close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Formel 1: Hvor længe overlever det?

Det er nemt at sidde i et elektrisk elfenbenstårn og rynke på næsen af Formel 1: Fossile fortidslevn der snart bliver overhalet af lynhurtige elbiler, som hverken larmer eller øger drivhuseffekten.

Men for nylig kom det frem, at 40 byer og baner over hele verden har henvendt sig til de nye ejere af Formel 1, amerikanske Liberty Media, for at få lov til at lægge asfalt til et løb.

Deriblandt var København, hvor den miljøvenlige glorie gerne bliver pudset. Selv overborgmesteren synes interesseret i at se racerbiler pumpet op på 100 oktan benzin drøner over langebro med over 300 km/t.

Ikke et eneste ord om, at det måske ville være lidt mere fremtidsorienteret at invitere det elektrisk Fomula e-event til Hovedstaden.

Så hvorfor er der stadig så stor opmærksomhed omkring Formel 1 og hvorfor bliver folk ved med at komme til løbene eller, som jeg, se dem i TV?

Først og fremmest er Formel 1 en forretning (og en sport), som årligt tiltrækker 100.000-vis af tilskuere, TV-rettigheder og mia. af kroner i omsætning.

Ud over en smule hybridteknologi virker det bare ikke som om, at klimaforandringer, elbiler og vedvarende energi er kommet ind på radaren hos de deltagende virksomheder. Det handler stadig om forbrændingsmotorer som primær energikilde. Bevares, effektiviteten er forøget væsentligt. For nylig så jeg, at Mercedes i dag kan få flere hk ud af en motor, som bruger cirka halvdelen af det brændstof som en motor fra 2005 gjorde.

For to år siden gik Honda ind som motorleverandør og ifølge rygterne skulle Porsche også være på vej ind i Formel 1. De bakkes op af store fabriksteams som Mercedes, Ferrari og Renault.

Hvis vi bare som et overslag forestiller os, at der er substans bag de politikerne i Europa og Kina, der overvejer helt at forbyde benzin og især dieselbiler og lad os give dem god tid og sige, at en udfasning begynder i 2030, så taler vi altså om godt ti år før videre udvikling af fossile forbrændingsmotorer er irrelevant. Ti år er altså ikke særlig lang tid når det gælder motorudvikling. Jeg er ret sikker på, at den teknologi, der ligger i min relativt nye bil, blev udviklet i slutningen af 1990'erne.

Selvfølgelig vil der være motorløb med forbrændingsmotorer i årtier. Men hvis bilerne ikke længere kan sælges til gadebrug, vil det være forbeholdt amatører og entusiaster. Hvorfor skulle en bilproducent kaste penge efter det, hvis ikke lige for nostalgiens skyld?

Det kan selvfølgelig godt være, at Formel 1 bliver mere og mere elektrificeret. Men så er der vel ikke nogen grund til at have en Formula e-klasse som FIA også står bag.

Der er ingen tvivl om, at Formula e er på vej frem. Det kan ses både i takt med at flere og flere bilproducenter engagerer sig (senest Mercedes, Porsche og BMW) og antallet af events. Men kan det overtage Formel 1's rolle?

Umiddelbart tror jeg, at Formel 1 har så godt fat i publikum, at de ikke slipper det lige med det første. Der vil fortsat være Ferrari-fans, som står og græder fordi deres elskede Ferrarier ikke kommer på banen og der vil stadig være løb med larm og 330 km/t på traditionsrige baner som Spa, Interlagos eller Suzuka.

Men i 2030? Måske bliver de næste årti skæbnesvangert for Formel 1.

Og så vil jeg ellers sætte mig til rette i lænestolen på søndag og se løbet i Singapore.

Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Som du selv nævner så er Formel 1 idag ikke nær så relevant for bilproducenterne som Formel E. Jaguar har også været ude at sige dette meget tydeligt og helt uden omsvøb.

Jeg tror at Formel 1 rigtigt begynder sin nedtur når Formel E overhaler Formel 1 i performance. Og den eneste grund til at det ikke sker lige nu er, at batteriernes energitæthed er for ringe. Vi skal nok hen et sted mellem 2025-2030 før det er muligt.
At Ferrari er med i Formel E er tegnet på, at Formel 1's nedtur er endeligt igang.

Iøvrigt er det da Liberty Media der ejer begge serier, så man har nok en plan for hvad der skal ske og hvornår.
Jeg tror at man vil dreje Formel 1 om i retning ala IndyCar. Altså billigere med simplere teknik og mere standardisering men til gengæld mere larm og spektakel, til glæde for den typisk (ældre) Formel 1 fan.
Så kan bilproducenterne til gengæld få lov at kaste pengene ind i Formel E til glæde for et yngre publikum.

På et eller andet tidspunkt dør de gamle Formel 1 fans jo simpelthen, og samtidig bliver der så få fossilbiler på vejene, at motorløb med fossilbiler vil virke som en sær anakronisme. Mon ikke man så vælger at lukke og slukke. Men så er vi nok efter 2040. På det tidspunkt har man nok været nødt til at ændre navn på serien, da man ikke kan have Formel 1 der ikke er verdens top serie.

Måske der i fremtiden vil blive kørt en classic car serie med gammeldags fossilteknik, for dem der elsker larm og bilos. Der er jo også folk idag der elsker at køre med damptog.

Og så krydser vi fingre for Kevin på søndag. Sidste nåede han jo det optimale. Desværre i et løb hvor de fem topteam alle fik to biler i mål.

  • 4
  • 7