Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Fed weekend på Bellahøj

Det er ikke ofte, at man frivilligt tilbringer hele otte timer på Bellahøj i udkanten af København. Stedet er mest kendt for sine klassiske højhuse fra 1950’erne og for at være en af de mest belastede indfaldsveje til hovedstaden.

Men en weekend om året i starten af august handler det om biler og race. Motorbloggen var til stede til Copenhagen Historic Grand Prix og blev endnu en gang imponeret af, hvor godt arrangørerne har formået at organiserer sådan et event. Måske er det ikke ligefrem i centrum af København, men så i det mindste i et særdeles trafikeret område.

Der var både de traditionelle historiske racerløb med masser af drama (en Mascot knækkede vist bagakslen i en chikane og et par andre stødt temmelig hård sammen) og drønet fra en enorm amerikaner med en V8-motor, der tager hjørnerne på banen, hænger stadig i ørerne.

Det var også imponerende at se gamle Volvo Amazon’er kører om kap med aldrende Porsche 911’er og de små racerbiler i Legends Car Cuppen drøne rundt på banen.

Men det var nok Super GT-klassen, som jeg var mest interesseret i. Det type løb foregår normalt på rigtige racerbaner, så at se dem på en bybane var sjovt.

Sjovt var det også at se Tom K. kører betalingsvillige publikummer rundt i en Lamborghini Hurracan Trofeo for at samle penge ind til Riget.

Titlen som den mest imponerende bil, går uden tvivl til en grøn Aston Martin Vulcan. Modellen er kun produceret i 24 styk og for 5.000 kr. var det faktisk muligt at få en tur rundt på banen.

Det var syvende gang, at løbet blev afviklet på Bellahøj (og 19'ende gang i alt) og der blev sat rekord med 44.373 betalende gæster, næsten 250 racerkørere og ny rekord i indsamling til Riget.

Hvis jeg skal komme med gode råd til arrangørerne, så kunne jeg virkelig ønske mig, at flere bilklubber fandt vejen forbi Bellahøj og viste deres klassiske biler frem. Bare glem forhandlerne og importører - på Bellahøj vil vi se gamle, velholdte klassiske biler.

Tom Kristensen i en Lamborghini Hurracan Trofeo. Det kostede 3.000 kroner for en tur og pengene gik til Riget. Illustration: Martin Godske
Klassisk Prosche 911 Illustration: Martin Godske
Aston Martin Vulcan - der er kun produceret 24 styk af denne model. Illustration: Martin Godske
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Hvis jeg skal komme med gode råd til arrangørerne, så kunne jeg virkelig ønske mig, at flere bilklubber fandt vejen forbi Bellahøj og viste deres klassiske biler frem."

For nogle år siden var en forholdsvis stor græsplæne fyldt med minimum 100 klassiske biler som alle kunne nyde ganske gratis. Men så stoppede det... ærgerligt.
Min egen bil er efterhånden moden til udstilling som youngtimer.
Super godt skruet sammen arrangement.

  • 2
  • 0

Måske skulle man også lige tænke på beboerne på Bellahøj. De får weekenden ødelagt af infernalsk motorstøj. Og området er derudover afspærret i mere end en uge, ligeledes til stor gene for hele lokalområdet.

  • 8
  • 15

Den diskussion vil altid opstå. Om det så er marathon, Distortion, Tour de France, festivaller eller et andet af de mange events som København gerne vil lægge plads til.

Hvis det hele hver gang strander i, at der er nogen, som bliver generet, så kan vi lige så godt sige nej til det hele på forhånd.

  • 17
  • 5

“Det er ikke ofte, at man frivilligt tilbringer hele otte timer på Bellahøj i udkanten af København. Stedet er mest kendt for sine klassiske højhuse fra 1950’erne og for at være en af de mest belastede indfaldsveje til hovedstaden”

Så du synes det er helt ok at beboerne i området skal belemres med endnu mere støj en hel weekend så du kan få dine 8 timers underholdning,og bagefter tage hjem til dine sikkert mere rolige omgivelser?

  • 7
  • 16

"Hvis jeg skal komme med gode råd til arrangørerne, så kunne jeg virkelig ønske mig, at flere bilklubber fandt vejen forbi Bellahøj og viste deres klassiske biler frem."
Det har arrangørerne ret begrænset indflydelse på. Jeg står selv for biludstilling på TimeWinder ved Hundested herunder klubudstillinger, og det er helt op til om klubberne kan magte opgaven og økonomien i at udstille ved sådan et arrangement. Og hvad er der i det for klubberne? Der skal skaffes medlemmer til at passe standen og medlemmer med køretøjer, de vil udsætte for publikums hærgen. Så kan man jo ikke regne med vejret, så der skal enten lejes et telt eller klubben skal selv have et, som så skal stilles op.

En anden henviser til Classic Car park - hvor gæster, der ankommer i egen klassiker kunne parkere tæt ved arrangementet. Der melder CHGP at de forventer at have en løsning på det i 2020. Vi må så spændt vente på det.

  • 5
  • 2

Tilbragte også flere timer ved Bellahøj denne weekend - med at finde vej uden om dette arrangement. Og det er jo en tilbagevendende pestilens. Læg det på Jyllandsringen eller i Thy hvor man f.x kan finde ud af at lave et kæmpe MC-træf. På Bellahøj er der jo ikke plads til at nørderne kan nørde igennem.

  • 6
  • 8

Måske skulle man også lige tænke på beboerne på Bellahøj. De får weekenden ødelagt af infernalsk motorstøj.


Det er et tilbagevendende problem for alle der bor i nærheden af sådanne arrangementer.
Mennesker har en dyb facination af visse typer larm og støj - men andre bare tænker på det som et nødvendigt onde eller som et sej/blæret restprodukt.
Tænk bare på dem der bor i nærheden af skydebaner, motorcrossbaner, lufthavne, landmænd med korntørringsanlæg, udluftninger og skrigende grise, skoler/børnehaver, Tivoli's fredagsrock osv osv.
Langt de fleste føler at andres musik er støj og at deres egen musik er livets essens og direkte afstressende - lige meget om det er Ramstein på fulde hammer, opera, Formel 1 eller en tunet scooter med hanen i bund.
Geeorge Carlin sagde det klart og tydeligt for årtier tilbage:
"Have you noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?"
https://www.youtube.com/watch?v=F2Q_4rm8SVI

  • 7
  • 1

Hvis Bjørn ikke kan sige noget pænt om vores bydel, så synes jeg kan skulle blive væk. Der er ingen grund til at placere motorløbet i et område med lejlighedsbyggeri og mange flere mennesker, som bliver generet end der deltager.

Det er da flot at de samler penge ind. Blev det til mere end det kommunale tilskud denne gang? - Der er noget ironisk i at sprede kraftfremkaldende luftforurening ud over et boligområde, mens man samler lidt ind til kræftramte børn.

Naboerne på den ene side blev spurgt sidste år om arrangementet, og de er ikke særligt tilfredse: https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc...

Men det er rart at Ingeniøren melder så klart ud. Det bliver interessant om Ingeniøren behandler de nye målinger af luftforurening, der skulle laves under motorløbet, eller manglen på samme.

  • 8
  • 12

Sidste år blev jeg, selv om jeg prøvede at holde mig væk, (vi tog i Tivoli og var på Frederiksberg, hvor det larmede). I år var jeg bedre til at holde mig væk. Så I år er det mest Bjørn og det kommunale tilskud til et lukket arrangement, der genere mig.

  • 3
  • 7

Der er noget ironisk i at sprede kraftfremkaldende luftforurening ud over et boligområde, mens man samler lidt ind til kræftramte børn.

Husk at fratrække den reducerede daglige kraftfremkaldende udledning og STØJ der er i området i form af ekstrem meget trafik.
Jeg bor ca 800 meter fra motorløbet og nyder lyden fra de klassike motore, som jeg lejligheds vis kan høre. Så tager jeg min e-cykel som ikke begrænses af trafik forhindringer og køre ned for at se og høre nogle udvalgte bilklasser og de klassiske motorcykler.
Også glæder jeg mig over hvor stille og roligt der er i området i hele week-enden. Væk er den konstante larm og udledning af dårlig usund lugt. Væk er den konstante visuelle støj i form af en konstant strøm af biler der køre forbi.
En dejlig fredelig og sikkert meget sundere week-end på Bellahøj.

  • 10
  • 1

Det er korrekt, at andre events i byen larmer og er til gene for lokalbefolkningen. Men f.eks. distortion udviser det hensyn at flytte rundt i forskellige bydele, så begivenheden ikke generer de samme hele tiden. Maraton og iron man larmer ikke særlig meget og begrænser sig typisk med afspærringer i 1-2 dage. På Bellahøj er der beboere, der må forføje deres boliger en hel weekend, fordi enhver form for samtale er umulig. Ældre mennekser kan ikke slippe ud af deres boliger i en hel uge som følge af afspærringer og omlagte buslinjer. Læg dog løbet på en fjerntliggende destination, hvor man ikke generer nogle mennesker.

  • 6
  • 3

Jeg bor i 2700 Brønshøj(Bellahøj) og kan se+høre motorløbet. Ja, det tog mig da 2 minutter ekstra at komme hjem fra arbejde et par dage i træk. Men bortset fra det var "larmen" til at holde ud. Og nej, var ikke ned at se motorløb. Kommer forbi denne blog grundet indslag om elbiler.

Det er straks være med Bellahøj svømmenhallen som er lukket, det er en sag for Ingeniøren. Massiv ekstra transport for at svømme og en sag hvor man har været udsat for skimmelsvamp og andet godt.

  • 4
  • 0

.......at lægge et sådan rally i København , hvor det er svært, at få fart på den aldrende teknik, når der på Fyn er en aldeles udmærket rundtur med lange lige veje.
Med start i Kirkeby til Steenstrup, videre til Rødme. Videre ad Egebjergvej til Kirkeby Sand. Videre af Vængevej til hovedvej 167. Nordpå til rundkørslen hvor man vælger tredie vej til højre - Assensvej tilbage Kirkeby.
Fordelen ville være at alle havde det sjovt for der bor ingen brokkerøve i det område der ligner de flade områder i Frankrig hvor der køres cykelløb. Der er plads til tilskurnes biler
på markerne langs ruten.
En overkommelig tur på ca. 10 km :

  • 1
  • 4

Den slags arrangementer skal da netop ligge i byområder, hvor lidt støj fra eller til [1] alligevel ikke bemærkes.


Støjen er da det mindste problem, i forbindelse med det aktuelle program. Det er bestemt ikke alle der er begejstrede for ikke at kunne komme rundt i København når man afspærrer det største indfalds trafikale område.

Og hvis nogen tror at taxadroner bliver lydløse så lyt til de mange rednings helikoptere der flyver idag.
Helikoptere kan flyve fordi de er så grimme og støjende at de frastødes af Jorden...thats it :)

  • 0
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten