Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

En festdag for alle med hang til træk

Mange diskussioner i Motorbloggens kommentarfelt handler om træk til elbiler.

En lille del af alle de behov vi har til elbiler, bliver nu besvaret af Tesla.

I får lige teksten fra hestens egen mund her:

Tesla Model 3

  • Anhængertræk er nu tilgængelig til Model 3 Standard Range Plus, Model 3 Long Range med firehjulstræk og Model 3 Long Range med baghjulstræk.
  • Model 3 kan nu trække både båd og trailere samt udstyres med cykelbærere
  • Trækkrogen giver ejere mulighed for at trække op til 910 kg. med deres Model 3
  • Model 3 Standard Range Plus koster fra kr. 376.520 eller fra kr. 2.877/måned i Danmark
  • Prisen for anhængertræk er kr. 8.300
  • For mere information, læs venligst her: https://www.tesla.com/model3
Illustration: Tesla

Til dem som foretrækker Audi e-tron (som vi har til test i denne uge), vil det være muligt at koble en anhænger med maksvægt på 750 kg.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Altså elbiler har da både vægt og moment til at burde kunne trække mere? Min familiebil må trække 1300, og kan vejes op til 1700kg.

950 er for lidt til campingvognen. Men det vil gøre, at jeg kan skippe den og stadig komme på genbrug. Det er et langt skridt, og nok til at jeg faktisk vil overveje en Tesla, selvom jeg har heldt mere til Kia Niro.

Kia - kom frisk. Når hybriden kan, så burde EVen da også kunne :-)

  • 1
  • 4

Hvordan er forholdet mellem anhængere med, og uden påløbsbremser?
- Hvis der ér et brugbart vægtforhold mellem de to?

Jeg tænkte om Teslaen senere kunne opgradere, til større vægt gennem en typegodkendelse med påløbsbremser.

  • 1
  • 0

Af Teslas hjemmeside fremgår det ikke, om de 910 kg påhængsvægt er for påhængskøretøjer med eller uden bremser. Man får den mistanke, at denne påhængsvægt er beregnet til USAnske forhold, hvor man vist må trække ganske tunge påhæng uden bremser. I EU er den maks. påhængsvægt uden bremser 750 kg, og de 910 kg påhængsvægt kræver således bremser på traileren. I øvrigt er 910 kg påhængsvægt nærmest til grin. Selv mindre fossilbiler må i dag trække 1200 kg eller mere (min Octavia er godkendt til 1800 kg). Med det moment, som Tesla har til rådighed, kan større påhængsvægt næppe være et problem. Og den firehjulstrukne udgave kan heller ikke have problemer med at sætte i gang op ad bakke med selv en trailer på godt 1,5 tons - det er igangsætningsevnen på en 12% stigning, der oftest sætter overgrænsen. Har det noget med rækkevidden at gøre? Jeg har svært ved at forestille mig, at hjulophæng etc. ikke skulle kunne klare at overføre den ekstra trækkraft (jf. Baldurs bemærkning om, at bilen "vil trække sig selv i stykker") - som det også er nævnt kan den vel klare en katastrofeopbremsning med op til cirka 1 g.

  • 5
  • 1

Hej.

Tesla 3 er en utrolig spændende elbil. Nok om det fra min side.

Thomas spørger, hvad VW Folkevogn vil gøre med deres kommende ID bil. Ifølge følgende artikel fra FDM har VW Folkevogn oplyst til FDM, at den kommende VW ID 3 ikke kommer med anhængertræk i første omgang, men at den kommer med det på et senere tidspunkt. Det skulle blive en mulighed på et senere tidspunkt. Hvis det kommer til at passe, at VW ID 3 kommer med et anhængertræk engang i fremtiden kan det blive en sindsyg spændende bil. Tiden må så vise, om VW ID 3 eller Tesla 3 er den bedste elbil af de to.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-0...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 5