byggebloggen

En sommeride: Byg en betonkano!

Det er selvfølgelig fuldt muligt, at bygge en kano af beton. På amerikanske universiteter er det en tilbagevendende konkurrencedisciplin, hvor de studerende trænes i materialeteknologi, håndværk og armkræfter - samtidigt.

Den store udfordring består ikke i betonens tyngde - densiteten er som mindre end aluminiums - men i det forhold, at betons trykstyrke er stor og træstyrken lille.

Kanoens vægge skal derfor armeres med et fibermateriale. Da tykkelsen af betonen er svær at reducere, gøres materialet også så let som muligt ved at erstatte sand og sten med lettere materialer.

For tilskuerne er betonkano ræs en sjov idræt - typisk knækker en eller flere kanoer midt over under anstrengelserne..

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

*) trækstyrke ikke træstyrke ... :-) Skulle lige vende den et par gange, da jeg ikke er vant til at tænke i beton.

Sjovt projekt.

...især kunne jeg godt lide følgende fra artiklen du linker til:

It also looks good on a student’s résumé

  • 0
  • 0

Den ældste eksisterende betonbåd er en tyndskallet robåd som blev bygget i 1848 og som findes på Brigoles museum i Frankrig. Til en kano vil den optimale armering være 1,3 mm tykke tråde, enten spundet som hønsenet, eller enkelttråde lagt op over en træform hvorpå der er skruet metalbånd (møtrikken ind mod laminatet så skruerne kan skrues ud): De første lag enkelt tråde punktsvejses til båndene og de følgende lag tråde til de første tråde. Bruges enkelttråd metoden kan armeringens styrkeparametre "skræddersys" fuldkommen. Det bedste tilslagsmateriale er kvartssand med en jævn kornkurve op til 2 mm. Ved sidstnævnte metode vil tykkelsen kunne optimeres = 10 -15 mm. Brug tvangsblander og så lidt vand i mørtlen som mulig. Mørtlen påføres med håndkraft idet vibrering får det allerede påførte til at falde af igen. Tilslag/cement = 5-6/1. Mørtelens hærdning sikres bedst ved enten at lægge et enkelt lag glasfiberdug i epoxy på begge sider af det færdige skrog, eller ved at male med epoxy betonmaling. Den traditionelle metode er dog at dække båden med vådt klæde og holde den våd i 14 dage. Min baggrund for at udtale mig er at jeg i 1970erne byggede en 9 m lang båd på Teknologisk Institut og senere flere, hvoraf den største var en 30 ton galease godkendt af Det Norske Veritas.

  • 1
  • 0

I 1981 var der til FIP kongres i Stockholm udskrevet en kanokapsejlads for betonkanoer. http://www.concretecanoepictures.com/Concr... Der var flere spændende bidrag, blandt andet det australske, der af transporthensyn var lavet i plane flader a la origami, der kunne rulles sammen og transporteres billigt. Fugerne blev så syet på stedet og kalfatret med mørtel.

På DTU var Herbert Krenchel primus motor i en urimelig enkel løsning: han lånte en udtjent traditionel glasfiberkanoform i to halvdele og den blev så opbygget med væv af polypropylen og imprægneret med en cementpasta (masser af microsilica og superplast), efter hærdning og udtagning af formen syet sammen med nylon snor og med en gummiliste på kølen og op i enderne.

Den var lidt tungere end en glasfiberkano fra samme form, men vandt. Den ene af roerne var rigtig god til at ro kapsejlads i kano og den anden var min lillebror: Jesper Kamp Nielsen. Selv var jeg kun med til at bygge kanoen. http://books.google.dk/books/about/1st_FIP...

  • 0
  • 0

Jamen, hvorfor ikke. En af dine forgængere fik jo fremstillet en sådan for mange år siden - i Krenit-fiberarmeret Densit. Ja, rigtigt: Herbert Krenchel. Og denne kano vandt den nordiske konkurrence i disciplinen roning i cementbaserede kanoer. I Stokholm.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten