar 2011, ikke automatisk skal tænde baglyset. Det er kun foran, at det er lovpligtigt at køre med lyset tændt hele døgnet. I mange nye biler skal man derfor manuelt tænde for baglygterne, når tusmørket sætter ind, eller hvis sigtbarheden i øvrigt er nedsat.

Lige nu ligger der så en række artikler pådr.dk ogPolitiken om, at det kan være farligt ikke at have kørelys i baglygterne, men at man har slukket dem for at reducere bilens CO2-udslip.

Da kørelys i sin tid blev indført, var diskussionen, at det netop krævede mange ekstra liter benzin, at have lyset tændt hele tiden.

Men med nye energibesparende lygter, for slet ikket at tale om de LED-lygter som flere og flere biler køre med også i baglygterne, hvor meget betyder det egentligt?

Så hvor meget CO2 sparer man, både for den enkelte og for landet, på at slukke baglygterne?

Hvem kan regne?

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

... og hvorfor gør man ikke LED baglygter obligatoriske på alle nye biler der sælges? Alle nye biler skal have LED baglys -> mindre CO2 -> lys hele tiden til den samme "CO2 pris" som vi har det i dag, med en blanding af LED lys og glødepærer. Lysdioden er jo ligesom ikke nogen ny opfindelse. Mange biler har jo allerede LED baglygter, men hvorfor er der så stadig nogle bilfabrikanter der sværger til alm. glødepærer? Ja ja, prisen, men den kan da ikke være SÅ afgørende mere. Mon ikke lysdioder og glødepære koster stort set det samme nu om dage?
Iøvrigt er der mange biler hvor instrument belysningen også sidder sammen med baglyset. Den effekt skal nok også lige regnes med her, sammen med baglyset.

  • 0
  • 0

En bag/stoplygte bruger typisk 5/21Watt, så det er 10W for at have baglygterne tændt.

Forlygterne, også glødepære 45W, så det er 90W.

Min bil kører 10km/l og med en virkningsgrad på 25%, så mangler jeg bare at vide hvor mange Wh der er i en liter benzin.

  • 0
  • 0

I følge wikipidia er der ca. 8000 W/h i en liter benzin, med et forbrug på 10 W og en virkningsgrad på 25 %, 200 timer kørsel på en liter benzin, mon det vil kunne registreres på forbruget på bilen?

  • 0
  • 0

Typisk EU, de skal lige vise at de skam laver noget. Bare synd at de ikke ved hvad de laver.

25W + 25 W i nummerlys får jeg nu til 20 W men lad det nu ligge for det ski**** ligegyldigt i det samlede regnskab.

Derimod, hvis nu man glemmer st slukke lyset så skal man bruge energien + lidt til tab for at lade batteriet op igen.

  • 0
  • 0

Til at politikerne benytter lejligheden til at pudse den grønne glorie.
Jeg kan undre mig over, at de ikke i stedet gik efter forlygterne.
Der er mange lande hvor det ikke er et krav med kørelys, og mener også at det somme steder er forbudt om dagen.

  • 0
  • 0

Min har en lyssensor og den tænder automatisk nærlys og baglys e.g. hvis man kører gennem en tunnel eller det bliver aften.

Men, det er ikke alle biler der gør det... eller for den sags skyld samme bil med et lavere udstyrsniveau.

  • 0
  • 0

Ved 10km/l (8kWh benzin forbrugt per 10 km) kører min bil 150km/h. Dvs. den bruger 4 min. på at køre 1km. Så den bruger altså 8kWh/4min = 120kW indfyret effekt (med 25% virkningsgrad giver det i øvrigt 40hk output). Baglygterne bruger 10W. Dvs. de bruger 1/12000 af, hvad motoren bruger. Det er vist ikke nok til at imponere tankpasseren....

  • 0
  • 0

Bare for at lave et overslag:

60hk motor = 44,7kw

Hvis vi bare -antager- at man udnytter motoren 10% ved almindelig jævn kørsel når man først er kommet op i fart, så er det 4,7kw man bruger til at drive bilen frem.

20w (2x baglygter + 2x tågelygter) af 4,7kw er 4,5promille.

Nogen vil måske påstå at ovenstående antagelser vil kunne få selv Melina Penkowa til at sige "SÅ STOPPER DU", men jeg har nu stadig en fornemmelse af at det nok ikke er HELT i skoven.

Forbruget er i hvert fald så lavt at det udelukkende kan have signalværdi.

Dertil kommer så den den sikkerhed man sætter til side ved ikke tydeligt at markere at her er et køretøj i bevægelse/i brug...

  • 0
  • 0

[quote]
Dertil kommer så den den sikkerhed man sætter til side ved ikke tydeligt at markere at her er et køretøj i bevægelse/i brug...

  • før CO2 besparelsen er helt væk?[/quote]

Jah, også det...

Tænk på hvor mange redningskøretøjer der aktiveres i forbindelse med et uheld. De forurener også.

Dertil kommer forureningen ved i det hele taget at opretholde et beredskab til en vis rate ulykker. Jo færre ulykker, jo mindre beredskab er der brug for...

Så ja, højere sikkerhed er i sig selv CO2-besparende...

  • 0
  • 0

at forbyde sædevarme og a/c og lade baglygterne brænde. Men man burde gå den anden vej, og udnytte spildvarmen til elproduktion, så ville det være gratis.

  • 0
  • 0

Jeg har virkeligt også undret mig over de manglende baglygter mange gange og for leden dag så jeg en ældre bil der kørte i mørke på motorvejen med positionslys! Hvis det kan forekomme, så kan folk også glemme at tænde lyset...

Forestil jer lige senariet med en meget forsigtig ældre herre som har kørelys på, så tænker han ikke nødvendigtvis over at han skal huske at tænde lyset, for han kan jo sagtens se hvad der sker foran ham. Han kører stille som sædvanligt og da der nu er mørkt, så holder han den på 60-70km/t på motorvejen på en strækning hvor der må køres 130km/t. Jeg bliver helt bange bare ved tanken...

/Anders

  • 0
  • 0

Hvis vi bare -antager- at man udnytter motoren 10% ved almindelig jævn kørsel når man først er kommet op i fart, så er det 4,7kw man bruger til at drive bilen frem.

Med 2kWh effektiv energi i en liter benzin kan du med andre ord køre i jævn fart i 25 minutter på en liter benzin. Med 110km/h svarer det til 47km/liter. Sådan en bil vil jeg også have. ;)

  • 0
  • 0

[quote]Hvis vi bare -antager- at man udnytter motoren 10% ved almindelig jævn kørsel når man først er kommet op i fart, så er det 4,7kw man bruger til at drive bilen frem.

Med 2kWh effektiv energi i en liter benzin kan du med andre ord køre i jævn fart i 25 minutter på en liter benzin. Med 110km/h svarer det til 47km/liter. Sådan en bil vil jeg også have. ;)[/quote]

Jeg lagde vist heller ikke skjul på at Penkowa ville komme efter mig :)
Men det betyder bare at baglysets energiforbrug er endnu mindre i forhold til bilens energiforbrug på hovedformålet: Fremdrift.

Og at besparelse ved at slukke lyset bag på bilen er ligegyldig lille - selv med glødepærer.

  • 0
  • 0

at forbyde sædevarme og a/c og lade baglygterne brænde. Men man burde gå den anden vej, og udnytte spildvarmen til elproduktion, så ville det være gratis.

Ha - jeg var også "fanatiker" engang, så når jeg lånte min fars bil med aircondition - så blev den under igen omstændigheder brugt - før jeg engang fandt mig på en midtjysk hovedvej efter et hårdt møde på en ufattelig fugtig og varm dag.

Pludselig døsede jeg lidt hen - blev forskrækket- og tændte aircondition.

Jeg var i løbet af minutter helt på den anden side - frisk og klar til at køre videre uden at være årsag til uheld.

Aircondition har en anden fordel. Den kan lynhurtigt affugte din bil, så du har et godt og klart udsyn.

Jeg spørger igen - hvor mange uheld skal der ske før CO2 regningen slår ud til fordel for aircondition, sædevarmere mv.

Jeg er ikke i tvivl og køber ikke en bil uden aircondition!

Endelig er der så tegn i sol måne og stjerner på, at aircondition i en ikke sen fremtid bliver drevet af et absorptionskøleanlæg med kogeren monteret på udstødningsrøret - efter katalysatoren. Hermed udnyttes egentlig spildvarme intelligent.

  • 0
  • 0

Der er kommet et par forskellige bud (0,8 promille, én promille og 4,5 promiller)

Men hvis vi lægger os på én promille er det vel ikke helt i skoven.

Det vil sige at ud af én liter benzin går cirka én milliliter til baglygterne. Og så regner vi endda med gammeldags glødepærer.

Forbrænding af én liter benzin og en liter diesel giver anledning til hhv. 2,41 og 2,67 kg CO2. (ifølge olieforum)

Spørgsmålet er nu, hvor mange kilometer der årligt køres?

  • 0
  • 0

[quote][quote]
Dertil kommer så den den sikkerhed man sætter til side ved ikke tydeligt at markere at her er et køretøj i bevægelse/i brug...

  • før CO2 besparelsen er helt væk?[/quote]

Jah, også det...

Tænk på hvor mange redningskøretøjer der aktiveres i forbindelse med et uheld. De forurener også.

Dertil kommer forureningen ved i det hele taget at opretholde et beredskab til en vis rate ulykker. Jo færre ulykker, jo mindre beredskab er der brug for...

Så ja, højere sikkerhed er i sig selv CO2-besparende...[/quote]

Sådan kan man desværre ikke regne, da trafikdød var på sit højeste nedsatte det befolkningtallet med 0,02 % p.a. hvilket alt andet lige fik co2 til at falde med 0,02

  • 0
  • 0

Der er kommet et par forskellige bud (0,8 promille, én promille og 4,5 promiller)

Men hvis vi lægger os på én promille er det vel ikke helt i skoven.

Selv ser jeg på computeren og aflæser det øjeblikkelige forbrug. Jeg ved godt det svinger lidt op og ned, men ved at tage et gennemsnit over 3 aflæsninger giver det et godt fingerpeg.

På min nye KIA Picanto 1,2 er der nærmere 5% i difference mellem kørelys og nærlys.

  • 0
  • 0

[
Sådan kan man desværre ikke regne, da trafikdød var på sit højeste nedsatte det befolkningtallet med 0,02 % p.a. hvilket alt andet lige fik co2 til at falde med 0,02

Med dit indlæg i den mere morbide afdeling vil jeg dog fortsat påstå, at hvis antallet af trafikuheld falder, så sparer vi en masse CO2 på alt fra redning til hospitalsophold, transport til og fra hospitallet og genoptræning.Hertil skal så lægges beskæftigelsen af offentlige medarbejdere, forsikringsselskaber mv, som skal administrere sygdom, forsikring og deres dertil knyttede CO2 footprint i forbindelse med ulykken.

Jeg kunne nok blive ved - ......

  • 0
  • 0

Jeg har virkeligt også undret mig over de manglende baglygter mange gange og for leden dag så jeg en ældre bil der kørte i mørke på motorvejen med positionslys! Hvis det kan forekomme, så kan folk også glemme at tænde lyset...

Forestil jer lige senariet med en meget forsigtig ældre herre som har kørelys på, så tænker han ikke nødvendigtvis over at han skal huske at tænde lyset, for han kan jo sagtens se hvad der sker foran ham. Han kører stille som sædvanligt og da der nu er mørkt, så holder han den på 60-70km/t på motorvejen på en strækning hvor der må køres 130km/t. Jeg bliver helt bange bare ved tanken...
/Anders

Du skal bare tænke den tanke til ende, og så er det faktisk ikke så slemt:
Går ud fra at du antager at det er så mørkt at man ikke kan se bilen uden lys. Det betyder også at den lyskegle der vil være foran bilen, vil være så tydelig at du skal være ualmindelig uopmærksom for ikke at spotte bilen.

Kan sagtens se din problemstilling, og i situationer med tæt trafik har du ikke samme mulighed for at opdage bilen i tide. Men her burde dine medbilister have brugt horn og lygter, så personen er gjort opmærksom på sin forglemmelse :)

  • 0
  • 0

Hvis nummerpladelys og kørelys tænder samtidigt 4*5W bagpå=20W, og generatoren med 50% effektivitet kan lave rotationsenergi til elektricitet, så svarer baglyset til 40W rotationsenergi.

Vi antager at bilen i snit bruger 16kW til at overvinde vindmodstand, rullemodstand, og til at varme bremseskiverne op.

Så koster lys bagpå 2,5 promille.

Vi kan også tage en el-bil der kører 1km på 120Wh, vi antager at den i typisk pendlerkørsel kører 50km på en time, dvs 6.000Wh til driften og 20W til baglygterne, i elbilen er der ingen generator, kun spændingsomformer som kører 97% effektivt, vi regner derfor med det direkte forbrug på 20Wh.

Så koster lys bagpå 3,3 promille.

  • 0
  • 0

Jeg har virkeligt også undret mig over de manglende baglygter mange gange og for leden dag så jeg en ældre bil der kørte i mørke på motorvejen med positionslys! Hvis det kan forekomme, så kan folk også glemme at tænde lyset...

Forestil jer lige senariet med en meget forsigtig ældre herre som har kørelys på, så tænker han ikke nødvendigtvis over at han skal huske at tænde lyset, for han kan jo sagtens se hvad der sker foran ham. Han kører stille som sædvanligt og da der nu er mørkt, så holder han den på 60-70km/t på motorvejen på en strækning hvor der må køres 130km/t. Jeg bliver helt bange bare ved tanken...

/Anders

Den der har jeg prøvet på motorvejen mellem Vejle og Horsens. En ældre grå og beskidt Kadett E, med kun lys foran. Ham undveg jeg kun med nød og næppe da jeg kom med 130 km/t.
Simpelthen det mest åndsvage jeg nogensinde har oplevet på egen krop. Min gamle Astra tændte også kun kørelyset selv foran. Baglygterne skulle tændes manuelt... TÅBELIGT!

  • 0
  • 0

Og husk så at fratrække den tid, hvor bilen alligevel skal have lyset tændt. Det er ikke alle bilens årlige kilometer hvor der kan spares ved at slukke baglygterne. I vintermånederne kører jeg tit inden solen står op, og kommer hjem igen i mørke, så da ville besparelsen have været lig nul.

Og hvor meget strøm kræves der til drift af den sensor, der skal tænde og slukke baglygterne, samt elektronikken til at styre relæet? Produktion af disse elementer koster også CO2.

  • 0
  • 0

Bagpå 2 baglygter og 2 nummerpladelys i alt 20W
Foran 2 forlygter og 2 positionslys 120W

Med generatortab på 50% skal der skaffes 240W rotationsenergi, eller 960W hvis vi går ned på brændstof niveau.

Nissan Leaf henter med LED lygter 4-5% af totalforbruget, det giver i praksis 9km ekstra aktionsradius.
http://www.greencarcongress.com/2011/05/os...

En JFL2 indsats er desværre ikke en replacement part, men et modul som de profesionelle lygteproducenter kan bygge deres forlygter over, men så er der fuldt blus på for kun 14W, og noget mindre ved dimming, sælges så vidt jeg kan se kun Business to business
http://www.osram.jp/osram_jp/_global_Tease...

  • 0
  • 0

Jeg tror de fleste bil mærker, har presset på for at få det indført, så de kan skrive 0.1 km/l længere på deres reklame.
Kunne forestille mig de små mikrobiler, kan mærke det mest.

Min egen bil har 4 gange 5W baglys plus 2 styk 5w nr plade lys = 30Watt, det kan dog aldrig få mig til at slukke lyset, for at spare.
Forældrenes bil har også dobbelt baglys = 30 watt.

Har også kørt bag tåber uden lys, dog også nogle stykker med alt for svagt lys, her er nogle af de mest specielle designede biler, de værste.

  • 0
  • 0

Røde lysdioder er noget af det mest effektive vi har. Ved at skifte til rød LED vil vi vel komme ned på et strømforbrug på 1W. Vi er ude i at elektronikken til automatisk tænd/sluk bruger mere strøm end lyset!

  • 0
  • 0

Hvilket tegn giver man bilister, der har glemt baglygterne?
Er der en "standard"?
Jeg plejer at give folk med tågelygterne tændt i tæt trafik på motorvejen to blink med bremserne, men det er svært at sige om det virker :-)

I øvrigt synes jeg at lastbiler med kun 2 baglygter, som derfor ser ud som en bil, er lige så farlige. Det er svært at vurdere hastighedsforskellen i mørke.

  • 0
  • 0

Ja! Jeg har en Toyota Avensis med LED baglygter. De bruger hver 0,3W - det er så latterligt lidt at det er langt mere afgørende om man hører CD eller radio og hvor højt man har skruet op for lyden! Denne bil har heldigvis IKKE det tåbelige koncept med slukkede baglygter.

Det er i mine øjne et modefænomen som kun har til formål at simplificere bilens ledningsnet og formentlig vil have signifikant negativ indflydelse på ulykkesstatistikkerne. Tænk på CO2 ifbm. helt unødvendigt kurvelys (tågelygterne/kurvelygterne tænder endda ALTID om dagen også) og hvad med 'komfortlys' når man parkerer bilen. Tsk tsk tsk.

Jeg har i nyere tid set ganske mange biler uden baglys hvor det helt sikkert burde være tændt - og hvor bilmodellen faktisk har LED baglygter. Tåbeligt.

  • 0
  • 0

Selv ser jeg på computeren og aflæser det øjeblikkelige forbrug. Jeg ved godt det svinger lidt op og ned, men ved at tage et gennemsnit over 3 aflæsninger giver det et godt fingerpeg.

På min nye KIA Picanto 1,2 er der nærmere 5% i difference mellem kørelys og nærlys.

Antager at det er i tomgang, hvor motoren nærmest intet bruger, så det kan du ikke rigtig bruge til noget.

  • 0
  • 0

Lad os tage udgangspunkt i benzin med en nedre brændværdi på 35 MJ/l (lidt højt sat, men så er vi til den gode side).

En moderne benzinmotor er ved gennemsnitlig belastning 25-30% effektiv, så lad os sige 25%. Dertil kommer en ganske ueffektiv generator med en virkningsgrad på lad os sige 60%.

Det vil sige at for hver 1 watt vi skal bruge, skal der indfyres 6,67 W. I min bil er der en baglygte effekt på 20 W, det vil sige at der skal tilføres 133,3 J/s eller i løbet af en time 480 kJ. Omregnet til benzin er det 0,014 liter pr time. Jeg kører ca. 30.000 km om året med en gennemsnitsfart på 62 km/t. altså 483 timer - på disse 483 timer sparer jeg 6,77 liter benzin eller ca 20 kg CO2 ud af en total udledning på 9500 kg/år. Havde jeg ville spare denne mængde på årsbasis havde jeg bare kunnet lette lidt på min ret tunge højrefod.

DESUDEN: Min bil yder ved fuld speeder 208 kW og må altså givetvis tilføres ca. 820 kJ/s energi i dette scenarie og det der skal bruges her er 0,133 kJ/s - det er altså ca. 1/4000 del af fuldlastydelsen. Gennemsnitlig tilført energi er 63,45 kJ/s eller ca 0,2% af gennemsnitsenergitilførslen. Mit bud, som ydmyg maskinmester, er at denne effekt går tabt i reguleringshysteresen på motoren og aldrig vil kunne måles som reel effekt eller besparelse.

Men har politikerne vurderet dette spørgsmål: Hvor mange kg CO2 er et menneskeliv hver? For dette tåbelige tiltag VIL koste menneskeliv! Det er der garanti for.

  • 0
  • 0

Kan vi konkludere at 20W bagpå bilen kun har betydning hvis vi har en af de populære stop and go motorer?

Så længe generatoren kører alt den tid lyset er på, er det ikke så afgørende hvor stort forbruget er, men med stop and go motor stiller sagen sig anderledes, når der ikke er en motor i tomgang, så sutter traditionelt nærlys 140W, dvs at hvis du holder 2 minutter, så skal generatoren de næste 2 minutters kørsel trække 0,5kW fra motorens rotationsenergi, nemlig de 140W der skal tilbage på batteriet samtidig med at der fortsat skal bruges 140W til nærlys, altså 280W plus 220W til tab ved generator, og tab ved genopladning af batteriet for den energimængde vi brugte mens motoren var stoppet.

Stop and go motoren er ny og mere energi effektiv så her skal vi nok ikke bruge 2kW på benzin niveau, er 1,5kW realistisk?, og en nedsættelse til 0,5kW ved brug af LED realistisk?

  • 0
  • 0

Jeg har her til morgen brugt 13,2 kWh for at køre 78 km i min Renault Fluence Z.E. med 2 almindelige 5W baglygtepærer. Det tog lige præcis en time. Da baglygtelyset tages fra 12V batteriet skal der tillægges 0,01 kWh så det bliver 13,21 kWh eller stadig afrundet til 13,2 kWh.
Med andre ord forbruget på baglygterne er så lille, at det ikke er målbart i den store sammenhæng.
Det er meget bedre at bruge kræfter på at køre med en lav friktion med gode dæk, der ikke er unødig brede og har det rigtige lufttryk.
Et lille kursus i energirigtig kørsel ville måske gøre at jeg kun brugte 12 kWh på ovenstående enkelttur, så ville jeg spare 1,2 kWh svarende til 120 biler med slukket baglys i en time.

:-)

  • 0
  • 0

vil man ikke spare mere hvis man ...
havde konstant tændte ledbaglys når der var tænding på?
Ingen reparation af speciel kørelys relæ og pære > måske et sparet værkstedsbesøg i bilens levetid. Sparet tid på at skifte pære. Et værkstedsbesøg bruger jo nok mere energi end LED sparer.
Noget helt andet hvad sker der lige for OK's tank anlæg. Der sidder varme i læseren til DK kort/OK kort. Vel nok min 5 watt pr stander året rundt. Prøv næste gang at mærke hvor varm den er

  • 0
  • 0

Noget helt andet hvad sker der lige for OK's tank anlæg. Der sidder varme i læseren til DK kort/OK kort. Vel nok min 5 watt pr stander året rundt. Prøv næste gang at mærke hvor varm den er

De fleste har en embedded pc/controller som bruger rigeligt strøm til at holde dem fugt og frostfrie.
UnoX og Jet har tydeligt hørbare blæsere kørende altid for at holde dem kølet.

  • 0
  • 0

[quote]Noget helt andet hvad sker der lige for OK's tank anlæg. Der sidder varme i læseren til DK kort/OK kort. Vel nok min 5 watt pr stander året rundt. Prøv næste gang at mærke hvor varm den er

De fleste har en embedded pc/controller som bruger rigeligt strøm til at holde dem fugt og frostfrie.

UnoX og Jet har tydeligt hørbare blæsere kørende altid for at holde dem kølet.[/quote]
En embedded controler, som dem der er i benzinautomater, bruger stort set ingen strøm - det er i størrelsesorden mikroampere. Opgaven, er noget der ikke kræver en PC, eller Linux computer, men varetages af en lille microcontroller, måske noget i retning af Arduino, og den kører i 99% af tiden i sleep mode. Årsagen til blæseren, er netop, at forbruget er så lavt, og der derfor sættes et varmelegme ind, som skal køles, og som holder displayet varmt, og dankort læser, samt ledninger mv. tørre.

  • 0
  • 0

Det undrer mig, at der ikke er er nogen , som kommer ind på forskellen på LED/Glødepærers varmeudvikling. Man kan ikke gøre øl billigere, ved at spare flasken væk. Men når det igen blir vinter, er der nok nogen som vil undre sig over at man ikke kan se sit baglys, selv om det er tændt.

  • 0
  • 0

Men når det igen blir vinter, er der nok nogen som vil undre sig over at man ikke kan se sit baglys, selv om det er tændt.

Så er det da fordi de ikke har klargjort bilen til lovlig kørsel, inden de begyndte kørslen ved at fjerne sne fra lygterne. Det er et kendt fænomen, der se ved manglende fjernelse af sne og is fra ruder.
Det tager noget tid, at lade varmen fra lygterne smelte sneen, især blinklys.

  • 0
  • 0

Et oplagt eksempel for baglygtekalkulationen :-)

Hvis du mener det er den typiske Danske gennemsnitsbil, af den type der kører flest kilometer eller kan tilbringe mest tid med baglygterne alternativt slukket på offentlig vej, ja så bør den være udgangspunkt for beregningerne.

Et andet og efter min mening bedre bud på repræsentant for beregningerne er en VW UP! som der i år til og med August er nyregistreret 5.522 af, en ny bil er relevant fordi der næppe er nogen der bygger deres gamle biler om for at spare på baglygtelyset.

Jeg ved ikke om UP! er en af de nye farlige mørke biler, og bilerne testes vel fortsat med slukkede lygter, den kan heller ikke komme ned til en billigere klasse for ejerafgift, så formålet med slukkede baglygter fortaber sig i tågerne.

  • 0
  • 0

Så længe generatoren kører alt den tid lyset er på, er det ikke så afgørende hvor stort forbruget er, men med stop and go motor stiller sagen sig anderledes, når der ikke er en motor i tomgang, så sutter traditionelt nærlys 140W, dvs at hvis du holder 2 minutter, så skal generatoren de næste 2 minutters kørsel trække 0,5kW fra motorens rotationsenergi

Og en endnu større udfordring bliver det med anden generation stop and go motorer, første generation slukker først motoren når bilen står helt stille, men anden generation får "coasting" og “sailing”,dvs at motoren også slukker når den bremser/regenerer, og når der er tilstrækkeligt fald på vejbanen til at vedligeholde farten.

Ud over at det giver længere perioder med træk på batteriet, så bliver trækket større når funktioner som power steering, og bremseforstærker af hensyn til sikkerheden også skal være elektriske, så hvis ikke generator og batteri skal forstærkes voldsomt, så skal vi minimum have LED lys hele vejen rundt.

Pike forventer der fra 2020 årligt skal sælges 41mio stop and go biler.
http://www.greencarcongress.com/2012/09/pi...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten