motorbloggen

Fortæl hvordan I bruger Tesla Autopilot

Kære læsere

Jeg har lånt en Tesla X for at prøve den nyeste version af Autopilot.

Men jeg ved, at flere af jer kører Tesla og ofte bruger Autopilot, så derfor er mit spørgsmål: Hvor og hvordan bruger I den?

Er det kun på motorvej?

Fungerer vognbaneskift? (gider man?)

Kan Autopilot se cyklister?

Synes I at det er så "Smooth" som Musk siger?

Oplever I også nogle gevaldige ryk i rattet når man selv overtager styringen?

Man skal jo altid holde hænderne på rattet. Kan man vænne sig til at køre med autopilot og samtidige holde hænderne på rattet - kan man så ikke bare lige så godt styre selv?

Andre fordele/ulemper?

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kører fra Kbh, til Aalborg i en model S hver 14:de dag. Anvender autopiloten hele tiden (100%) på motor- og motortrafikvej- Så kan jeg slappe af og lave andre ting. Anvender den næsten aldrig på alm. veje, det er den ikke god nok til, og jeg føler jeg faktisk skal koncentrere mig mere end hvis jeg ikke bruger den.

Dine spørgsmål: 1. Vognbaneskift fungerer helt fint - Husk dog at sætte afstand til "1" ellers vil du opdage lidt for megen forsinkelse. 2. Vil tro den ser ca 60% af cyklisterne 3. "Smooth" udtryk relateret til HW2, i min er det Hardware ver. 1, men tror mere det er et Musk marketing term. 4. Ryk, det er en vanesag, eftersom jeg ikke anvender på landeveje har jeg ikke grund til at afbryde den med rattet, så anvender knappen hvis nødvendig, så mærker man intet.

Fartpiloten anvender jeg derimod hele tiden, og især i bykørsel, den fungerer perfekt og gør at jeg lige kan kigge et sekund til den ene side, og jeg føler mig sikrere når den er sluttet til.

  • 4
  • 0

Altid med Mols-linjen Bjørn Godske >> Den ene hånd hviler som regel på rattet, eller jeg "aer" rattet med jævne mellemrum. Men det sker da at jeg får 3 alarmer igennem Jylland, så AP slår fra indtil du har stoppet bilen.

  • 0
  • 0

Men har du hænderne på ratter?

Min har HW2 og bimler og bamler, hvis jeg flytter hænderne fra rattet.

Hvis man ikke har hænderne på rattet, så starter først et lille blåt vindue på skærmen(med forskellig interval, afhængig af hastighed, drejninger samt trafik), kort efter en Hvid lysende ramme i hele kanten af skærmen og hvis man heller ikke reagerer på dette, så kommer der en høj lyd - Kommer AP til niveau med lyd 2 gange på samme tur, så kan man ikke mere køre AP før bilen har været i park mode.

Ovenstående undgås ved at tage lidt i rattet eksempelvis 1 gang i minuttet, men det er meget lettere at have en tommelfinger på rattet med hånden hvilende på låret, så får man aldrig opmærksomhedstest.

Jeg har kørt fra kbh til Gibraltar med over 90% AP. Det er helt utrolig afslappende. Jeg bruger AP på alle veje undtagen i byen, det fungerer fint og når man har lært dens begrænsninger, så ved man også hvor man kan bruge den sikkert. Min AP(AP1) ser næsten ingen cyklister, så når jeg kører på en vej hvor der er cyklister, så er jeg overmåde varsom. Vejbaneskift sker ved brug af blinklyset og evt. et lille tryk på rattet, så glider den fint ind/ud, men typisk over en længere strækning end du selv normalt vil tage - du må ikke trykke for hårdt, så kommer det du kalder et ryk og den ryger ud af AP mode.

  • 3
  • 0

Hvad mener I med "ser en cyklist"

Betyder det at den betragter en cyklist på landevejen som en bil den holder sig bag ved, eller som en forhindring den kører udenom ?

Og hvis den ikke ser, bliver der så lidt trangt på vejen for cyklisten ?

  • 3
  • 0

1) Altid motorvej (minus ved vejarbejde), 80% af tiden på landevej. Sjældent i byer.

2) Vognbaneskift fungerer glimrende på motorvej. Tesla tillader dog ikke de klassisk danske aggressive vognbaneskift, hvor man klemmer sig ud i trafikken, så andre bilister skal bremse + man har 15 cm fra kofanger til kofanger.

3) Ja

4) Kommer an på hvilken version af softwaren bilen er udstyret med? Plus om det er AP 1 eller AP 2? Der er sket store fremskridt på AP 2 de seneste måneder, men jeg tror Tesla's fleetleaning potentielt set lider lidt af at der ikke sælges Tesla'er længere. Dvs. der kører tusindvis af AP 1 vogne rundt, men meget få AP 2 vogne (som har en langt mere avanceret sensorpakke).

5) Slå AP fra vha. stilken eller et let tryk på bremsen. Bedre end at hive i rattet.

Personligt så kan jeg ikke udstå at køre biler uden autopilot længere. Længere ture er langt mindre anstrengende når man bruger Autopilot.. Man kan koncentrere sig om at monitorere trafikken og omgivelserne.

Givet jeg nok får ballade for det postulat (husk: 100% af danske mænd mener de kører bedre end gennemsnittet). Så mener jeg at Autopilot allerede kører bedre end menneskelige chauffører på motorvejen. Den overholder reglerne, har overmenneskelig reaktionstid, bedre syn, bliver aldrig træt og kører aldrig aggressivt/tåbeligt. Den blot blot lidt etikette om at lukke andre end ved vanskelige tilkørsler.

  • 9
  • 0

Faktisk ikke. Har lige kørt Nordjylland - København her til aften. Tæt trafik det meste af vejen. Periodisk kø-kørsel.

Lå det meste af tiden i overhalingsbanen med AP sat til 135 og 115 alt efter hastighedsgrænsen. Enkelte strækninger var der luft nok til at trække ind. Men det meste af turen var indersporet tungt domineret af campingvogne, lastbiler og trailere.

Alle der ønskede at køre til hastighedsgrænsen lå i (urolig) tæt kørsel i ydersporet. Her brillierede AP, da den ofte kan se flere biler frem ved at skyde radar under hjulene på den forreste bil. Dvs. den korrigerer for uro i køen langt hurtigere end en menneskelig chauffør.

Men der er ingen tvivl om, at hvis man konstant vil lave ping-pong ind og ud af indersporet, selvom man kan se der maks går 100 meter før man skal trække ud igen? Så bliver det træls konstant at skulle blinke af.

Personligt foretrækker jeg at udnytte hestekræfterne og sætte farten op. Så kan man nøjes med at trække ind de par gange der kommer en Audi, som insisterer på at sætte sit kørekort på rouletten.

  • 4
  • 0

Jeg bruger min ret intensivt. Det er absolut ikke kun på motorvej. Faktisk synes jeg den er bedst på større landeveje. Generelt er det en helt enorm behagelighed. Der er visse steder den ændrer kørestilen lidt. På motorvejen giver den vognbaneskiftet lidt mere ventetid da den jo er forsigtig. Det gør at til tider ikke kører helt så frækt som man måske ellers ville have gjort og generelt bare udfører færre vognbaneskift. Ved høje hastigheder, dvs mest 130, er der temmelig stor forskel på de andre bilers hastigheder. Det giver en lidt urolig kørsel da AP'en hurtigt reagerer hvis den mærker en forankørende der er langsom og så sætter AP'en hastigheden ned. Dette har det med at irritere sælger-Audi-typerne, for hvem 130 bare ikke er nok og de kører helt tæt på. Når man har overhalet den langsomme bilist kan AP'en ikke trække hurtigt nok ind til højre uden at pisse Audi-typerne af. Her bliver man næsten altid nødt til at slå AP fra og manuelt hurtigt trække ind, hvis man efterfølgende vil undgå chikanekørsel fra Audi'en.

  • 1
  • 0

Dér hvor et automatiseret system virkelig kommer til sin ret er de sjældne tilfælde, hvor "bil nr. 2 foran" stopper vildt hårdt og pludseligt, og man selv kører for tæt på den direkte forankørende.

Kører autopilot for tæt?

Jeg har VWs adaptiv fartpilot med lane assist, hvilket kan beskrives som autopilot light. Den kan mig bekendt ikke se flere biler frem men til gengæld holder den god afstand.

Den største fare ved VWs system er når du med fuld hastighed nærmer dig en kø der er gået helt i stå. Dels er der en fare for at den helt overser situationen, da den ikke altid reagerer på forhindringer der står helt stille. Jeg tror det er for at undgå at systemet panikbremser ved parkerede biler. Men selv hvis den ser det, så sker det alt for sent. Den ser simpelthen ikke langt nok frem, så hvis hastighedsforskellen er for stor er der problemer. Resultatet er aktivering af bilens automatiske nødbremsesystem.

Hvordan er autopilot bedre end ovenstående?

  • 0
  • 0

Dér hvor et automatiseret system virkelig kommer til sin ret er de sjældne tilfælde, hvor "bil nr. 2 foran" stopper vildt hårdt og pludseligt, og man selv kører for tæt på den direkte forankørende.

Nej, AP systemer sparer mange uheld - Hvorfor er det for dig så vigtigt, at nedvurdere hjælpesystemerne? Der sker ulykker hver dag og det må da være i alles interesse at vi får systemer til at undgå ulykker.

  • 1
  • 0

Men når man selv overholder færdselsloven, og passer sit arbejde med at "køre bil når man kører bil", så går det fint.

Det har du jo så lige forklaret så klart, de andre overholder IKKE færdselsloven, så det er ikke nok at du gør det - hjælpesystemer er livreddende.

Du har da ret i at man kan se bremselyset i den forreste vogn og så må vi da håbe at alle ser det - men er det ikke tydeligt på videoen og den anden video at mange gange er det stort set umuligt at se flere biler foran sig?

  • 0
  • 0

Fa... så klog du tror du er om hvad jeg mener :-( . Jeg bliver snart nødt til at citere PHK.

Nu har du gennem længere tid ytret dig om emnet, så jeg synes sådan set at kommentaren var på sin plads. Men jeg vil da anerkende at du gad læse rapporten i sin fyldest, det er der sgu ikke mange som gider.

Jeg bemærker i den anledning følgende i rapporten: "Driver misuse in the context of semi-autonomous vehicles is an emerging issue and the agency intends to continue its evaluation and monitoring of this topic, including best practices for handling driver misuse as well as driver education."

For så vidt angår Teslas "AutoSteer" (AP), så udvikles den jo hele tiden og er betydelig bedre end nu end før rapporten. En del af AP fungerer selvom AP ikke er aktiveret, både nødbremsning og undvigemanøvre ved udsigt til sidekollision.

  • 0
  • 0

Jeg har selv prøvet at køre med video-optagelse, og kan bagefter konstatere, at det der er let i virkeligheden ser svært ud på video-optagelsen.

Det er kun pga. den smalle synsvinkel, opløsning, og at videoen er 2-dimensionel.

Du har tilgengæld en anden luksus med videooptagelser: Du kan se dem igen og igen og opdage ting, du ikke bemærkede under kørslen. Jeg tror ikke man umiddelbart bemærker bremselygter 2 biler foran i Tesla videoen, og da slet ikke før Tesla'en bipper.

Bilister der mener de ikke laver fejl, overvurderer voldsomt deres egne køreevner.

Der er ikke grænser for hvor mange gange jeg har taget mig selv i at lave småfejl, der ville være blevet til uheld, hvis jeg havde været der bare 1 sekund før eller senere.

  • 4
  • 1

Hvis du kører SUV, så tror jeg dig, men i almindelige sedans kan man ikke se flere biler frem(eller ligger du helt ude i rabatten for at se frem og dermed udgør en fare for trafikken?)

Danske motorveje er sjældent snorlige over større afstande, af samme årsag. Det er en bevidst strategi, at vejen kurver lidt, både for at man kan se hvad der sker et par biler fremme, men også for at førerne ikke mister koncentrationen. Alternativt kan man kigge igennem forankørende (medmindre det er varevogn eller tilsvarende). Bremselygter er synlige igennem tonede ruder, hjulpet på vej af den højtplacerede tredje bremselygte.

Desuden er vognbanerne på motorveje så brede, at man godt kan placere sig så man kan se forbi forankørende, uden at overskride de hvide linjer.

  • 3
  • 1

Man behøver ikke at køre SUV - eller anden høj bil - for at kunne se et par biler frem i trafikken. Dog med følgende undtagelser: * Når den forankørende er stor lastbiler eller stor kassevogn i meget tæt trafik. * Når man ligger i meget tæt trafik uden selv at holde fornøden afstand.

Hvis du i en normalhøjde-bil virkelig aldrig kan se trafikken et par biler frem, og følge med i/læse "trafikbilledet", så er det vist dig der udgør en fare for trafikken.

Præcis mine tanker. Kører i en Mondeo og den er der ikke meget SUV over.

På den her årstid er der faktisk en parameter mere. Hvis solen står lidt på tværs kan man som regel se skyggerne af de forankørende biler.

Blot for en ordens skyld, så har jeg intet imod diverse systemer der kan assistere kørsel - kunne godt ønske mig at automatisk afstandskontrol blev obligatorisk,

M

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten