Er køb af ny bil helt sort?

Jeg har kun købt meget få biler i mit liv, så erfaringerne er tynde.

For hvordan foregår det egentligt når det ikke lige er en brugt øse, der skal hjem i carporten, og er markedet virkeligt uigennemskueligt?

Er det lidt ligesom med mobiltelefoner: den reelle pris forsvinder i diverse pakker og finansieringstilbud?

Nedenstående pressemeddelelse fra AutoOffer hævder at ville rydde op og gøre det nemmere.

Nu handler det jo kun om nye biler og finansiering, for ellers kunne man jo spørge, hvor det adskiller sig fra bilbasen, som vist også har nye biler med.

Hvad siger jeres erfaringer jer - er det vejen frem?

Læs det her:

http://newspublicator.dk/e10/parker/pm/828f689b38631f4f/em608412/view/

Bjørn Godskes billede
Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren, men uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Kommentarer (19)

Jeg har netop bestilt min første fabriksnye bil. En simpel udregning viste at besparelser på misundelsesafgift(gule plader), grøn afgift, forsikring, brændstof og vedligehold, kunne gøre det op for den finansiering der skulle til. Jeg kører nu 500 kr billigere om måneden i en fabriksny Polo blueGT DSG med ALT i udstyr, sammenlignet med min 2009 Scirocco 2.0 DSG. Bevares, det er ikke den samme bil, men en Polo er altså virkelig ved at være en god vogn!

Hvad angår indkøbsprisen, så indhent tilbud ved 2-3 forhandleren på den samme bil. Man kan altid få deres DG lidt ned :)

/Martin

  • 0
  • 0

Hey Martin

Off-topic

Nu blev jeg sgu lidt nysgerrig, for jeg står på kanten til at privatlease en Polo BlueGT (uden DSG). Hvad er din erfaring med den og er du tilfreds med motorkraften, taget din gamle Scirocco i betragtning?

  • Andreas
  • 0
  • 0

Jeg har desværre ikke fået den endnu. Må vente til d. 8/4. Prøveturen viste dog at den har masser af overskud. Ikke så meget som scirocco'n, men det er var også en smule fornuft ind over beslutningen :)

Min anbefaling, ta' ud til en forhandler og kør en tur i den. En times tid rundt i byen og på landevejen.

Hvorfor i øvrigt ikke med DSG? Det automatgear er ganske enkelt for lækkert!

/Martin

  • 1
  • 0

Ah okay. Hvor lang tid har du så måtte vente? VW Slagelse siger at fra fabrikken går der 8-10 uger.
Ja det er også fornuften der driver mig mod Polo'en. En 20-årig Corolla GSi, er vist desværre ikke så fornuftsbaseret længere.

Det ville jeg også rigtigt gerne, min lokale forhandler har dog ingen på "lager" i øjeblikket. Jeg har dog prøvet den almindelige Comfortline 1.2 TSi, og den var rimelig at køre i.

Jeg synes stigningen i månedlig ydelse var lidt for høj i forhold til standard gearkasse, og så ville jeg egentligt helst have det hele mekanisk, selvom DSG er hurtigere. Men det kan være det skal genovervejes.

  • Andreas
  • 0
  • 0

Mit bud er at det er godt for forbrugerne, hvis det er forbrugerne autooffer lever af.

Trustpilot var f.eks. i starten rigtig god for forbrugerne. Men det har skiftet, for nu lever trustpilot af af sælge adgang til virksomheder, så de kan få fjernet anmeldelser de ikke bryder sig om, eller muligheden for at svare på dem. Dvs. de er ikke længere interesseret i forbrugerne.

Hvis indtjeningen vender, så autooffer kommer til at leve af forhandlerne, så vil de blive ret ligeglade med forbrugerne,... tænker jeg

  • 6
  • 0

Hej

Find ud af helt præcist hvilken bil du vil have, hvilken motor, farve, udstyr osv. Ligeledes find finansiering (bank, forhandler eller kontant).

Med disse oplysninger ringer du så til alle de lokale forhandlere af denne bil og fortæller dem hvad du vil have og hvad deres bedste pris er. Fortæl dem at hvis de giver den bedste pris kører du derned dagen efter med dankortet klart. Spil forhandlerne ud mod hinanden selvfølgelig.

Det virker bedst hvis det er en dyrere bil de rigtig gerne vil sælge. Og så kræver det at du selvfølgelig kører derned og køber bilen som lovet...

  • 1
  • 0

Ah okay. Hvor lang tid har du så måtte vente? VW Slagelse siger at fra fabrikken går der 8-10 uger.


De 8-10 uger passer meget godt. Jeg bestilte i slutningen af januar. Som jeg forstår det, kører de det i klumper. Min går i produktion i uge 10. Dertil kommer 3 ugers transport + klargøring i Danmark.

Jeg synes stigningen i månedlig ydelse var lidt for høj i forhold til standard gearkasse, og så ville jeg egentligt helst have det hele mekanisk, selvom DSG er hurtigere. Men det kan være det skal genovervejes.


Automatgear er en smagssag. Jeg er bare blevet træt af at skifte gear i dagligdagen... Kombineret med den adaptive fartpilot, så bliver motorvej/landevej i leg :)

/Martin

  • 0
  • 0

Automatgear er en smagssag. Jeg er bare blevet træt af at skifte gear i dagligdagen...

Jeremy Clarkson er enig med dig: http://www.sunmotors.co.uk/news/jeremy-cla...

I had it in my mind as I sat in the Touran (to review for Driving.co.uk), fuming, that these days — with flappy-paddle gearboxes and automatics being fairly cheap and easy — the only people who would buy an old-fashioned gearstick manual are the sort who choose not to have a washing machine because they prefer to clean their clothes in the local river.

  • 1
  • 1

Hej Walter Hansen,

Som du selv skriver, vil det være godt hvis AutoOffer lever af forbrugerne - og det er lige netop det vi gør. :)

Vi tjener vores penge ved at tage en procentdel af den rabat, vi forhandler hjem til forbrugerne. Lad os f.eks. sige at listeprisen på en ny bil er 150.000 kr og vi får forhandlet en rabat på 10.000 kr. Herefter tager vi eksempelvis 1.500 kr af besparelsen, hvorefter den pris du kan bestille bilen til er 141.500 kr. med en rabat på 8.500 kr.

Vores indtjening er derfor allerede inkluderet i den pris, du ser på autooffer.dk, hvilket forresten også inkluderer leveringsomkostninger og gratis levering til din hoveddør.

Jeg håber det gav dig svar på, hvor vores indtjening kommer fra.

Venlig hilsen,
Ditte fra AutoOffer

  • 3
  • 0

Som jeg forstår konceptet. Så er Autooffer en mellemmand, der arrangere handel og pris mellem kunde og sælger. En given (fysisk)forhandler skal så stå for resten. Hvordan er det ikke bare et fordyrende mellemled?

/Martin

  • 1
  • 0

Hej Martin,

Vi bliver tit kontaktet af jer, der er hårde til at forhandle og vi opfordre altid til at købe bilen til den bedste pris - uanset om det er gennem os eller ej. Så hvis du er rigtig dygtig til at forhandle priser selv, så er vi måske ikke den rette løsning for dig. Men så kan du jo altid starte inde inde ved os, og dermed få en idé om, hvor stor en besparelse du kan opnå.

Vi oplever at mange forbrugere har svært ved at forhandle en fornuftig rabat på deres nye bil, eller føler at det er en ubehagelig situation, og det er her vi går ind som mellemmand og hjælper dem. Hvis du bestiller din nye bil på autooffer slipper du for alle de svære forhandlinger, da vi allerede har klaret det for dig.

Venlig hilsen,
Ditte fra AutoOffer

  • 1
  • 0

Min eneste erfaring med automatgear er på leje biler i USA. Jeg forsøger at leje en ny bil hver gang (for sjov) for at prøve noget forskelligt.
Ud fra den erfaring vil jeg sige at selv om jeg selv altid har kørt med manuelt gear, ville jeg sagens kunne leve med automat gear. Faktisk ville jeg kunne blive ret glad for det. Men især med automatgear jeg ville være nød til at prøvekøre bilen først i forskellige typer trafik.

Jeg syntes der er stor forskel på hvordan de opfører sig. Nogle af dem ville irritere mig i det daglige fordi jeg bare ikke kan finde nogen måde at køre dem på, der får dem til at opfører sig pænt. Andre af dem "er der bare" og man tænker ikke over det.
Især på muskel bilerne har det indtil for nyligt været frygteligt og jeg er ofte endt med at køre i Sport+ og så bruge deres flappy-paddles. De nyere modeller virker bedre og man kan bare køre i Drive uden at de vælter rundt i gearene.

  • 0
  • 0

Jeg synes stigningen i månedlig ydelse var lidt for høj i forhold til standard gearkasse, og så ville jeg egentligt helst have det hele mekanisk, selvom DSG er hurtigere. Men det kan være det skal genovervejes.

Vores biler er begge designet af Walter de Silva, Alfa 156 og Seat Altea, sidstnævnte blev vores første med automatgear DSG. Jeg har altid været skeptisk med automatgear fordi de tidligere havde sit eget liv med hensyn til skiftetidspunkter og dermed omdrejninger, og ikke mindst oplevelsen af never-ending fedte-kopling, UFF.
Med DSG er det noget helt andet. DSG skifter nogenlunde på de tidspunkter, som man ellers selv ville vælge.
Imidlertid - så har, i hvert flad vores Altea, en irriterende sløvhed med at finde det korrekte gear efter nedbremsning og accelleration igen, såsom ved sving, der går næsten et sekund. Det kan jeg gøre hurtigere med en manual gearkasse.
Andre der oplever det, eller skal Altea'en til service?

  • 0
  • 0

Autooffer, det lyder som en internet side for folk der er blevet kørt ned af en bil. Er det en site mest cyklister eller fodgængere? ;-)

  • 0
  • 2

Imidlertid - så har, i hvert flad vores Altea, en irriterende sløvhed med at finde det korrekte gear efter nedbremsning og accelleration igen, såsom ved sving, der går næsten et sekund. Det kan jeg gøre hurtigere med en manual gearkasse.
Andre der oplever det, eller skal Altea'en til service?

Min Sciorroco(100.000 km, 7 år) har det samme. Det er mellem 2. og 3. gear på DQ250(6 gear vådkobling). Jeg tror det ligger i at bilens kinetiske energi er så meget reduceret ved de hastigheder, kontra længere længere oppe i gearene. Derudover kan det være at der er en smule længere mellem 2. og 3. gear på udvekslingen(Har ikke undersøgt det). Jo længere der er mellem gearene, jo mere skal omdrejningerne tilpasses inden skiftet kan foretages.

Det skader selvfølgelig ikke at nævne det ved service.

Jeg lagde ikke mærke til det på den Polo jeg var ude at kører i. Den er med DQ200(7 gear tørkobling).

/Martin

  • 0
  • 0