motorbloggen

Formel 1 i København - Jeg må i terapi!

En kompetent psykolog kan godt begynde at glæde sig. For inden længe ligger jeg på briksen og så ruller der gyldne mønter ind på hans eller hendes bankkonto.

Det er nemlig dybt frustrerende at være glad for Formel 1 og samtidig mene, at verdens transport skal elektrificeres. Og det gælder ikke bare Formel 1, også heftige gade- og rallybiler kan få mit hjerte til at banke: Jeg får hede kinder, når jeg ser en rød Ferrari, og jeg elsker at se en rallykører mestre den ædle kunst at håndterer bremser, gear, rat og speeder, når et fedtet hårnålesving tages med et scandinavian flick.

Men vi skal jo væk fra fossile brændsler og der betyder lydløse elmotorer og nul gearskift. Jo-jo, jeg ved godt, at elbiler kan accelerere heftigere end de allerfleste benzinbiler og jeg ved også godt, at miljøet skal reddes med lettere og mere ukomplicerede biler.

Men jeg nyder altså, når jeg har fået fingrene i en bil med en potent stempelmotor og mærker, hvordan motorens ulineære momentkurve reagere på små bevægelser i min højre fod og ikke bare giver et langt træk med fuld moment som i en elmotor.

Så når et par kendisser lægger en plan om at få Formel 1 til København, så er jeg i konflikt med mig selv. For det ville være det fedeste at se 20 Formel 1-biler drøne hen over Knippelsbro og tager turen forbi Børsen med 300 km/t før bremserne hugges i til et skarpt venstresving ned ad Slotholmsgade.

Og ja, jeg ved godt, at den indre del af byen skal lukkes ned i 14 dag og vil være pokkers irriterende for alverdens borgere og erhvervsdrivende, som har deres daglige gang i området. Og tænk på Langebro og Knippelsbro, som ikke vil kunne passeres i måske en uge.

Oven i det skal der bygges tribuner og sættes barrierer op, så bilerne kan køre uden at tilskuerne kan komme til skade. En hel del af asfalten skal sikkert også lægges om. Det bliver i det hele taget et kæmpe rod og jeg er sikker på at klagerne vil vælte ind på rådhuset.

Men jeg kan bare ikke lade være med at glæde mig, hvis det virkelig skulle lykkedes for de initiativrige erhvervsfolk at få skrabet alle sponsoraterne sammen, så Formel 1-organisationen bliver tilfreds og tildeler København et race fra 2020. Det vil strømme ind med tilskuere, som alle deler passionen omkring Formel 1. Der vil være Mercedes-fans som vil gøre alt for at komme tæt på tyske sølvpil, italienske Ferrari-fans, som drømmer om at få en italiener i den stejlende hingst og hollændere som bare elsker Max Verstappen. Og måske vil der også være en del danskere, som indser hvor stort det er, at Kevin Magnussen har et af de 20 Formel 1-sæder der er i verden - noget mange ville betale flere 100 millioner af kroner for at få lov til.

Men så er der bare en anden side af mig, som tænker på cykler og den grønne by, hvilket ikke ligefrem rimer på Formel 1. Hvor ikke forsøge at få Fomula E, med deres elektriske racerbiler til at køre på rundstrækningen i stedet for? Ikke et ondt ord om Formula E - MEN DET ER BARE IKKE FORMEL 1!

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Helge Sander maner til ro.

  • Jeg har talt med en fra borgerrepræsentationen, som troede, at vi lukkede hele byen af i 14 dage, og de, som bor langs ruten ved Christianshavn, skulle deporteres ud af byen i 14 dage. Hver eneste dag vil der blive mulighed for at køre på ruten, siger han.

  • Vi var for eksempel i Singapore for nogle måneder siden, hvor jeg så, at hovedstrøget i Singapore, som jo er en del af ruten, blev åbnet, to timer efter at løbet var færdigt. https://www.motormagasinet.dk/article/view...

Formula E kommer måske også til København. Afholdelse af Formula E er dog ikke økonomisk attraktivt for byerne.

  • 3
  • 3

forbrændingsmotoren var skide smart - da de fandt på den for over 150 år siden... Nu er den bare et destruktivt levn fra en grimmere, giftigere, mindre smart tid. Kan godt være du synes brølet er sexet - men helt ærligt, find dig en terapeut, eller tænk den igennem igen, og kom med ind i det 21. århundrede :o)

  • 17
  • 20

Journalistens skizofrene holdning er berettiget. Kuren må være, at indse, at man ikke kan tillade sig, at påføre sagesløse borgere alle de gener og besværligheder, som F1 i Kbh. vil medføre, bare fordi man æælsker lyden af en racerbil. Når først man indser dette, vil behovet for en psykiater forsvinde som dug for solen.

  • 16
  • 22

Kuren må være, at indse, at man ikke kan tillade sig, at påføre sagesløse borgere alle de gener og besværligheder, som F1 i Kbh. vil medføre, bare fordi man æælsker lyden af en racerbil.

Men det er helt i orden hvis det er et ironman, marathon, distortion, karneval (ok, det er nogle år siden), Danmark rundt på cykel, CHGP, pride parade eller hvad der ellers er af arrangementer i Kbh ?

Når man bor i Kbh. er lejlighedsvise gener og besværligheder i forbindelse med diverse arrangementer en del af herlighedsværdien og som man betaler de tårnhøje boligpriser for. Hvis man vil have fred og ro findes det i store mængder udenfor Kbh. og andre byer.

M

  • 25
  • 5

Men det er helt i orden hvis det er et ironman, marathon, distortion, karneval (ok, det er nogle år siden), Danmark rundt på cykel, CHGP, pride parade eller hvad der ellers er af arrangementer i Kbh ?

Nej heller ikke. De kan bruge Hirtshalsmotorvejen til F1 i stedet. Der er så lidt trafik, at de ikke engang behøver lukke den af for anden trafik.

Nogle vejarbejder i København bliver udført om natten, for at genere den daglige trafik mindst muligt. Hvordan kan man så finde på at lukke hele indre by af i en uge?

  • 10
  • 14

Hvis man vil have fred og ro findes det i store mængder udenfor Kbh. og andre byer.

Siger antagelige en fest- ellert oplevelseshungrende Homo Sapiens.

Jeg fatter dog ikke den årelange krig mod bilismen i hovedstaden, og så de jævnlige "cirkus" som man konstant føler sig nødet til at afholde (læs: under navnet "kultur" forstås), samt også tankerne om et OL, eller VM eller EM ets. samt dette Formel 1.

Man har altså ingen problemer med svineriet, når der skal festes, men den daglige transport er ugleset.. menneskeligt + dobbeltmoralsk og behandlingskrævende ;)

Jeg forstår Bjørn Godske (dog uden behov for støttepædagog), for der er nu noget særligt ved de herlige maskiner samt lyden - de skal nydes i fulde drag, sålænge vi endnu har dem.

Men Formel 1 skal sør'm ikke svine luften til for de sidste dages kratluskere i vore hovedstad - fy, oh fy, oh føj, oh tvi. Det vil give dem utallige ideer om hvorledes bilismen hurtigst muligt kan fjernes fra byen.

  • 7
  • 7

Kan du ikke lige dokumentere denne påstand ?

Langebro og Knippelsbro (indre by) bliver spærret mange timer hver dag . Om natten kan man selvfølgelig køre igennem, men det er ikke rigtigt relevant. Tilbage i 1990 åbnede Knippelsbro tit for et skib der sejlede rel ind til området ved Den Sorte Diamant, og det gav nogle gange kø helt op til Vibenhus runddel. At påstå at trafikken i dagtimerne ikke bryder sammen er langt ude.

Jeg ved ikke helt hvor mange dage området skal spærres, men først skal vejene klargøres til de høje hastigheder, så skal der stilles hegn op, trænes, afvikle løbet og fjernes hegn. Det kan dårligt gøres på en uge. 10-14 dage er mere realistisk.

Langebro kører 45.000 køretøjer i døgnet og 21.000 på Knippelsbro.

  • 5
  • 9

Det kan dårligt gøres på en uge. 10-14 dage er mere realistisk.

Sært nok, så lukker andre bybaner ikke i så lange perioder, så hvorfor skulle det dog ske i Kbh. Selvfølgelig skal hullerne i vejene lappes og hvide striber fjernes på visse steder, men næppe noget der er værre end hvad trafikken (fodgængere, cyklister og biler) er vant til - faktisk kunne det gå hen og blive en forbedring af elendige veje.

Iøvrigt var det ikke dokumentation men blot fornemmelser du presenterede.

M

  • 8
  • 4

Men det er helt i orden hvis det er et ironman, marathon, distortion, karneval (ok, det er nogle år siden), Danmark rundt på cykel, CHGP, pride parade eller hvad der ellers er af arrangementer i Kbh ? Når man bor i Kbh. er lejlighedsvise gener og besværligheder i forbindelse med diverse arrangementer en del af herlighedsværdien og som man betaler de tårnhøje boligpriser for. Hvis man vil have fred og ro findes det i store mængder udenfor Kbh. og andre byer.

Michel Berggren: Der er pokkers til forskel på de events du nævner og F1. De varer 3-4, højst 5 timer, og så er det slut, mens F1 vil vare mange dage, næsten en uge. Ingen af de nævnte events indebærer, at både Knippelsbro og Langebro afspærres, men det bliver de i forbindelse med F1. Christianshavn og store dele af indre by bliver ufremkommelige i lange perioder flere dage i træk, hvis ikke hele dagen alle dagene, for der skal jo etableres chikaner, sikkerhedsopstablinger af crashdæmpende art ved farlige sving, tilskuertribuner, pit-stop-områder osv osv, som gør gennemkørselsvejene - her især de to nævnte broer - ufarbare. Og alt det besvær, alle de gener, bare fordi nogen drengerøve vil høre på outdatede forbrændingsmotorers udstødning? Latterligt! Forresten: Hvad nu hvis en beboer i de ramte områder får et hjerteanfald eller pludseligt skal føde for tidligt ... midt under ræset? Hvad hvis nogen dør pga det her latterlige event?

  • 9
  • 9

Iøvrigt var det ikke dokumentation men blot fornemmelser du presenterede.

"fornemmelser" for at det giver nogen målbar effekt på trafikken? Hvis racerløbet ingen målbar (90% af bilisterne) effekt har, at ingen mærker nogen gene ved dette løb, så tager jeg mine ord i mig igen. Hvilken form for dokumentation havde du i tankerne? (der har aldrig været motorløb før, kun andre plagsomme arrangementer).

Jeg medgiver gerne, at afholder man motorløb på Hirtshalsmotorvejen i myldretiden, altså at begge parter kører der samtidigt, så ville de nok bemærke hinanden. Men så kunne de køre om natten i stedet, som de gør med Le Mans.

  • 2
  • 1

Jeg forstår egentlig godt Bjørn Godskes ambivalens. Jeg følger formel-1 med også formel-E. Og selvfølgelig ville det være helt surreelt med formel-1 biler i fuld fart rund langs stadsgraven, men jeg tror at formel-E er det smarte valg for København på sigt. Formel-1 taler stik imod den branding-historie København gerne vil fortælle om sig selv, mens formel-E tværtimod understøtter den. Så hellere en dags folkfest der peger mod fremtiden med formel-E, end en uges nostalgi racerbrøl, hvor de aldrende formel-1 fans er taknemmelige over, at formel-1 nu på sine ældre dage allernådigst er nødt til at nedlade sig til at lade København prøve med et løb.

  • 10
  • 3

....afpasses Københavns og Frederiksbergs måde at at grave veje op på og så er vejene generelt for smalle til overhalinger :)

  • 0
  • 5

Når man som jeg har siddet på indtil flere et-cylindrede, engelske motorcykler, ved man hvad lyden betyder for køreglæden - man kan jo fysisk mærke benzinmusklerne udfolde sig! Nu har jeg en Toyota Rav4 hybrid - og er glad for den; men lyden er ikke så fængslende! Der er forsvundet en dimension i kørselsoplevelsen. Så jeg forstår Bjørn og går ud i køkkenet og spiser et økoæble!

  • 2
  • 4

Jeg synes F1 CPH skulle slå sig sammen med Copenhagen Classic GP. Begge repræsenterer fortiden. Jeg er også vokset op med knallert MC bil mm og skruer også lejlighedsvis endnu på min MC. Jeg må dig indrømme at biler i dag - uanset mærke er lukket land for hobby mekanikeren hvorfor interessen for biler er overgået til "det er et transportmiddel fra a til b". Man kan sige at jeg endeligt er vokset fra at en hvinende/larmende udstødning er udtryk for fart og fremdrift. Nu har jeg elbil så I dag repræsenterer en larmende udstødning og et accelerationsbrøl bare dårlig vedligeholdelse og fortidsteknoligi/nostalgi. Lidt lige som damplokomotiverne Desværre bliver det jo nok sådan at i og med at interessen world wide for F1 falder skal de nok komme til CPH. Dels fordi færre og færre gider have dem - dels fordi der bliver færre og færre penge i F1 og vi så får råd. Jeg er sikker på at når F1 kommer til CPH vil dinosaurerne aka vores nuværende regering synes det er stort - så stort.

  • 11
  • 5

interessen world wide for F1 falder

Interessen er så stigende. Der er 1,4 milliarder seere (inkl. træning og kvalifikation) på de 20 største markeder.

Men ok, hvorfor i alverden skulle København være interesseret i at blive kendt. Vi skulle jo nødig ende med samme turisme problem, som Barcelona og Venedig har.

  • 6
  • 1

Hvilken form for dokumentation havde du i tankerne?

Tjah, din påstand var :

Jeg ved ikke helt hvor mange dage området skal spærres, men først skal vejene klargøres til de høje hastigheder, så skal der stilles hegn op, trænes, afvikle løbet og fjernes hegn. Det kan dårligt gøres på en uge. 10-14 dage er mere realistisk.

altså at man skulle lukke for trafikken 10-14 dage. Der findes ikke noget som helst belæg for at det skulle være tilfældet, dog påstår du at der er, og det var det jeg bad dig dokumentere.

Det sære ved det hele er at Valencia, Baku, Monte Carlo og Singapore sagtens kan hitte ud af at arrangere denne slags løb uden de store gener selv om deres trafik nok er værre end Kbh's.

Det er en lille smule træls at danmark er belastet af mennesker der siger "det kan vi ikke" når det kan lade sig gøre andre steder.

M

  • 6
  • 1

Formel-1 taler stik imod den branding-historie København gerne vil fortælle om sig selv, mens formel-E tværtimod understøtter den. Så hellere en dags folkfest der peger mod fremtiden med formel-E,

Jeg tror at du har overset en enkelt lille detalje - der er ikke nogen forskel på de modifikationer der skal ske med veje etc. hvis der skal afholdes et FE arrangement ifht. et F1.

Og så er der lige det med branding af Kbh. - jeg kan ikke mindes nogen jubel over byer der afvikler FE arrangementer mens F1 byer ret ofte nævnes. Dog, det kan skyldes at jeg ikke tilhører det rette cafelatte segment.

M

  • 6
  • 1

Jeg tror at du har overset en enkelt lille detalje - der er ikke nogen forskel på de modifikationer der skal ske med veje etc. hvis der skal afholdes et FE arrangement ifht. et F1.

Nå har jeg det? Hvoraf uddrager du det, når jeg absolut intet som helst overhovedet har skrevet om hvilke modifikationer af veje de to typer arrangement ville kræve? Skulle du ikke bare nøjes med at forholde dig til hvad jeg har skrevet og ikke begynde at drømme ting op? Det virker så usagligt og primitivt utroværdigt at gøre den slags.

Og så er der lige det med branding af Kbh. - jeg kan ikke mindes nogen jubel over byer der afvikler FE arrangementer mens F1 byer ret ofte nævnes. Dog, det kan skyldes at jeg ikke tilhører det rette cafelatte segment.

Ja det skal nok passe, hvis du færdes i et miljø, hvor man er så usikker på sig selv, at man er nødt til at finde fremtidens bilteknologi umandig. Men det kan jeg naturligvis ikke vide om du gør.

  • 2
  • 7

Nå har jeg det? Hvoraf uddrager du det, når jeg absolut intet som helst overhovedet har skrevet om hvilke modifikationer af veje de to typer arrangement ville kræve? Skulle du ikke bare nøjes med at forholde dig til hvad jeg har skrevet og ikke begynde at drømme ting op? Det virker så usagligt og primitivt utroværdigt at gøre den slags.

Tjah, når noget bliver set som en katastrofe hvis det er F1 men en god ting hvis det er FE, til trods for at de stiller samme krav, så er det da rimeligt at fremhæve denne detalje. At du ikke syntes det er relevant er så din sag.

Ja det skal nok passe, hvis du færdes i et miljø, hvor man er så usikker på sig selv, at man er nødt til at finde fremtidens bilteknologi umandig. Men det kan jeg naturligvis ikke vide om du gør.

Din manglende viden om mig gør det selvfølgelig problematisk for dig at udtale dig om mine cirkler, men du kaster dig dog ud i at fremsætte særdeles uhildede påstande om hvilke kredse jeg måtte bevæge mig i. "Knolden er jo nok fanget i et testerosteronbefængt miljø - et eller andet hvor man bruger sine hænder". Dog, mine cirkler er hovedsageligt befængt med bibliotekarer, dataloger og andet IT personnel.

M

  • 6
  • 2

Tjah, når noget bliver set som en katastrofe hvis det er F1 men en god ting hvis det er FE, til trods for at de stiller samme krav, så er det da rimeligt at fremhæve denne detalje. At du ikke syntes det er relevant er så din sag.

Kunne du nu ikke snart holde op med at drømme ting op, som du synes det kunne være sjovt hvis jeg havde sagt eller mente. Det er ganske trættende. Jeg har overhovedet ikke berørt nødvendige gadeændringer på noget som helst måde. Så du har intet belæg overhovedet for at vide, hvad jeg finder relevant eller ikke relevant i den forbindelse. Er vi enige om at du stopper med den slags platte uvederhæftigheder?

Din manglende viden om mig gør det selvfølgelig problematisk for dig at udtale dig om mine cirkler, men du kaster dig dog ud i at fremsætte særdeles uhildede påstande om hvilke kredse jeg måtte bevæge mig i.

Uha, du skal altså tage at læse hvad jeg skriver. Jeg skriver endda helt eksplicit "det kan jeg naturligvis ikke vide om du gør". Men jeg kan så til gengæld forstå på dig , at du personligt mener, at det at finde elbiler attraktive er noget caffelatte noget. Det har du nemlig skrevet helt eksplicit. Hvad lægger du egentligt i det? At det med elbiler er noget med caffelatte segmentet? Er det fordi du forbinder caffelatte med noget særligt mandigt? Eller er det tværtimod lige omvendt? Det er ikke et forsøg på at nedgøre elbiler ved at forbinde dem med noget du anser for mindreværdigt?

  • 3
  • 7

Interessen er så stigende. Der er 1,4 milliarder seere (inkl. træning og kvalifikation) på de 20 største markeder.

Hvis F1 bliver ved med at være baseret på afbrænding af døde dinosaurer tænker jeg at om 5 år er fabriksholdenes interesse for F1 skrumpet væsentligt. Til den tid er Hybrider på vej ud af markedet og teknologi der baserer sig på forbrændingsmotorer er ikke et fremtidsperspektiv for bilfabrikkerne. Så bliver F1 lige Goodwood eller CCGP.

Hvis vi kigger lidt ud over brinken til egen andedam tror jeg at interessen for bilfabrikkerne drejer sig mod FE. Her kan bilfabrikanterne konkurrere på batteriteknologi effektivitet, design, købernes gunst o.m.a. Derfor vil FE tiltrække pengene. Derved udsultes F1 også økonomisk

At stile efter et F1 løb i København om et par år vil derfor i et andedams perspektiv se vældigt stort ud. I et internationalt branding perspektiv se bedaget og oldtimer agtigt ud. Samtidigt vil det markere den endelige død på ilussionen om Danmark (og København) som en miljø- og energimæssig frontrunner.

  • 4
  • 2

Interessen er så stigende. Der er 1,4 milliarder seere (inkl. træning og kvalifikation) på de 20 største markeder.

Jeg har godt set det samme tal i en pressemeddelelse fra Formula one group. Som alle andre tal i pressemeddelelser fra kommercielle rettighedshavere er det værd lige at tage med et gran salt. Ikke mindst når man husker, at rettighederne til formel 1 blev købt i dyre domme af en ny ejer for et år siden, der skal retfærdiggøre investeringen.

De 1,4 milliard er det AKKUMULEREDE antal seere, akkumuleret over alle løb i sæsonen.

Og der skal det med, at sæsonen 2017 havde flere løb end nogen anden sæson i nyere tid. Så det akkumulerede tal kan ikke direkte sammenlignes med tidligere sæsoner og udnævnes til en stigning.

Lidt længere nede i samme pressemeddelse opgøres det også, at antallet af UNIKKE senere er et mere beskedent 325 millioner. Vel at mærke unikke seere, der har set mindst ét løb - men ikke nødvendigvis mere end ét.

En opgørelse, der ikke er foretaget af de kommercielle rettighedshavere peger på, at antallet af seere siden 2010 er faldet med omkring 25 % - dog bl.a. fordi flere og flere løb gemmes bag betalingsmure.

Hvis man vil nørde lidt i tallene kan de findes her:

https://cdn-3.motorsport.com/static/docume...

/Bo, der er vild med formel 1, ser de fleste løb hver sæson, elsker motorlarmen, ikke rigtigt kan blive hidset op til at se formel-e, og helst ikke vil se et F1-løb i København (økonomisk urealistisk uden offentlige midler, og løb på bybaner plejer at være småkedelige processioner!)

  • 5
  • 1

Hvis F1 bliver ved med at være baseret på afbrænding af døde dinosaurer tænker jeg at om 5 år er fabriksholdenes interesse for F1 skrumpet væsentligt. Til den tid er Hybrider på vej ud af markedet og teknologi der baserer sig på forbrændingsmotorer er ikke et fremtidsperspektiv for bilfabrikkerne. Så bliver F1 lige Goodwood eller CCGP.

Du behøver såmænd ikke tale om en forudsigelse om hvad der vil ske 5 år ude i fremtiden. Det er ret præcis beskrivelse af hvad der sker lige nu. Jeg har ekstremt svært ved at tro at tilskuerinteressen for formel 1 vil holde sig når alle fabriksholdene er flygtet til formel E (og Le Mans 24 timer, når de går elektrisk), og alle supersportsvogne på gaden er elektriske. Og bemærk her at supersportsvognene er det markedssegment der hurtigst vil gå elektrisk.

De ældre trofaste tilskuere (inklusive mig selv) der har været vant til at følge formel 1 hele livet vil nok hænge ved. Men for unge generationer vil forbrændingsmotorer jo virke lige så forældede som damplokomotiver (som DSB iøvrigt endnu kørt med da jeg var barn).

Og så synes jeg iøvrigt at formel E løbene byder på mindst lige så meget spændning og underholdning som formel 1 løbene. Selv Lewis Hamilton følger jo Formel E, omend med en vis forsinkelse :)

  • 3
  • 1

Jeg har også siddet overskrævs på adskillige engelske en-og to-cylindrede motorcykler, Norton, Triumph, Ariel, og ja, de lød godt. Men jeg bryder mig ikke om F1-bilernes hysteriske og skingre hvinen.

Tjah - mange motorcykler af i dag har blot to cylindre. Jeg selv er til flere og foretrækker fire propper. Der er intet der kan budbringe forårets komme som en japaner MC, som lige er sluppet ud og synger i det det femcifrede røde felt. Så bliver der tysset på børn og fruer :-) Det lykkes mig desuden at erhverve mig en CD med F1 V12'ere, da man gik ned til de 10 cylindrede. Selv philharmonikerne i Berlin og Wien får konkurrence her :-)

  • 2
  • 2

Formula E kommer måske også til København. Afholdelse af Formula E er dog ikke økonomisk attraktivt for byerne.

Så kan vi jo være ret sikre på, at København vælger Formula E. Borgerrepræsentationen er gode til at vælge tiltag, som er økonomisk urentable for København.

Og når de siger, at vi ikke kan have Formel 1 fordi det lukker København ned i en uge lyder det hult, for hvor mange gange lukker de ikke København ned for motionsløb, cykelløb, triatlon, bilfri søndag, distorsion, og såmænd også Formel E, når den tid kommer...

  • 3
  • 1

De 1,4 milliard er det AKKUMULEREDE antal seere, akkumuleret over alle løb i sæsonen.

Og der skal det med, at sæsonen 2017 havde flere løb end nogen anden sæson i nyere tid. Så det akkumulerede tal kan ikke direkte sammenlignes med tidligere sæsoner og udnævnes til en stigning.

Lidt længere nede i samme pressemeddelse opgøres det også, at antallet af UNIKKE senere er et mere beskedent 325 millioner. Vel at mærke unikke seere, der har set mindst ét løb - men ikke nødvendigvis mere end ét.

Vi taler om statistikker. Det kan jo fremstilles næsten som man vil. Nævnte metode bruges alle steder, som for eksempel for antal brugere af S-toget i København. Mon ikke mange af disse er gengangere? Ligeså med folk som passerer Storebæltsbroen, - og man kunne blive ved. Tilbage står at Formel 1 stadig er et af de mest sete sportsgrene, selvom nogle ikke kan lide det. Det svinger lidt op og ned, men det der virkelig rykker på tallene er de enkelte kørere. I Schumacher-tiden var den tyske TV-sendeflade temmelig optaget af Formel 1.

  • 1
  • 3

Lad os vælge Odense, som jo er HC Andersens by, vi har masse af plads til et F1 løb.

  • 0
  • 2

Prøv at ændre den sidste linie i artiklen så du erstatter "i stedet for" med "også".

Lav da både et Formel 1 løb OG et Formel E løb.

Og lav en event hvor 4 formel 1 racere konkurrerer mod 4 formel E racere!

Så kan man jo krydre eventen ved også at lave et fodløb og et cykelløb på rundstrækningen.

Eller el-cykler mod knallerter hvis man skal blive i benzin mod el....

  • 2
  • 1

UNIKKE senere er et mere beskedent 325 millioner. Vel at mærke unikke seere, der har set mindst ét løb - men ikke nødvendigvis mere end ét.

Vi taler om statistikker. Det kan jo fremstilles næsten som man vil.

Du kan måske glæde dig over at tallet på 325 mio faktisk er for lavt. De link som Erik Jensen gav indeholder faktisk de nyest tal for formel 1 seertallet, og det er faktisk hele 390 mio. Så faktisk endnu mere populært.....og så til den virkelig nyhed i det link.

Hvad der også overraskede mig er, at det unikke seertal for formel E er 190 mio. Serien er blot fire sæsoner gammel og ligger allerede på det halve af formel 1. Det lød så overraskende at jeg googlede mere om det, og det ser ud til at passe. Grunden til at det er så overraskende er nok, at vi mest hører om seertal i vores nære nabolande i Europa, og det derfor undgår de flestes opmærksomhed, at tingene ser helt anderledes ud andre steder i verden. I USA f.eks. er der flere seere til formel E end til formel 1.

Så måske vil København blive en del mere eksponeret gennem formel E end de fleste forestiller sig. Husk også at Nissan kommer med et fabriksteam i næste sæson (sæson 5) og Mercedes er med med et fabriksteam fra sæson 6. Hvor mange fabriksteam er vi så oppe på? 12? Efter det bliver man vel så nødt til at købe et andet team ud, hvis man vil ind som fabriksteam. Det er nok et luksusproblem som formel 1 gerne ville stå med.

  • 0
  • 0

Formula E bliver interessant at følge næste sæson. https://arstechnica.com/cars/2018/01/formu...

Ja - den understreger jo meget fint Formel E (og elbilernes) problem ;o)

Opgraderet til 58 kWh batteri, det svarer til den kemiske energi i ca 5 liter benzin, hvilket vil sige at ca 20 liter benzin kan levere det samme på bagakslen som dette batteri (25% udnyttelse af benzin er vel et ok estimat?) - og vi skal huske at F1 også bliver bedre til at udnytte benzinen med deres varmeindvinding og KERS.

Yderligere siger simpel aritmetik at 58 kWh til et en times løb giver en gennemsnitlig ydelse på 58 kW - svarende til en VW UP.

Vi kommer nok ikke uden om, at fremtiden er elektrisk, men indtil videre vil jeg nu blive ved med at se F1 - og håber, det kommer til Kbh ;o))

mvh Flemming

  • 1
  • 2

Ja stempel motore kan have en særdeles smuk og forførende lyd hvis udstødning spiller med. Min 5 cylindre 2,3 L i tomgang. En rolig men meget dyb rumlen ala en stor 8 cyl. Og den når over 3-4 k begynder den at synge smukt som en halv V10. Min 1000cc 2cyl boxer lyder guddommeligt når den køres ud i de originale lydpotter Det er historiske stempel motor lyde.

Så spoler vi frem til nutiden Dortmund 2019. En by af stål og biler. Ungersvendene har alt af de største og mest brutale tysker slæder. Se mig , jeg eksistere jeg er i live, jeg er den største. Og hvis ikke så HØR mig! De køre rundt om aftenen og natten og teorisere hele byen med en så infernalsk larm og skrigen, det gælder kun om at være højest og grimmest. Der ingen charme eller magi tilbage kun ekstrem larm. Det samme med store V-tvin bodybuilder motorcykler. Større og mere ekstrem larm.

Nu er det en el-bil som er mest cool.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten