motorbloggen

Elektronik: Den store bildræber

I sidste uge tilbragte jeg en dag på elektronikudstillingen Elektronik-06 i Odense. Det var en spændende oplevelse blandt leverandører af komponenter, instrumenter, udvikling, rådgivning, produktion og alt andet indenfor elektronik med alt fra en mikroskopisk Linux-computer over varm-hvide lysdioder til Lego-software, for nu at nævne tre af nyhederne.

Men vel hjemme igen faldt mine øjne på en tysk notits, som I her får råt for usødet: "Die Anzahl der Elektronikdefekte im Auto stieg von 1998 bis 2001 um 23%. Bleibt ein Auto liegen, so liegt es in 6 von 10 Fällen an der Elektronik. Ca. 80% der Elektrik-/ Elektronikprobleme sind Softwareprobleme. Gutes Projektmanagement - angepasst an die Eigenheiten und Randbedingungen der modernen Steuergeräte- und Softwareentwicklung - ist daher dringend notwendig, um Projekte und damit Unternehmen zum Erfolg zu führen."

Altså 6 ud af 10 gange en bil går i stå skyldes elektronik og antallet af fejl er steget 23 pct på tre år… Mange fejl tilskrives software - man sender automatisk en venlig tanke til blog-kollega Poul Henning som har meget gang i et korstog for bedre software.

Et hurtigt check på ADAC' (FDMs tyske fætter) fejlstatistik (det hedder "pannen") bekræfter forholdet. Vigtigste årsag i seneste statistik til ufrivillige bilstop er bilelektriciteten, nemlig 35 pct. af stoppene og især tændingsanlæggene med 14,6 pct. af skaderne.

Førstnævnte notits opfordrer til at man tager et kursus og bliver "Certified Automotive Software Project Manager" her.

Det lyder som en rigtig god ide. Elektronik er godt, men kan vi ikke gøre det lidt bedre?

/Rolf

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis bare alle kunne vælge Denso når de specer sine biler ville meget være opnået.Desværre er Denso ikke billigst; se også:http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml... forklarer hvor en stor del af problemet ligger. Ellers så har jeg det lidt sådan at jo mere dillerdaller de kommer i bilerne for at lokke mig til at købe dem, jo hellere vil jeg have en opel speedster turbo. Den har stort set ikke noget jeg ikke behøver og burde ikke give så meget bøvl.mvh Jens

  • 0
  • 0

Problemet er at virksomheder ikke betragter kvalitet og sikkerhed som værende salgbar. Vi udvikler ikke produkter som fungerer. Vi spekulerer i, at udvikle produkter, som ikke fungere. Hvis jeg optog, det som skete i vores virksomhed, vil folk betragte det som en skandale.

  • 0
  • 0

Jens: Forunderlig verden. Jeg har brugt mange år på gamle køretøjer med med Lucas-el (magneter, dynamoer mm).  Det var som at komme i himlen at skifte til køretøjer me dBosch-komponenter. Derfor et muligvis dumt spørgsmål: Hvorfor er Denso bedre end Bosch ? J M: Det er da helt i orden at lave et produkt med en begrænset levetid, hvis prisen og kundernes forventninger svarer til det. Men det, du antyder... Uha uha!  /Rolf 

  • 0
  • 0

Først og fremmest, så syntes jeg det var både morsomt og relevant for diskussionen at Svenska Akademien (en slags kombineret Svensk Sprognævn og Nobelkomitté, muligvis den mest fisefornemme organisation jeg kender til) har nerve til at betegne Bosch som 'värdelös'.Det må naturligvis stå helt for deres regning. Selv vil jeg ikke lægge mig ud med Bosch, deres produkter har gennemgående en udmærket ydelse/pris koefficient. Tag nu tændrørene som eksempel. Hvis man har en bilfabrik, og er lidt heldig, så kan man godt få dem gratis af Bosch. Hvorfor? Fordi bilejerme efterfølgende vil have originaltændrør (som desuden skal skiftes rimeligt ofte) i den tro at de er valgt ud fra det kriterium at de skulle være bedst. Man betaler gladeligt premiumpris for et produkt med værdien gratis. Mit tips: Køb NGK eller Champion, og lad dem sidde 4 gange så længe.Eller tag nu deres indsprøjtningssystem LH2.4, boxen går næsten altid istykker omkring sin 17-års fødselsdag. Det er den såkaldte hybridkreds (det der ser ud som en snotklat på printet) som er problemet. Den håndterer kommunikationen med omverdenen, så de første symptomer er som regel at man får fejlkoder for diverse givere. Folk betaler massevis af penge for nye givere (fra Bosch) uden at det hjælper. Til sidst går det ikke længere, og man tvinges til at købe en box til endnu flere penge. Tips: Køb en bil med Denso motorstyresystem.Eller vinduesviskere, en lignende historie som den om tændrørene. Champion er bedst.I mine unge dage sad jeg hos en relativt ukendt underleverandør og konstruerede en gearstang til en bilfabrik i premiumsegmentet som sandsynligvis gerne vil være anonym. Tests viste at den ville holde ca 150.000 km, hvorefter den begyndte at føles slap. Jeg foreslog for kunden vi skiftede en plastdims ud med en tyk bukket ståltråd, så ville det holde til evig tid; det ville koste under €0.50 extra pr bil og kunne appliceres på alle deres automatgearede bilmodeller i segmentet. Det blev typisk nok blankt afvist som for dyrt.Hvorfor bliver det sådan? Man skal forstå at personbiler er noget af det mest prispressede man kan købe. Og det gælder ikke kun for billige biler. Som indkøber for en bilfabrik vælger man typisk et produkt med god ydelse/pris koefficient. I Europa bliver det ofte Bosch, i Amerika er det Delphi. Gør det deres produkter dårlige? Det afhænger jo af øjnene der ser, men som bilejer gør man klogt i at indse at originaldele ikke er udvalgt udfra et kriterium om at være bedst, men derimod at være billige og gode nok, noget der gælder over en bred front af bilproducenter og for biler i alle segmenter (selvom netop når det gælder elektronikken så synes de at have en lidt anden indstilling i Japan). Man kan således ofte gøre en bedre forretning ved ikke at vælge original når noget skal skiftes.mvh JensPS. Japanerne har sine stærke sider, men de ruster host Yaris host.

  • 0
  • 0

Da gearkassen i min bil var "slidt op" viste min mekaniker mig hvad der var problemet. I gearkassen var der et tandhjul som med vilje var designet til at have en kort levetid. Tændernes størrelse og blød metallegering.For mig er det dermed bevist at bilfabrikkerne bevidst designer deres produkter til at have en kort levetid.I går virkede motoren til min siderude pludseligt ikke mere, min kones bil fra samme bilfirma havde samme fejl, også 3 måneder efter garantiens udløb Bliver styreelektronikken lavet med en timer der får forskellige dele af bilen til at svigte efter en forprogrammeret tid?Hvis ikke er det vel bare dårligt håndværk, og det er der vel ikke nogen ingeniører der vil være bekendt.

  • 0
  • 0

Tips til Homer: Køb en bil med Getrag gear.Jeg tror ikke man bevidst konstruerer med henblik på at det skal gå istykker, man er blot yderst prisbevidst.

  • 0
  • 0

Prispresset på bilfabrikkerne kommer ikke fra dem selv men derimod (som altid) fra kunderne. Kunder fokuserer LANGT overvejende på pris, LANGT mindre på funktioner og NÆSTEN ikke på kvalitet. Det gælder også i mange andre brancher. Jeg falder selv i vandet mange gange, når jeg skal købe noget, for pris og funktioner er kvantiserbare og sammenlignelige; kvalitet er meget vanskeligere at tage stilling til.

  • 0
  • 0

Rolf! Der ramte du en nerve. Jeg har selv bl.a. en 1988 Volvo 740 Turbo, med LH2.41 som døde en pinefuld død. Men med de rette kontakter kan man få en ny box til rimelige penge; det rækker tilsyneladende med hvilken som helst LH2.41 box, så flytter man ROM'en over (man har jo alligevel trimchip). Så nu sidder der en box til en 740 GLT med BSR's turbo chip... Ellers er jeg mere til Haltech end MegaSquirt, men det skal ikke skille os ad.http://www.haltech.com/e11v2.htmBilen er for øvrigt midlertidigt ude af drift for ombygning; jeg har slidt den originale turbo op, og har derfor anskaffet en K24 fra Volvo S60R, den med 300 bhp. Aerodynamisk klarer aggregatet godt 300 bhp, men mekanisk klarer det i længden kun 270, et tal der passer udmærket til mit formål. Det kan de originale dyser ikke give brændstof til, så jeg har købt 4 stk 550 cm3/min (original er 337 cm3/min). For at kompensere bygger jeg så luftmængdemåleren ind i et større rør end originalt, og håber jeg får det til at virke nogenlunde. Tanken er at på lav last, så finjusterer lambdasonden, og på høj last rækker det at man har benzin nok. Primitivt fusk, jeg ved det godt. Hovedproblemet bliver nok at tændingssystemet får for lavt lastsignal. Hvis ikke det spiller, så bliver det nok en Haltech (eller muligvis MegaSquirt), men det er et større arbejde at installere og mappe.mvh Jens

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten