Fabschool formidler digital fremstillingsteknologi og crowdfunding til mere end 1600 unge

I disse dage har Fablab Danmark travlt med at afslutte det ambitiøse EU socialfondsprojekt 'Fabschool'.

I alt har mere end 1600 elever fra Sjællandske ungdomsuddannelser haft hands-on på digital fremstillingsteknologi: 3D print, laserskæring, CAD osv. På Fabschools workshops, der typisk varer en dag, har eleverne gruppevist først fundet på en produktide, lært at bruge CAD, tegnet ideen og fremstillet en prototype. Parallelt med dette har grupperne optaget og redigeret en 2 minutters kickstarter-inspireret produktpitch, der formidler hvorfor seeren skal støtte eller købe deres opfindelse. Vi har blandt andet brugt Kickstarter projektet 'glif' som case.

Når eleverne ser (1:10 inde i videoen) at man med en lille 3D printet prototype i hånden (tager ca. 1t 22m at printe) og en 2 minutters video kan rejse ca. $ 140.000 i løbet af 30 dage - og kun var ude efter at skaffe $ 10.000 - kan de godt se potentialet. Vi opfordrer således eleverne til at gøre noget ved deres gode ideer og et besøg på deres lokale Fablab kan være en oplagt start på at få flere projekter og virksomheder skudt i gang. Nu er vi spændte på hvor mange der gør noget ved det.

Udover ovennævnte forløbstype har Fabschool også været blandet ind i en masse andre uddannelsesaktiviteter. Heriblandt kan nævnes en række spændende forløb på Slotshavens Handels- og tekniske skole i Holbæk. Her sørgede Niels Laasholdt for at elevernes innovationskraft blev anvendt på så forskelligartede virksomhedescases som Brorfelde Observatorium, Sommerland Sjælland, Plus-plus klodser, Bog&Ide m.fl. Nedenfor er vist en prototype på en pædagogisk og eksperimenterende kikkert, udviklet til Brofeldes Museumsbutik.

Nykøbing Katedralskoles AT forløb havde vi den nørdede fornøjelse af at hjælpe med at skære 'knogler' i MDF til en spændende tværfaglig workshop, hvor eleverne skulle konstruere og teste 'knogler' ved at placere materiale bedst muligt indenfor et givent område, design space. Knoglen blev fikseret i den ene ende hvorefter det blev undersøgt hvilken belastning den kunne tåle ophængt i den anden ende. Her ramte de en af mine personlige interesser, nemlig bionik generelt og mere specifikt topologioptimering. Under anvendelse af DTU's topopt service (http://www.topopt.dtu.dk) og Altairs Solidthinking trumfede vi naturligvis elevernes knogle-designs med den matematisk set mest optimale materialefordeling, som ses på billedet nedenfor.

På Roskilde Handelsskole havde vi fornøjelsen af at holde workshop for næsten 400 unge sammen med Orange Innovation som er et projekt affødt af Roskilde Festival (http://orangeinnovation.dk/). En massiv opstilling med ni 3D printere og to laserskærere skulle hjælpe de studerende med at lave crowdfunding kampagner til deres innovationsprojekter. Julie Hjort ses til kårings-cermonien nedenfor.

Fabschool tror på vigtigheden af at præsentere elever på ungdomsuddannelserne for muligheden 'at fremstille næsten lige hvad de kan forestille sig' og efterfølgende konfrontere dem med spørgsmålet 'hvad vil du lave'. Hvis jeg havde fået samme spørgsmål, da jeg var på deres alder, tør jeg slet ikke tænke på hvad jeg havde fremstillet.

Rasmus Grusgaards billede
Rasmus Grusgaard

Kommentarer (0)