Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Elektrisk Turbopumpe

Kære Læsere,

Som nogen måske kan huske har CS i et stykke tid samarbejdet med det Norske firma OrbitalMachines om udiklingen af en turbopumpe. CS er ikke direkte involveret i arbejdet, men det er planen at hvis det lykkedes OrbitalMachines at udvikle en fungerende prototype, skal denne testes på den kommende Spica motor.

Illustration: OrbitalMachines, Eivind Liland

Pumpen bliver elektrisk med en central DC motor, hvor begge pumper kører på samme aksel.

Illustration: OrbitalMachines, Eivind Liland

For sammenligning er hele pumpen her vist ovenpå det foreløbige design af en 100KN Spica motor.

Det er jo lidt et "wildcard" og vi arbejder stadig videre med en "pressure blowdown" version af Spica, men det er klart at står vi pludselig med muligheden for at anvende en elektrisk turbopumpe kan der spares en masse vægt. (Og der vil helt sikkert så også opstå en MASSE andre udfordringer!)

Designet er nu kommet så langt at Eivind og Ola der står for udviklingen er i fuld gang med at printe den første "full size" prototype i plast.

Se en lille video af print processen her:

Vi glæder os til at kunne præsentere den færdige prototype inden for kort tid!

/Wilson

Mads Wilson er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der bliver udelukkende printet i plast fordi det er en hurtig og billig måde at få en prototype hvor man kan eksperimentere med den mekaniske udformning. Plast kan på ingen måde bruges i den endelige version. Det bliver formodenligt Inconel.

  • 2
  • 0

Jeg syntes at huske, at man oprindeligt talte om 2 seperate pumper med hver sin elmotor til henholdsvis LOX og alkohol for at man nemt kunne styre blandingen i software. Nu med en central motor og 2 pumper på samme aksel, så mister man den mulighed. Skyldes det vægten ?

  • 2
  • 0

Der bliver udelukkende printet i plast fordi det er en hurtig og billig måde at få en prototype hvor man kan eksperimentere med den mekaniske udformning. Plast kan på ingen måde bruges i den endelige version. Det bliver formodenligt Inconel.

  • 0
  • 0

Tankene skal tryksættes for at føde pumpen, men til et meget lavere tryk. Det er en af de store fordele ved pumper - man skal kun lave tankene så de kan holde til ganske få bars overtryk. Og derved sparer man enormt meget vægt pga. det mindre materiale i tankene.

  • 1
  • 0

Jeg syntes at huske, at man oprindeligt talte om 2 seperate pumper med hver sin elmotor til henholdsvis LOX og alkohol for at man nemt kunne styre blandingen i software. Nu med en central motor og 2 pumper på samme aksel, så mister man den mulighed. Skyldes det vægten ?

Hovedgrunnen er faktisk kostnad - de dyreste komponentene i pumpen er motor og kontroller, og ved å halvere antallet blir pumpen en god del rimeligere.

  • 3
  • 0

Begge centrifugal pumper kan godt drives af samme aksel, men så skal pumpernes komponenter naturligvis designes så de levere de ønskede masseflows og tryk ved et givent antal omdrejninger per sekund.

Mvh,
Jeppe

  • 1
  • 0

Hej Jeppe Nielsen

Begge centrifugal pumper kan godt drives af samme aksel, men så skal pumpernes komponenter naturligvis designes så de levere de ønskede masseflows og tryk ved et givent antal omdrejninger per sekund.


Men der er stadig, tidligere nævn, et behov for individuel regulering.
Denne regulering kan komme ved hjælp af throttling (tab af energi) eller ved at regulere trykket i tankene og dermed sugetrykket på pumpen. Hvis man går for regulering af sugetryke er man ude i noget DPR.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten