close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Forår i luften

Kære Læsere,

Hermed en lille opdatering om aktiviteterne i CS.

Af de større nyheder kan nævnes, at CS for et par uger siden afholdt den årlige generalforsamling, hvilket betød lidt udskiftning i bestyrelsen. Kristian Sørensen, der i den grad har trukket et stort læs de seneste år, trænger til en pause og er derfor udtrådt af bestyrelsen, der efter konstituering nu ser således ud:

  • Formand: Carsten Olsen
  • Næstformand: Jacob Larsen
  • Sekretær: Jesper Rosendahl
  • Kasserer: Thomas Pedersen
  • Bestyrelsesmedlem: Niels Johansen
  • Suppleanter: Niels Foldager og Mads Wilson

Den nye bestyrelses fokus er den samme, som det hele tiden har været: at sikre økonomi og drift og lede CS hen imod opsendelsen af Spica-raketterne. CS-bestyrelsens arbejde handler ikke så meget om de ting, der sker til hverdag i værkstedet, men mere om de lidt større perspektiver og ting, der dukker op, og som foreningen som helhed skal orientere sig i. Nu her for nylig har vi modtaget nyheden om, at der bliver nedsat en arbejdegruppe, der skal se på behovet for at "regulere raketaktiviteter til højde under 100KM" i Danmark.

https://ufm.dk/aktuelt/nyheder/2018/ny-arbejdsgruppe-skal-se-naermere-pa...

Dette er for så vidt ikke overraskende, da det allerede er blevet anbefalet af den arbejdsgruppe, der udarbejdede grundlaget for "Rumloven". (Se rapporten her https://fad.di.dk/SiteCollectionDocuments/Kortl%C3%A6gning%20af%20rumomr...)

Der er et væld af ministerier, der skal involveres, og CS er ligeledes blevet inviteret til at deltage. Vi er glade for at blive involveret så tidligt i processen, da det jo i den grad er noget, der vedrører os. Vi er jo nok den gruppe i Danmark, der har størst praktisk erfaring på området.

På det mere praktiske plan skrider ting stille og roligt fremad.

Der foregår masser i krogene som altid. Der bliver bygget kapsel, arbejdet på teststand til BPM100, testet elektronik, klargjort skibe og alt muligt andet. Og så arbejder vi jo selvfølgelig med forberedelse til Nexø II, hvor vi også så små er begyndt at se på mulige launchdatoer.

Et eksempel på fremskridt af diverse opgaver sidste lørdag:

  • Det store kapselstativ er færdigmalet
  • Vuggen til kapselstativet har fået grundmaling
  • Den nye ramme til den store vandflow teststand er blevet affedtet og er klar til at få grundmaling
  • Hullerne i endebundene til kapselen er blevet lukket og pænt slebet.
  • Bolettes anker er rengjort for rust og har fået første lag grundmaling.
  • Træ-Nexø har er blevet malet hvid og orange. Stålfinnerne er blevet grundet.

Recovery test

For de, der ikke ved det, dækker "Træ-Nexø" over en 1:1-model af raketten uden næsekegle, som vi skal bruge snarest til at øve bjærgning af raketten fra vandet og op på dækket af Bolette Munkholm. Vi har ikke tidligere udført en bjærgning med kran selv, så den operation vil vi gerne øve nogle gange, så vi ikke står med nogen overraskelser ude på Østersøen til sommer.

Illustration: Copenhagen Suborbitals

(Træraketten i sektioner. Vi skal bruge den til bjærgningstest, for at øve os i at lande Nexø II på dækket af mission control")

Motortest

Det er besluttet at vi kører en sidste motortest inden opsendelsen for at validere DPR-systemet en sidste gang. Det er ved at være et stykke tid siden, at teststanden var i brug sidst, så den har også lige skulle have en tur med stålbørste og debugger. Teststandens elektronik blev gennemgået og testet. Der blev fundet to defekte ventildrivere samt en forkølet tryksensor. Alt dette er udbedret, og teststanden er monteret med en LOX-renset BPM-5 motor. Teststanden er dermed klarmeldt, så nu skal vi lige have logistikken på plads. Vi sigter efter en motortest den 5-6 maj.

Nexø II

Vi har i flere omgange gennemgået højtrykssystemet for lækager, og der er stadig problemer med DPR-højtryksventilen. Senest fik den udskiftet o-ringe og blev nænsomt gensamlet. Ventilen var tæt ved 40 bar, men viste sig desværre at lække en del ved 320 bar. Der arbejdes på en løsning, men det kan være, vi bliver nødt til at finde en anden ventiltype. Det er et af de områder, hvor vi godt kunne bruge en sponsor.

Kapsel og faldskærm

Kapselgruppen er i fuld gang, som man kan læse i de seneste blogs. Lige nu arbejder gruppen med en sæde mockup som gerne skulle udmunde i at vores prototype kapsel kan få monteret et sæde i den nærmeste fremtid. Positionering af astronauten er vigtig, både af medicinske og praktiske årsager. Faldskærmsafdelingen har færddigjort en nye type ballute, og der planlægges en bemandet test i Beldringe snarest muligt. Det kommer der også meget mere om senere.

Illustration: Copenhagen Suborbitals

(Der eksperimenteres med sædepositioner, Carsten Olsen ser ud til at være meget tryg ved situationen. :-) )

Nye folk

Vi havde for lidt over en uge siden en rundvisning for en større gruppe meget interesserede mennesker, og det har allerede kastet en håndfuld nye potentielle CS'ere af sig. Det er vi superglade for, for som altid mangler vi folk. Derudover har vi fået Lasse med på marineholdet og Alexander i elektronikgruppen. Vi kan stadig godt bruge flere, både til PR og fundraising, Elektronik, Mekanik, Marine mv. Der er brug for hænder hele vejen rundt.

Nye sponsorer

Vi har også med glæde budt velkommen til danelec Marine som ny sponsor for CS. Danelec producerer ECDIS- og VDR-anlæg og har doneret et fuldt navigations- og VDR-system til Bolette Munkholm samt støttet CS med et kontantbeløb. Det kommer der mere om senere. Vi har også budt velkommen til Thürmer Tools, der venligst donerer forskellige skæreværktøjer. Firmaet 3D Connection sponserer igen i år licenser til 3D programmerne "Rhinoceros" og "Flamingo".

Illustration: Morten Bulskov

(Den nye ECDIS fra danelec Marine, installeret ombord på "Bolette Munkholm")

Uden vores støttemedlemmer og sponsorer kunne CS ikke eksistere. Vi er utroligt taknemmelige for, at I derude vil være med i det her fantastiske, skøre projekt. Vi kan altid bruge flere sponsorer. - Det gør, at vi kan "køre længere på literen" hver gang, vi kan få doneret et par af de dimser, vi skal bruge. Det holder udgifterne nede.

Lige nu leder vi bla efter sponsorer til:

  • Hosting (vi har en stak servere, der kører i HAB, som med fordel kunne placeres i et hostingcenter. Det ville spare os strøm og forlænge levetiden betragteligt.)
  • Værktøj og "forbrugsvarer". Vi bruger en del penge på "småting", som bare skal være der i et værksted. Det kan være alt lige fra dåser med WD40 til aftørringspapir og gummihandsker.
  • Maling. Det er ikke en voldsom stor post, men der ryger alligevel en del liter om året.
  • Ventiler og mekaniske dele. Det bruger vi jo en del af, og med de større motorer, der er i pipeline, bliver ventiler og ventilstyringer en stor udgiftspost.
  • Servicering af feks. kompressorer. Vi har jo en del maskiner, feks. kompressorer både i værkstedet og på skibene, der løbende skal efterses.
  • Filtre og smøremidler. Gummigeden, Sputnik og ikke mindst Bolette Munkholm er jo dieselmaskiner, der løbende skal have skiftet filtre og olie.
  • Forsikringer. Det er en større udgiftspost i vores budget, så et forsikringsselskab ville være en fantastisk sponsor. Kontant støtte er naturligvis altid velkommen også fra virksomheder. Og vi kvitterer gerne med foredrag, rundvisning eller eksponering på anden vis.

Som CS-sponsor bliver man selvfølgeligt nævnt på sitet, men alt efter sponsoratets størrelse er vi også åbne for at deltage i forskellige markedsføringsaktiviteter, som jo hører til et sponsorat. Så hvis du sidder i en virksomhed, der kunne tænke sig at lege med - så send en mail på contact@copsub.com og lad os se, hvad vi kan finde ud af. Også gerne selvom det handler om andre ting end nævnt ovenfor.

Ad Astra!

/Wilson

Mads Wilson
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.

Mange tak for en meget fin blog. Og ligeledes stor tak for de seneste blogs som jeg ikke lige har fået kommenteret på. Det er godt at se der sker store fremskridt på mange fronter.

Forstår fuldt ud at Kristian Sørensen trænger til en pause fra ledelsesopgaven. Håber at han stadigvæk får tid til at være med i aktiviteterne fremover. Ikke mindst som skipper!

Interessant udfordring med ventilen. Hvad er det præcist for en ventil og hvad koster en ventil der lever op til kravene?

Lyder interessant med arbejdsgruppen. Jeg tror det vil være godt om arbejdsgruppen er opmærksom på ikke at DJØF'e betingelserne fuldstændigt ihjel men udelukkende på at finde gode pragmatiske regler der giver mening i praksis. Desuden kan det være godt at lufte øvelsesperspektivet i forbindelse med jeres opsendelser. For der er virkelig gode muligheder for at flere myndigheder og værn kan få et yderst realistisk øvelsessenarie ud af at assistere CS.

Angående de seneste blogs vil jeg lige tilføje at jeg syntes man skulle overveje en eller anden form for trykdragt til astronauten før man tester i autoklaven. Som jeg har forstået sagen døde en U-2 pilot på antaget ti sekunder fordi trykdragten svigtede og spørgsmålet er hvor hurtigt autoklaven kan genetablere et overleveligt tryk hvis trykket svigter i en kapsel med en astronaut i? Måske Pacific Spaceflight kunne overtales til og være interesseret i at hjælpe hermed?

Angående jeres nye skib var jeg en af dem der blev meget overrasket over at Vostok blev sendt videre i hendes karriere. Forstår godt at I får brug for et nyt skib der ikke kræver så meget vedligehold. Så jeg krydser fingre for at det nye skib er i meget bedre stand, bedre vedligeholdt og yderst CS venligt.

  • 6
  • 0

Hej CS,
hvordan passer det ind i jeres masterplan at investere i nyt skib netop nu? Jeg troede at efter Nexø II-opsendelsen ville I gå all-in på design/konstruktion/test af Den store Motor, som jo nok er en pænt stor (landbaseret) opgave, så jeg havde ikke forventet nogen opsendelser de næste par år. Men et nyt skib tyder på noget andet?

  • 3
  • 0

Hej Sune
Det kan godt være at det ikke passer super godt i den store masterplan, at skifte skib lige nu.
Men vi stod i en situation hvor Vostok var kommet i en meget dårlig forfatning, bl.a. med store tæringer på skroget. Derfor har vi i de seneste par år kigget efter en erstatning og da vi så, med Bolette Munkholm, fandt noget nær det perfekte skib valgte vi at slå til.

Det er helt rigtigt at når vi har fløjet med Nexø II så vil vi kaste alle kræfter ind på den store raket.
Selv om der nok kommer til at gå noget tid før vi har noget at sende op igen, så satser vi stadig på at sende op fra havet, også i fremtiden. Derfor er det også vigtigt at vedligeholde vores marineafdelings kompetencer. Vi kan så også bruge skibet til andre aktiviteter end netop raketopsendelse. Bl.a. kan vi teste vores telemetri over lange distancer og lave forsøg med opsendelser af vejrballoner.

  • 3
  • 0