close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Følg England, gør alle til programmører

Den engelske videnskabsminister David Willetts har startet et forsøg hvor ungerne skal lære programmering i folkeskolen. Bliver det en success, bliver det rullet ud i hele landet.

Det vælter ind med applaus fra alle kanter, f.eks The Royal Society.

Det klassiske argument imod at undervise i datalære og programmering i folkeskolen eller gymnasiet er: "Vi skal jo ikke alle være programmører".

Men det er simpelthen faktuelt forkert: Det skal vi.

Stort set al husholdningselektronik, legetøj eller tele-dimser med et display kan i dag programmeres og meget af det skal programmeres, før man får noget der blot ligner valuta for pengene.

Det andet argument er "det lærer de nok selv undervejs".

Det argument er så absurd idiotisk at det burde få Dansk Industri og Dansk IT helt op i det røde felt, men gør det sjovt nok ikke, hvilket i mine øjne siger mere om disse to organisationer end godt er.

I det hele taget er vores folkeskole temmelig oldnordisk.

Husgerning har 121 års historie i folkeskolen, hvornår Sløjd og Håndarbejde dukker op aner jeg ikke, men vi taler sandsynligvis noget i samme størrelsesorden.

Idag burde fagene være Privatøkonomi, Affald & Genbrug samt Programmering og det kan kun gå for langsomt med at få dem indført.

Får vi en undervisningsminister med fremtidsvisioner ?

phk

Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.