Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Er Apple-bilen kørt i grøften?

Chefen er gået og der er ansættelsesstop.

Rygter om Apple-bilens deroute tager til efter at Appleinsider kan fortæller om en vred Jony Ive, der vil se mere fremskridt.

Et af de helt store problemer skulle være selve fremstillingen af en bil. I september sidste år gik rygtet, at Apple ville samarbejde med BMW og deres model i3. Men BMW er ikke interesseret i at samarbejde med Apple.

Nu er chefen for projektet (der har kodenavn Titan), Steve Zadesky, skredet og der er indført ansættelsesstop.

Lige nu arbejder der cirka 1.000 personer på projekt Titan. Flere er blevet hentet hos Tesla.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Realiteten har endelig indhentet Apple. At presse stålplader i form og svejse dem sammen til et karosseri, for slet ikke at tale om undervogn, transmission, sikkerhed, kabine etc. er måske lidt sværere og kræver flere ressourcer end Apple troede.
Foran en skærm sker det i alt fald ikke.

I det mindste har Google lavet en "bedstemor-and" bil. Men derfra og til at blive bilproducent? Reality Strikes Again.

Bent.

  • 17
  • 3

Det er nemt at bygge en bil. Det er lidt sværere at bygge en god bil, endnu sværere at bygge mange biler, og pokkers svært at bygge mange gode biler, og uhyggeligt svært at gøre det til rimelig pris. Quality, volume, price - pick any two.

GM og Nissan presser resten af branchen hårdt med hhv. Bolt og Leaf2, det havde ikke gjort uden presset fra Tesla. Det kan godt være at Tesla ikke når det med Model 3 (vi får se), men øvrige mærker ser ud som om de er hægtet af udviklingen indtil de kan fremvise en rendyrket platform til masseproduktion af elbil.

Tesla er nødt til at satse på kvalitet, ellers ryger deres niche. Dørproblemet viser hvor opsatte de er på at skille sig ud :http://www.wsj.com/articles/tesla-sues-ger...

Apple plejer at være gode til at holde på hemmeligheder, men at starte bilproduktion op i Vesten er en meget vidtrækkende opgave som ikke kan holdes indenfor tegnestuer.

  • 4
  • 0

@Lars Hastrup: Det kan man mene... Volvo Cars har ca. 25.000 ansatte, producerer ca. 4-500.000 biler årligt, men mente alligevel ikke de var store nok til at klare sig som enkeltstående fabrikant. At udvikle en ny "platform" for en serie biler, dvs. undervogn, drivline mv., har de derfor gjort sammen med andre. Tidligere Renault, Mitsubishi, senere Ford og Mazda. Nu hvor de er kinesisk ejet, og har mistet "legekammeraterne", er mange i branchen i tvivl om, hvorvidt deres produktion er stor nok til at bære udviklingsomkostninger fremover. Så 1000 ansatte er "ingenting" i den branche.

  • 3
  • 0

Måske lige nøjagtig Volvo Cars er jo lidt en succeshistorie, på trods af hvad branchen mente.
Alle deres gode idéer kunne først realiseres da de fik kinesiske ejere og ikke skulle arbejde sammen. Første ret store besparelse, alle motorer er fremover 2,0 l og fire cylindre, alle.
Indtil videre har deres nye ejere ladet dem passe sig selv og deres første rene Volvo Cars model XC90 er blevet en så stor succes, så de dårligt kan følge med.
Næste model er S90 er også blevet vel modtaget.
Det kan meget vel være at Volvo Cars brand og ejerskab åbner dørene i Kina, så en kineser støtter et kinesisk firma, men samtidig får højeste kvalitet, sikkerhed og nordisk design, ren win win.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten