close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Elon Musk har lige skrevet en håndbog om god ledelse og øget produktivitet

Der har været stormvejr rundt om Elon Musk og Tesla, næsten lige siden starten og i de seneste måneder er det ikke blevet mindre.

Nu et et af de vigtige produktionsmål tilsyneladende blevet nået og der er derfor blevet sat et nyt.

I et brev til medarbejderne forklarer Elon Musk, hvad der sker i virksomheden lige nu. Målet hedder nu 6.000 enheder i Juni måned og med en opgradering af automationen både i april og i maj, er Musk sikker på at det nok skal nås.

Men det kræver nogle grundlæggende ting fra især underleverandørerne og her er det ikke altid, at de kan leve op til Musk's standarder.

For eksempel beskriver han, at der er en:

'Very wide range of contractor performance, from excellent to worse than a drunken sloth.*'

Men mest interessant er måske hans lille medarbejderhåndbog, som henvender sig til medarbejdere på alle niveauer.

Den er kort, præcis og opfordre til handling. For eksempel: Hvis du sidder til et møde og ikke kan se, at din tilstedeværelse bidrager men nogen værdi - så gå! Det er ikke uforskammet, faktisk er det uforskammet at kræve, at du bliver.

Her kommer teksten:

'Btw, here are a few productivity recommendations:

– Excessive meetings are the blight of big companies and almost always get worse over time. Please get of all large meetings, unless you’re certain they are providing value to the whole audience, in which case keep them very short.

– Also get rid of frequent meetings, unless you are dealing with an extremely urgent matter. Meeting frequency should drop rapidly once the urgent matter is resolved.

– Walk out of a meeting or drop off a call as soon as it is obvious you aren’t adding value. It is not rude to leave, it is rude to make someone stay and waste their time.

– Don’t use acronyms or nonsense words for objects, software or processes at Tesla. In general, anything that requires an explanation inhibits communication. We don’t want people to have to memorize a glossary just to function at Tesla.

– Communication should travel via the shortest path necessary to get the job done, not through the “chain of command”. Any manager who attempts to enforce chain of command communication will soon find themselves working elsewhere.

– A major source of issues is poor communication between depts. The way to solve this is allow free flow of information between all levels. If, in order to get something done between depts, an individual contributor has to talk to their manager, who talks to a director, who talks to a VP, who talks to another VP, who talks to a director, who talks to a manager, who talks to someone doing the actual work, then super dumb things will happen. It must be ok for people to talk directly and just make the right thing happen.

– In general, always pick common sense as your guide. If following a “company rule” is obviously ridiculous in a particular situation, such that it would make for a great Dilbert cartoon, then the rule should change.

If there is something you think should be done to make Tesla execute better or allow you to look forward to coming to work more (same thing in the long term), please send a note to [redacted]'

BjørnGodske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

...og formentlig en årsag til at folk tror på at han kan levere og samtidig årsagen til at han rent faktisk kan levere.

  • 3
  • 0

Problemet er ca 12 miliarder.. i gæld.. Musk har mange gode ideer og mange gode folk man han er alt alt for fikseret på teknologi frem for at levere varen. Målet var 5000 enheder pr. måned i juni sidste år hvilke han aldrig har været i nærheden af. Når man vil levere en så teknisk produkt som hans biler så hjælper det ikke at gøre produktionen endu nu mere komplex.
Desuden de pointer han kommer med er jo ikke lige frem nyheder men ting der er brugt bla i frivillig arbejde i mange år.

  • 2
  • 10

Jeg kan godt lide Musks retningslinier. Et par af dem kunne større danske virksomheder (og det offentlige) have stor gavn af.

Hvad grunden er til at Musk føler det nødvendigt at love en del mere end Tesla kan opfylde vides ikke, men nogen krystalkugle er han dælme ikke...

Der er ret langt fra Q1 produktionen på 35000 enheder til de annoncerede 500.000 biler i år. Det ender jo nok med min bil skal levetidsforlænges, hvis den skal holde til jeg kan få en Model3.

https://www.forbes.com/sites/joannmuller/2...

https://electrek.co/2018/04/03/tesla-recor...

  • 1
  • 1

@ jesper jepsen......

DU mangler og fortælle hvilket alternativt DU ser til olien i transportsektoren .
jeg smider nu fløjlshandskerne overfor dig i debatten og undskyld mig giver dig den omgang du fortjener nu og lige her,....

Du fremhæver konstant ice bilerne, som et alternativ for fremtiden. undskyld mig for at jeg ikke deler din naive illusion for fremtiden. jeg VED så lidt om det drivmiddel som ICE bilerne, er afhængelige af nemlig olien. tro mig. man bore ikke 3500 meter ned i undergrunden, skaber et lille kunstigt jordskælv med en kemikalie suppe. hvis olien var nem og få op af undergrunden. lige PT nyder vi godt af. lidt "skiffer olie varme pis i bukserne". åååå det luner så dejligt når vi står ved benzin standeren og det kun koster lige omkring 10 kroner pr liter og fylde benzin på vores benzin eller diesel ice biler. ...... humlen er LIGE FOR ØJEBLIKKET...... KOSTER OLIEN ca 50-80$ pr tønde. dette er varm skiffer olie pis i bukserne. inet andet end varm skiffer olie pis i bukserne som der bliver MEGET koldt. når de store oliefelter sådan RIGTIGT begynder og falde i deres produktion, vi ved faktisk ret meget om skiffer olien,,,,, bakken i midt nord usa, montana. og staterne her omkring. og det næsten lige så store felt i texas. Barnett feltet. de to felter er nærmest ens, der giver få produktions steder med. et par tusiende tønder rå olie om dagen, og mange små steder med et par hundrende tønder rå olie om dagen. dvs det kræver rigtigt mange sugerør i undergrunden for at erstatte det decline, som vi ser i et stort oliefelt lad os tage nordsøens største felter som eksembel hvor man har et decline. på 5-7% årligt. i produktionen på felter der producerede, ca 150,000 tønder olie om dagen, mod skiffer oliens små felter med et par tusiende tønder olie om dagen når felterne er store. ALT skiffer olie har det til fælles at de kræver enormt meget energi for at få olien op. vi snakker om tusender af lastbiler der flytter rundt med kemikalier mm. for at gøre det muligt og hente olien op.

i min bog. så vender jeg det modsat det er IKKE elon musk der skal vise at han kan levere. det er skiffer olie cowboys der skal bevise at de kan producere bæredygtig olie. og fortætte med dette i de næste mange år ud i fremtiden. jeg høre den tit, ELBILER ikke før de kan køre 1000 km pr opladning og trække en campingvogn til italien kan de erstatte min trofaste dieselhakker,
nej jeg tror ikke rigtigt på elbilerne. nuvel det er helt ok at man ikke tror på denne teknologi.

jeg tillader mig så bare og spørge, fint hvor mange ture har du tænkt dig og køre til italien med din campingvogn i en verden hvor benzin og diesel koster +50 kroner literen ? DETTE er den FAKTISKE realistiske debat vi bør tage overfor ICE biler versus elbiler.

Ok hydrogen nurvell fint nok jeg er helt med på ideen om hydrogen. men som advokat for hydrogen skal du nu fortælle mig. hvordan vi kan lave hydrogen via, elektrolyse UDEN og tabe de små 60-70% af energien i varme tab. på vejen fra el til brint til el igen jeg er HELT klart med på ideen med hydrogen. men ser det som BUFFER energi og kun BUFFER energi...... hvor vi bruger vores OVERSKUD af vindkraft og solkraft til at danne brint. og kraftvarme. mens jeg nok personligt vil ha mine betænkeligheder ved og køre i en bil der har 10 kg knaldgas i tanken som sit drivmiddel.....

IEA varsler et olie chok fra 2020. supply kan helt enkelt ikke følge med demand. og der er en pænt stor forskel fra krisen i 2008 og nu. ca en halv milliard flere biler i især kina og indien forskelen. med precist lige så købe duelige forbrugere til olien som vi i vesten er forskellen på 2008 og +2020 derfor vil vi se MEGET dyre olie end vi så i 2008 med prisen på 153 dollar pr tønde i juni ca 3 månder før finanskrisen ramte os.

Tro mig selv om benzinen koster +50 kroner literen så vil vi købe den. ok alt vi kendte som en økonomi er så i dyb krise til elbilerne tager over og vi UDVIKLER os væk fra olien......

Hele din debat og måde og debattere på bygger på illusionen om en statisk verden. verden er IKKE statisk. se den halve milliard flere biler i kina og indien siden 2008 som bevis på dette.
Du opfatter oliens co2 udslip som statisk jeg har derimod ikke den illusion for jeg VED at fremtidens olie er den træls olie. vi har brugt den nemme olie.

Det er ikke musk der skal bevise at han kan levere for det HAR musk bevist. det er olie branchen der skal bevise at de kan levere os dinosaur juice nok, til at verden har en fremtid med dette forsile brændstof. og ærligt så er det lidt bekymrende at man, jubler over. små mikroskopiske. oliekilder. der erstatter store solide kilder, og fortæller en pæn del om den dumhedens tidsalder vi befinder os midt i med valget af den største stupide nar verden har set som præsident i gud ejet land. usa. naturligvis kommer musk til at levere mere end 5000 tesla model 3 om ugen. derimod er det stærkt tvivlsomt at skifferolie cowboys de kan forsætte med at. levere nok olie til en verden der behøver mere og mere olie. hvis vi ikke skifter os væk fra olien før olien går væk fra os.

Hele din diesel golf versus E golf debat er undskyld mig. direkte. useriøs.

  • 1
  • 1