Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Er Tesla Model S elbilen, som skal redde elbilen?

Tesla S er ankommet til Danmark og fra i morgen onsdag d. 19. december kan den besigtiges i udstillingslokalerne i Bredgade i København.

Illustration: Privatfoto

Den har været lang tid undervejs. Det er mere end fire år siden, at de første rygter om en firedørs familie-model fra Tesla Motors dukke op. Officielt blev Tesla S så lanceret på det amerikanske marked i juni i år og i slutningen af november var den ugentlige produktion på fabrikken i Fremont i Californien nået op på 200 styk. I alt er der blevet solgt næsten 3.000 styk i USA.

Tiden er nu kommet til introduktion på det europæiske marked. Den model man kan se i København er en amerikansk produktionsmodel, men Esben Pedersen fra Tesla Motors i Danmark fortæller mig, at de eneste forskelle rent visuelt på den og så den model der kommer til Europa, nok ikke vi være andet end nogle lidt andre bliklys. Men ellers er bilen ved at gennemgå den europæiske godkendelsesprocedure.

Tesla forventer, at produktionen af bilen til det europæiske marked begynder i første kvartal 2013 og at leveringen vil ske fra andet kvartal 2013.

Teknisk, og her er vi under motorhjelmen, vil der være lidt anderledes elektronik, da den amerikanske model understøtter DC-ladning og ladning med en enkelt fase, hvorimod de europæiske model også skal understøtte ladning med tre faser.

Eksemplaret i København er topmoddellen Signature Performance, som går fra 0-100 på 4,6 sekunder og har en rækkevidder på 480 km.

Bilen er indrettet til fem voksne personer, men hvad jeg ikke vidste er, at der ud over det kan installeres to ekstra børnesæder bagerst. Børnene skal dog ikke være over 120 cm.

Tesla oplyser selv, at en model S har en CO2-udledning i Danmark på på 80 gram per kørt kilometer.

I januar vil Tesla være klar med prøvekørsler for medier og Motorbloggen prøver at mænge sig frem i køen er ivrige motorglade journalister.

Prisen for Tesla S kommer først i morgen onsdag, men jeg skal nok huske at opdatere denne blog.

Så spørgsmålet er, hvis andre elbiler ikke kan trænge igennem til forbrugerne, har Tesla så fundet vejen med deres model S?

Jo tak, den er dyr, men er det ikke bedre at betale meget for et produkt, som kan bruges, end lidt mindre for noget, som ikke fungere for de fleste?

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Altså de fleste vil vel helst have 85KW modellen, og den ligger i 69.900USD. Det svarer vel ca. til 400.000kr., og da den er afgiftsfritaget, så er det da ikke meget for en bil af den størrelse og klasse.

Men ok - uden at vide præcis hvorfor, så ender den nok med en pris omkring de 700.000kr. herhjemme, og så er den jo i den dyre ende, selvom man jo også nemt kan få en VW Passat der nærmer sig de priser.

Jeg håber de kan holde prisen nede på noget fornuftigt. Det der for mit vedkommende mangler fra Tesla er en model alm. europæer. Altså en der er sådan i Golf størrelsen og stadig kan køre 400km på en opladning. Ved ikke om den bliver for tung pga. batterier, men den burde jo kunne klare sig med mindre.

Jeg har dog en ide om at Tesla stadig tester markedet, og lige så stille lader tingene glide. De producerer jo heller ikke voldsomt mange. Gad vide om de får lov til at fortsætte selvstændigt, hvis det virkelig bliver en success eller om de får klistret et Mercedes mærke på, eller hvem det nu er der har investeret i dem. For der må da være nogen der poster en del penge i det.

Det undrer mig at de kan lave biler der kan køre 400km, og alle andre et godt stykke under 200km, hvilket gør dem i min optik ret ubrugelige/umodne.

Håber det går dem godt!

  • 0
  • 0

Tesla S er for entusiaster. Alm. kunder gider ikke. Og de gider slet ikke usikkerheden omkring batterirækkevidde og -levetid.

Tesla producerer slet ikke udenfor deres reservationsgruppe endnu, så det er svært at måle på om den generelle befolkning hellere ville være interesseret i en almindelig kedelig benzin luksusbil som en Cadillac XTS fra en traditionel fabrikant.

Efter sigende gør det så stort indtryk at køre en Model S, at traditionelle bilforhandlere sagsøgte Tesla for at operere egne butikker udenom de traditionelle bilforhandlere.

Tesla har udtalt, at batterikapaciteten forbedres med omkring 7% om året, hvilket nok oversætter sig til 5-600 km rækkevidde indenfor 5 år og måske 1000 km inden 2025, hvis man også tæller evt. effektivisering gennem bedre motorkonstruktion, bedre regenerative bremser, brugen af superkondensatorer, osv.

Konstruktionen af undervognen er meget anderledes og langt mere elegant end nogen anden bil på markedet, inkl. andre elbiler, og hvis de gør det her rigtigt, så går der ikke mange år inden andre fabrikanter lodret kopierer Model S' konstruktionsprincipper.

Men ganske rigtigt er der ikke meget råderum, og det er nemt for dem at træde forkert.

  • 0
  • 0

Hvad med en 300 HK Cadillac XTS luksus sedan med firhjulstræk og alt i udstyr.

Tesla S er for entusiaster. Alm. kunder gider ikke.

Undskyld, men jeg kan ikke se andet end at det er entusiaster der køber en '300 HK Cadillac XTS luksus sedan med firhjulstræk og alt i udstyr', mens almindelige kunder ikke gider.

Så forskellen synes at være ens.

Jeg kan derimod sige at en del mennesker kun bruger deres bil til pendling og fint kan dække det behov også med den mindste Tesla S models rækkevidde.

Hvis min egen hverdagskørsel skifter fra den nuværende V8 TDI til en Tesla S, så vil jeg med de nuværende diesel- og el-priser spare 2000€ / år - og med den mellemste Tesla S model vil accelerationen op til 100 km/h være uændret.

Jeg vil også opfatte det som et plus ikke at skulle forbi de kedelige tankstationer.

  • 1
  • 0

Åh Jo Michael .

Hvis man forsynede Teslaen med Edison ( Jungner) opfindelsen NIFE batteriet så tror jeg, at Teslaen er rustet op inden batteriet stopper med at fungere......Teslaen ville så bare ikke køre så langt per opladning som nu :o)

Men det kunne da være morsomt at bringe Tesla og Edison til at arbejde sammen igen:o)

  • 0
  • 1

Holder Teslaens batteri i 7 år? Næppe.

Jeg kan godt forstå at man snakker om holdbarheden af batterierne i elbiler, det er en meget anderledes virkelighed, man nu skal forholde sig til i forhold til de biler vi kender i dag.

Der er dog ikke rigtig nogen grund til bekymring, hvorfor vil jeg prøve at belyse her.

Holdbarhed af en Li-ion batteri er meget afhængig af hvordan det bliver brugt, og hvilken kemi det består af, men generelt så forlænger man batteriets levetid markant, hvis man ikke bruger den fulde kapacitet hele tiden. Både Nissan Leaf og Tesla Model S har mulighed for at man som bruger, kan vælge ikke at bruge den fulde batterikapacitet for at forlænge levetiden på batteriet.

Jeg vil gå ud fra den værst tænkelige situation, fuld udnyttelse af batterikapaciteten ved hver opladning og afladning, hvilket vil være meget usandsynligt i dagligdags brug. Mit regnestykke er ikke helt præcist, da det ikke tager højde for den faldende kapacitet ved hver opladning, med det rykker ikke meget ved resultater. Jeg har kompenseret andre steder i min beregning for denne unøjagtighed, ved at bruge en mindre rækkevide til fra starten, og oprundet antallet af opladninger det kræver at køre et årligt antal km, og rundet ned ved antallet af år det tager at nå en given kapacitet tilbage i batteriet.

Tesla Model S er i USA officielt opgivet til at have en rækkevide på 265 miles x 1.609344 = 426,47616 km afrundet til 420 km pr. opladning ifølge de officielle EPA tal fra USA.

20.000 km om året kræver så ca. 48 opladninger
30.000 km om året kræver så ca. 72 opladninger
40.000 km om året kræver så ca. 96 opladninger

Panasonic der producere de celler som Tesla bruger i deres batteri, har opgivet at de efter 500 fulde opladninger og afladninger, vil have 80% af deres kapacitet tilbage, og efter 2.000 fulde opladninger og afladninger ,vil have 70% af deres kapacitet tilbage.

Så hvis vi tager udgangspunkt i den værst tænkelige brug af batterierne så tager det:

Ved 20.000 km om året ca. 10 år (200.000 km) at nå 80% kapacitet og ca. 40 år (800.000 km) at nå 70% kapacitet

Ved 30.000 km om året ca. 6,5 år (200.000 km) at nå 80% kapacitet og ca. 27 år (800.000 km) at at nå 70% kapacitet

Ved 40.000 km om året ca. 5 år (200.000 km) at nå 80% kapacitet og ca. 20 år (800.000 km) at nå 70% kapacitet

Og det er hvis vi udsætte cellerne for den værst tænkelige adfærd, hvis vi derimod passer bedre på dem, så er det et ganske anderledes senarie og en meget længere holdbarhed.

80% kapacitet vil så svare til ca. 336 km rækkevide pr. opladning.
70% kapacitet vil så svare til ca. 294 km rækkevide pr. opladning.

I USA kan man sammen med sit køb af Tesla Model S nu købe en ny batteripakke, der bliver leveret 8 år efter købet, for $12.000 for den store 85 kWh pakke. Jeg ved ikke om noget tilsvarende vil blive tilbudt i Danmark.

Men kan vi ikke komme videre og lade være med at diskutere holdbarhed af batteriet? Det er en slid del, men så er det heller ikke værre.

  • 0
  • 0

Hej.

Da jeg helst ikke vil gentage mig selv igen og igen fra forskellige tråde på dette debatforum, vil jeg gøre det meget kort denne gang.

Bilen er meget tung med en eller alle batteri-pakkerne. Denne høje vægt udgør - muligvis - en forøget fare for de øvrige trafikanter.

Det gør efter min mening den tungeste udgave af bilen til et misfoster. Derfor burde bilen med den største batteri-pakke måske forbydes.

God jul - og det med eller uden Tesla S

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
(og Projekt Smørhul)

  • 1
  • 0

Her var de danske priser:
http://www.teslamotors.com/en_DK/models/op...

Det er udtryk for en absurd mangel på realitetssans, at udnævne en elbil som, i sin mest skrabede udgave, koster mere end seks VW Up, til noget som helst andet end legetøj til millionærer. At den sælges i en signature-udgave er yderligere med til at befæste dette forhold.

Det eneste som vil kunne redde elbilen, er en elbil der er så billig at den kan være primær transport for den del af befolkningen som ellers ikke ville eje en bil grundet manglende behov eller økonomi, samt sekundær transport for eksisterende bilejere.

Vi skal med andre ord have en pris på langt under 100.000, og måske endda helt ned omkring de 50.000, for en velfungerende elbil, hvis den skal have en ny chance. Det er urealistisk at forestille sig at det sker, før teknologien er overhalet.

  • 1
  • 0

@Andy

Det er skingrende useriøst at sammenligne VW Up med Model S. Førstnævnte kan jo stort set være inden i kabinen på sidstnævnte. Prøv lige at sammenligne med en bil i samme størrelse! Vi skal mindst op i en Toyota Avensis (fra 264.315 kroner) for at finde størrelsen og BMW M5 (fra 1.986.000 kroner) for at finde tilsvarende luksus og accelerationsevne.

Hvis man har cirka 600.000 kroner at købe bil for, så finder man simpelthen ikke et bedre tilbud på det danske marked. Der INGEN andre biler der kommer bare i nærheden. For eksempel koster den store model Toyota Avensis 567.000 kroner og den kan på ingen måde måle sig med en Model S til samme pris.

Planen med firmaet Tesla har altid være at producere biler som almindelige mennesker har råd til. Men for at nå dertil må man lave nogle mellemskridt. Man lader de rige og velhavende betale for udviklingen imens man opbygger knowhow og produktionskapacitet.

Model S er deres anden bil og den kan fås for 563.000 kroner. Deres første bil kostede 943.000 kroner. Det må siges at gå i den rigtige retning.

Planen er at tredie generation skal ned i en pris der cirka halvdelen af anden generation.

Der er helt sikkert at hvis vi ser en elbil til 300.000 kroner fra Tesla så vil den sælge for vildt.

Det vi har brug for er netop ikke golfbiler til 50.000. Det er hvad de andre fabrikanter har forsøgt sig med (Mitsubishi iMiev på tilbud lige nu til 199.998 kroner). Batteripriserne styrtdykker så man vil uden tvivl se biler i klasse med iMiev til 100.000 kroner inden for få år. Men den slags biler vil altid være en niche egnet til folk med lavt kørselsbehov og specialformål som hjemmepleje.

  • 0
  • 1

Elbiler er momsfritaget i Norge. Så du skal nok lægge 25% til de listede priser

Så hvad sker der hvis man køber en brugt Model S i Norge og tager den til Danmark?

Eller hvis det er et problem at Norge ikke er medlem af EU - hvad med at købe bilen i et andet EU land hvor momsen er lavere? Selv en lille forskel ned til for eksempel tysk moms vil gøre en stor forskel. Det er en halv opgradering fra 60 kWh til 85 kWh-modellen.

  • 0
  • 1

Det er skingrende useriøst at sammenligne VW Up med Model S.

Jeg sammenligner skam heller ikke de to biler, jeg sætter blot Tesla S i perspektiv prismæssigt, og dermed også i dens mulighed for at være redningsplanken for elbiler.

Planen med firmaet Tesla har altid være at producere biler som almindelige mennesker har råd til.

Så må man sige at de lever ualmindeligt dårligt op til deres målsætning indtil videre. Det er efterhånden længe siden jeg, på dette forum, fik fortalt at allerede Teslas anden model ville komme til at koste omkring 300.000. Det kom ikke helt til at holde stik.

Det vi har brug for er netop ikke golfbiler til 50.000.

Det er heller ikke det jeg skriver. En elbil i den prisklasse, skal naturligvis kunne konkurrere med de eksisterende benzinbiler i samme prisklasse, hvilket bl.a. vil sige VW Up.

  • 1
  • 0

Det er heller ikke det jeg skriver. En elbil i den prisklasse, skal naturligvis kunne konkurrere med de eksisterende benzinbiler i samme prisklasse, hvilket bl.a. vil sige VW Up.

Der findes ingen benzinbiler til 50.000 kroner. VW Up koster det dobbelte.

  • 0
  • 1

Der findes ingen benzinbiler til 50.000 kroner. VW Up koster det dobbelte.

Det er som om du slet ikke læser hvad jeg skriver.

  • 1
  • 0

Jeg vil give Andy ret i at det må betegnes for legetøj for rigmænd.
Man er lidt af en fanatiker hvis man har 600.000 til en bil der skal dække alle ens behov og være den eneste bil man ejer, og vælger en Tesla.
Hvis man shopper efter sportsvogne fordi der er plads i budgettet vil den være lige til højrebenet til gengæld.

  • 0
  • 0

Halvdelen af året, vil denne Tesla S ligesom alle de andre el-biler, være rullende frostboxe!

Hvad koster det f eks at få oliefyr installeret, det synes jeg ikke man kan finde oplysninger på?

Tesla S, er bygget til folk i Californien, ikke til Skandinavien.

;)

  • 1
  • 0

Hvad koster det f eks at få oliefyr installeret, det synes jeg ikke man kan finde oplysninger på?

Det er tåbeligt at bruge olie til opvarmning. Det gælder både huse og elbiler. Tesla Model S kommer naturligvis med varmepumpe.

  • 0
  • 1

Der findes ingen benzinbiler til 50.000 kroner. VW Up koster det dobbelte.

VW Up koster 90.000 kr og Ford Ka 70.000 kr
En ny og større Skoda Octavia kommer på markedet til under 200.000 kr, det er den klasse Tesla Model S skal konkurre med. Du kan få 3 Octaviaer til én Model S pris. Den holder ikke i byretten!

  • 1
  • 0

[quote]
Der findes ingen benzinbiler til 50.000 kroner. VW Up koster det dobbelte.

VW Up koster 90.000 kr og Ford Ka 70.000 kr
En ny og større Skoda Octavia kommer på markedet til under 200.000 kr, det er den klasse Tesla Model S skal konkurre med. Du kan få 3 Octaviaer til én Model S pris. Den holder ikke i byretten![/quote]

Det kommer an på parametrene man sammenligner på.

Hvor hurtig accelerer 3 Octavia'er fra 0-100 km/ t ?

  • 0
  • 0

Hvor hurtig accelerer 3 Octavia'er fra 0-100 km/ t ?

Og hvad koster den hvis du fylder den op med det ekstraudstyr som Tesla'en har som standard? Nej der er ingen her der kan pege på en bil der kan sammenlignes med Model S og som samtidig er billigere.

  • 0
  • 1

Det kommer an på parametrene man sammenligner på.

Hvor hurtig accelerer 3 Octavia'er fra 0-100 km/ t ?

Hvis det er meningen at Model S skal ud og konkurrere med familiebilsmodellerne, så skal den ud og konkurrere med en bil som Skoda Octavia. Og så vil jeg spørge om hvad rækkevidden er på Models S sammenlignet med Octavia, det er for familiesegmentet af væsentligt større interesse end accellerationen fra 0-100 km/h

  • 1
  • 0

Hvis det er meningen at Model S skal ud og konkurrere med familiebilsmodellerne, så skal den ud og konkurrere med en bil som Skoda Octavia.

Det er meningen at den skal konkurrere med BMW M5 og det gør Model S ved kun at koste en trediedel af M5.

I USA har Model S vundet flere test direkte op imod M5.

I Danmark har vi været stærkt udsultet i forhold til at kunne købe den slags biler. Folk der normalt er i markedet for en M5 i andre lande må her til lands nøjes med noget langt ringere. Nu kan de købe en Model S.

  • 1
  • 1

[quote]Hvis det er meningen at Model S skal ud og konkurrere med familiebilsmodellerne, så skal den ud og konkurrere med en bil som Skoda Octavia.

Det er meningen at den skal konkurrere med BMW M5 og det gør det ved kun at koste en trediedel af M5.

I USA har Model S vundet flere test direkte op imod M5.

I Danmark har vi været stærkt udsultet i forhold til at kunne købe den slags biler. Folk der normalt er i markedet for en M5 i andre lande må her til lands nøjes med noget langt ringere. Nu kan de købe en Model S.
[/quote]
Så er Tesla Model S jo ikke en familiebil, så er det bare en hobbybil for velhavere, intet andet!

  • 1
  • 0

Så er Tesla Model S jo ikke en familiebil, så er det bare en hobbybil for velhavere, intet andet!

Ja hvis du definerer velhavere til den def af befolkningen der tjener topskat. Biler i den prisklasse udgør ikke en ubetydelig del af det danske bilsalg.

Det er en familiebil for familier der er rige nok til at eje eget hus.

  • 0
  • 1

[quote][quote]Hvis det er meningen at Model S skal ud og konkurrere med familiebilsmodellerne, så skal den ud og konkurrere med en bil som Skoda Octavia.

Det er meningen at den skal konkurrere med BMW M5 og det gør det ved kun at koste en trediedel af M5.

I USA har Model S vundet flere test direkte op imod M5.

I Danmark har vi været stærkt udsultet i forhold til at kunne købe den slags biler. Folk der normalt er i markedet for en M5 i andre lande må her til lands nøjes med noget langt ringere. Nu kan de købe en Model S.
[/quote]
Så er Tesla Model S jo ikke en familiebil, så er det bare en hobbybil for velhavere, intet andet![/quote]
Nej, så er Model S det samme i Danmark som M5 er i lande som Tyskland.

Den skal prismæssigt sammenlignes med middelmådig Mercedes eller en VW i den dyre ende, selvom den præstations-, rummeligheds- og komfortmæssigt matcher en BMW i den dyre ende.

Vi taler om "ministerbils-formatet" - her er Octavia ikke kvalificeret!

Model S skal mao nok finde vej til det segment der køber Mercedes og Passat V6, samt mange af de der har råd Mercedes og Passat V6, men ikke køber dem, fordi de får for lidt for pengene.

  • 0
  • 0

Ja hvis du definerer velhavere til den def af befolkningen der tjener topskat. Biler i den prisklasse udgør ikke en ubetydelig del af det danske bilsalg.

Det er en familiebil for familier der er rige nok til at eje eget hus.

Biler til 600.000 kr er der ikke mange familier der kører rundt i. De bliver nok mest solgt til taxier og gulpladebiler (evt. papegøjeplader).
Og hvor rig skal man være for at købe et hus? Har set et i rimelig god stand på Lolland nær Nakskov til 150.000 kr. Du kan få 4 af den slags for en Tesla Model S.

  • 1
  • 0

Har set et i rimelig god stand på Lolland nær Nakskov til 150.000 kr. Du kan få 4 af den slags for en Tesla Model S.

Så køb du dem. Låsby-Svendsen kan sikkert foreslå en passende business case for dem.

  • 0
  • 1

[quote]
Har set et i rimelig god stand på Lolland nær Nakskov til 150.000 kr. Du kan få 4 af den slags for en Tesla Model S.

Så køb du dem. Låsby-Svendsen kan sikkert foreslå en passende business case for dem.

[/quote]
Låsby-Svendsen rønnerne er saneringsmodne. Det er det hus jeg har set ikke.

  • 1
  • 0

Har set et i rimelig god stand på Lolland nær Nakskov til 150.000 kr.

Det købte du vel? Eller er Lolland alligevel ikke fint nok for dig?

Jeg bor i øvrigt på Lolland. Modsat dig kan jeg dog godt se at langt de fleste bor et sted hvor huspriserne tælles i millioner af kroner. Markedet er der.

Tesla kan kun producere 20.000 Model S årligt til hele verdensmarkedet. Hvis de kan holde den produktion SÅ bliver det nemt for dem at skaffe midler til at starte noget større.

Dit problem er at du bliver ved med at sige at Model S skal være noget den ikke er og som den aldrig har været tiltænkt. Den er et såkalt "stepping stone". Et middel til at komme videre. Den skal skaffe penge og tillid til firmaet. Og imens Tesla lærer at bygge biler i stor skala så bliver batterierne billigere og bedre.

Hvis det du siger er at det egentlig gennembrud for elbiler for masserne først kommer om 5-10 år, så er vi enige. Men du plejer vist at sige at det gennembrud aldrig kommer og der tager du grueligt fejl. Tesla viser netop med Model S at fremtiden er på vej.

  • 0
  • 1

Låsby-Svendsen rønnerne er saneringsmodne. Det er det hus jeg har set ikke.

Det er Svendsens huse heller ikke, iflg Svendsen.

  • 0
  • 0

Det er Svendsens huse heller ikke, iflg Svendsen.

Der findes mange gode huse på Lolland. Mange af dem er usælgelige. Ikke fordi husene fejler noget men fordi der ikke er nok mennesker der vil bo her. Der er en nettofraflytning på 1000 mennesker årligt og så må der jo blive nogen huse til overs.

Men hvad har det med emnet at gøre?

50% køber bil efter pengepungen. Den anden halvdel køber bil efter hjertet og mange af dem har råd til en Model S. Derfor vil den få stor succes. Hvorfor det kun den første gruppe der er vigtige?

  • 0
  • 1

Nej, og den er heller ikke tænkt som en volume bil som, de gamle trillinger, de nye trillinger, Renault Zoe, Nissan Leaf, NV200, og Kangoo, det bliver dem der trækker markedet i gang, Tesla S er hurtigt glemt igen, lidt som den ombyggede Nissan Qashqai, den havde sin storhedstid, men nu ligge den i det fjerneste hjørne af hukommelsen.

  • 0
  • 0

[quote
]50% køber bil efter pengepungen. Den anden halvdel køber bil efter hjertet og mange af dem har råd til en Model S. Derfor vil den få stor succes. Hvorfor det kun den første gruppe der er vigtige?
[/quote]
Alting er relativt. Det vil ikke være noget der kan ses i salgstatistikken. Det er ikke halvdelen der går ud og køber hobbyredskaber til den pris. Og hobbyredskab er lige præcis hvad det er.

  • 0
  • 0

Det vil ikke være noget der kan ses i salgstatistikken

Så siger vi det. Præcis ligesom at iPhone hellere ikke kan ses i salgsstatistikken. Bare et hobbyredskab for alle fornuftige mennesker kan jo nøjes med en 500 kroners featurephone.

Eftersom at der maksimalt bliver lavet 20.000 i 2013 og hele verden skal deles om dette antal, så får du naturligvis automatisk ret i at der kun kommer et begrænset antal biler til Danmark. Men det bliver ikke på grund af manglende efterspørgsel.

  • 0
  • 1

[quote]
Det vil ikke være noget der kan ses i salgstatistikken

Så siger vi det. Præcis ligesom at iPhone hellere ikke kan ses i salgsstatistikken. Bare et hobbyredskab for alle fornuftige mennesker kan jo nøjes med en 500 kroners featurephone.

Eftersom at der maksimalt bliver lavet 20.000 i 2013 og hele verden skal deles om dette antal, så får du naturligvis automatisk ret i at der kun kommer et begrænset antal biler til Danmark. Men det bliver ikke på grund af manglende efterspørgsel.
[/quote]
Det har intet med iPhone at gøre, det er noget fis. iPhones sælges i millioner hver måned. 20.000 solge biler på verdensplan. Det er så lidt at det dårligt kan ses i nogen statitisk.

  • 1
  • 0

Nej, og den er heller ikke tænkt som en volume bil som, de gamle trillinger, de nye trillinger, Renault Zoe, Nissan Leaf, NV200, og Kangoo, det bliver dem der trækker markedet i gang, Tesla S er hurtigt glemt igen, lidt som den ombyggede Nissan Qashqai, den havde sin storhedstid, men nu ligge den i det fjerneste hjørne af hukommelsen.

Det er godt nok en meget verdensfjern betragtning!

Med den ombyggede Quashqai mener Benny vel Søren Ekelunds AfutureEv-projekt?

Mig bekendt blev der bygget 2 eksemplarer af denne, og de huskes vel mest fordi den ene brændte ned på Oslobåden, hvormed projektet gik konkurs, mens den anden kørte jorden rundt.

Tesla Model S har været på hele verdens læber siden 2009 - beskrevet vidt og bredt både i autobilpressen og finanspressen - med alt fra at være redningen af USA's bilindustri, til analyser der sagde at bilen end ikke var mulig at realisere til prisen.

Den er designet fra grunden som elbil, med henblik på at få det optimale ud af el-teknologien.

Ikke som AfutureEv - eller for den sags skyld som Renault Fluence, Zoe og Kangoo - baseret på en eksisterende variant med forbrændingsmotor, hvor man har proppet så meget el-teknik i der er plads til, når motor, gearkasse og benzintank er fjernet.

Den produceres i 5000 stk i år og 25.000 stk fra og med næste år. Af 3Q rapporten fremgik det er produktionen var oppe på 200 stk/uge i Oktober.

Til sammenligning har BMW M5 været i produktion siden midt-firserne, uden nogensinde at overstige 4.000 eksemplarer om året - men er absolut ikke blevet fortrængt til det "fjerneste hjørne af hukommelsen" af den grund!

Model S vil sandsynligvis gå over i historien som den første rigtige elbil der opfyldte alle krav til en familiebil - inkl. rækkevidden (hvor Nissan Leaf jo stadig har sine begrænsninger) - og vil fremover være begærdet for sin komfort*, sine præstationer* og sit smukke ydre, som (over)matcher selv de dyreste BMW'er.

Dertil kommer, at der vil gå mange år før den etablerede del af bilindustrien kommer på højde med Tesla's unikke brugerflade - også selvom den etablerede bilindustri for nyligt (og garanteret af samme årsag) har indgået nye partnerskaber med IT-industrien.

Nissan Leaf har skrevet historie, ved at være den første industrielt producerede elbil, men selvom den vel allerede er solgt i over 50.000 eksemplarer, så vil Tesla Roadster for altid være game changeren, som ændrede hele verdens syn på elbiler, og ikke mindst en udløsende faktor for Betterplace**, og derigennem var indirekte årsag til både Nissan og Renault's store satsning på elbiler.

Selvom Tesla's biler endnu ikke er målrettet til det brede marked, så vil de med garanti aldrig blive glemt. Tesla har om nogen potentialet til at bringe amerikansk bilindustri tilbage på det spor de røg af i 1973.

[*] komfort og præstationer anses faktisk
af en meget stor del af bilmarkedet som kvaliteter, selvom Benny og Jesper har svært ved at se det. ;-)

[**] Shai Agassi's første præsentationer af batteribytte-konceptet viste en Renault Laguna med en "swapable" version af Tesla Roadster's batteri.

  • 0
  • 0

så vil Tesla Roadster for altid være game changeren, som ændrede hele verdens syn på elbiler,

Det skal lidt mere end store ord fra marketing afdelingen til at ændre verdens syn, roadsteren er et stykke legetøj a la livsstils produkt, og den kan takke pressen for at de overhovedet gider lave grin med den, ellers skal du læse disse specielle gadget eller livsstilsmagasiner for overhovedet at kende til eksistensen af denne forvoksede gokart´s, der er intet game changer over den, og det bliver der heller ikke over model S.

Men det udelukker ikke at model S nok skal blive en succes, om end den er dyr så har den trods alt stor nytteværdi, men det den her roses for er jo ret ligegyldige detaljer, hvis den bruges til defensiv kørsel i tæt trafik, er accelerationsevnen et minus ikke et plus.

Men hvis du har pengene så synes jeg da du skal købe en, så du har noget transportmulighed når du skal hente nye fliser i byggemarkedet, eller når du skal på genbrugspladsen, og mon ikke der kommer specielle ladepladser ved vores indkøbscentre så el-bilerne kan parkere næsten lige så tæt på indgangen som handicap pladserne, på den anden side kommer samme regler til at gælde for Zoe.

Hvis Tesla bliver game changer så bliver det ikke pga deres model S, men pga deres motorer (drive train), det er kun på det punkt de indtil videre er så langt foran at de kan noget de andre ikke kan.

  • 0
  • 0

Jeg tror det Søren Lund forsøger at forklare er at elbiler i folks bevidsthed tidligere har ligget i ellert-segmentet, og Tesla har gjort op med det ved at demonstrere at de kan producere en elbil som fartentusiaster vil købe, endda i samme prisleje eller billigere.

Man kan stadig postulere at ingen kan producere en billig mainstream elbil, men der er i dag ikke nogen der kan påstå at man ikke kan producere en high-end konkurrencedygtig elbil. For 10 år siden ville folk have grinet ved tanken.

Hvis man ikke selv går op i hvor hurtigt ens bil kan accelerere, kan man synes det er lige meget. Personligt tror jeg det er vigtigt for det fremtidige elbilsmarked at få erobret nogle toppladser i bilhierarkiet.

  • 0
  • 0

Når man har læst disse kommentarer, så synes det som om den ene side har meget svært ved at forstå, hvad den anden side skriver.

Tilhængerne skriver, at TeslaS, prismæssigt og ydelsesmæssigt fint kan konkurrere i det segment den naturligt placerer sig i via ydelser og udstyr.

Herefterskriver modstanderne så, at TeslaS er meget dyrere end en skrabet minibil.

Jeg kan ikke se sammenhængen mellem argument og modargument!

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke se sammenhængen mellem argument og modargument!

Der er næsten altid tre forskellige undertemaer i enhver elbildiskussion her på ing.dk.

Der er bilentusiasterne som ser elbilen som næste naturlige skridt i bilens udviklingshistorie, og dermed også som prædestineret til at tage over fra benzinbilen.

Der er økonomerne, som argumenterer for at hvis en bil, uanset konstruktion, skal have en chance på det danske marked, er den nødt til at være inden for økonomisk rækkevidde af størstedelen af befolkningen.

Endelig er der pragmatikerne, som argumenterer for at hvis elbilen skal have en chance, er den nødt til at have høj transparens set fra brugerens synsvinkel. Brugeren skal ikke i nævneværdig grad ændre sine vaner i forbindelse med overgang til elbil.

Enhvert argument vil blive fortolket alt efter hvilken af ovenstående katogorier der ligger en nærmest, hvilket ofte giver nogle pudsige diskussioner på goddag-mand-økseskaft niveau. Jeg synes det er sjovt, og så længe det fremmer modstanden mod elbiler er det også nyttigt.

  • 0
  • 0

Enhvert argument vil blive fortolket alt efter hvilken af ovenstående katogorier der ligger en nærmest, hvilket ofte giver nogle pudsige diskussioner på goddag-mand-økseskaft niveau. Jeg synes det er sjovt, og så længe det fremmer modstanden mod elbiler er det også nyttigt.

Vi skal også huske argumentet om, at benzin ikke bliver billigere. Det kan gå hen og blive dyrt på samme måde som det er at bruge fyringsolie idag ifht. 1970-1980, hvor man jo tænker på at skifte til varmepumpe eller andet.

Elbilteknologi bliver derimod billigere, og på et tidspunkt bliver det billigere end benzinbiler.

Vil benzinbilejere gerne stå og skændes på benzintanken om rationerne, mens elbilerne triller forbi ude på vejen?

  • 0
  • 0

Vil benzinbilejere gerne stå og skændes på benzintanken om rationerne, mens elbilerne triller forbi ude på vejen?

Det kommer aldrig til at ske. Et forhold som er stærkt undervurderet, både af beslutningstagere og politikere, er menneskets opfindsomhed under pres. Det nødvendige pres, for at finde en brugbar løsning på fremtidens transport, er slet ikke stort nok endnu.

Dette er også årsagen til at elbilen er en fiasko. Ingen har bedt om den endnu, og ingen vil have den. Hvis man havde ventet med at introducere den til presset var til stede, var den sandsynligvis blevet en succes med det samme.

Personligt er jeg ikke det mindste i tvivl om at jeg om 30 år stadig kører i benzinbil. Med stor sandsynlighed med kunstigt fremstillet benzin i tanken.

  • 1
  • 0

[quote
Personligt er jeg ikke det mindste i tvivl om at jeg om 30 år stadig kører i benzinbil. Med stor sandsynlighed med kunstigt fremstillet benzin i tanken.[/quote]

Man plejer jo, - med rette vil jeg mene, - at sige, at forudsigelser af fremtidens teknologisk udvikling er præget af, for store forventninger til ændringer på kort sigt, og en grov undervurdering på langt sigt.

Den kortsigtede overvurdering skyldes nok en nørdet tekonologi begejstring over, hvad man potentielt kunne forestille sig eksisterende teknologi anvendt til. Uanset hvor praktisk anvendeligt dette ville være.

Langsigtet er problemet at eksisterende teknologi ekstrapoleres ud i det absurde. Viktoriatiden forestillede sig fremtiden fyldt med de mest fantastisk dampmaskiner. Den teknologi der i virkeligheden kommer til at fylde fremtiden ved man stort set aldrig havad er, da ingen endnu har tænkt tanken om dens eksistens.

Jeg tror at du er igang med at ekstrapolere nutidens bil med forbrændingsmotor ud over hvad der er belæg for.

  • 1
  • 1

Man kan sikkert stadig køre i benzinbiler om 30 år, ingen tvivl om det, men jeg tror der sker et generationsskifte om 25 år, hvor den tids unge mennesker vil vælge en elbil, fordi man så begynder at sætte pris på at køre rundt i en ren og pæn maskine, fremfor en beskidt bil med forbrændingsmotor.

Hermed får benzinbilen med tiden stille og roligt det samme utiltrækkende image som en benzindrevet vaskemaskine.

Og man behøver ikke være kreativ med benzinmotorer, for at overleve i fremtiden. Elbilen er allerede en løsning på transportproblemer i en "dystopisk" fremtid uden adgang til flydende brændstof, for kan man lave strøm, kan man komme frem. Det er nemt at lave strøm. Meget nemmere end benzin.

Øgede emissionskrav vil også sætte en stopper for både benzinslugere og bykørsel i benzinbiler, når man opdager, hvor meget, den renere byluft og det mere stille bymiljø betyder for folks generelle helbred.

At elbilen ikke sælger idag kommer ned til prisen, og at de er lige så sjældne som superbiler, så man ikke får nogen chance for at prøve dem henne ved den lokale forhandler, for at have en idé om potentialet.

Der er også stadig firmaer, der desværre forsøger sig med selvkørende læskure som billige elbiler. Den går ikke.

Men med mine kørevaner ville jeg skifte, så snart man kunne få en Nissan Leaf eller en Tesla Bluestar med 300 km rækkevidde ved 8 timers opladning. Og kan jeg så lige give en af vennerne en køretur, så begynder der at ske ting og sager. Men det sker nok først om 5-10 år.

  • 0
  • 0

Jeg tror at du er igang med at ekstrapolere nutidens bil med forbrændingsmotor ud over hvad der er belæg for.

Både, og. Jeg syntes 30 år er en meget kort horisont, og hvis jeg kigger tilbage på de to foregående 30-års perioder jeg har oplevet, så er det altså ikke den vilde udvikling af ny teknologi vi har set. Det er mest videreudvikling af eksisterende velprøvet teknologi. Det er det samme jeg forventer for benzinbilen.

På længere sigt er der ingen tvivl om at helt utænkeligt fantastiske løsninger kommer på markedet, men det ligger i mit perspektiv meget længere ude end 30 år. En ting som har kendetegnet de seneste 60 år, er at udviklingsomkostningerne og ikke mindst kompleksiteten, er steget dramatisk. Det ser jeg som den største hindring for udvikling af nye teknologier.

  • 0
  • 0

Man kan sikkert stadig køre i benzinbiler om 30 år, ingen tvivl om det, men jeg tror der sker et generationsskifte om 25 år, hvor den tids unge mennesker vil vælge en elbil, fordi man så begynder at sætte pris på at køre rundt i en ren og pæn maskine, fremfor en beskidt bil med forbrændingsmotor.

En god måde at perspektivere disse ting på, er at studere de store producenters udgifter til videreudvikling af benzinmotoren, dels med henblik på optimering af ydeevne, og dels med henblik på udvikling af benzin-alternativer.

Når man så har studeret de rigtig mange nuller i enden af disse tal, skal man spørge sig selv om hvor mange år det vil tage at genindvinde denne investering. En investering, som i modsætningen til mange elbilseventyr, kun i begrænset omfang er statsfinansieret.

  • 0
  • 0

Halvdelen af året, vil denne Tesla S ligesom alle de andre el-biler, være rullende frostboxe!

..pladder!!

Min erfaring med Fluence i år (ved 5-7 graders frost) er at bilen bliver hurtigere varm end min gl. benzinbil - fordi elvarmen leverer med det samme.
Og - forbruget til varme koster kun lige omkring 1% af rækkevidden ved længere ture (trækker 2-5 kw i starten, men falder hurtigt til 1-2 kw)

  • 0
  • 0

hvis jeg kigger tilbage på de to foregående 30-års perioder jeg har oplevet, så er det altså ikke den vilde udvikling af ny teknologi vi har set.

A hva, to 30års perioder dvs 60år, du får ikke en effektiv fleksibel lydløs elmotor som ikke bruger løs af sjælne metaller uden en god motorstyring, og hvis styringen ikke skal bruge mere energi end motoren så er radiorør både energislugende og sarte i forhold til mekanisk påvirkning.

Den første transistor blev bygget i 1958, der er efter min opfattelse flere spring op til den beregningskraft, og den råstyrke som effekt elektronik i dag fremviser, og som gør genopfindelsen af el-bilen mulig, den ny elbil har ikke ret meget til fælles med elbilerne for 100år siden.

Der er sket en stor udvikling fra de tidlige el-biler til nu, men model s er bare endnu en, hvor der justeres lidt på nogen detaljer, uden noget banebrydende der kan forsvare at lige præcis den model skal kaldes for en game changer.

  • 0
  • 0

Hej Frank J. Andersen.

Jeg har lige et enkelt lille spørgsmål, som ligger lidt uden for trådens emne.

Jeg kan forstå, at du har en Renault Fluence. Jeg synes, at bagagerummet er lille i denne bil.

Kan bagsæderne lægges ned i Renault Fluence, så man får et større bagagerum?

Jeg synes, at Renault Fluence er en utrolig spændende bil p.g.a. Better Places batteriskifte-stationer. Men så vidt jeg husker, er bagagerummet i denne ikke nær så stort som i Tesla S, der vist har 2 bagerum.

Venlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Hej Jan,

  • Ja, bagagerummet ER lille, men klarer 2 mellemstore kufferter + lidt småt
  • Nej, sæderne kan IKKE lægges ned

Tesla'en er såvidt jeg ved lavet med batteriet i en flad pakke integreret i vognbunden - mens Fluence har pakken mellem bagsæde og bagagerum..

Vi har af samme årsag investeret i solide Thule tagbøjler så vi kan have bagage og cykler her.. Det kræver lidt ændrede vaner - blandt andet at huske bøjlerne når der skal købes lange genstande..

mvh Frank

  • 0
  • 0

Hej Frank,
Har selv været inde hos Better Place og se deres Renault, lækker bil kører godt osv. Men jeg tror ikke på deres koncept. Man kan spare ca. 10-15% i forhold til en traditionel benzin/diesel bil?
Hvor langt kører den på en opladning? Jeg har læst af andre brugere (dem er der desværre ikke så mange af, mener kun der er solgt ca. 200 Reanult Fluence?) at den faktisk kun kører ca 100 km på en opladning/batteriskift?
Jeg er desværre også bange for at det er alt for dyrt at lave disse batteriskifte stationer!
Tesla model s kan oplades gratis på Tesla's egne opladestationer, med 240 km på 0,5 time. Indtil videre er der åbnet 9 ladestationer i USA, planen er at hele USA skal dækkes, så man kan køre tværs over USA, gratis!

Jeg har reserveret en Model S, får den forhåbentlig lige efter sommer.
Hvis man kigger på f.eks. En VW Passat 1.4 automatgear 16 km/l koster den ca. 450k, så synes jeg faktisk ikke det er dyrt at give kr. 563k for Model S.
Den kører ca. Det der svarer til 30-35 km/l + ingen grønejerafgift.

Jeg forstår faktisk ikke der er så mange 'sure' gamle mænd der hidser sig op over elbiler, jeg mener faktisk teknologien er klar. Model S kører op til 500km på en opladning. Hvis man taler med Tesla Roadster ejere, så tænker de ikke på det med rækkevidden.
I dag putter Tesla 210wh pr. Kg i deres batteri, men teknologi findes i dag der kan give 400wh pr. Kg.
I 2015 kommer Tesla med deres 30.000$ Bluestar, de forventer at bygge 100.000 af den model.
Jeg kunne godt forestille mig at Tesla kan gøre det samme som Apple gjorde med Tablets. Flere andre havde prøvet, også Microsoft alle fejlede. Apple har ca. 75% af tablet markedet i dag!!!

Godt nytår.

Dbh
Brian

  • 0
  • 0

Denne Tesla S er en meget spændende bil. Lidt dyr, men spændende. Ligesom Opel Ampera også er lidt dyr (samme prisklasse), men også meget spændende. Har ikke hørt / læst om denne Tesla S før idag, men den ser ud til at være et skridt i den rigtige retning for rene el-biler. Jeg er dog ikke sikker på om jeg hellere ville have en hybridbil end en ren el-bil.

  • 0
  • 0

Leaf er lige blevet billigere i USA. Nedsat fra USD 35.200 til USD 28.800. Det er før den statslige tilskud på USD 7500. I Californien får man yderligere USD 2500 i tilskud. Så nu kan man i den solrige stat blive kørende for USD 18.800 (DKK 105.000)

Hvis $35.200 svarer til en dansk pris på 290.690 kroner, så er $28.800 = 240.000 kroner.

Eller cirka det der svarer til DKK 190.000 i Norge hvor den er momsfritaget. Samtidig har Norge ikke ligeså billige mikrobiler som Danmark. Det skal nok rykke!

Desværre er det ikke givet at vi får samme prisnedsættelse. Ing.dk må gerne ringe til Nissan og spørge lidt til det... :-).

Den nye Leaf har også fået 15% ekstra rækkevidde.

  • 0
  • 1

Hvis man har set filmen "Who killed the electric car ?", så kan man i denne video måske få en fornemmelse af, hvad der fik GM (og olieselskaberne) til at tage livet af elbilen.
I videoen jubler den nybagte ejer - en helt almindelig mand på +60 år - af en Tesla Model S: "No gas - no more!".
(Link: http://www.youtube.com/watch?v=XP4AetPZwwc ).
At helt almindelige mennesker sådan jubler over at slippe for benzin/diesel, bilos og larm, og i det hele taget slippe for de hostende antikviteter, som går under betegnelsen "moderne biler" - det kunne jo godt lyde som olieselskabernes værste mareridt!.
Der er ikke noget at sige til, at transportrevolutionen ikke kommer fra den kant, men fra en pengestærk privatperson, som "bilgeneralerne" og "oliegeneralerne" ikke kan røre (læs: tromle ned).

  • 0
  • 0