Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Extremnyheder

Jeg er, som trofaste læsere ved, fascineret af ekstremværdistatistik, fordi det kan frigøre utroligt meget information med blot et enkelt datapoint.

Tag f.eks hedebølgen i Australien: Når det bliver varmere end det har været i de 122 år man har målt temperaturen er det ikke 'bare' en rekordtemperatur' det er en meget høj sandsynlighed for at temperaturens sandsynlighedsfordeling har forandret sig, enten i gennemsnit, standardafvigelse, eller mest sandsynligt: begge dele.

Med noget ringere statistisk stringens kan man bruge samme grundide på andre områder.

Hvis man have plottet en eller anden form for statistisk distribution over europæiske bilproducenters holdninger til drivkraft, ville nyheden om at VW dropper alle motorløb der ikke er elektriske på samme vis stikke ud som en bullen tommeltot.

Eller hvad med den her: To af USAs største kulkraftværker, næsten 5GW effekt, lukkede indenfor en måned - på grund af dårlig økonomi.

Selvom alt tyder på at vores CO2 forurening stadig kører i ydersporet af "Business As Usual" scenarierne, viser ektreme overskrifter som disse at det ikke er business as usual længere, der er faktisk ved at ske noget.

Selvfølgelig er det ikke mirakler, i bedste fald flytter VW's beslutning korruptionen, og objektificeringen af kvinder fra en gren af motorsporten til en anden, vi kommer aldrig til at måle nogen direkte forskel i atmosfærens CO2 indhold.

Ligeledes er det i stort omfang naturgas der har udkonkurreret USAs kulkraftværker og derfor falder forureningen ikke med 40 mio tons CO2 om året, men formodentlig kun ca. det halve.

Men eksistensen af disse to "ekstreme grønne nyheder" giver mig god grund til at tro, at der nede i det støjfyldte signal tages mange andre beslutninger der trækker i den grønne retning.

phk

Emner : Klima
Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

To af USAs største kulkraftværker, næsten 5GW effekt, lukkede indenfor en måned - på grund af dårlig økonomi.

På 18 måneder steg den den installerede effekt af kinesisk kulkraft med 42.9GW

Dine "ekstreme grønne nyheder" blev vist lige til ligegyldige anekdoter?

  • 7
  • 29

*VW dropper alle motorløb der ikke er elektriske *

August 2019:

U.S. gasoline demand jumped by 281,000 barrels per day (bpd) to a record 9.93 million bpd last week, according to data from the U.S. Energy Information Administration going back to 1991.

  • 5
  • 24

En anden fordel ved ekstremer (maksimum, minimum osv) er, at de ofte er baseret på rene målte værdier. Der ligger ikke indviklede beregninger og korrektioner bagved.

  • 13
  • 0

Hvor mange havde forventet at VW ville kvitte alle fossile motorløb ?

Dem der har interesse i motorsport (Tvivler på du er ;-) ) er nok helt og aldeles ligeglade...

De ældre herrer, der som du åbenbart gør, mener at repræsentere den samlede motorsportsinteressede befolkning, vil snart blive overraskede over hvad virkeligheden bringer. Eller faktisk allerede har bragt, hvis man har øjnene åben for det.

Lad os f.eks. sammeligne Formel 1 of Formel E. Formel 1 har 10 teams, hvoraf 5 bilproducenter. Formel E har 12 teams, hvoraf 10 bilproducenter. Der er ingen tvivl om hvor bilproducenterne har deres interesse. Og hvorfor har de så det?
Se f.eks. på den tyske bilindustri. I 2023 vil al udvikling af nye forbrændingsmotorer være afsluttet i hele den tyske bilindustri! Udvikling af forbrændingsmotorteknologi inklusive hybridteknologi vil være uden interesse, og dermed vil Formel 1 være fuldstændig irrelevant for bilindustrien. Om 10 år vil fleretallet af solgt biler være elbiler (jeg tør ikke spå over hvor højt over 50% vi vil ligge) og det vil være flere år siden der er kommet nye modeller af fossilbiler. Så også mht. til markedsføring vil Formel 1 være fuldstændig irrelevant for bilindustrien.
Allerede idag er det sådan, at det der står centralt på bilproducenternes stande på biludstillingerne, og det som efterfølgende giver overskrifter i bilpressen, er elbiler.

Faktisk har der i Formel 1 på det seneste været talt åbent om frygten for at blive ladt agterude og blive irrelevant. Flere af Formula 1 sportens grand old men har talt om, at Formel 1 måske burde gå 100% elektrisk.
Her har man dog det problem at Formel E har en aftale med FIA om, at Formel E er den eneste officelle åbne cockpit serie indtil 2035.
Vi ved endnu ikke hvad generation 3 af Formel E bilerne bringer om 3 år. Men rygter siger 670 hk og topfart på 320 km/t, muligvis med 4 hjuls drift. Tænk hvad 4. generation så vil bringe omkring 2027.

Så kommer der jo iøvrigt også en fuldt elektrisk serie i Le Mans 24 timer i 2024.

  • 14
  • 2

Kulkraft og Motorløb?

Er manden blevet senildement?

Kulkraften udfases med naturgas fra USAs fracking eventyr, som er ved at ødelægge grundvand og natur i store dele af landet.
Naturgas er marginalt bedre en kulkraft, og da det er billigt udkonkurere det stort set alt andet, inkl de miljøvenlige løsninger som atomkraft.

Men at det er et tegn på at fossile brændstofer er på vej ud, er noget sludder.

Tværtimod steg forbruget af fossile brændsler med 2,9% i 2018, en højere tilvækst end året før, og året før, og året før, osv.

Vindmøller og solceller, kan ikke engang følge væksten i Internettets el-forbrug.

VW og motorløb - who gives a sh...

  • 4
  • 15

Ingen regel uden undtagelse.

Med sådan en skarp og poleret krystalkugle må du gerne diskret sende mig næste uges 7 rigtige tal for Eurojackpot. ☺️

Jeg tror ikke du behøver sidde oppe og vente på posten. Krystalkuglenrugere overholder selvfølgelig reglen om ikke at lægge til mugglerne, skønt der er situationer, hvor det af forskellige grunde ikke er muligt at holde dem udenfor. Til stort besvær for alle parter.

Så det vi ser er sikkert bare mugglernes "panik før lukketid", som kan føre til, at den olie vi i fremtiden skal bruge til andet end transport og opvarming, slipper op alt tidligt.

Problemet er den samlede energitilgørsel/manglende kølekapacitet. På et eller andet tidspunkt vil nogen gøre en opfindelse (invention), som evt senere vil føre til innovation (fornyelse).

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten