Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Elektrisk speedbåd sætter verdensrekord

Med teknologi fra Formula E, har Jaguar slået verdensrekorden for den hurtigste elektriske speedbåde.

142,6 km/t blev det til på Coniston Water i det nordlige England.

Speedbåden hedder Jaguar Vector Racing V20E og er skabt i samarbejde mellem Jaguar Vector Racing og Williams Advanced Engineering (dem med Formel 1-biler).

Se den her video fra rekordforsøget:

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis vi lige holder os til det sagn drejer sig om.
El drevet båd med en mand ombord.
Så er det sørgeligt når folk eller organisationer , prøver at tage æren for noget de ikke har opnået.
jeg konstruere elektriske dragracing køretøjer, og med 4 af disse holder jeg og min fætter i teamet "True Cousins" 7 verdens rekorder inden for elektrisk dragracing med 4 hjul og med 2 hjul.
jeg har længe villet slå en gammel rekord for elektriske speedbåde fra 2008 sat i usa .
den lyder på 98.806mph 159 km/t , sat med < 144 volt.

Så det der medie stunt er direkte umoralsk,

  • 2
  • 1

jeg forsøgte for ca 1 år siden at gennemskue om den gule AMG rent faktisk er bygget , og har sejlet. jeg kom dengang til den konklution at den kun er tegnet og aldrig bygget.

ennu et bevis på vor tids taknemmelige medieværden.

  • 2
  • 0

Den hvide båd har udstødningsrør. sååå JA!
se den her https://www.youtube.com/watch?v=cowKu2V7-RY

og hvad med noget video af den gule , javde jeg lavet et vidunder som den ville jeg sørge for noget video ,,,,,

i den forrige artikkel du lagde op er der nogle meget fine billeder af elmotorene som jeg vil påstå er billeder lavet i et cad program , kablerne ligger heltenkelt for ens til at det kan være rigtige billeder

  • 2
  • 0

Jeg spurgte Jaguar på Twitter, om det nu også var den hurtigste el-båd i verden og har modtaget følgende svar:

Dear Bjorn,

Further to your tweet regarding ratification, please find below our explanation. Due to its length, we felt that we could not possibly send it to you on twitter and hope you find the below information interesting. Should you have any further questions, please do not hesitate to contact me.

The ultimate authority for all motorised on water speed records is the Union Internationale Motonautique (UIM) as the World federation for Powerboat racing.

Records are overseen and approved by the UIM National Authority in the area where the record is attempted.

There are very stringent rules, as in any serious sport, on how these records are timed and other rules to which any attempt is made.

Any team or boat builder can put out a post stating that they are the fastest boat in any category, but to be taken seriously this must be checked to compliance to the rules and that all required safety requirements are in place then that the timing is verified to the high standards required by the world authority before these claims are taken seriously. It is not acceptable to claim the fastest boat in any category with a one way pass or a GPS peak speed or in deed a radar gun reading.

If the team think they have a boat capable of beating the UIM Outright Electric Record then go to the American Powerboat Boating Association (APBA) who are the national Authority for the USA read up on the requirements of the UIM rules and APBA rules for an outright attempt then comply with the strict safety requirements for such a HV application in a boat. Then go through the process of application, successful attempt over two legs within the specific time frame and then if it beats the existing records they will ratify it nationally and then pass over to the UIM for them to ratify as an international speed record if they feel it complies completely with the rules and procedures.

Then if successful the UIM will confirm that it is a new record beating the current record – at this stage they can then say with confidence that they have broken the World Record for Outright electric speed record, until then it is mere bravado and bluster.

Best Regards

Christine

Christine Gorham

Head of Communications

cid:image004.png@01D30A1B.4C26C3C0

Cell: +44 7770 914 127

Skype: fabcat6

FB: facebook\vectorworld

TW: @vectorworld

www.vectorworld.com

  • 2
  • 0

meget fint og fyllestgørende svar fra jaguar,
men se her hvad jeg fandt efter nogen søgen.

http://www.conistonpowerboatrecords.co.uk/...

på side 13 ca midt på.

Electric – 144v Hydroplane
British -- - - - -
World 2008 Michael Bontoft U.S.A. Bontoft Prestolite 98.80

prestolite er en el motor fabrikant (motore til gaffeltrucks med kul)

såvidt jeg kan se så er det precis den organitation som jaguar beskriver der har godkendt den gamle rekord,
jeg kan godt se at det er et gammelt pdf. men jeg kan simpelthen ikke finde en uptodate liste over rekorderne, måske nogen kan hjælpe.
det er da underligt. kan du ikke sende det pdf link til dem og se hvad de siger.
jeg får lyst til at bygge en båd og sætte dem ordentligt på plads.

  • 2
  • 0

det er åbenbart helen loney's rekord på 76,8 mph de har slået, den er også fra 2008 og ses øverst på side 13 i det pdf som jeg linker til herover.

info herfra
https://www.autoblog.com/2018/06/18/jaguar...

det er sefølig meget bekvæmt at slå en langsommere rekord , i en eller anden klasse som hedder electric outrig, istedet for den hurtigere Electric – 144v Hydroplane .
jeg har fundet et nyere pdf fra 2017
side 5
http://www.rya.org.uk/SiteCollectionDocume...

der står bægge rekorder stadig.

  • 2
  • 0

Tak Glenn

Nu har jeg drillet dem lidt med, at de 'kun' har Outright-rekorden og ikke 144v Hydroplane.

Lad os se hvad de siger :-)

  • 1
  • 0

Nu har jeg søgt hos UIM hvilke rekordklasser de har:

https://www.uimpowerboating.com/Records1.aspx

"Outright" i denne forbindelse opfatter jeg som "uden begrænsninger", dvs. det betyder den absolut hurtigste elbåd overhovedet.
Det er den omtalte båd helt sikkert IKKE, den er endda langt væk.

Begrebet "outright" optræder ikke hos UIM.

Båden i videoen er entydigt et "hydroplane".

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten