Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
højttaler q113 blog

Endnu en læser har bygget sin egen version af Højttaler Q113. Lær af hans erfaringer

Mød Peter A. Jensen, der er en af de mange, der har fået tegningerne til Højttaler Q113 tilsendt. Han har bygget sine egne versioner og fortæller her om sine erfaringer.

Illustration: Privatfoto

Peter A. Jensens hjemmebyggede Q113-højttalere.

Højttalerkonstruktion er en af de få ting i livet, der indeholder lige dele videnskab og kunst. Videnskaben tilbyder hele tiden ny indsigt, nye materialer, nye teknologier og nye måder at måle, beregne og simulere alt det faktabaserede på. I den kunstneriske afdeling, får vi gradvist mere indsigt i menneskets evne til at vurdere lyd.

Udefra ser højttaleren ikke ud til at have flyttet sig i 20 år, men sandheden er nok, at højttaleren (som teknologi) aldrig haft mere at byde på nu, hvor (desværre) færre interesserer sig for den.

Der er virkelig mange gode højttalere i butikkerne.

Højttalerens teknologier er på den ene side så enkle, at børnene i folkeskolens store klasser med lethed kan vikle en spole af noget ståltråd og sætte den fast på en tragt af papir. De kan sende et musiksignal gennem ståltråden og holde den i nærheden af en magnet og miraklet sker. Noget, der minder om musik kommer ud!

Højttaleren er så enkel, at man næsten ikke kan bygge den forkert. Der kommer altid (en eller anden form for) lyd ud til sidst. Dette projekt har imidlertid også vist, at man ikke behøver at bevæge ret langt ind i stoffet, før man finder ud af, at man næsten heller ikke kan bygge højttaleren rigtigt.

Hver eneste del af konstruktionen består af kompromisser mellem egenskaber, hvor man egentlig bare har lyst til at vælge dem alle. Lægger du vægt på en bestemt egenskab, giver du afkald på en anden, du ellers gerne ville have haft. Kunsten er at finde vejen. Og træffe de konstruktionsmæssige valg på et oplyst grundlag.

Det forjættende er jo, at på den anden side af alt det tekniske venter mødet med musikken. Oohh, du søde klang! Thi du er jo årsagen til alle disse bryderier.

Nu skal du møde en læser, som har fortolket Q113-projektet på sin egen måde, med sit helt eget resultat.

Med en tak, giver jeg her ordet til Peter

Jeg stod i 2012 og overvejede nyt Hi-fi, så da Ole annoncerede Q113 projektet hoppede jeg på og har fulgt Q113 projektet fra dag et, Især lyttesessions og sammenkomsterne i Roskilde har været inspirerende, og det har sat mange tanker i gang hos mig og givet mange svar - men nok endnu flere spørgsmål. Der har også været nogle overraskelser, jeg havde store forventninger til illuminator enhederne, men jeg må medgive, at Evolution er en vinder. Og nu har jeg bygget min helt egen version.

Projektplan

Da jeg bestilte enhederne, var mit mål at bygge en Evolution vægmodel, men jeg må erkende, at jeg endnu ikke er færdig med at forsøge, og at væg modellen har nogle udfordringer. Derfor er jeg gået efter at bygge et par øvelseskabinetter med udgangs punkt i DIY tegningerne. Jeg startede med at lave en plan, hvor jeg vidste, at jeg ikke ville nå det hele. I praksis nåede jeg endnu mindre end planlagt, og jeg ved nu, at jeg ikke når de sidste to punkter nemlig målinger og nyt filter. Den største overraskelse har været leveringstiden på delefilterkomponenter, det tog nøjagtigt to måneder! fra 11. feb. til 11. april. Der er ingen tvivl om at projektet var på vej op på ”gem til næste vinter hylden” men nu spiller de alligevel, og det er jeg glad for. Jeg kan godt forstå, at det må være svært at drive en forretning ved at sælge små komponenter til lave priser, men to måneders leveringstid er bare ikke godt nok, heller ikke selvom det var helt fra Holland.

Jeg begyndte med at modellere min version op i en 3D CAD model, alene det arbejde giver automatisk en del input til løsninger, og dem kan der komme mange af. Med udgangspunkt i DIY kabinettet blev pladerne delt, så der kunne fremstilles en udskiftelig baffel. Baffelen har fået samme mål som Dayton’s 8”x14”. Den smalle basrefleksport brød jeg mig ikke om, så jeg har lavet to runde i stedet for, men jeg holdt muligheden for en enkelt på bagsiden åben, fordi den placering ville gøre det lettere at eksperimentere med portens længde. De ”karakteristiske” hakker på bagsiden er et forsøg på at lave en let tilgængelig placering af terminalerne. Forpladen hælder 10grader hvilket er en almindelig måde at sørge for ”time alignment” af enhedernes akustiske center, der er noget som tyder på at diskantens dybe wave guide passer godt til en lodret forplade. Der er lavet tegninger efter behov.

Kabinettet

Mit kabinet er lavet af de materialer jeg har kunnet finde i kælderen, det er billigt og så fylder de ikke mere. Der er gået en del tid med at fremstille kabinettet. Jeg har brugt håndværktøj, stiksav og overfræser, men en god rundsav med smig og et bord til montering af overfræseren samt en cirkelskabelon ville have været en stor hjælp. Overfræser jern med kugleleje anslag er også et nyttigt stykke værktøj. Baffel pladen er fremstillet i 18 mm bøg og resten i 19 mm MDF. Maling er en almindelig interiør lak på spray dåse, specielt MDF suger helt utroligt så man kan lige så godt starte med en primer.

Det relativt hårde bøgetræ har gjort det muligt at lave en kraftig ventilering af bassens bagside. De fem huller til bassen har jeg drejet rundt på et tidspunkt, men jeg kan ikke længere huske begrundelsen.

Det første jeg skulle have på plads var basreflex porten, det er et ø40 PP afløbsrør. Indvendigt måler det ø36,4, lidt over det beregnede ø35,7. PP er et af de nye plastmaterialer, der har afløst PVC. PP er svært at lime men til gengæld kan det deformeres og svejses, det bliver blødt allerede ved 180 gr. C. så det er nemt at lave trompetfaconen. Desværre har jeg ikke fundet en metode til at bøje røret, det er derfor de lige rør endte på bagsiden af kabinettet. Røret kan sammenføjes med kabinettet, ved at den stumpe ende af røret presses ind i et stykke MDF, som så kan limes på kabinettet.
Bemærk. Efterfølgende har jeg fundet lim, der skulle kunne lime PP, og man kan også finde et rør i PVC.

Bagsiden

Kabinet med delefilter

Dæmpematerialer har været diskuteret i et tidligere blogindlæg. Jeg har ikke brugt tung dæmpning. Det skum jeg har brugt kender jeg ikke helt specifikationerne på men det var lige ved hånden, den oprindelige tykkelse er 20mm, jeg troede min var 25 mm tyk. Men det har nu vist sig at være 30 mm, så volumenen er blevet i overkanten, og bassen er helt sikkert lukket for meget inde, jeg har efterfølgende lukke kabinetterne op igen og fjerne en del skum i området omkring bas enheden, total er der nok 25% mere skum volumen tilbage end på Pandion 2, bare fordelt anderledes.

Sørg også for at ledningerne er lange nok.

Delefilter

Delefilteret er jo højttalerens hjerte, og der er mange ting, der kan pilles ved. Jeg har valgt komponenter så tæt på forbilledet som muligt, oprindeligt ville jeg undlade den ekstra kondensator med kontakten, fordi jeg mente, at min alder og deraf førende hørelse ikke ville give nogen forskel. Den er dog taget med igen for sammenligningens skyld, og jeg kan godt høre forskel. Jeg har også ladet mig friste til en anden kondensator i første kreds til diskanten, her vil jeg kunne skifte imellem en standard og en 10 gange dyrere kondensator, jeg skifter ved at benytte to forskellige indgangsterminaler til diskantfilteret. Internt kabel er 4.0mm2 men mindre kunne helt sikkert have gjort det. Jeg er spændt på om prisen for den dyre kondensator kan retfærdiggøres, og hvis den kan, mener jeg at Q113 sagtens kan bære at få afprøvet nogle ”ekstrem” komponenter i filtrene. De dyre komponenter er vel ikke på markedet uden grund? Jeg har i den forbindelse fundet et lille tysk firma, der laver ”non interleaved” kondensatorer i høj kvalitet til rimelige priser: www.rike-audio.eu. Falder min smag ud til andre kondensatorer, vil jeg nok prøve dette fabrikat. Delefilteret var oprindeligt tænkt placeret udenfor kabinettet, med den begrundelse, at det skulle være nemt at modificere, men nu har ændringer i tidsplanen resulteret i at det alligevel placeret inde i kabinettet. Alle komponenter er i øvrigt fra www.jantzen-audio.com.

Her ses det færdige resultat, Kabinetterne fremstår rustikt med tydelige markeringer af sammenføjninger, de er håndværks mæssig langt fra at være gennemført, til gengæld behøver man ikke vær bange for hakker og ridser.

Målinger

Min mikrofon er en UMIK-1, som er en Behringer ecm 8000 med et indbygget USB digitalt interface, den kommer med kalibreringsfil og fungerer PnP med Holmimpulse og REW, jeg har erfaring med støjmålinger, og hvis man sammenligner kvaliteten med støjmålere fra B&K, er den lav, men det er prisen også, og den medfølgende kalibreringsfil retter meget. Støjmålinger forekommer at være meget enkelt i forhold til alle de detaljer der skal tages stilling til ved højttaler design. Så i får ikke mine målinger at se i dette indlæg, ikke fordi jeg ikke vil vise dem, men de er simpelthen ikke repræsentative nok, og mine forhold er ikke optimale. Desuden er emnet meget omfattende men bestem interessant og det fortjener en ordentlig gennemgang.

Leverandører

Jeg har jo også været lidt rundt på nettet, hvor jeg fandt nye stik, kabler og terminaler hos http://www.soundboerse.de Kablerne er 6.0mm2 med ekstra tynde kordeler, hvoraf halvdelen er forsølvet, og så er hver leder snoet hver sin vej. Bananstikkene er de meget almindelige hule rør med en aluminiumsomløber, jeg troede først, at omløberen var af grå plast, men stikkene er altså uisolerede.

Terminalerne er isoleret med klar akryl og består af 9 dele. Det oplyses, at de kan klare pladetykkelser på 27 mm, men hvis man vil undgå lodning og bruge skruen til fastgørelse af kablet, kan de kun klare 16-17 mm plade.

Det fire polede bananstik kan være meget nyttige, når der skal arbejdes med filter. Det er vistnok en standard i bilstereo. Skruer og pakning er fra www.biltema.dk som også har en del af de tunge dæmpe materialer. Enhederne fra System Audio er jo vildt lækre, og produceret af Scan-speak, når man har studeret dem har jeg studset over om den store frontplade på diskanten er over prissat, men det kan være svært at finde ud af hvad man får for pengene. Måske kunne man lave en bedre 5½” med en smallere magnet der kunne give bedre flow bagud, alle er enige om at enheden skal kunne ånde bagud, men spalten imellem magnet og spider må også have betydning, og så kan der være refleksioner fra magneten.

Hvad så nu?

Jeg er meget glad for mine højttalere. De spiller, som de skal, og jeg vil nu bruge tid på at lære dem bedre at kende og genhøre en masse musik. Jeg har besluttet at gå 100% digital, og det lyder jo meget enkelt, men der er alligevel mange detaljer at tage stilling til, og det er et stort arbejde at rippe Cd’er og organisere filer. Lige nu trækkes mine Q113 af en Marantz M-CR 510, som i øvrigt streamer 24bit Flac trådløst uden problemer, jeg har tænkt på en erstatning, for eksempel en Naim UnitiQute2, men det må komme an på en prøve. Jeg har fuld respekt for de mennesker som køber den færdige højttaler, man skal virkelig lægge sig i selen for at opnå et resultat der kan konkurrere på både finish og total økonomi, men DIY er nu sjovt. Der har allerede været nogen interesse, for at høre min højttaler, og jeg håber også at der på et tidspunkt kan blive mulighed for at mødes og sammenligne med originalen og andre versioner. I skal være velkomne med kommentarer her i bloggen.

Med venlig hilsen Peter A. Jensen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som sagt, spændende læsning.
Det kunne bestemt være interessant at høre dem mod originalen.

Skulle du på et tidspunkt få brug for at bukke PP eller PVC rør har jeg gode erfaringer i at fylde dem op med fint sand og varme ganske langsomt. Gerne med en varmeblæser til at fjerne maling med.

VH

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten