Her er der til gengæld mulighed for at bruge større, førerløse busser, der kører i egen tracé (BRT-strækninger). I København er der en BRT-strækning fra Sortedamssøen forbi Rigshospitalet og indtil Haraldsgade. Her kører busserne ad en veldefineret rute, i egen vognbane adskilt fra øvrig trafik – hvilket vil gøre det væsentligt enklere at køre med førerløse busser.
Men det kræver vel, at man prioriterer længere BRT-strækninger, hvad man ikke hidtil har ønsket. Der er ikke meget fidus i en førerløs bus, der kører de få km fra Sortedamssøen til Haraldsgade og retur. Skal der alligevel en chauffør med, der kan køre resten af ruten blandt biler, så er der intet sparet.
I øvrigt kan man diskutere komforten - både de førerløse og ikke førerløse vil rumle rundt i afløbsristene, som man har været så ugeniale at plante i højre side af busbanen. Lige der, hvor bussens højre hjul kører. Begge busser vil også i tide og utide skulle standse for rødt, fordi man ikke har ønsket at prioritere "grøn bølge" for busserne. Heller ikke på BRT-strækningen.
I min optik er prioritering af bussens fremkommelighed, busbaner, komfort og udskiftning af dieselbusserne til elbusser langt vigtigere end fremtidsdrømme om "metro på gummihjul".