Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Formel 1: Hybrid hurtigere end V10

I 2005 tog Fernando Alonso pole til løbet i Bahrain med en tid på 1:29.848. Motoren var en Renault R25 med følgende data:

  • Cylindre: 10
  • Vægt: 105 kg
  • Konfiguration: V med 72°vinkel
  • Volume: 3 liter
  • Maks omdrejninger: over 18000
  • Effekt: mere end 800 hk.

Søndag satte Lewis Hamilton en tid på 1:29.493, da han tog pole i 2016-udgaven af Bahrains Grand Prix - altså 0.355 sekund hurtigere. Data for motoren var følgende:

  • Cylindre: 6
  • Vægt: 145 kg inklusiv Hybridenhed.
  • Konfiguration: V med 90°vinkel
  • Volume: 1,6 liter
  • Maks omdrejninger: 15.000
  • Effekt: 750-850 hk inklusiv Hybridenhed.

Dette bliver ikke en lang gennemgang af de tekniske specifikationer, men der er ikke noget som ser ud til at hybrid har gjort bilerne langsommere

Jeg er også helt med på, at det ikke bare er motoren, som er blevet udviklet gennem de sidste ti år. Der er gjort enormt meget på aerodynamik og materialer.

Men man må blot konkludere, at overgangen til hybridmotorer ikke har ødelagt ræset.

Med hensyn til søndagens løb, så var det også interessant at følge dækstrategien. Med et begrænset antal dæk, skal der tænkes strategi - det synes jeg gjorde løbet interessant. Langt mere end brændstofbegrænsningen gør. Min holdning er, at bilerne skal kunne køre maks, med de dæk de nu har.

Jeg synes også, at det er fint, at kommunikationen mellem fører og pit er blevet begrænset.

Men der er helt klart noget i vejen med kvalifikationen - starten, hvor de første 10-15 stykker bliver elimineret er fin. Men slutningen er en skandale - det kommer de til at lave om.

Hvad mener I om alt det?

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er helt enig i at kvalifikationssystemet som de er kommet med til denne sæson er helt til grin.

Vi så det i Australien, og vi ville have set det igen denne gang. Q3 blev lidt spændende fordi Hammilton lavede en fejl. Jeg er sikker på at hvis hans næstsidste omgang have været tæt på Rosberg eller Ferrari, så ville de ikke være kørt ud igen, og dermed benyttet endnu et sæt nye dæk.
Synes det skal laves om, for det er da død kedeligt at se at kørerne går til vejning medens der stadigt er tid tilbage før de er elimineret.

  • 1
  • 0

De nye dæk står bedre fast end de dæk man benyttede for 11 år siden.

Bedre Aero bidrager sikkert også en del, men ikke lige så meget.

Man kan derfor ikke sammenligne de to tider og konkludere noget som helst entydigt om "power unit"

Jeg helt enig i at hybrid-setuppet ikke har ændret ved løbene som helhed. (Med mindre man er en af dem er tænder på lyd; Og lyd er spild af energi)

  • 2
  • 3

Jeg synes også det er et fint tiltag at teamsne nu må bruge 3 forskellige typer dæk, det giver også mere spænding i hvilke strategier de vælger.

En anden ting F1 burde ændre på er hvor meget brændstof de må bruge. Brændstof vejer og bilen skal opnå en minimumsvægt ved løbets slutning, så det er selvregulerende.

  • 0
  • 0

Tror at de nye biler, ville være ganske hurtigere end de gamle, hvis de fik lov til at bruge løs af brændstoffet. Mener ikke der var begrænsninger dengang.

  • 4
  • 0

Nej, nej og nej. Dækkene er dårligere end for ti år siden, og aero er blevet begrænset væsentligt. De hurtigere tider skyldes simpelthen det enorme moment turbomotorerne med hybrid laver, samt selvfølgelig at man er blevet endnu bedre til aerodynamik på trods af begrænsningerne.
Prøv eventuelt at finde Youtube videoen med Martin Brundle der testkører dette års Mercedes W06, han siger han aldrig har oplevet sådan en acceleration før. Og Brundle kørte trods alt i de glade firsere og halvfemsere, med blandt andet turbo med mere end 1000hk, og V12 motorer der også var deroppe omkring.

  • 5
  • 1

Karsten - hvis du læser kommentarerne fra Mercedes til den omtalte video, så mener de i hvert fald at dækkene er langsommere end for ti år siden. Om det bare er for at fremhæve deres hybrid skal jeg ikke kunne sige.

  • 0
  • 1

Karsten - hvis du læser kommentarerne fra Mercedes til den omtalte video, så mener de i hvert fald at dækkene er langsommere end for ti år siden

Martin - jeg er målløs! Mage til dårlig indsigt fra en ing.dk debattør har jeg ikke set endnu!

MB kører på Silverstone on Full Wets tæt på frysepunktet. Glem al hans jubel - rent reklame for køremuligheden ...

Manden har ikke kørt F1 de sidste 17-20 år - Hvordan skal han kunne sammenligne/ huske grip niveau på kvalifikationsdækkene i tørvejr?

Mig bekendt har accelerationevnen for en F1'er på tørvejrdæk ikke flyttet sig meget fra 1,0 g i de sidste 20 år; men lader mig da gerne overbevise om noget andet med behørig dokumentation

  • 1
  • 4

Bjørn, det virker nærmest som om du er overrasket over at 2016 bilerne kan slå de gamle V10???
Det forstår jeg ikke. Da turbo'en blev forbudt tilbage i 80'erne, var det en 1.5L turbo mod en 3.5L suge. Og der slog turbo motorene V12 m flere 100 HK.
Så det er vel ikke så underlig at en 1.6T, kan slå en 3.0, når den også har el og MGH??
Skulle da lige være fordi de er begrænset til 15K RPM og et øjeblikligt FF på, er det 100 kg/h el 100 l/h. Fjernede man de 2 begrænsninger, så var de formentlig over 1000HK.
Men det er jo lidt som at sammenligne æbler og pærer. Andre dæk, DRS, tvungen kameraer osv osv. Der er mange ting som trækker i den ene eller anden retning.

Er der nogen som har hørt 2016 bilerne live? Er nysgerrig om regel om seperat udstødning fra wastegate, har bragt noget lyd tilbage?

  • 1
  • 0

Nu er der begrænsning på brændstof og de må ikke tanke undervejs, men der var også en periode hvor de ikke måtte skifte dæk, undtagen ved regn. Jeg mener ikke det er længe siden, og alligevel kørte de hurtigt.
I forhold til almindelige dæk, må de nuværende nærmest være lavet af tyggegummi, når de kun kan køre 50 til 100km på dem.
Det er en noget kunstig tilfældighed at bygge ind i løbet, selvom det betyder, at den samme ikke fører hele tiden.

  • 0
  • 0

Nej, nej og nej. Dækkene er dårligere end for ti år siden, og aero er blevet begrænset væsentligt. De hurtigere tider skyldes simpelthen det enorme moment turbomotorerne med hybrid laver, samt selvfølgelig at man er blevet endnu bedre til aerodynamik på trods af begrænsningerne.
Prøv eventuelt at finde Youtube videoen med Martin Brundle der testkører dette års Mercedes W06, han siger han aldrig har oplevet sådan en acceleration før. Og Brundle kørte trods alt i de glade firsere og halvfemsere, med blandt andet turbo med mere end 1000hk, og V12 motorer der også var deroppe omkring.

En ældre betalt reklamemand der roser bilen efter et par omgange i regnvejr - det er dit sandhedsvidne? Og de F1 kører der i kor sidste år brokkede sig over at F1 er blevet for langsomt og kedeligt regner du ikke for noget?

Den aerodynamiske pakke 2016 er betydelig mere effektiv end ditto for 10 år siden. Det siger sig selv når en tungere bil er hurtigere uden at have mere effekt. Hvis dækkene er blevet ringere er aerodynamiske bare yderligere det bedre.

Moment - hvor er det lige du bruger det når du regner acceleration? For gadebiler der futter rundt i tomgang er der godt nok en indirekte sammenhæng mellem størrelsen af motorens moment og accelerationsevnen, men på en racerbil med 8trins gearkassen er det vist bare et tal til man opgiver (hvis) i mangel på bedre.

  • 0
  • 0

Jeg så lidt fra denne serie, og det fængede ikke helt. Igen er der en masse regler der både skal gøre det mere lige og samtidig give spænding. De har sat sig mellem to stole.
Lad dem få samme chassis med frihed til hvad de vil putte idet, som i nogle af de andre serier, eller blot nogle dimensions- og vægt-grænser. Der er gået lidt grøn rundkreds i det.
Som andre har været inde på, lyden er mærkelig.

  • 0
  • 0

Lad dem få samme chassis med frihed til hvad de vil putte idet, som i nogle af de andre serier, eller blot nogle dimensions- og vægt-grænser.

Det kommer. Man er startet ud med helt ens biler for at gøre det billigt for et hold at komme ind i serien. I år er motor og gearkasse så givet fri til udvikling. Med det resultat at vi ser biler med både en og to motorer og alt fra et til fem gear.

Senere frigives både chassis og batteri til fri udvikling. Jeg kan ikke huske tidsplanen for det.
Serien ser i øvrigt ud til at blive taget meget seriøs af bilfabrikanterne. Jaguar er med fra næste år, og vedholdende rygter vil vide at Nissan også er på vej med et hold. Store drenge med mange penge.

  • 0
  • 0

Jeg synes at ræset er blevet en kende kastreret, egentligt ikke pga. af hybrid enheden. Mere pga. reglen om maks 100 kg brændstof per løb.

Finder det svært at acceptere F1 kørene ikke kan kører maks angreb hele løbet såfremt det var taktikken man havde valgt.

Tror muligheden for at køre hurtigere end de gamle V8 og 10'er klart er tilstede med de nye hybrider(som Hamilton jo så også bevidste), men at ræset bliver begrænset af regelsættet. Som der skrives i artiklen må hybriderne kører optil 15 000 omdrejninger i minuttet men gør det sjældent, hvis overhovedet.

Kunne være spændende om vi fik lov at se dem folde sig helt ud(15 000 omdrejninger), uden at skulle tænke på brændstofbesparelse. Udnyt dog det fulde potentiale i dem.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten