Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Find et Fly

Det tidligere navn "GeoData Styrelsen" er erstattet af "SDFE", men de tager stadig et billede af Danmark fra luften hvert forår.

Årets luftfoto bliver et hændeligt historisk dokument, der viser Danmark under karantæne, f.eks en masse fly parkeret i Kastrup Lufthavn.

Illustration: SDFE

Her er et link til SDFE's glimrende kortviser og hvis nogen keder sig, kan de prøve at tælle præcis hvor mange fly der er parkeret i Kastrup Lufthavn.

Hvilke andre steder kan vi se karantænen ?

Bemærk at vi må antage at tidspunktet for fotograferingen er tilfældig, det kan være en tidlig søndag morgen eller en travl onsdag eftermiddag, så man kan ikke bare pege på en halvtom parkeringsplads, der skal mere til.

phk

PS: SDFE er ikke færdige med databehandlingen endnu, men der dukker mere og mere af Danmark op stort set hver dag.

Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man vil også kunne opdage, at med den anvendte fototeknik, kan det samme fly optræde mange gange på det samme billede, der er sammensat af et større antal optagelser. Samme fænomen ses også jævnligt på luftfoto af jernbaner, hvor togene tilsyneladende kører helt tæt efter hinanden.

  • 1
  • 5

Hvilke andre steder kan vi se karantænen ? Bemærk at vi må antage at tidspunktet for fotograferingen er tilfældig, det kan være en tidlig søndag morgen eller en travl onsdag eftermiddag, så man kan ikke bare pege på en halvtom parkeringsplads, der skal mere til.

Når jeg flytter mig rundt på billedet omkring København er det tydeligt på skyggerne at billedet er taget først på eftermiddagen, men de er lange så billederne er nok fra Marts.

Lidt nord for lufthavnen er øresundsmotovejen og tunnellen. Der er kun en lastbil på motorvejen.

Der er faktisk kun få personer omkring søerne i København og på Islands Brygge, og ingen gæster på Amager strandpark!

I Rønne på Bornholm kan jeg se min genbrugsplads er åben. Billedet er taget efter genåbningen fordi der står vagt ved indgangen og der er opsat kasserede køleskabe som agerer informationstavler.

  • 2
  • 0

PHK: Deri er jeg helt enig.

Min kommentar galt alene de følgevirkninger, jubelen over de groundede fly som en del kommentatorer er kommet med i forskellige indlæg. Mange glemmer at transport, nationalt og især internationalt, er grundlaget for vores økonomiske fremgang og velfærd. Jan

  • 2
  • 4

"Turn-around" på Evion's Alice er 2 flyvetimer til 70 min ladetid, hvis det første man gør at at sætte stikket i og det sidste man gør er at tage stikket ud. Men der tilkommer nogle logistik-, plads-, og økonomiopgaver.

  • 0
  • 1

Hvilke andre steder kan vi se karantænen ?

I min indkørsel, hvor bilen holder parkeret en fredag formiddag i arbejdstiden mens jeg selv hjemmearbejder indenfor :-)

Bemærk at vi må antage at tidspunktet for fotograferingen er tilfældig, det kan være en tidlig søndag morgen eller en travl onsdag eftermiddag, så man kan ikke bare pege på en halvtom parkeringsplads, der skal mere til.

Mnjah, min matrikel blev fotograferet fredag d. 27. marts ved 9-10-tiden. Luftrummet er så tomt så man lægger mærke til vedvarende motorstøj, og et opslag på flightradar24 afslørede resten. (I øvrigt har jeg sat begge skraldespande ud og trælasten har afleveret et læs fliser til påske-projektet) ...

Men herudover er Danmark lukket: https://sdfekort.dk/spatialmap?mapheight=1...

  • 5
  • 0

2 DFDS-færger i København på samme tid er ikke normalt.

Den studsede jeg også over. Men de har vel to kajplader med ramper og det hele for at begge færger kan være der samtidigt?

Der ser ud til at holde 15 IC-3/IR-4 ved Svanemøllen station (https://sdfekort.dk/spatialmap?selectorgro...). Men det virker ikke så slemt, når man kan tælle 16 styk på 2018-kortet.

Til gengæld er der en bil-importør (https://sdfekort.dk/spatialmap?selectorgro...) med ca. dobbelt så mange biler parkeret som de andre år...

  • 2
  • 0

Hospitalet i Hvidovre, hvor det er tydeligt at se de lange hvide teltgange, som ikke har noget et gøre med det nærliggende byggefelt. Det skarpe øje kan ane et hvidt telt ved akutmodtagelsen til børneafdelingen i Hillerød, men kræver telvsagt lokalkendskab.

  • 0
  • 0

Jo, det er det som er det sjove: Følg linket til SDFE's kortviser og vælg "GeoDanmark Ortofoto" i stedet for "GeoDanmark quickortofoto" så får du sidste års billede.

Man kan se begge kort samtidigt, med "Sammenlign kort" funktionen, som er beskrevet nederst på https://www.kortforsyningen.dk/indhold/soe....

Et sted hvor forskellen i trafik er meget tydelig er ved vejene og P-pladserne omkring Bella Sky hotellet og Bella centeret https://sdfekort.dk/spatialmap?selectorgro...

  • 0
  • 0

Det spændende ved den manglende flytrafik lige nu er, hvilken effekt det har på temperaturen. Der har været sagt og skrevet meget om flystribernes mulige drivhuseffekt. https://www.nbcnews.com/mach/science/do-ai...

Er der nogen, der måler på effekten af de manglende flystriber i disse uger, og hvad finder de ud af?

Jeg har bemærket en usædvanligt klar himmel i de seneste uger, og stor temperaturforskel mellem nat og dag. Men om det alene skyldes det klare vejr, eller om den manglende flytrafik også spiller en lille rolle, det er jeg spændt på at høre mere om.

Mvh Mads Mikkel

  • 3
  • 0

Jeg har set i hvert fald 6 fly over mit hjem, som ikke var registreret på flyradar. Hvilket har undret mig. Bortset fra det sætter jeg stor pris på de få fly. Både den blå dagshimmel og den klare nattehimmel er en absolutforbedring. Så mangler der kun at blive sat en stopper for "nattoget" som nogen tilsyneladende har udnævnt "starlink" til at være. Jeg kan ikke forstå (som i overhovedet ikke), at man som Amerikansk miliardær frit kan råde over himmelrummet til gene for os andre!!

  • 6
  • 2

Hej

I kan følge med på det her kort fra SDFE. Vendsyssel blev fotograferet som noget af det første den 20. marts. SDFE var ude og spørge kommunerne, om det eventuelt skulle udsættes fordi der var så mange oversvømmede marker op til og at mange af de ting det offentlige bruger luftfoto til ikke ville have værdi, hvis en lille å pludselig var 100 eller 1000m bred. Det kan dog også have sine fordele i andre (natur)projekter at kende udbredelsen af oversvømmelse - hvis man kender den eksakte dato for billedet. Klik på "flyvning til dato" og klik på en streg på kortet. I Hirtshals Havn ses ikke den store forskel for den 20 marts var færgedriften til Norge ikke indstillet endnu. Idag ligger alle færgerne deroppe og venter på bedre tider. http://refikms.dk/webgis/examples/FotoStat...

  • 0
  • 0

Jeg solgte min bolig i Kolding til overtagelse pr. 1/4 (salgstid mindre end 1 måned) og overtog selv en bolig i Lemvig pr. 1/3. I flyttemåneden gav jeg tilladelse til at køber kunne fælde træer i min overgroede have.

Super spændende at se overgroningen før og efter fra oven. Jeg tror endda, at jeg kan lokalisere ejendommæglerens parkerede bil.

Bortset fra fakta, så er Lemvig et smørhul - med udsigt herfra til Klosterheden med muligvis bævere og uha da da ulve, som jeg kækt ser frem til at møde bevæbnet med en vandpistol!

Hvad med et par ynglende ulve i Slagelse PHK?

PS. Jeg gemte at fortælle, at vi i Lemvig har ROM aktive flyveplads - anlagt af tyskerne under WWII - mest nu med svæveflyvere, men også for små privatfly - hvis herlighedsværdi er bedre end rxxkedeligt golf.

  • 3
  • 0

MMT: Skønnet er at fly bidrager med ca. 2-3% af CO2 udledningen globalt. Dvs. mindre end den påvirkning personbils trafikken har. Vedr. påvirkningen fra contrails er der forskellige antagelser. I og med at de ikke er konstante, men temperatur- og fugt-afhængige, varierer deres mængde utroligt meget. Derfor er der kun reelt gisninger om deres påvirkning. Jan

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten