close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Følg England, gør alle til programmører

Den engelske videnskabsminister David Willetts har startet et forsøg hvor ungerne skal lære programmering i folkeskolen. Bliver det en success, bliver det rullet ud i hele landet.

Det vælter ind med applaus fra alle kanter, f.eks The Royal Society.

Det klassiske argument imod at undervise i datalære og programmering i folkeskolen eller gymnasiet er: "Vi skal jo ikke alle være programmører".

Men det er simpelthen faktuelt forkert: Det skal vi.

Stort set al husholdningselektronik, legetøj eller tele-dimser med et display kan i dag programmeres og meget af det skal programmeres, før man får noget der blot ligner valuta for pengene.

Det andet argument er "det lærer de nok selv undervejs".

Det argument er så absurd idiotisk at det burde få Dansk Industri og Dansk IT helt op i det røde felt, men gør det sjovt nok ikke, hvilket i mine øjne siger mere om disse to organisationer end godt er.

I det hele taget er vores folkeskole temmelig oldnordisk.

Husgerning har 121 års historie i folkeskolen, hvornår Sløjd og Håndarbejde dukker op aner jeg ikke, men vi taler sandsynligvis noget i samme størrelsesorden.

Idag burde fagene være Privatøkonomi, Affald & Genbrug samt Programmering og det kan kun gå for langsomt med at få dem indført.

Får vi en undervisningsminister med fremtidsvisioner ?

phk

Poul-HenningKamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

var jeg folkeskole, ungdomsskole, og aftenskole-lærer i computer og programmering. Det var i 1979-1984

Dengang var min påstand at, hvis børnene lærer at programmere vil de få forståelsen for at formulere problemer og opstille løsningsmodeller som vil give en eksplosion i udviklingen og i mulighederne.

Men helt ærlig så er jeg skuffet over udviklingen, for realiteten er at brugen af pc'en har egentlig ikke flyttet sig ret meget videre end til at være en avanceret skrivemaskine, pin-ball maskine, og rejsegrammofon.

  • 0
  • 0

Men idag har du da stor glæde af din indsigt i området, hvor jeg sætter stor pris på din indsats på ingeniørdebat.

Jeg er enig i dine vurdering af Pc anvendelsen generelt Mikael, men for mig er den også et postvæsen, tegnemaskine, leksikon,atlas, billedalbum og en legeplads hvor jeg leger med jer andre :o).

Det er da muligt at nogen vil få glæde af programmering, hvis man begynder tidligt i skolen med det , men jeg er enig i at indsatsen er svær at få øje på. Min tid med dette er forbi. Jeg har aftjent min værnepligt med med det absolut minimalt nødvendige kendskab til Algol W,Fortran, Basic, og Comal.

Med Kontakt til Mikael og en bror der datalærer og anden med digital billeindholdsanalyse og søn og svegersøn der begge er cand merc dat har jeg intet behov for programmering mere:o)

  • 0
  • 0

Tanken om at poderne bør lære at programmere er rigtig, men det er et åbent spørgsmål om folkeskolen er det rette forum. Folkeskolen har vist udviklet sig til et eksperiment i sociale færdigheder, ikke læring.

Det britiske projekt Raspberry PI mener i hvert fald at ungerne bedre lærer programmering ved at lege hjemme, så de laver en ARM baseret computer til 35 USD. Den kan kobles til forældrenes fladskærm (HDMI). Den skal så bare have en strømforsyning (bruger 1W, en mobillader vil måske fungere), et USB tastatur og en CF disk, der nok ender med at blive det dyreste.

Den har to USB porte og en 100 Mb/s ethernet port. Den kører som standard Debian Linux, men det er bare et valg. Forventes på markedet omkring 1. dec.
http://www.raspberrypi.org/

Det er et interessant board der giver mindelser om tidligere tiders eksperimenter med C64/C128 Basic foran det gamle farve-tv. Men nu om dage må det vel siges at være en kende grumt bare at smide børn fra de mindste skoleklasser ud i en terminal med en ensomt blinkende cursor? Jeg går nemlig ikke ud fra at boardet har hestekræfter nok til at trække Gnome, f.eks.

Alt i alt ligner det mere en mulighed for Arduino-folket at få et mere avanceret board under neglene. Og ville børnene i grunden ikke få lige så meget ud af at programmere en Arduino Duemilanove over USB?

  • 0
  • 0

Tanken om at poderne bør lære at programmere er rigtig, men det er et åbent spørgsmål om folkeskolen er det rette forum. Folkeskolen har vist udviklet sig til et eksperiment i sociale færdigheder, ikke læring.

Det britiske projekt Raspberry PI mener i hvert fald at ungerne bedre lærer programmering ved at lege hjemme,[...]

Helt Klart!

Og de lærer nok også matematik ved at observere point-tælleren på deres computerspil og lur mig om de ikke også er uheldige at falde over en bog med et Steen Steensen Blicher værk på et loppemarked i løbet af deres liv.

Der er en grund til at vi har skolepligt her i landet: Ungernes færdigheder er alt for vigtige til at blive overladt til tilfældigheder.

  • 0
  • 0

For mig er det helt klart, at programmeringsundervisning skal starte et sted og at det ikke bør være mere indviklet end at spille Pixeline.

Med Scratch, min kæphest, for tiden :-), kan man trække og slippe grafiske objekter repræsenterende for/next, if/then/else konstruktioner, over i arbejdsfeltet og se resultatet omgående i vinduet oppe til højre når man trykker på startflaget.

Sagen er, at alle redskaberne findes. Det er bare med at få det i pensum og ud på seminarierne. I øvrigt var Jeppe T's link ovenfor, et eksempel at dataloger f.eks. kunne være glimrende og motiverende undervisere for de lidt ældre klasser.

http://www.prosa.dk/aktuelt/prosabladet/ar...

  • 0
  • 0

Der er en grund til at vi har skolepligt her i landet:

Du mener undervisningspligt? Læring gennem leg - uanset hvor tilfældigt det kan se ud på overfladen - er dog stadig meget, meget effektivt. Og ja, alt kan leges! :)

  • 0
  • 0

Algol W,Fortran, Basic, og Comal.

Yes Bjarke, we all had to 'learn' those languages.

It reminds me of a friend, who in 1983 wanted to learn to use computers - so he enrolled in an electronics course.

It took a while to get him to understand, that computers are like cars - you don't need to know all things mechanic to drive them.

Programming to me is more like assembling Legos. Pile on the apps!

  • 0
  • 0

Der bør lyde et enstemmigt : SELVFØLGELIG. Eller erkende at skolegang er overflødig, og at vores børn sagtens kan lære alting selv.

  • 0
  • 0

Ikke pligt til at gå i skole, så det står enhver frit for at vælge deres barns undervisning.

(Nå ja nok ikke).

Min knægt startede med Navigator, så Stones Webwriter- som 8-9 årig. Jeg lærte HTML med notepad- altså håndkodning samtidig, og så gik vi over til Stones. Der er logisk, og nemt at bruge/fejlsøge i.

Det var nemt og simpelt- ikke som at sidde og møjsommeligt afskrive kode fra "Alt om Data" til noget commodore værk. Man skal vist være ekstrem nørd for at synes, det var sjovt. Tastearbejde er enormt KEDELIGT.

Det var lige så kedeligt og uforståeligt, som da jeg mødte "Myren" (Logo). Ja, jeg kan lave en grim "kasseblomst"- men hvorfor? Hvad skal det bruges til? (12 timers kursus alle fik engang i 80-erne).

Det der, med at der sker noget, og man kan bruge det- er meget mere givende.

Jeg syntes tekstbehandling var fantastisk. Men jeg kom så også fra rejseskrivemaskinen.


Er problemet ikke bare- at det hele er billigere lavet af indiske programmører?

Mvh
Tine

  • 0
  • 0

Pas på du ikke udvikler dig til fagidiot Poul-Henning.

Matematik er vigtig, men det er programmering ikke. Programmering er kun et værktøj til at opnå det væsentlige. Det er vigtigere at definere hvad det væsentlige er.

Lad folkeskolen tage sig af det væsentlige - at blive fortrolig med matematik og sprog, men lad for guds skyld være med at presse ungerne i en bestemt retning. Det gælder også rundbordspædagogik.

Der er en grund til at programmering så simpelt kan udliciteres til lavlønsområder. Det er let at kopiere eksakte færdigheder. Det er langt sværere at kopiere de ideer som Danmark skal leve af i fremtiden.

Faktisk kender jeg fotografer der tjener betydeligt mere end programmører. Ikke ved at tage fotos, men ved at kunne noget en kinøjser ikke kan kopiere.

  • 0
  • 0

Det var lige så kedeligt og uforståeligt, som da jeg mødte "Myren" (Logo). Ja, jeg kan lave en grim "kasseblomst"- men hvorfor? Hvad skal det bruges til? (12 timers kursus alle fik engang i 80-erne).

Det er så dit problem. Med Logo lykkedes det mig at lave objektorienteret programmering, hvor højdepunktet var en simulation af en grafisk regnemaskine, der kunne plotte de fleste ligninger man kastede efter den, inklusiv cos, sin, fjerdegradsligninger, eksponensielfunktioner etc. Ved at se de sjove fejl der kunne opstå, når man pressede Logo så langt, lærte jeg at vurdere hvordan Logo håndterede stakke, overflow, divisioner med nul osv.

Pointen (ud over eget blær) er, at man faktisk med et yderst simpelt og ikke særligt potent programmeringsmiljø kan lære (ligefrem lege sig til) utroligt meget om principperne for hvordan et programmeringssprog behandles på en computer. Vi gennemgik (og kodede) i alt fra maskinsprog helt op til et “normalt” højniveausprog (Delphi tror jeg nok) og det var nok højniveausproget hvor udbyttet var lavest. Rent faktisk, så tror jeg at et sprog med store begrænsninger, som Logo, netop er det der pirrer egen skabertrang og kreativitet mest: Hvordan kommer jeg ud over lige netop denne her begrænsning i sproget?

  • 0
  • 0

Der er en grund til at programmering så simpelt kan udliciteres til lavlønsområder.

Du lyder som om du har læst overskriften, men ikke mit indlæg ?

  • 0
  • 0

Pas på du ikke udvikler dig til fagidiot Poul-Henning.

Matematik er vigtig, men det er programmering ikke. Programmering er kun et værktøj til at opnå det væsentlige. Det er vigtigere at definere hvad det væsentlige er.

Lad folkeskolen tage sig af det væsentlige - at blive fortrolig med matematik og sprog, men lad for guds skyld være med at presse ungerne i en bestemt retning. Det gælder også rundbordspædagogik.

Der er en grund til at programmering så simpelt kan udliciteres til lavlønsområder. Det er let at kopiere eksakte færdigheder. Det er langt sværere at kopiere de ideer som Danmark skal leve af i fremtiden.

Faktisk kender jeg fotografer der tjener betydeligt mere end programmører. Ikke ved at tage fotos, men ved at kunne noget en kinøjser ikke kan kopiere.

Du lyder desværre som dem der siger at det jo bare lige kan ordnes i SW og at programmering er for "sw monkeys", og også at du nok ikke selv har svedet så meget foran tastaturet :-)

At kunne programmere er ikke kun at kunne skrive x = (((pX)[4]))(44);

  • 0
  • 0

@Johan Thomasson:
Vi bliver vist nok ikke enige om at vist minimum af viden ud i programmering kan være nyttigt for alle.

@Jens Dalsgaard Nielsen:

At kunne programmere er ikke kun at kunne skrive x = (((pX)[4]))(44);

Jeg er enig, jeg har selv programmeret en computer siden jeg var 12 år gammel.

Dertil hævder jeg at skrive HTML og CSS ikke er programmering, men at skrive dokumenter.

Iøvrigt kommer vi i fremtiden til at få brug for softwareudviklere, som bor og lever i Danmark, i alle tilfælde senest når dem der outsources til har fået en tilstrækkelig høj levestandard.

  • 0
  • 0

Hvis man kan udnytte mulighederne i et regneark, og kan gennemskue og skrive/redigere HTML-kode, så er man nået langt, og så er man vel programmør. Jeg har lært det, så det kan enhvert barn lære!

V.h. Niels 54 år.

  • 0
  • 0

programmering er en lang række koder (af 0 og 1) som fortæller en maskine hvad den skal gøre. Det kan ikke mening at elever skal lære disse koder.

Hvis programmering skal give mening for eleverne så må ideen være at de dressere en robothund eller noget i den stil.

  • 0
  • 0

programmering er en lang række koder (af 0 og 1) som fortæller en maskine hvad den skal gøre. Det kan ikke mening at elever skal lære disse koder.

På samme måde er det at køre en bil at pumpe benzin fra en tank ind i en motor sammen med ilt og antænde den og bruge frigivne energi til at drive en aksel med påmonterede hjul. Vi bør ophæve kravet om kørekort, da det ikke kan være meningen at almindelige mennesker skal lære at tænde ild i biler.

  • 0
  • 0

En lignelse:

Forstil dig at du skal tilrettelægge produktionen på en virksomhed, hvor alle medarbejderne venter på at du beordrer dem til hvad de skal gøre. Derefter udfører de, til punkt og prikke, og fuldstændig bogstaveligt, præcis hvad du har sagt de skulle. Ikke hvad du tror du har sagt, eller mente, og uden hensyn til konsekvenserne, som er dit og kun dit ansvar. Det gør de en million gange i sekundet (vel - en milliard gange). Du skal få noget brugbart ud af det, uden at det brænder sammen. God fornøjelse!

  • 0
  • 0

Programmering i dag er mange ting. Ungerne i dag kan let stifte bekendskab med programmering via lego mindstorm og senest er android app inventor kommet. Ta et kik på youtube med "app inventor"som søgeord det er utrolig så hurtigt man kommer igang. Det er så let at man tror det er løgn.
Det at sætte sin personlige væg op på facebook og andre sociale medier er vel også en slags programmering.
Programmering i rå C eller Java er nok kun for de færreste.

  • 0
  • 0

Programmering i rå C eller Java er nok kun for de færreste.

Der skal jo være nogen til at lave det - jeg er f.eks. IT ingeniør i indlejrede systemer, og derfor kan jeg producere maskiner + tilhørende software til en specifik opgave billigere end hvis man begynder at starte med en PC.

Det kan nemt være adskillelige faktorer billigere i forhold til et PC baseret system, men hvis der er kunder til et dyrt produkt, så er det ikke noget problem før der kommer en konkurrent der kan levere noget der kan det samme til en betydeligere billigere pris, og som bonus tilmed bruger mindre strøm, er mere robust og er mere stabil.

  • 0
  • 0

Lad mig sige det på denne måde:

Vi har allerede et folkeskolefag hvor ungerne lærer at læser programmer.

Det hedder husgerning.

Men der er ikke nogen der fortæller dem at det er det de gør, de tror faget har noget med madlavning at gøre.

Det der mangler er det tilsvarende fag hvor de lærer at skrive programmer og lærer at genkende enhver sætning der indeholder "hvis", "indtil", "mens" eller "samtidig" som en slags program og lærer at tænke over hvordan man skriver den slags sætninger.

Sproget de lærer at programmere i, er derimod stort set inderligt ligegyldigt og et pædagogisk valg som underviseren skal have lov til at tage.

  • 0
  • 0

Bemærk: Jeg havde det der 12 timers kursus i 1985, hvor en af mine gode kammerater havde et tekstbehandlingssystem stående (han arbejdede for Olivetti), det anlæg kostede ca. 60.000 kr. Det var ikke lige penge jeg havde- og skolen stillede IKKE computerne til rådighed ellers.
Det kan godt være, du lærte Logo at kende- jeg gjorde ikke, de der 12 timer var slet ikke nok! Rent politisk pjat IMHO.

Senere har jeg snuset til TurboPascal, men jeg er ikke god til at huske underlige koder, det er computeren derimod, så det logiske er- at den gør det. :-) Eller rettere at softwaren holder styr på det. Så kan jeg lave det, jeg synes er sjovt: Arbejde med grafik og tekst. :-)

(Min første stationære PC fik jeg i 1993- den kostede 13000 kr- og var en 386 SX med 4 mb RAM og 210 Mb HD. Jae.... Og købt på afbedrag. Havde jeg anet sådan noget som Commodore fandtes, havde jeg da købt sådan éen længe før! De var nemlig gode til grafik!)

Mvh
Tine

  • 0
  • 0