Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
kronikken blog

Femern-overslag er sikkert

I interviewet med Peter Lundman i Ingeniøren 17. juni 2011, Tunneler bliver altid dyrere end ventet, sker der væsentlige fejlslutninger med hensyn til Femern-tunnelens budget.

Vi har udarbejdet budgetoverslaget på basis af tydeligt beskrevne forudsætninger. Når forudsætningerne ændrer sig - så ændrer projekt og pris sig også. Det er et vilkår for alle infrastrukturprojekter. Det er en ukorrekt stramning at tale om en "budgetoverskridelse", som journalisten skriver. EU har ændret spillereglerne. Det ændrer bygherrens anlægsoverslag.

Journalisten konkluderer, at "...Femerntunnelens budget netop er vokset med over 2 mia kr. Projektorganisationens forklaring er, at det oprindelige budget kun var et overslag..." og videre "Skal vi bare acceptere, at planlæggerne ikke kan ramme den rigtige pris?".

Selvfølgelig kan vi ikke ramme en endelig pris inden planlægning og tilbudsgivning er gennemført. Men vi kan lave et meget kvalificeret overslag, baseret på en række forudsætninger. Det er rigtigt, at budgettet er et budgetoverslag, men det har jo netop hele tiden være pointen og det har været helt klart for ejeren og politikerne i Folketinget. Vi har tydeligt fortalt, at overslaget bygger på antagelser, hvorom der i november 2010 stadig var en vis usikkerhed.

  • Resultatet af de igangværende miljøkonsekvensvurderinger. Projektet, og dermed prisen, kan ændre sig hvis der kommer myndighedskrav i forbindelse med godkendelsen, som Femern A/s ikke kunne have forudset i den hidtidige planlægning

  • Nye myndighedskrav - som fx netop det krav fra EU om indarbejdelse af VVM for produktionsstedet, der nu har ført til en placering af produktionen i Danmark - og dermed en meromkostning på anslået 2.8 mia DKK.

Inden Femern Bælt-projektet godkendes i Folketinget i form af en anlægslov i 2013, så kender vi de endelige betingelser. Derfor vil vi også have en stor sikkerhed for Femern økonomi inden den politiske vedtagelse. Indtil da har vi en åben, gennemskuelig proces, hvor alle kan følge med i, hvordan det endelige projekt bliver til og på hvilke forudsætninger. Dokumenterne ligger på Transportministeriets og på selskabets hjemmeside.

Af Peter Lundhus, Technical Director, Femern A/S

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten